Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему "Речення з кількома рядами однорідних членів"

Про матеріал
Мета: Ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, формувати навички основні випадки вживання коми при однорідних членах речення, розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу, творчі здібності складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі створення усних і письмових висловлювань, виховувати почуття поваги до родинних цінностей
Перегляд файлу

Тема. Речення з кількома рядами однорідних членів

Мета: Ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, формувати навички основні випадки вживання коми при однорідних членах речення, розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу, творчі здібності складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі створення усних і письмових висловлювань, виховувати почуття поваги до родинних цінностей

Епіграф                                                   Смерекова хата – батьківський поріг…

Спішу до неї, мов лелека,

Простори кинувши до ніг.

Несу любов свою здалека,

Яку назавжди я зберіг (П. Дворський)

Хід уроку

I. Організаційний момент. Створення сприятливої атмосфери для роботи на уроці. «Побажай собі удачі» (радості, користі, піднесеності, творчої співпраці)

Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимеш старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашому восьмому класі

Учні просто молодці

II.  Актуалізація опорних  знань учнів

Навчальна гра  «Так – ні»

  1. Однорідні члени речення можуть виконувати синтаксичну роль тільки головних членів речення (ні).
  2. Однорідні члени речення можуть поєднуватися сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком (так).
  3. Однорідні члени речення вимовляються з інтонацією переліку або протиставлення (так).
  4. Однорідні члени речення є тільки поширені (ні).
  5. Між однорідними існують єднальні та протиставні відношення (так).
  6. Кома ставиться між однорідними членами речення, якщо вони поєднані повторюваними сполучниками (так).

Позмагайтеся!  (робота в групах)

I група.  Любов до Батьківщини (починається з любові до рідної хати, до стежки дитинства).

II група. Батьківська хата,  (мамина пісня, бабусина вишиванка – це символи – обереги нашого народу).

Відгадайте загадку

Злита з хвостиком, ця крапка

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома,

Як вона зветься… (кома).

З біографії розділових знаків

Слово «кома» прийшло до нас з латинської мови. Його значення: кую, б’ю, відсікаю, відрубую, відділяю.

III. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Створення проблемної ситуації. Поміркуйте,чому немає ком, хоч наявні повторювані сполучники

Ти ж не забувай про рідну хату.

Час знайди, відвідай, погостюй,

Обніми рідненьких маму й тата

І тепло в душі своїй відчуй.

Висновок: в одному реченні може бути два або кілька рядів однорідних членів. Однорідні члени речення одного ряду є тими самими членами речення.

  1. Колективне опрацювання схеми «Послідовність розбору простого речення з однорідними членами речення»
  2. Виконання синтаксичного розбору речення

Речення спонукальне, неокличне, односкладне, означено-особове, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками й додатками.

V. Закріплення вивченого  матеріалу

1. Пошуково-вибіркова робота

Робота з текстом

  • Про що йде мова в тексті?
  • Чим є рідна домівка для кожного з вас?

Хато, моя батьківська хато! Ти навчила мене цінувати хліб і сіль, піднімати з підлоги ненароком випущену крихту. Ти навчила змалку поважати старших, шанувати батька й матір, бути терплячим, чесним і роботящим.

Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, опоетизована майстрами слова й пензля,ти завжди будеш символом добра й надії. Твій незгасний вогник світиться теплом маминої любові, вірою в доброту, високу людяність.

  • Випишіть словосполучення з однорідними членами.
  1. Дослідження – відновлення

Тримай хаточку, як у віночку

Давня українс…ка хата. В…сокий поріг, на стінах та вікнах – барвисті рушники, ро…мал….ована піч, красуня скриня. Пахне травами.

  1. Графічний самодиктант  (робота в парах)

Використовуючи умовні позначки членів речення, накресліть схеми. Поясніть орфограми та розділові знаки при однорідних членах речення.

  1.  Я люблю свою хату,

І подвіря, й садок,

Де і сонця багато,

І в жару холодок.

  1. Тихо й затишно. Квіти

Коло хати цвітуть.

І невтомно все літо

Бджоли в цвіті гудуть.

  1. Все для мене тут рідне:

Стіни – білі, як сніг,

І віконце привітне,

І дубовий поріг.

  1. І ряденця строкаті,

Й рушники на стіні.

Навіть дим в рідній хаті

Рідно пахне мені.

  1. Рідна казка про гнома,

Рідна стежка і сад…

Всюди добре, а вдома

Краще, кажуть, стократ.

 

  1. Хоч сторона моя багата,

Красива квітами й людьми, -

Найвища в світі – рідна хата

Під ясеновими крильми.

  1. Асоціативний кущ

 Якими словами, близькими за значенням, можна замінити слово хата?  (Оселя, будинок, дім, домівка, хатина, житло).

