Розгорнутий план-конспект відкритого заняття гуртка «Сувенірчик» декоративно-ужиткового напряму. Навчальна програма з виготовлення сувенірів, Навчальні програми з позашкільної освіти науково-технічного напряму за редакцією Биковського Т.В., Шкури Г.А. – Київ: УДЦПО, 2014 рік, основний навчальний рівень, рік навчання - 2
Заняття № гуртка
Дата проведення:
Місце проведення:
Тема заняття: Створення панно «Осіння квіти»
Мета заняття :
Обладнання: схеми, малюнки; інструменти: ножиці, голки; матеріали: фетр, матеріали для оздоблення, шаблони квітів; комп’ютер, відео.
Використана література: електронні ресурси : http://poippo.pl.ua/file/book/chemshut.pdf
https://www.slideshare.net/VadimGenov/ss-42605660
http://doshkolenok.kiev.ua/skazki-legendy/466-virshi-pro-osin.html
http://www.шарапринт.com.ua/load/shtuchni_kviti/1-1-0-2265
http://www.refine.org.ua/pageid-5534-8.html
https://vdomadobre.info/rukodillya/kviti-z-fetru-shabloni.html
Методи роботи :
а) теоретичні - бесіда, пояснення, демонстрація, інструктаж, рефлексія.
б) практичні - робота за зразком , робота зі схемами
в) інтерактивні – гра «Маю смак», «Градусник», гра «Естафета»
Попередня підготовка до заняття: підготувати інструменти та матеріали для виготовлення композиції.
План заняття.
І. Вступна частина.
1. Повідомлення теми і мети заняття.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Основна частина.
ІІІ. Підведення підсумків заняття.
Хід заняття
ОСІНЬ
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.
Б. Чалий
І. Вступна частина
- привітання
- перевірка присутніх в на занятті;
- перевірка готовності до заняття.
1. Повідомлення теми і мети заняття.
Перш ніж розпочати заняття, хочу запропонувати вам пограти у гру, яка називається «Градусник». Перед вами імпровізований термометр, яки й показує шкалу вашого настрою від 0 до 12. Будь-ласка, позначте ваш настрій на даний момент.
Як ви вже зрозуміли з епіграфу , темою нашого заняття буде осінь , а саме краса осені, її барви, які ми спробуємо відтворити у нашій спільній роботі – панно «Осінні квіти».
2.Актуалізація опорних знань.
За час роботи на гуртку, ми вивчали багато технік і ознайомлювалися з різними матеріалами. Розкажіть, які матеріали можна використати для виготовлення квітів?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми будемо працювати у двох групах , які матимуть однакове завдання, створити свою унікальну картину. І тому пропоную об’єднатися у групи. А тепер, приготуйтеся до змагання. Гра «Естафета». Кожній групі необхідно поетапно і якнайшвидше описати етапи роботи над виробом. Почали!
ІІ. Основна частина.
Квіти супроводжують нас всюди. Вони доставляють нам величезну радість, хоча ніхто не може пояснити чому. Вони дарують відчуття свята, будять світлі відчуття, звуть до творчості. Ми насолоджуємося ними в саду, в парку і за містом і хочемо, щоб вони оточували нас удома.
Штучні квіти з'явилися не ненавмисно, а цілком закономірно: по-перше, термін життя зрізаних квітів вельми короткий, а по-друге, людина вічно прагне до досконалості, максимально наближаючи свої творіння до дивовижних творів природи. Зараз штучні квіти міцно увійшли до нашого життя і стали одним з головних елементів убрання інтер'єру.
Мистецтво виготовлення квітів має багатовікову історію. Вперше їх стали робити єгиптянки ще до нашої ери, потім цю моду перейняли гречанки і римлянки, які штучними квітами почали прикрашати храми. Спочатку їх виготовляли з пергаменту, потім стали використовувати фарфор і золото, пір'я і глину. Під час розквіту стилів рококо і ампір у Франції з'явилися перші спеціалізовані майстерні, і бутафорські квіти проникли у всесвіт моди: ними прикрашали костюми і зачіски, капелюшки і інтер'єри.
