Тема. Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові)
Мета: поглиблювати знання учнів про однорідні члени речення, зокрема поширені й непоширені, формувати вміння аналізувати смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами й використовувати їх в усному та писемному мовленні, збагачувати лексичний запас школярів, підвищувати мовленнєву культуру, виховувати загальнолюдські цінності, любов і пошану до рідної мови
Девіз уроку Думати – швидко,
Відповідати – чітко,
Працювати – дружно,
Запам’ятовувати – міцно.
Епіграф Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде (М. Рильський)
Хід уроку
I Організаційний момент. Створення сприятливої атмосфери для роботи на уроці. «Побажай собі удачі»
II Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів
Клоуз – тест
1. Члени речення, що відповідають на одне й те саме питання, стосуються одного члена речення й виконують однакову синтаксичну роль називають …
2. За змістом однорідні члени речення між собою… (рівноправні – нерівноправні).
3. Однорідними можуть бути як …, так і … члени речення.
4. Види зв’язку між однорідними членами речення …
5. Однорідні члени речення вимовляють із … або …
6. Розділові знаки між однорідними членами речення …
III Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
IV Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу
За якої умови між двома однорідними членами речення не ставиться кома?
0 і 0 0 та 0 0 або 0 о чи 0
За якої умови між двома однорідними членами речення, з’єднаними одиничним сполучником, стоятиме кома?
Поясніть різницю 0, але 0 0 або 0
Виписати сурядні сполучники – спочатку ті, у яких між однорідними членами не треба ставити коми, потім ті, де треба.
Підкресліть другу букву у кожному першому однорідному членові. З цих букв прочитаєте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Кернегі «Даруймо людям те, що …». (хочемо мати від них).
І сміливі й боязкі; як батько, так і діти; охлялий чи хворий; чи сто чи двісті; добре або погано; і ми і ви; очі та вуха; не тільки свої а й чужі; і ліс і поле; один а не два; чесно й відверто; то сніг то дощ; і дивно і лячно; і сміх і гріх; мороз чи відлига; ні охоти ні бажання.
На вербах і осокорах витьохкують солов’ї. (2) Мова вдосконалює серце і розум народу. (3) Він прихопив із собою сині дощі, зелений шум та солов’їний спів. (4) Хвали день не вранці, а ввечері. (5) Вогонь і вода добре служать, але погано панують. (6) Лихий кухар або пересолить, або недосолить. (7)Дрібненький зяблик мостить гніздечко десь на верху явора чи тополі. (8) Вузенька стежечка щезала часом серед кам’яної пустелі або ховалась під виступом скелі. (9) Ні долі, ні волі у мене нема, зосталася тільки надія одна.
А І Шевченко, і Пушкін, і Шекспір у симфонію людства вплели голоси.
Б І безсмертний Шевченко, і славнозвісний Пушкін, і геніальний Шекспір у симфонію людства вплели голоси.
Висновок: непоширені однорідні члени речення не мають при собі залежних слів, поширені – мають залежні слова.
Тобі подобається журчання весняного струмка? А коли у зеленому гаю співають пташки? А коли звучить чарівна музика? Подобається тобі, коли весняний ліс нагадує барвисту веселку? Усю красу природи можна порівняти з красою української мови, бо вона одна з наймелодійніших, найкращих у світі. Друже, пізнай красу рідного слова, люби свою Вітчизну, пишайся нашою чаруючою мовою.
В останньому реченні реклами підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки, визначити поширені чи непоширені.
6. Пошуково – вибіркова робота
Виписати однорідні члени речення, охарактеризувати їх.
Буду я навчатись мови золотої
У трави – веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
IV. Усвідомлення учнями навчального матеріалу
Понад три тисячі мов у світі, але для кожного народу найближчою і найдорожчою є його рідна мова. Мов коштовний діамант, огранили нашу мову силою свого таланту українські письменники. Її треба шанувати і берегти, як рідну природу, адже вона, мов життєдайне джерело, бере свої сили з глибини святої української землі. Мова єднає між собою різні покоління людей. Вона передається як заповіт, як найдорожча спадщина.
2. Зробити синтаксичний розбір речення
Мова – це дух батьківської хати, національна ознака й символ кожного народу.
3. Творче завдання (скласти сенкан, використовуючи матеріал з довідки)
I рядок. Мова
II рядок. Чиста, ніжна, казкова, загадкова, рідна, найкраща, багата, корисна, солов’їна, барвінкова, ніжна, мелодійна, велична, прекрасна.
III. Чарує, вабить, навчає, виховує, переливається, бринить, єднає, функціонує, розквітає.
IV. Жива схованка людського духу, найбільше і найдорожче добро народу, скарбниця духовності нашого народу, єднає всі покоління українців, велике духовне надбання народу, об’єднує всю українську родину.
V. Краса, багатство, зоря, перлина, спілкування, знання, джерело.
Наприклад: Мова
Казкова, барвінкова
Бринить, переливається, розквітає
Звучить, як чисте – чисте джерело
Краса
А «Живи з людьми так, щоб твої друзі не стали недругами, а недруги стали друзями» (Піфагор)
Б «Мудра людина не робитиме іншим того, чого вона не бажає, щоб робили їй» (Конфуцій)
Мова – втілення думки. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови (М. Рильський).
Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури. Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання народу – рідну українську мову. Українською мовою написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка, Франка І Лесі Українки, Нечуя-Левицького і Коцюбинського.
Вона – джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою (І. Цюпа).
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
Закінчи обірвані речення
VI. Домашнє завдання