Конспект уроку української мови у 8 класі
Тема: Розвиток мовлення
Докладний переказ тексту публіцистичного стилю (усно)
Мета: підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю;
попередити можливі помилки;
вчитись правильно висловлювати свої думки;
розвивати мовлення , збагачувати словниковий запас;
виховувати любов і повагу до своїх батьків.
Обладнання: плакат «Види помилок», тлумачний і орфографічний словники, переказ «Батьки і діти»
Тип уроку: розвиток мовлення.
Зміст уроку
Вступне слово вчителя
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і одвічне коло.
Так, одвічне коло. Сьогодні ви – діти, а в завтрашньому дні – батьки. І коли ви станете ними, то відчуєте ту біль і ту радість, яку нестимуть вам ваші діти – або добрі, люблячі, або ж неслухняні. І життя таке складне, що не кожен із вас буде мати в майбутньому гарну посаду, освіту, достаток, але кожен із вас схоче мати тепло і любов. То ж пам’ятайте, що зараз ви ще діти, а ваші батьки чекають від вас тепла і ніжності, доброти і любоі.
То ж і не дивно, що сьогодні наш урок буде пронизаний єдиною темою – батьки і діти.
Оголошення теми уроку
Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Тема: докладний переказ тексту. Будемо працювати 2 уроки. Отож сьогодні – підготовка до написання переказу.
Записати в зошити:
Число
Класна робота
Докладний переказ тексту........................... стилю (усно)
Оголошення мети уроку
Завдання нашого уроку:
- підготуватись до написання переказу тексту;
- попередити можливі помилки;
- вчитись правильно висловлювати свої думки;
- розвивати мовлення , поповнювати словниковий запас.
Оголошення епіграфа
Епіграфом я взяла слова із Біблії.
Шануй свого батька
І матір свою.
Біблія
(запис епіграфа в зошити)
Впродовж уроку ми повині з’ясувати, чому саме ці слова я взяла епіграфом.
Оголошення назви переказу
Назва переказу “Батьки і діти”
Орієнтація
Хочу звернути вашу увагу, що після того, як ви прослухаєте переказ, потрібно дати відповіді на запитання, написані на дошці .
(Учитель зачитує запитання)
Читання тексту переказу
Батьки і діти
Якось до редакції журналу написала листа восьмикласниця. У ньому йшлося про те, що дівчина соромиться власних батьків: вони обмежені, неосвічені, немодно вдягаються, неправильно наголошують слова “документ” і “кулінарія”.
Протягом останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому разом з батьками. Коли в школі призначають батьківські збори, дівчинка навмисне не сповіщає про це батьків. Не вистачає, щоб вчителі побачили, які вони “відсталі”!
Що ж перешкоджає дівчині шанувати людей, які дали їй життя? Наївно думати, що причиною є немодне вбрання чи неправильна вимова слів. Щось тут глибше і важливіше. Що ж саме ?
Доросліючи, юнаки починають серйозно замислюватись над своїм місцем у суспільстві. У їхньому лексиконі з’являються слова “престиж” та “престижний”. Особистий престиж пов’язується з престижем родини.
До 14 років діти намагаються скласти оцінку поведінки членів сім’ї, їхнім характерам, моральним рисам. Їх починає цікавити становище батьків у суспільстві, їхні посади, ставлення до них співробітників, знайомих, сусідів. Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнаються й поважаються значним колом людей – це предмет особливої гордості дітей.
Та чи кожен чотирнадцятилітній спроможний зрозуміти, що посада й зарплата – лише зовнішні вияви значущості будь-якої людини? Що справжнє багатство сім’ї – не меблі й одяг, а духовна спорідненість, близькість між дітьми й батьками? Що справжній престиж сім’ї визначається не наявністю або відсутністю автомобіля чи відеотехніки, а душевною щедрістю, чесністю, безкорисливістю, трудолюбством рідних?
Толерантність у ставленні до найближчих людей не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідок розуміння життя і мудрості.
Кожне наступне покоління відрізняється від попереднього. Тому й кажуть у народі: “Стався до батьків так, як хотів би, щоб діти твої ставились до тебе”.
( Олена Лосота, 254 слова )
Відповіді на запитання
( Після першої відповіді написати у темі уроку, якого стилю переказ )
Бесіда
Для того щоб переказати текст, треба добре знати значення слів. Які слова з тексту незрозумілі ?
(Учні називають)
Робота з словником іншомовних слів
Учень отримав завдання попрацювати із словником іншомовних слів. Що ж означають ці слова.
(Учень зачитує значення слів)
Записати дані слова на дошці і пояснити орфограми.
Робота із словом «толерантність»
Слова “лексикон” і “престиж” частіше використовуються в мовленні, а слово “толерантність” ви чуєте рідко, тому й звернемо на це слово увагу.
Усно підібрати слова схожі за змістом.
Записати в зошити що означає бути толерантним. Бути толерантним – бути вихованим, ввічливим, мудрим, чемним, терплячим.
Пригадати речення із переказу з цим словом. (Толерантність не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідок розуміння життя мудрості).
Робота з карткою з подальшим коментуванням
Доповни речення
Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнаються й поважаються значним колом людей - ... (це предмет особливої гордості дітей).
Відредагувати речення
Попрацюємо над попередженням помилок.
Прокоректуйте речення. Дані речення є в тексті, щоб не допустити помилок, звернемо увагу, як мають писатися.
Прочитати речення, записані на дошці, виправити помилку, вказати до якого виду вона відноситься. Записати по пам’яті.
Посада й зарплата – лише зовнішні вияви значимості (значущості) людини. (Л – вжите російське слово замість українського).
Справжній престиж сім’ї відзначається (визначається) душевною щедрістю, чесністю, трудолюбством рідних. (Л – неправильно вжите слово).
На протязі (протягом, впродовж) останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому з батьками (Л – неправильно вжите слово).
Перевірка роботи з карткою
Прокоректуйте, чи правильно відображене речення.
Завдання-ситуація
Перейдемо до пунктуації, адже від того, як ви розставите розділові знаки, залежить зміст сказаного.
Уявіть собі ситуацію. Ви отримали зошит з перевіреним переказом.
У реченні –
Справжє багатство сім’ї, духовна спорідненість, близькість між дітьми і батьками.
- ви допустили помилку. Подумайте й поясніть, чому у реченні неправильний знак і як розділовий знак може змінити речення.
Мовна розминка (усно)
Назвати орфограму і пояснити написання.
Останнього, перешкоджає, немодне, вбрання, з’являються, співробітники, будь-якої, покоління, сім’ї, не вистачає.
Складання плану
Наступне завдання – скласти план.
Записати в зошити назву переказу, слово план.
Переказ читається за пунктами плану, план складають колективно, записують в зошити.
Батьки і діти
План (орієнтовний)
Переказ тексту за планом
Виставлення оцінок
Бесіда
Урок підходить до завершення. І завдання ваше – з’ясувати, чи відповідає епіграф уроку.
Заключне слово
Отже, ми прийшли до висновку, що батьків не вибирають. Можливо, мають вони гарну посаду, можливо, достаток, або ж не мають ні того, ні іншого, ви повинні любити їх такими, якими вони є. І поводитись так, щоб вашим батькам не було боляче через своїх дітей.
Початок роботи на чернетках
Орієнтація на орфографічний словник
Домашнє завдання
Закінчити роботу на чернетках