Висока цивілізація виробництва шовку, знання чудових барвників і винахідливість зародили в Китаї, починаючи з XIII століття, майстерність по виготовленню кольорів. Упродовж всієї історії європейського квіткового ремесла китайські паперові, шовкові і пір'яні квіти складали йому конкуренцію, не поступаючись першим місцем. Лише у XIX столітті вони ненадовго відійшли в тінь слави паризьких майстрів, неначе лише для того, щоб знову спалахнути в усьому своєму різноманітті в другій половині XX століття, коли, немов 200 років тому, знову увійдуть до моди для оформлення інтер'єрів і вітрин: штучні дерева, кущі, квіткові композиції – але, вже з синтетичних матеріалів.
Сучасний дизайн інтер'єру пропонує штучні рослини. З давніх-давен люди намагалися продовжити літо і зберегти крихку, недовговічну красу квітів, але природі важко наслідувати, і тому дуже високо цінувалися штучні рослини, що мають сильну схожість з оригіналом.
Матеріалом для виготовлення штучних рослин могли бути не тільки тканина, папір або дорогоцінні метали, але і пір’я, риб'яча луска, перламутр чи навіть дерево. Однак частіше за все, не дивлячись на все мистецтво ювелірів, різьб’ярів та майстрів орігамі, такі рослини можна було назвати скоріше стилізованим зображенням, ніж копією живих, справжніх квітів.
Давно минули ті часи, коли штучні квіти виглядали грубою підробкою під справжні. Сучасні зразки штучних квітів часом можна відрізнити від живих тільки на дотик, настільки точно вони відтворюють їх зовнішній вигляд, колір і фактуру. Крім того, поява певних сортів пластмаси дозволило виробникам виготовляти на рідкість точні копії багатьох кімнатних рослин, у тому числі різних плющів і деревовидних рослин, таких як пальми або фікуси.
Абсолютно особливою сферою застосування штучних квітів є всілякі свята і вечірки. Наприклад, на карнавалі штучні квіти можуть бути не тільки окрасою зали, а й повноцінною деталлю костюма або важливим атрибутом зображуваного персонажа. Букетик фіалок на корсаж і оповитий плющем посох додадуть чарівності юної пастушці, а червона троянда чудово приверне увагу до прекрасної дами. Можна не хвилюватися, що фіалки сумно поникнуть, а троянда зів'яне до середини вечора, крім того, ці милі доповнення до костюму надовго залишаться пам'яттю про чудово проведений час. Гірлянди з штучних квітів, протягнуті під стелею звичайної кімнати, перетворять її на бальну залу, а звичайну вечірку - в казкове свято. Але не варто думати, що крім карнавального костюма штучним квітам більше немає місця на одязі. Бутоньєрки із гофрованого паперу або шовку чудово виглядатимуть на лацкані піджака, а зачіску і сукню нареченої чудово прикрасять композиції з білих, світло-рожевих або світло-блакитних штучних квітів, виконаних з різних матеріалів.
Штучні квіти не тільки зручні, красиві і довговічні. Навіть на тлі всіх цих позитивних якостей виділяється ще одне, значення якого важко перебільшити. На відміну від живих квітів, пилок яких може викликати різні алергічні реакції, штучні рослини гіпоалергенні і не викликають неприємних відчуттів. Навіть якщо людина страждає найсильнішою алергією на пилок, вона може дозволити собі прикрасити офіс квітами, не побоюючись алергічного нападу. Крім того, саме для цих людей призначені вже згадувані вище доповнення до костюму, що дозволяють елегантно виглядати без шкоди для здоров'я.
Єдиним великим недоліком штучних квітів можна вважати відсутність запаху. Залишається тільки сподіватися, що виробники всіляких штучних рослин зуміють розробити аромати, що найбільше нагадають природні квіткові запахи.
