Урок української літератури 9 клас
Урок №3.
«Енеїда» - енциклопедія народознавства. Картини народного побуту у творі. Гумор і сатира в поемі «Енеїда», мова поеми, особливості віршової форми.
Мета:
- Показати багатство змісту й художність образів поеми, особливості віршової форми, втілення в образах патріотичних почуттів українців.
- Розвиток в учнів уміння аналізувати історичні факти, спостережливість, почуття гумору, допитливість.
- Виховувати бажання пізнавати історичне минуле і відвідувати свою причетність до минувшими України.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації А.Базидевича до твору «Енеїда, підручник, тексти».
ХІД УРОКУ
Бесіда з учнями. Метод «Мікрофон».
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Повідомлення 1. (Про описи народного одягу, взуття, народних ігор, танців тощо.) Ось один із численних прикладів. Венера їде на поклін до Нептуна просити, щоб не потопив Енея і його ватагу. Їде вона, як і личить богині, в розкішному ридвані. Кіньми править машталір. Портер його – хоч малюй:
Була на йому біла свита
Із шаповальського сукна,
Тясомкою кругом обшита,
Сім кіп стоялася вона.
Набакир шапочка стриміла…
Повідомлення 2. Юнона, збираючись їхати до Еола, «сховала під кибалку мичку», «взяла шнурівку і спідницю». А Венера, відправляючись до «Зевса на ралець», «взяла оціпок грезетовий і кунтуш з усами люстровий». На Дідоні бачимо: «кораблик бархатовий, спідницю і корсет шовковий», запаску, червоні чоботи, хустку з вибійки. А до того вона ще й «начепила ланцюжок». В поемі згадується багато народних ігор, наприклад, у свинки, у панаса, у журавля, у хрещика, угрюбуда, у тісної баби, у ворона, у паці, у кітьки крашанками, у жгута, у хлюста, у візка і т.д.
Повідомлення 3. Котляревський подає також відомості про українські народні інструменти, танці. Яскравим підтвердженням цього є сцена, де описано бенкет у Дідони.
Повідомлення 4. Не випало з поля зору українського письменника і образотворче мистецтво. Описуючи наприклад, приготування царя Латина до прийому гостей, він розповідає, якими картинами поспіхом прикрасили царські палати. І подає справжній каталог лубочних картин, що були поширені тоді в поміщицьких будинках, а особливо в селянських хатах.
Повідомлення 5. І.Котляревський з етнографічною точністю описує вечорниці в пеклі, куди Анхіз привів Енея, щоб тут поворожили юнакові, яка доля його спіткає. Так само точно описано обряд ворожіння.
Одним із елементів народності поеми є наявність у ній простих народних імен, носіями котрих є козаки-українці. (Наприклад, імена троянців, що потопилися під час бурі на морі, яких зустрів Еней в підземному царстві.)
«Енеїда» є оригінальним твором із системою вирішування. Ця система – силабо-тонічна: в кожному рядку є певна послідовність у чергування наголошених і ненаголошених складів. Система від української бурлескної поезії. Віршовий розмір поеми – ямб. З попередніх класів Вам відомо, що таке строфа. (Повторюване поєднання кількох віршових рядків, пов’язаних між собою римуванням та ритмом.) Відносна закінченість змісту строфи важлива її особливість. Строфа «Енеїди» десятирядкова, і називається вона дециною. Строфа в поемі довга, бо Котляревський намагався зберегти тематичну цілісність описів. (Пейзаж, портрет тощо.) Римування перехресне (1-3; 2-4), парне (5-6; 8-9) і кільцеве (7-9), що надає строфі стрункості. Кількість складів розподілена в рядках так: 9-8-9-8-9-9-8-9-9-8, завдяки чому строфа поеми не лише струнка, а й мелодійна.
ВІКТОРИНА
«Хто з героїв «Енеїди»…»
та тільки грошики лупили
і одбирали хабарі? (Судді і підсудки, що потрапили до пекла).
Поганий продавали крам?
І ставили їх за скотів? (Пани-поміщики).
Урок української літератури 9 клас
Урок № 5.
Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси.
Мета: користуючись текстом твору, дати характеристику персонажів п’єси , їхніх дій та вчинків; розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити нескладні висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: записи пісень Наталки, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Зразок:
а) Петро і Микола – представники трудового народу.
б) Високі моральні якості Петра і Миколи. (Працьовитість, чесність, природний розум).
