Контроль за масою тіла. Моніторинг здоров’я. Види моніторингу фізичної складової здоров’я.

Про матеріал
Контроль за масою тіла. Моніторинг здоров’я. Види моніторингу фізичної складової здоров’я.
Перегляд файлу

Тема: Контроль за масою тіла. Моніторинг здоров’я. Види моніторингу фізичної складової здоров’я.

  • Розрахунок калорійності харчового раціону відповідно до енергозатрат організму.

Мета: розширити знання учнів про раціональне, збалансоване харчування, формувати ціннісне ставлення до власного здоров’я через усвідомлення необхідності  безпечно контролювати масу свого тіла, формувати уміння складати раціон відповідно до енергозатрат, працювати в групі, вміння презентувати результати своєї роботи.

Предметні компетентності:

  • Безпечний контроль маси свого тіла
  • Дотримання збалансованого харчування

Ключові компетентності:

  • Спілкування державною мовою
  • Уміння вчитися впродовж життя
  • Математична компетентність
  • Інформаційно-цифрова компетентність
  • Ініціативність і підприємливість
  • Обізнаність і самовираження у сфері культури
  • Екологічна грамотність і здорове життя
  • Основні компетентності в природничих науках і технологіях

Обладнання та матеріали: двосторонній скотч (цінники), маркери (фломастери)

Попередньо підготувати:

Надпис «Правила групи»

Кольорові фігурки для об’єднання у групи

Елементи для побудови харчової піраміди

 

Хід тренінгу

I.Вступна частина

Зворотній зв'язок

Виступи груп учнів:

Ванільне морозиво - білки

Шоколадне – жири

Фруктове - вуглеводи

Сорбет – вітаміни і мінеральні речовини

 

Розповідь учнів які рахували своє споживання солі.

Актуалізація теми поточного тренінгу та формування цілей.

У роздаткових матеріалах на учня є папірці для запису на них цілей.

Учням запропонувати написати цілі та приклеїти до дошки на підніжжя зображеної гори

Знайомство

Кожен учень по черзі називає ім’я і важливий для нього показник фізичного здоров’я.

Наприклад: я Алла Олександрівна для мене важлива робота кишково-шлункового тракту.

Повторення правил

На листку напис «правила роботи групи» діти під ним записують прийняті на попередньому занятті правила.

 

ІІ. Основна частина

Теоретична частина

Інформаційне повідомлення (бесіда)

Дитяче ожиріння

За даними ВООЗ, кількість дітей з надлишковою масою тіла у світі за останні 25 років зросла на третину. Це пов’язують із двома основними тенденціями.

Перша — тенденція до збільшення в раціоні частки перероблених продуктів, які мають високу енергетичну та низьку поживну цінність. Проблема ускладнюється агресивною рекламою висококалорійних продуктів і напоїв, яка здебільшого розрахована на дітей та молодь.

Друга — тенденція до загального зниження фізичної активності. Розвиток комп’ютерних технологій зменшує привабливість активного дозвілля. І як наслідок — зростає кількість хлопчиків і дівчаток, які мають зайву вагу і яким вона перешкоджає брати участь в активних іграх та змаганнях з однолітками. Через це вони рухаються навіть менше, ніж хотіли б, що призводить до подальшого накопичення жирових відкладень.

За механізмом розвитку дитяче ожиріння відмінне від того, що розвивається в зрілому віці. Дитячий організм ще росте, і у разі порушення енергетичного балансу в ньому утворюється надмірна кількість жирових клітин. У зрілому віці надлишок жирових клітин перешкоджає людині худнути і сприяє швидкому набору ваги. Дієта та фізичні вправи допомагають зменшити розмір жирових клітин, та їхня кількість протягом життя залишається незмінною. Ожиріння, яке розвивається у зрілому віці, зазвичай призводить лише до збільшення розмірів наявних жирових клітин. Тому людям, у яких ожиріння починається в зрілому віці, худнути і підтримувати належну масу тіла легше, адже жирових клітин у них менше, ніж у тих, хто був огрядним у дитинстві.

