Конспект уроку з презентацією містить матеріали, робота з якими спрятиме
виробленню вміння правильного написання не з дієприкметниками, обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом.
Навчитися правильно писати не з дієприкметниками, разом і окремо; пояснювати його написання; знаходити і виправляти в реченнях помилки на вивчене правило; розвинути творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; виховати почуття прекрасного, бережливе ставлення до природи рідного краю.
Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні. А десь угорі чутно недоспівану пісню жайворонка. Мелодійні звуки не вловимі, вони тануть у гарячому мареві і народжуються знов. Цей спів бентежить невгамовну душу, кличе її за собою. Мені здається, що я зараз злечу над землею і, підхоплений тією ще не закінченою піснею жайворонка, полину в безмежний простір.
По обидва береги Раставиці стеляться сукупні городи та левади, неогороджені тинами. Понад самим берегом в’ється в непожовклій молодій траві стежка через усе село. От стеляться розложисті, як скатерть, ніким неміряні левади. Густа, як руно, трава й дрібненька, ще невиросла осока доходять до самої води. Кущі верболозу нерозидані, а зібрані, наче навмисно, в один куточок. А там далі повилася між не баченими вербами річка.
А Не/довантажена машина; не/скопана, а зорана земля; хата не/побілена; Б мною не/підметена підлога; не/фарбовані стіни, а лаковані; не/вишитий дівчиною рушник; В цей не/доплетений кошик; лист не/написаний; не/прополені вчасно грядки; Г не/замкнені двері; не/дописаний вірш; не/вивчений учнем урок.
Робіть добро! Відгукуйтеся участю своєю на крик зазивний і безмовне SOS людини, птаха, навіть деревця, Робіть добро. Не ждіть від цього слави, не ждіть багатства, знань чи похвали, Робіть добро. Непоказно, буденно, Це принесе найвищу з нагород, Ні з чим не порівнянне відчуття, Що ти живеш не марно на цім світі. Вадим Крищенко
Розробка уроку-дослідження з української мови у 7 класі з використанням ІКТ
Тема: НЕ з дієприкметниками
Соціокультурна змістова лінія: «Людина і природа»
Мета:
сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо;
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;
сприяти збагаченню словникового запасу школярів;
виховувати почутя прекрасного, бережливе ставлення до природи рідного краю.
Тип уроку: нетрадиційний, з використанням ІКТ.
Обладнання: запис співу лісових птахів; комплект фотографій «Рідні серцю місця», мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Люби природу не для себе –
Люби для неї.
М.Т.Рильський
Хід уроку.
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя.
Добрий день, шановні учні і гості, рада вас вітати на нашому незвичайному уроці, на якому ми зробимо ще один крок , хоч і сидячи за партами, у природу, у її багатий і розкішний світ. Хай природа зачарує вас різноманітними барвами, падолистом, срібними мереживом бабиного літа і змусить задуматися над словами М.Рильського, які взято епіграфом до уроку: «Люби природу не для себе, люби для неї». Оцінки ваші теж будуть незвичайними – падолисти. Чим більше листочків упаде до ваших рук, тим вище буде остаточний бал. Кожні 2 жовті листочки (неповна або частково правильна відповідь) дорівнюють 1 червоному листочку. Бажаю вам успіху!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.«Мозковий штурм»
• Діти, яку частину мови ми вивчаємо?
• Чим незвичайна ця частина мови?
• Які ознаки дієприкметник взяв від дієслова?
• Які ознаки дієприкметник взяв від прикметника?
• Яку орфограму дієприкметника ми вивчили на попередньому уроці?
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Слово вчителя.
Ми продовжуємо роботу над вивченням дієприкметника.
ТЕМА: Не з дієприкметником.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми :
• навчимось:
правильно писати не з дієприкметниками, окремо і разом;
пояснювати орфограму в дієприкметниках;
знаходити і виправляти в реченні помилки на вивчені правила;
• розвинемо творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;
• А ще діти, ми торкнемося проблеми бережливого ставлення до природи. ЇЇ не тільки треба любити, а й берегти.. Тому запишемо епіграф до нашого уроку слова М.Т.Рильського «Люби природу не для себе – люби для неї».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб зробити висновок, давайте проведемо дослідження.
1.
Висновок: залежить написання від того, чи є у дієприкметника залежне слово.
2.
- Неорана земля - Земля не орана
- Незасіяне поле - Поле не засіяне
- Неполиті квіти - Квіти не политі
Висновок: залежить написання від того, чим дієприкметник виступає в реченні.
