Конспект уроку з української мови для 8 класу "Переказ тексту публіцистичного стилю"

Про матеріал
Конспект уроку створений для того, щоб підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю; попередити можливі помилки; учити правильно висловлювати свої думки; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас.
Перегляд файлу

Конспект   уроку української  мови у 8 класі 

 

Тема:     Розвиток мовлення

                  Докладний переказ тексту публіцистичного стилю (усно)

Мета:    підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю;

                 попередити можливі помилки;

                 вчитись правильно висловлювати свої думки;

                 розвивати мовлення , збагачувати словниковий запас;

                 виховувати любов і повагу до своїх батьків.

Обладнання: плакат «Види помилок», тлумачний і орфографічний словники,                переказ «Батьки і діти»

Тип уроку:   розвиток мовлення.

Зміст уроку

Вступне слово вчителя

                           Батьки і діти! Діти і батьки!

                           Нерозділиме і одвічне коло. 

         Так, одвічне коло. Сьогодні ви – діти, а в завтрашньому дні – батьки. І коли ви станете ними, то відчуєте ту біль і ту радість, яку нестимуть вам ваші діти – або добрі, люблячі, або ж неслухняні. І життя таке складне, що не кожен із вас буде мати в майбутньому гарну посаду, освіту, достаток, але кожен із вас схоче мати тепло і любов. То ж пам’ятайте, що зараз ви ще діти, а ваші батьки чекають від вас тепла і ніжності, доброти і любоі.

        То ж і не дивно, що сьогодні наш урок буде пронизаний єдиною темою – батьки і діти.

 

Оголошення теми уроку

       Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Тема: докладний переказ тексту. Будемо працювати 2 уроки. Отож сьогодні – підготовка до написання переказу.

       Записати в зошити:

                                   Число

                                   Класна робота

                                   Докладний переказ тексту........................... стилю (усно)

 

Оголошення мети уроку

       Завдання нашого уроку:

-         підготуватись до написання переказу тексту;

-         попередити можливі помилки;

-         вчитись правильно висловлювати свої думки;

-         розвивати мовлення , поповнювати словниковий запас.    

 

Оголошення епіграфа

        Епіграфом я взяла слова із Біблії.

Шануй свого батька

                                                  І матір свою.

Біблія

(запис епіграфа в зошити)

         Впродовж уроку ми повині з’ясувати, чому саме ці слова я взяла епіграфом.

 

Оголошення назви переказу

          Назва переказу “Батьки і діти”

 

Орієнтація

         Хочу звернути вашу увагу, що після того, як ви прослухаєте переказ, потрібно дати відповіді на запитання, написані на дошці .

  1. Визначити стиль тексту. Довести свою думку.
  2. З’ясувати тип мовлення.
  3. Визначити тему і основну думку переказу.

(Учитель зачитує запитання)

 

Читання тексту переказу

Батьки і діти

        Якось до редакції журналу написала листа восьмикласниця. У ньому йшлося про те, що дівчина соромиться власних батьків: вони обмежені, неосвічені, немодно вдягаються, неправильно наголошують слова “документ” і “кулінарія”.

        Протягом останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому разом з батьками. Коли в школі призначають батьківські збори, дівчинка навмисне не сповіщає про це батьків. Не вистачає, щоб вчителі побачили, які вони “відсталі”!

        Що ж перешкоджає дівчині шанувати людей, які дали їй життя? Наївно думати, що причиною є немодне вбрання чи неправильна вимова слів. Щось тут глибше і важливіше. Що ж саме ?

         Доросліючи, юнаки починають серйозно замислюватись над своїм місцем у суспільстві. У їхньому лексиконі з’являються слова “престиж” та “престижний”. Особистий престиж пов’язується з престижем родини. 

          До 14 років діти намагаються скласти оцінку поведінки членів сім’ї, їхнім характерам, моральним рисам. Їх починає цікавити становище батьків у суспільстві, їхні посади, ставлення до них співробітників, знайомих, сусідів. Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнаються й поважаються значним колом людей – це предмет особливої гордості дітей.

          Та чи кожен чотирнадцятилітній спроможний зрозуміти, що посада й зарплата – лише зовнішні вияви значущості будь-якої людини? Що справжнє багатство сім’ї – не меблі й одяг, а духовна спорідненість, близькість між дітьми й батьками? Що справжній престиж сім’ї визначається не наявністю або відсутністю автомобіля чи відеотехніки, а душевною щедрістю, чесністю, безкорисливістю, трудолюбством рідних?