в) Енергійність Миколи, його здатність до боротьби і деяка пасивність Петра.
г) Дотепність, життєрадісність, відвертість Миколи та ліризм, розсудливість, обережність Петра.
2) Аналогічно скласти план характеристики негативних персонажів. (Возного, Виборного).
(Драматичний і природний розвиток дії, гострота конфлікту: уміле застосування народного гумору; використання народних і створених автором пісень; багатство, барвистість та індивідуалізація мови.)
У чому полягають реалізм і народність п’єси? (Довести свою думку посиланнями на текст твору.)
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди…?
(Т.Шевченко)
Мужича правда є колюча,
А панська на всі боки гнута?
(«Енеїда»)
Урок української літератури 9клас
Урок №4.
Тема: І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Соціально - побутовий конфлікт у творі, особливості жанру.
Мета:
- Через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору, ознайомити зі змістом п’єси.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: записи оперних партій з опери «Наталка Полтавка» М.Лисенка або пісень із п’єси, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
Письмова робота: читання і коментування виписаних прикладів з поеми.
Оголошення теми та мети уроку.
І. Перша дія:
а) зустріч водного з Наталкою;
б) діалог виборного і Возного;
в) розмова Наталки з матір’ю.
ІІ. Друга дія.
а) Зустріч Миколи і Петра;
б) Зустріч Наталки і Петра.
Драматичний твір (від грецьк. – дія) – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і здебільшого призначений для спеціального виконання. Разом з тим має художню цінність і як твір для читання. Авторські зауваження в драматичному творі містяться лише в коротких ремарках. Події в ньому розгортаються послідовно (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка). Відрізняють зовнішню дію, тобто вчинки персонажів, і внутрішню дію – зіткнення ідеї, поглядів, життєвих позицій, виражене в діалогах, суперечках. Основним зображально-виражальним засобом драматичного твору є мова дійових осіб (діалоги-монологи). Драматичні твори поділяються на окремі жанри: драма (соціально-побутова, психологічна, історична), трагедія, комедія, водевіль.
Композиція (від лат. – складання, з’єднання) драматичного твору – це послідовність розгортання дії п’єси. Основні композиційні елементи твору: експозиція, з якої дізнаємося про час і місце дій, одержуємо перше уявлення про персонажів; зав’язка – виникнення конфлікту, що зумовлює подальшу дію; розвиток дії – події, спричинені конфліктом; розв’язка – наслідки подій, що відбулася у п’єсі. У п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка» експозицією є перша поява Наталки, її розмова з Возним, зав’язкою – розмова Наталки з матір’ю. Розвиток дії – події до появи Петра, кульмінація – поява Петра, розв’язка – заключна сцена.
Урок української літератури 9 клас
Урок № 6.
Тема: Письмовий твір на одну з тем:
«Народознавство в поемі «Енеїда» І.Котляревського»;
«Еней був парубок моторний»;
«Утвердження сили народного духу в поемі «Енеїда» Котляревського»;
«Образ Наталки Полтавки – яскравий тип українського характеру»;
«Свої роздуми над п’єсою «Наталка Полтавка».
Мета: Перевірити набуті знання через виконання самостійної роботи; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідної мови, до України.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент: перевірка наявності текстів, виписаних цитат.
Оголошення теми та мети уроку.
Зразок.
Образ Наталки Полтавки – яскравий тип українського національного характеру.
Протягом багатьох століть люди оспівували і уславлювали в піснях і віршах образ берегині – матері чи коханої жінки. Благословляючи її ім’я, деякі філософи вважали, що доля жінки – в домашньому господарюванні та материнстві. На їхній погляд, жінка не здатна до великих справ і почувань. Але українки здавна дивують світ і величчю почуттів, і талантом материнства, і світлим розумом.
Багато діячів культури звертались у своїй творчості до образу жінки. Перлиною української літератури стала неповторна п’єса Івана Котляревського «Наталка Полтавка». Його героїня наче узагальнила всі найкращі риси жінок, стала своєрідним ідеалом національного характеру, в якому гармонійно поєдналися зовнішня краса і багатий духовний світ.
Наталка – добра, ввічлива та чесна дівчина. «Золото – не дівка! – кажуть про неї. – Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою,… яка трудяща, себе і матір на світі держить..»
Тільки заради любові матусі вона погоджується на шлюб із нелюбом. Наталці притаманна здатність жертвувати собою заради інших, але свого кохання зректися вона не може. Її душа і серце стогнуть від болю, адже коханий вже чотири роки як пішов заробляти гроші на весілля, а його й досі нема. Чекаючи на нього, Наталка благає Бога, щоб її наречений швидко повернувся.
«Петре! Петре!.. я тебе любила і тепер люблю», - сумує дівчина. Герої твору Котляревського властиве почуття людської гідності, вона розумна і кмітлива. Делікатно, але наодріз проста селянка відмовляє пану Возному , пояснює, чому вони не пара. Ніжна і сором’язлива, вона впевнена в собі, і це допомагає їй не занепасти духом навіть за тяжких обставин.
Коли доля знову зводить їх з коханим Петром, дівчина бореться за своє щастя. Її не лякає людський осуд, вона залишається з людиною, яку кохає понад усе.
Майже сто вісімдесят років живе на сцені улюблена в народі героїня п’єси, а краса невмирущого образу Наталки Полтавки не в’яне, не старіє. Причина безсмертя, очевидно, в тому, що І.Котляревський блискуче втілив у ній народний ідеал української жінки, її моральної краси.
Минали десятиліття, зміни суспільного устрою додавали нових рис до соціального обличчя жінки, проте в найістотнішому цей ідеал залишався без змін. Він не став анахронізмом і в наш час. Нам близький і дорогий образ жінки, багатої духовно, чесної, працьовитої і сердечної. З плином часу такі ідеали не старіють, бо вони – загальнолюдські і вічні, а отже й актуальні для будь-якої епохи.
Урок української літератури 9 клас
Урок №1.
Нова українська література. Становлення нової української літератури. Іван Котляревський. Огляд життя і творчості письменника.
Мета:
- Розповісти учням про становлення нової української літератури, діяльність «Руської трійці», ознайомити з розвитком драматургії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, підручник, тексти. Записані на дошці та на плакаті слова:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
Тарас Шевченко
ХІД УРОКУ
(Діти записують після теми завдання-очікування.)
І.П. Котляревський. (У 1798 р. вийшли друком перші три частини «Енеїди»).
Повідомлення 1. Особливої уваги заслуговує діяльність Руської трійці», звідки вийшли перші зразки нової української літератури в Галичині. 1832 року у Львівській духовній семінарії організувався гурток молоді, який поставив собі завдання працювати на користь народу, нести в народ культуру рідною мовою. Гурток цей складався спочатку з Маркіяна Шашкевича, Якова Головацького та Івана Вагилевича, згодом до них приєдналися й інші семінаристи. В 1837 році вони видали збірник «Русалка Дніпра», який став першим паростком нової літератури. Книжка складалася з творів самих учасників гуртка і з народних пісень.
Повідомлення 2. Укладачі збірки не тільки переймалися тяжким становищем українського народу в Галичині, а й гаряче бралися до освітньої роботи на його користь. Вони підкреслювати свій зв'язок з літературою Наддніпрянської України, обстоювали єдність усіх українців.
Просвітництво – ідейний рух, що сформувався у франції ХVІІІ ст. характерними рисами Просвітництва є віра у прогресивний розвиток суспільства, культ розуму й науки. В Україні, починаючи з перших десятиліть ХІХ ст., ідеї Просвітництва були пов’язані з визволенням від соціального і національного гніту, відстоюванням права на соціальну своєрідність культури. Основними функціями мистецтва вважалися виховна і пізнавальна, звідки випливає виска оцінка правдивого зображення дійсності. Для літератури просвітницького спрямування характерні ідейна наснаженість, утвердження думки про рівність людей та природжену схильність їх до добра, протест проти будь-якого придушення свободи особистості. На відміну від класицизму, центральною постаттю в літературі Просвітництва стає демократичний герой, представник народу, який втілює його високі моральні якості. В основу просвітницького реалізму покладено обумовленість поведінки людини суспільними обставинами життя. В літературі найактивніше розвиваються жанри роману, повісті, соціально-побутової драми, байки.
Риси Просвітництва властиві творам І.Котляревського, Г. Квітки - Основ’яненка , П.Гулака-Артемовського, а пізніше – творчості Т.Шевченка, Б.Грінченка, І.Франка.
Роди літератури – найзагальніші одиниці поділу літературних творів за способом зображення дійсності: епос, лірика і драма.
Літературний жанр (від франц. – рід, вид) – тип літературного твору, який має певні особливості змісту і форми. Жанри поділяються на епічні: оповідання, повість, роман; ліро-епічні: поема, водевіль і драматичні: драма, комедія, трагедія.
Конкурс юних біографів
№ |
Питання |
Відповідь |
1. |
Хто за гороскопом І.Котляревський? |
Діва |
2. |
Ким працював батько Котляревського? |
Канцеляристом |
3. |
Ким був його дід? |
Священиком |
4. |
Місто, де народився письменник. |
Полтава |
5. |
Який соціальний статус Котляревських? |
Дворяни |
6. |
Хто був першим учителем малого Івана? |
Дяк |
7. |
У церковнопарафіяльній школі І.Котляревський навчився читати, писати і… |
Співати |
8. |
Місто, де він навчався в семінарії |
Новоросійськ |
9. |
Прізвисько, яке отримав Котляревський ще в школі. |
Римач |
10. |
У якому чині завершив він військову службу? |
Капітан |
11. |
Якій роботі Котляревський присвятив найбільшу частину життя? |
Педагогічний |
12. |
Повна назва закладу, яким він керував. |
Будинок виховання дітей бідних дворян |
13. |
Внесок І.Котляревського в боротьбу з Наполеоном. |
Сформував 5-й козачий полк |
14. |
Літературний рід «Енеїди». |
Ліро-епос |
15. |
Літературний вид «Наталки Полтавки». |
Драма |
16. |
Скільки років прожив письменник? |
69 |
17. |
Заслуга Котляревського перед літературою. |
Зачинатель нової української літератури |
Домашнє завдання: Знайти в «Словнику античної міфології» відомості про міфічних героїв, які зустрічаються у творі Котляревського, записати їх у зошит. Проект.
Урок української літератури 9клас
Урок №2.
І. Котляревській «Енеїда». Зміст поеми, історія її написання. Образи поеми.
Мета:
- Опрацювати зміст поеми.
- Дати характеристику головних героїв, розвивати в учнів відчуття образного
слова, спостережливість.
- Виховувати високі патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: поема Вергілія «Енеїда», ілюстрації А. Базилевича до «Енеїди» Котляревського, запис арії Енея з опери «Енеїда» М.Лисенка, підручник, тексти, словник, ілюстрації до твору.
ХІД УРОКУ
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Силабо-тонічне віршування (від грецьк. – склад і наголос) засноване на упорядкованому чергуванні наголошених і ненаголошених складів і, відповідно, приблизно однаковій кількості складів у рядку. Залежно від кількості складів у повторювальній частині рядів (стопі) розрізняють двоскладові і трискладові розміри силабо-тонічного вирішування. До двоскладових розмірів належать хорей і ямб, до трискладових – дактиль, амфібрахій і анапест.
Частина І. Початок подорожі Енея. Гостювання в Дідони.
Частина ІІ. В Сицилії. Поминки по батькові Енея Анхізу. Пожежа! (Горить троянський флот.)
Частина ІІІ. На землі Кумській. Подорож Енея з Сівіллою на той світ. Зустріч з батьком.
Частина ІV. В латинській землі. Обмін подарунками між Енеєм та царем Латином. Початок війни.
Частина V. Війна між троянцями та рутульцями. Героїчний подвиг Низа та Евріала.
Частина VІ. Продовження війни. Поєдинок Турна з Енеєм.
«Енеїда» Котляревського за жанром – ліро-епічна, травестійно-бурлескна поема.
Поемою вона називається тому, що це віршовий великого розміру твір, в якому зображені значні події, яскраво розкрито людські характери, присутній глибокий психологізм.
Епічна – бо в ній говориться про людей, їхні вчинки, переживання та боротьбу в розповідній формі.
Травестійна – бо автор перевдягнув античних героїв Вергілієвої «Енеїди» в українське вбрання, переніс їх в історичні умови українського життя, зокрема побуту козаків-запорожців, українського панства, чиновників та простого люду.
Бурлескна – бо події і люди замальовуються здебільшого в жартівливому, знижувальному тоні.
Прочитати розділ «Тематика «Енеїди» (с.100-104) і розповісти про тематику твору».
Записати визначення теми, жанру «Енеїди» Котляревського.
І. Еней і троянці.
1. Авторська характеристика Енея.
2. Риси вдачі Енея.
3. Троянці. Образи Низа і Евріала.
ІІ. Образи богів.
ІІІ. Земні герої (царі).
Для самостійного читання: Іван Котляревський. «Москаль-чарівник»; Іван Пельгук. «Грозовий ранок» або Борис Левін «Видно шляхи Полтавськії…