Отже, узагальнюючи все сказане вище, ось вони - штучні квіти: красиві, довговічні, безпечні і зручні. Прикраса не лише для приміщень, але і для водойм, вітрин або одягу, максимально близькі до живих рослин по своєму зовнішньому вигляду, на жаль, не вічні, але куди довше зберігають свою красу, ніж тендітні творіння природи.
Кольорознавство – це наука про колір, його властивості, закономірності утворення та сприйняття. Вивченням закономірностей кольору і світла людство займалось із часів свого існування. Велика кількість учених в різні часи зробила свій вагомий внесок у науку кольорознавство.
Сучасна наука визначає колір як відчуття, яке виникає у людини в органі зору під впливом світла, тобто світло виявляє колір об’єкту.
Через колір ми пізнаємо природу, що нас оточує. Завдяки йому ми знаємо, чи достигли ягоди, або те, що вже настала осінь. В різний час доби залежно від кольору сонця змінюються відтінки неба, землі, води, дерев, ранок в блакитному серпанку, в світлих і ніжних тонах; день наповнюється різноманітністю соковитих, яскравих фарб; захід сонця забарвлює природу в пурпурові, малинові оранжеві фарби; ніч приносить темні, сині, фіолетові, сірій чорні кольори.
Що ж таке колір? Яка його природа?
Чому одні предмети сині, другі – червоні, а треті – зелені?
Виявляється , всьому причиною є сонце, його промені, які освітлюють все на своєму шляху.
У темряві ми не бачимо ніяких кольорів. Наше око розрізняє тільки силуети предметів.
Які ж кольори нас оточують?
Всі кольори діляться на дві групи: ахроматичні – чорний, білий і всі сірі; хроматичні – всі кольори.
Англійський фізик І.Ньютон зробив таке відкриття, що сонячні промені, переломлюючись у краплях дощу, перетворюються на веселку. Учений розклав білий колір на сім кольорів спектра.
А чи знаєте ви, що будь-який колір можна отримати при змішуванні всього трьох кольорів: червоного, синього, жовтого? Ці три кольори називаються основними, А ті, що утворюється при змішуванні основних кольорів,— похідними або додатковими.
Усі кольори діляться на теплі й холодні. До теплих належать: червоні, жовті, оранжеві, зелені. Ці кольори нагадують нам сонце, вогонь, те, що в природі дійсно дає тепло. До холодних належать: синій, блакитний, фіолетовий, зелений (смарагдовий), синьо-зелений. Ці кольори нагадують нам лід, сніг, воду.
Коли художник створює свою картину, він використовує відповідну кольорову гаму, тобто поєднання кольорів — теплих, холодних чи тих та інших разом.
Ми говоримо: «Картина написана в теплій кольоровій гамі, чи в холодній, чи в змішаній». Давайте визначимо, у якій гамі створені ці картини (Демонстрація слайдів)
Гра «Маю смак»
А зараз кожній групі я даю конверт зі шматочками фетру різного кольору. Завдання командам – розрізнити теплі та холодні кольори.
Наразі настав час попрацювати над нашими картинами. І знову командна робота. Перша команда виготовляє квіти у теплій кольоровій гамі, а друга – у холодній.
а) Визначення завдань практичної роботи. За поданими шаблонами діти виготовляють квіти.
Повторення правил безпечної праці при роботі з голкою, ножицями.
б) Поточний інструктаж. Самостійна робота вихованців. Контроль керівника. Виявлення та усунення недоліків.
в) Заключний інструктаж. Складання квітів у композицію.
ІІІ. Підведення підсумків заняття.
На початку заняття ми визначали свій настрій у вигляді шкали термометра. Скажіть, чи змінився ваш настрій протягом заняття, чи залишився на тому ж рівні. Як ви вважаєте, чому?
І на завершення, хочу подякувати всім за цікаву та плідну роботу, та побажати не зупинятися на досягнутому, а завжди йти вперед, розкриваючи свої таланти та здібності.
Додаток 1
Інструкійна картка «Виготовлення квітів з фетру»
Приклад композиії.