          Толерантність у ставленні до найближчих людей не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідок розуміння життя і мудрості.

          Кожне наступне покоління відрізняється від попереднього. Тому й кажуть у народі: “Стався до батьків так, як хотів би, щоб діти твої ставились до тебе”.

( Олена Лосота, 254 слова )

    

Відповіді на запитання

       ( Після першої відповіді написати у темі уроку, якого стилю переказ )

 

Бесіда   

       Для того щоб переказати текст, треба добре знати значення слів. Які слова з тексту незрозумілі ?

         (Учні називають)

 

Робота з словником іншомовних слів

       Учень отримав завдання попрацювати із словником іншомовних слів. Що ж означають ці слова.

       (Учень зачитує значення слів)

  1. Лексикон – словниковий запас якоїсь особи.
  2. Престиж – громадська оцінка суспільної вагомості особистості.
  3. Толерантність – терпимість до чужих думок та вірувань.

Записати дані слова на дошці і пояснити орфограми.

 

Робота із словом «толерантність»

         Слова “лексикон” і “престиж”  частіше використовуються в мовленні, а слово “толерантність” ви чуєте рідко, тому й звернемо на це слово увагу.

          Усно підібрати слова схожі за змістом.

          Записати в зошити що означає бути толерантним. Бути толерантним – бути вихованим, ввічливим, мудрим, чемним, терплячим.

          Пригадати речення із переказу з цим словом. (Толерантність не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідок розуміння життя мудрості).

 

Робота з карткою з подальшим коментуванням    

         Доповни речення

          Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнаються й поважаються значним колом людей - ... (це предмет особливої гордості дітей).

 

Відредагувати речення

         Попрацюємо над попередженням помилок.

          Прокоректуйте речення. Дані речення є в тексті, щоб не допустити помилок, звернемо увагу, як мають писатися.

          Прочитати речення, записані на дошці, виправити помилку, вказати до якого виду вона відноситься. Записати по пам’яті.

          Посада й зарплата – лише зовнішні вияви значимості (значущості) людини. (Л – вжите російське слово замість українського).

          Справжній престиж сім’ї відзначається (визначається) душевною щедрістю, чесністю, трудолюбством рідних. (Л – неправильно вжите слово).

          На протязі (протягом, впродовж) останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому з батьками (Л – неправильно вжите слово).

 

Перевірка роботи з карткою

         Прокоректуйте, чи правильно відображене речення.

 

Завдання-ситуація

          Перейдемо до пунктуації, адже від того, як ви розставите розділові знаки, залежить зміст сказаного.

          Уявіть собі ситуацію. Ви отримали зошит з перевіреним переказом.

У реченні –

     Справжє багатство сім’ї, духовна спорідненість, близькість між дітьми і батьками.

- ви допустили помилку. Подумайте й поясніть, чому у реченні неправильний знак і як розділовий знак може змінити речення.

Мовна розминка (усно)

Назвати орфограму і пояснити написання.

Останнього, перешкоджає, немодне, вбрання, з’являються, співробітники, будь-якої, покоління, сім’ї, не вистачає.

 

Складання плану

Наступне завдання – скласти план.

Записати в зошити назву переказу, слово план.

Переказ читається за пунктами плану, план складають колективно, записують в зошити.

                                                    Батьки і діти

План (орієнтовний)

  1. Лист восьмикласниці до редакції.
  2. Що перешкоджає шанувати батьків?
  3. Чи залежить престиж дітей від престижу родини?
  4. Що є предметом гордості дітей за батьків?
  5. В чому справжнє багатство сім’ї?
  6. Толерантність – наслідок мудрості.
  7. Народна мудрість про ставлення дітей до батьків.

 

Переказ тексту за планом

 

Виставлення оцінок

 

Бесіда

Урок підходить до завершення. І завдання ваше – з’ясувати, чи відповідає епіграф уроку.

 

Заключне слово

Отже, ми прийшли до висновку, що батьків не вибирають. Можливо, мають вони гарну посаду, можливо, достаток, або ж не мають ні того, ні іншого, ви повинні любити їх такими, якими вони є. І поводитись так, щоб вашим батькам не було боляче через своїх дітей.

 

Початок роботи на чернетках

 

Орієнтація на орфографічний словник

 

Домашнє завдання

Закінчити роботу на чернетках

 

 

 

 

         

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
721
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку