В даних орієнтованих вимогах щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів 1 класу з навчання грамоти визначені поточні (аудіативні уміння, читання, читання напам'ять; усне діалогічне й монологічне мовлення) та підсумкові (контрольне списування, індивідуальна перевірка навички читання вголос і розуміння прочитаного) перевірки (підсумкові контрольні роботи).
(Матеріал з додатку до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009)
Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних
досягнень учнів 1 класу з навчання грамоти
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової.
Підсумкова перевірка у 1 класі передбачає підсумкові контрольні роботи у кінці навчального року:
* контрольне списування,
* комбінована контрольна робота з математики,
* індивідуальна перевірка навички читання вголос і розуміння прочитаного.
Поточній перевірці та поточному оцінюванню підлягають аудіативні уміння, читання, читання напам’ять; усне діалогічне й монологічне мовлення.
Поточна перевірка з аудіювання у 1 класі проводиться в процесі формування в учнів умінь слухати й розуміти усне мовлення.
Орієнтовний обсяг тексту на кінець навчального року 70-90 слів. Завдання для перевірки розробляють на матеріалі різних мовних одиниць: звуків, слів, словосполучень, речень, текстів. Ними передбачено визначення рівнів сприймання першокласниками відповідного мовного матеріалу на слух, виокремлення певної мовної одиниці з-поміж інших, розуміння почутого. Результатом поточної перевірки з аудіювання є вербальні оцінні судження вчителя/вчительки, що ґрунтуються на позитивному принципі.
Поточна перевірка уміння читати текст у 1 класі здійснюється на текстах типу букварного, в яких ужито вже вивчені букви. Перевірка має діагностичний характер з метою визначення сформованості умінь читати.
При оцінюванні сформованості уміння читати в 1 класі беруться до уваги:
спосіб читання (складами, цілими словами);
правильність читання;
розуміння прочитаного.
Для перевірки виявлення розуміння прочитаного учневі пропонується не більше 3 запитань (щодо значення окремих слів та фактичного змісту прочитаного).
Об’єктом поточної перевірки у 1 класі є уміння читати напам’ять віршовані твори. Перевірку здійснюють усно, індивідуально протягом наступних 2-3 уроків після опрацювання твору, що вивчається на пам’ять. Окремі уроки на перевірку уміння читати напам’ять не відводять.
Протягом навчання у 1 класі здійснюється перевірка уміння читати напам’ять 1 віршованого твору у першому семестрі і 2 – у другому семестрі.
Поточна перевірка сформованості діалогічного мовлення.
Учням пропонується відтворити в особах (з іншим учнем або вчителем) прослуханий діалог. Перевіряється уміння використовувати формули мовленнєвого етикету, ставити запитання, підтримувати розмову на певну тему, дотримуватись правил спілкування, норм літературної мови, – відповідно до державних вимог щодо навчальних досягнень учнів.
Поточна перевірка сформованості монологічного мовлення (переказ, твір).
Уміння усно переказувати текст перевіряють на матеріалі текстів розповідного характеру: пропонуються тексти букварного типу.
У 1 класі учням пропонується скласти усний твір-розповідь за малюнком, серією малюнків, життєвою ситуацією тощо (3-4 речення).
Підсумкова перевірка і підсумкове оцінювання
Підсумкова перевірка у 1 класі здійснюється в кінці навчального року.
Об’єктами підсумкової перевірки навчальних досягнень учнів 1 класу з мови є такі складники комунікативної компетентності:
досвід мовленнєвої діяльності: уміння читати (спосіб, правильність, виразність) і розуміти зміст прочитаного;
орфографічні і пунктуаційні вміння та графічні навички письма, культура оформлення письмових робіт.
Підсумкова перевірка сформованості вміння читати в 1 класі здійснюється індивідуально наприкінці навчального року на матеріалі доступних для розуміння учнями цієї вікової категорії текстів (обсяг текстів: 60-90 слів на кінець навчального року). Результати перевірки фіксують у характеристиці навчальних досягнень учня/учениці, що зберігається в його/її особовій справі.
Орфографічні і пунктуаційні вміння та графічні навички письма, культура оформлення письмових робіт в 1 класі перевіряються в кінці навчального року шляхом списування з друкованого тексту.
При оцінюванні списаного тексту враховують:
* грамотність;
* правильність написання літер та їх поєднання;
* культуру оформлення письмової роботи.
Результати перевірки фіксують у характеристиці навчальних досягнень учня\учениці, що зберігається в його особовій справі.
Перелік робіт з підсумкової перевірки, які проводяться з мови
Вид перевірки |
1 клас |
|
І сем. |
ІІ сем. |
|
Читання |
– |
1 |
Списування |
– |
1 |
Загальна кількість перевірок за семестр |
– |
2 |
Списування є основними формами перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності.
Вимоги до текстів списування як окремих видів робіт
Клас |
Семестр |
Кількість слів у тексті |
1 |
І |
- |
ІІ |
20-30 слів |
За списування виставляють одну оцінку. При оцінюванні списування доцільно брати до уваги грамотність і культуру оформлення письмової роботи.
Оцінювання грамотності рекомендується здійснювати за такими вимогами:
орфографічні і пунктуаційні помилки вважаються рівноцінними;
помилка в одному й тому самому слові, яке повторюється в диктанті кілька разів, вважається однією помилкою; помилки на одне правило, але в різних словах вважаються різними помилками;
негрубими вважаються такі помилки: повторення тієї самої букви в слові; недописування букви в кінці слова (не за правилом); двічі підряд написане те саме слово в реченні.
Дві негрубі прирівнюються до однієї грубої помилки;
охайні виправлення (неправильне написання на правильне) помилками не вважаються;
орфографічні та пунктуаційні помилки на невивчені правила виправляються, але не враховуються.
Норми оцінювання списування
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Кількість помилок |
Початковий
|
1 |
17 і більше |
2 |
14-16 помилок |
|
3 |
11-13 помилок |
|
Середній |
4 |
8-10 помилок |
5 |
5-7 помилок |
|
6 |
1 негруба та 4 грубих помилки |
|
Достатній
|
7 |
2 негрубі та 2 грубі помилки, або 3 грубі |
8 |
2 негрубі та 1 груба або1 негруба та 2 грубі помилки |
|
9 |
1 негруба та 1 груба помилки |
|
Високий |
10 |
2 негрубі помилки |
11 |
1 негруба помилка |
|
12 |
–– |
Якість читання творів напам’ять визначають за такими вимогами:
* правильність, повнота відтворення фактичного змісту твору;
* виразність читання (чіткість дикції, інтонаційна правильність, уміння виявити своє ставлення до того, що читається; доречність використання мовленнєвих та позамовних (міміка, жести) засобів виразності;
* дотримання орфоепічних норм (літературна вимова голосних і приголосних звуків у різних позиціях, сполучень звуків у мовленнєвому потоці, а також наголошування слів). У дітей з органічними порушеннями вимови цей критерій не враховується.
(Матеріал з додатку до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009)