ТЕМА Лексична помилка та її умовне позначення (практично)
Мета: ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка, формувати вміння користуватися тлумачним словником, відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів; розвивати увагу, кмітливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати в школярів бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.
Тип уроку : засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: тлумачний словник, завдання на картках .
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Забезпечення емоційної готовності . Аутотренінг. Повторюйте за мною.
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюся висловити свої думки.
Помилившись, я міркую далі.
Шукаю істину.
Я хочу багато знати.
Я сьогодні буду активним.
Я сьогодні отримаю високий бал.
2. Перевірка домашнього завдання.
2.1. Бліц-опитування.
Що таке лексика?
Що таке лексичне значення слова?
Чи всі слова мають лексичне значення?
Які слова називаються однозначними, багатозначними?
Чи всі слова мають пряме й переносне значення?
Яке значення називається прямим, яке – переносним?
У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?
2.2. Перевірка виконання домашньої вправи 88.
2.3. Робота в малих групах. Гра «Третє зайве»
Випишіть словосполучення, у яких є слова з переносним значенням. Введіть їх до самостійно складених речень.
А) Золота ложка, золота людина, золоті руки.
Б) Срібний голос, срібний ніж, срібне волосся.
В) Весела дівчинка, веселе літо, веселі сніжинки.
Г) Схлипує вітер, схлипує дитина, схлипує джерельце.
Д) сумує ліс, сумує мама, сумує небо.
ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів.
Сьогодні на уроці ми маємо знати:
маємо вміти:
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. На дошці записані речення в лівій колонці. Знайдіть помилки. Запишіть відредаговані речення.
1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. 2. Класним керівником нашого класу являється Алла Миколаївна. 3. Сьогодні я получу гарну оцінку. 4. Солдати князя Ігоря були відважними.
(Наш клас брав участь у різних заходах. Нашим класним керівником є Алла Миколаївна. Сьогодні у мене буде гарна оцінка ( Сьогодні я отримаю гарну оцінку). Воїни князя Ігоря були відважними.)
2. Пояснення вчителя.
- Ці всі помилки називають лексичними. У чому суть лексичної помилки?
Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л. Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах.
3. Виконання тренувальних вправ.
А) Робота в парах. Виберіть із дужок потрібне слово. Складіть речення зі словами адрес-адреса.
(Відкрити, відчинити) вікно.
(Відкрити, розгорнути) підручник.
(Виключити, вимкнути) світло.
(Перевернути, перегорнути) сторінку.
(Піднести, підняти) руку.
(Здавати, складати) іспит.
(Слідуюче, наступне) питання.
(Заплющити, закрити) очі.
Зазначити (адрес, адресу).
(Настала, наступила) осінь.
ЗДАВАТИ – передавати (обов’язки, доручену справу, річ) тому, хто має цим відати, володіти. СКЛАДАТИ – проходити перевірку знань, уміння. АДРЕСА – позначення місця проживання чи перебування кого-небудь. АДРЕС – письмове ювілейне вітання кого-небудь із нагоди відзначення видатної події в його житті.
Користуючись тлумачним словником поясніть значення слів АДРЕСА і АДРЕС.
Б) Відредагуйте текст.
Я рахую, що нам потрібно слідити за своїм власним мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас зростає. Давайте користуватися лексичними словниками.
Відредагований текст. Я вважаю, що нам потрібно стежити за своїм мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Користуймося тлумачними словниками.
IV. Рефлексія.
Використовуючи технологію «Незакінчені речення», продовжіть їх.
Максим Рильський у вірші «Мова» писав:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
(Не засмічувати рідну мову суржиком, росіянізмами, словами-паразитами, дбати про її чистоту).
Виправ лексичні помилки:
V. Домашнє завдання.
Виконати вправу 92(редагування речень) або із запропонованими словами (багатир – богатир, вірний – правильний, тиждень – неділя) скласти речення.