ІV. Сприйняття і засвоєня нового матеріалу.
Завдання: Чи чули ви спів жайворонка? Пропоную вам під його спів виписати
дієприкметники з не і пояснити їх правопис.
Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні. А десь угорі чутно недоспівану пісню жайворонка. Мелодійні звуки не вловимі, вони тануть у гарячому мареві і народжуються знов. Цей спів бентежить невгамовну душу, кличе її за собою. Мені здається, що я зараз злечу над землею і, підхоплений тією ще не закінченою піснею жайворонка, полину в безмежний простір.
Робота в групах.
Пропоную попрацювати в групах. Нас усіх чекає уявна подорож.
Група «Туристи» . Ваше завдання: «спустіться» до річки і опишіть чарівний куточок природи, де було б приємно відпочити, використовуйте слова з НЕ.
Група «Журналістів» «пройдеться» скверами, парками і поспілкується з жителями на тему екології. Те, що побачите чи почуєте запишіть кількома реченнями, використовуючи орфограму НЕ з різними частиними мови
Група «Екологи». Ви помандруєте до ставка, до того місця, де ви любите відпочивати, де ми «варимо кашу». Все, що ви побачите на тему екології, запишіть, використовуючи дієслова та його форми з НЕ.
Поки групи працюють ми теж напишемо речення і пояснимо правопис дієприкметників.
Співа ще не зім’ята трава і вабить сном солодких і незабутих таємниць. До нічного пейзажу тулився невиспаний вітер. Якщо земля любов’ю не зігріта, то де ж у світі візьметься тепло?
А тепер послухаємо, що нам підготували групи «Туристів», «Журналістів» та «Екологів» (зачитування текстів і пояснення орфограм)
Щоб зробити висновок, як треба ставитись до природи, зробимо вправу з ключем.
Завдання: розподіліть подані словосполучення з дієприкметником в 2 колонки: 1 - ті, що пишуться разом; 2 – ті, що пишуться окремо. З останніх букв отримаєте початок відомої фрази М. Рильського: «…… - мати, будь же сином».
Довго не стихаючий вітер, недоплетений сніп, невпольований хижий звір, поле не зоране вчасно, не підготовлений до зими сад, невибагливі квіти, толока не орана.
Для того, щоб перевірити, як ви засвоїли вивчений матеріал, побувайте в ролі редакторів. Перед вами текст, в якому ви повинні знайти помилки в правописі дієприкметників , виправити їх і пояснити написання.
По обидва береги Раставиці стеляться сукупні городи та левади, неогороджені тинами. Понад самим берегом в’ється в непожовклій молодій траві стежка через усе село. От стеляться розложисті, як скатерть, ніким неміряні левади. Густа, як руно, трава й дрібненька, ще невиросла осока доходять до самої води. Кущі верболозу нерозидані, а зібрані, наче навмисно, в один куточок. А там далі повилася між не баченими вербами річка.
У якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
А Не/довантажена машина; не/скопана, а зорана земля; хата не/побілена;
Б мною не/підметена підлога; не/фарбовані стіни, а лаковані; не/вишитий дівчиною рушник;
В не/доплетений кошик; лист не/написаний; не/прополені вчасно грядки;
Г не/замкнені двері; не/дописаний вірш; не/вивчений учнем урок.
V. Підбиття підсумків уроку.
1.Рефлексія.
• Що нового ми вивчили?
2. Оцінювання
Вчитель.
Сподіваюсь, що вивчення правопису Не з дієприкметниками вам знадобиться в майбутньому. А щоб природа була завжи красивою, а ми з вами міцними і здоровими, то я хочу звернутися до вас словами вірша Вадима Крищенка:
Робіть добро!
Відгукуйтеся участю своєю
на крик зазивний і безмовне SOS
людини, птаха, навіть деревця,
Робіть добро.
Не ждіть від цього слави,
не ждіть багатства, знань чи похвали,
Робіть добро.
Непоказно, буденно,
Це принесе найвищу з нагород,
Ні з чим не порівнянне відчуття,
Що ти живеш не марно на цім світі.
VІ. Домашнє завдання.
Сильним учням: продовжіть цю думку у своєму творі «Творіть добро». Або нехай це буде звернення до своїх ровесників з пропозиціями щодо збереження довкілля. Темою вашого твору можуть бути слова епіграфа уроку.
Іншим - вправа з підручника 158