  1. Створення висловлювань за вихідним (ключовим) словом

А) На світі білому єдине,

Як і Дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сімя.

В щасливі і сумні години,

Куди б нам не стелився шлях,

Не згасне вогнище родинне

В людських запалених серцях (Дмитро Білоус).

Б)  Рідна домівка, рідне гніздечко – так у народі називають батьківську хату як особливе місце для людини. Великий український педагог Костянтин Дмитрович Ушинський  писав: «Важко виразити словами те особливе, світле щось, що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда. До глибокої старості залишаються в нас якісь сердечні зв’язки з тією родиною, з якої ми вийшли».

В)  Дитячих літ моя колиска,

Моя порадниця свята,

Вона, як доля, рідна й близька,

Миліш її ніде нема (П. Дворський).

Г) Українська хата – оригінальний витвір народу, самобутнє явище в історії архітектури.

Д)  В тій хаті світ уперше пізнавали

І бачили красу з маленьких літ.

Добро творити там батьки навчали,

Любити й поважати дивний світ.

Тому і гріє душу рідна хата,

До себе кличе зі стрімких доріг.

Завжди на щирість і любов багата…

Батьківська хата, вічний оберіг.

Зразок висловлювань

Батьківська хата – це родинне вогнище. Звідси ми мандруємо у широкий світ з піснею, повчанням. Дідусеві казки, бабусині вишиванки ведуть кожну людину до рідної хати. У цій хаті були перші радощі, клопоти. У ній пахло молоком, хлібом, зіллям.

  1. Вільний диктант

Рідна хата… Вона випливає із далечі минулих літ і стоїть переді мною білим видивом, немов хмаринка серед буйного цвітіння вишень. Яким теплом і лагідним родинним затишком, якою добротою та материнською ласкою віє від рідної хати. Перші спогади про хату – немов рожевий досвіток дитинства.

Рідна домівка навчила змалечку знати і поважати свій рід. І якщо нас завела життєва стежка кудись далеко від рідної домівки, то завжди , коли випадає нагода відвідати рідні місця, варто пройти призабутими стежинами пам’яті, зануритися в спогади, обсипати щедрими словами вдячності тих, із кого починалися ми і наше життя.

  1. Загадки про хатні речі
  1. Без рук, без ніг, кланяється в кожен бік (колиска).
  2. Стоїть пані в куточку в чорнім чобітку (коцюба, кочерга).
  3. Батько з лісу, мати з базару, а діти з городу (макогін, макітра, мак).
  4. Рогатий, та не віл, їсть, та не ситий, людям подає, а сам в куток іде (рогач).
  1. Творче конструювання

Скласти речення за початком, виділити однорідні члени, накреслити схеми їх.

1.  Українська хата не може існувати без …

2.  Перед самою хатою росли …

    3    Традиційні меблі в українській хаті – це …

  1. Пунктуаційний практикум

Народними символами українців є батьківська хата і святий хліб вишитий рушник і материнська пісня верба і калина і хрещатий барвінок дивовижна писанка вірний своєму краю лелека. Усі вони – наші давні та добрі обереги.

  1.  «Мудре слово» (робота в групах)

«Усім найкращим, що є в моїй душі, я завдячую рідному дому».

«Краще черствий хліб у своєму домі, ніж різноманітність страв за чужим столом» (Г. Сковорода).

«Немає благороднішої хвороби, ніж сум за Батьківщиною» (О. Олесь).

«Ногами людина повинна вростати у землю своєї Батьківщини, а очі її нехай споглядають увесь світ» (Джордж Сантаяна, американський філософ) .

  1.  Аукціон «Прислів’я та приказки»

Зачитати прислівя та приказки про родинні цінності, пояснити розділові знаки.

Довідка. Хату руки держать. Без хазяїна двір плаче, а без хазяйки – хата. Краще будинку свого немає на світі нічого.

Не винось сміття з хати – під сміттям мається на увазі чвари, скандали і проблеми. Стороннім людям знати про життя сімї і будинку не варто.

  1.  Навчальний диктант

Здавна українську землю населяли працьовиті й творчі люди, справжні знавці своєї справи. Великим творінням рук людських були і є людські оселі.

Батьківська хата входить у життя кожної людини як щось найсвятіше, найтепліше. З давніх-давен хата – символ родинного вогнища, де зберігаються кращі традиції, що потім переходять у спадок дітям.

Лелеки на стрісі стережуть родинне вогнище, приносять щастя. Кущ калини під вікном оберігає затишок і благополуччя.

VI . Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Сьогоднішній урок  був для мене корисним , тому що…
  1. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Опрацювати теоретичний матеріал про речення з кількома рядами однорідних членів речення. Виконати вправу 6 (с. 92). Написати твір – мініатюру на тему «Все починається з отчого дому» (за бажанням учнів).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
3190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку