1
Конспект уроку з української мови у 8 класі з теми «Речення із звертання. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні».
Тема. Речення із звертання. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні
Мета: розширити знання учнів про звертання, навчити конструювати та інтонувати правильно речення зі звертаннями, розрізняти поширені й непоширені звертання, ставити розділові знаки в таких реченнях, знаходити й виправляти помилки на вивчені пунктуаційні правила; розвивати пам'ять, культуру спілкування; виховувати культуру мовлення, любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.
Обладнання:мультимедійна презентація, відеоролик.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель пропонує послухати поезію «Прекрасні звертання» Надії Красоткіної , а потім дати відповідь на запитання:
Учні слухають вірш у виконанні автора
«Прекрасні звертання» Надії Красоткіної
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю — і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Спілкування - це одна з основних сфер людського життя, яка спрямована на обмін інформацією між людьми.
Залежно від ситуації спілкування, кожен вибирає свої форми звертання.
Треба вчитися правильно вживати звертання, бо від цього залежить насамперед ставлення співрозмовника до вас.
Звертання – це слово або група слів у реченні, що називають особу, а іноді неживий предмет, до якого звертається мовець. Звертання не є членами речення.
Здебільшого вживається в розмовному, художньому та публіцистичному стилях мовлення.
Наприклад:
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має. (С. Воробкевич)
Оскільки в мовленні доводиться часто звертатися до осіб, то в українській мові при звертанні слід послуговуватися кличним відмінком. Назву “кличний відмінок” уперше вжито в Правописі 1990 року, у попередніх правописах це поняття називали клична форма. У діловому та науковому стилях кличний відмінок властивий тільки іменникам чоловічого й жіночого роду в однині. Іменники середнього роду й іменники всіх родів у множині цієї форми не мають (виняток – панове).
Як і всі відмінки, кличний відмінок утворюється за допомогою відповідних закінчень. Закінчення кличного відмінка здебільшого залежить від часу активного побутування, від відміни (I, II, III, IV), групи (тверда, м’яка, мішана), будови та наголосу іменника.
Звертання виражається іменником у кличному відмінку або в називному в значенні кличного. Інколи звертання може виражатися прикметником дієприкметником числівником ужитим у значенні іменника.
Наприклад
П’ятий, швидко на гору!
Тетяна, Катерина, зоря, доня, матуся, круча, душа, дуб, козак, юнак, син, дід, гай, край, поле, море, сонце, столяр, маляр, любов.
Відповідь: Тетяно, Катерино, зоре, доню, матусю, круче, душе, дубе, козаче, юначе, сину, діду, гаю, краю, поле, море, сонце, столяре, маляре, любове.
Звертання бувають непоширеними (виражаються одним слово) і поширеними (виражаються групою слів)
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. ( В. Сосюра)
О мова моя, душа голосна України! ( В. Сосюра)
Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?(Леся Українка)
Пам'ятай, моє миле дитя,
Рідна мова завжди солов'їна,
Зігріває людей все життя. (В. Кленц)
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.( Дмитро Білоус)
Ти постаєш в ясній обнові
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово! ( Дмитро Білоус)
Ускладнюються звертаннями спонукальні й питальні речення. Звертання може вживатися на початку, у середині та в кінці речення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Хлопці відвідують спортивні секції.
Мати спекла пирогів.
Птахи прилітають до моєї годівнички взимку.
Діти уважно читають завдання.
Сонце дає Землі світло і тепло.
Слався рідна Україно наша земле золота…(П. Тичина)
Зоре моя вечірняя зійди над горою, поговоримо тихесенько в неволі з тобою.
(Т. Шевченко)
Як я люблю тебе мій рідний краю! (І. Франко)
Ой Морозе Морозенку ти славний козаче! (Нар. тв.)
Давню байку правиш друже. (Леся Українка)
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Я дізнався(лася)…
Я зрозумів(ла)…
Я навчився(лася)…
Я відчув (ла) труднощі…
Я не вмів(ла), а тепер умію…
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Випишіть із народних пісень строфи із звертанням. Усно поясніть розділові знаки при звертанні.
АБО
Складіть і запишіть діалог за фотоілюстрацією. Поясніть розділові знаки при звертанні.
Використана література
https://webpen.com.ua/pages/linguistic_norm/vocative_form.html
https://wiki.cuspu.edu.ua/index.php
Освітні програми | Міністерство освіти і науки України https://mon.gov.ua › osvita