Діти та підлітки з надлишковою масою тіла мають труднощі з диханням, особливо під час фізичних навантажень. У них зростає ризик травм і переломів, частіше виникають проблеми з поставою, а підвищена пітливість може спричинити подразнення чи запалення шкіри. Серед наслідків дитячого ожиріння, які стають очевидними переважно у зрілому віці, — підвищений ризик ранніх серцево-судинних захворювань, цукрового діабету, м’язово-скелетних порушень і деяких видів раку.

 

Моніторинг фізичної форми

Підтримання належного рівня фізичного здоров’я передбачає постійний моніторинг — спостереження, контроль. Деякі параметри фізичного здоров’я потребують медичного моніторингу: профілактичних оглядів, рентгену, ультразвукового обстеження, аналізів. Інші можна контролювати самостійно, наприклад стежити за температурою тіла, частотою пульсу, кров’яним тиском.

 

Метод «Обговорення»

Притча «Затятий мельник»

Прочитайте притчу на с. 78 підручника «Затятий мельник».

Обговоріть:

• Які ознаки свідчать про порушення здоров’я?

• Чому важливо звертати на них увагу?

 

 

Інформаційне повідомлення (бесіда)

Дуже важливо протягом усього життя контролювати масу свого тіла і фізичну форму. Яка маса тіла є нормальною? Однозначної відповіді на це запитання немає. Все залежить від зросту, віку, типу статури і складу тіла людини. Якщо порівняти треновану спортсменку та її нетреновану ровесницю зростом 165 см, то вага 65 кілограмів для першої буде нормальною, а для другої — зайвою, оскільки м’язова тканина приблизно втричі важча за жирову. Для двох однакових на зріст (180 см) підлітка і дорослого чоловіка вага 85 кілограмів буде завеликою для підлітка, але нормальною для дорослого.

Раніше ви визначали ІМТ.

 Якщо ваш ІМТ менший за 15 — вам треба звернутися до лікаря. Якщо ви почали без причини худнути й відчуваєте слабкість, також зверніться до лікаря. Це може бути ознакою хвороби, яку треба якнайшвидше почати лікувати.

А якщо ваш ІМТ вищий за 25 — не ігноруйте проблеми зайвої ваги, адже в періоди інтенсивного росту в організмі можуть утворюватися зайві жирові клітини. Дорослим людям, які свого часу мали таку проблему, складніше контролювати масу тіла протягом усього життя, оскільки у сформованому організмі можна лише зменшити обсяг, але не кількість жирових клітин.

Харчова піраміда.

Люди мають потребу у харчуванні, яке забезпечує організм енергією і всіма поживними речовинами. Та як визначити потрібну кількість білків, жирів, вуглеводів, вітамінів і мінеральних речовин у щоденному меню? Харчова піраміда допомагає правильно спланувати своє харчування. Адже включаючи в меню продукти з різних груп, ви гарантуєте собі повноцінну дієту на кожен день.

Робота в групах (об’єднання за різного кольору фігурками) завд. С. 73 підручника

Кружечки - зернові

Квадратики – фрукти та овочі

Трапеції – молочні продукти

Трикутники – м'ясо та рослинні білки

Листочки – солодощі, солоні закуски

Прочитайте відповідний фрагмент матеріалу параграфа і підготуйте коротке повідомлення про продукти вашої групи. Назвіть приклади цих продуктів, поясніть їхню корисність та можливі застереження щодо вживання.

По черзі презентуйте свої повідомлення, дайте відповіді на запитання однокласників.

Руханка «Австралійський дощ»

"Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!"

В Австралії піднявся вітер. (Тренер тре долоні).

Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)

Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)

Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)

А ось град— справжня буря. (Тупіт ногами.)

Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)

Дощ стихає. (Плескання долонями  по грудях.)

Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)

Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)

Сонце! (Руки догори.)

 

Практична частина.

Робота в групах (перегруповуються за кольором фігур)

Складання раціону відповідно до енерговитрат

Оранжевий  -  малорухливий спосіб життя, підвищувальний коефіцієнт 1,2.

Синій -  помірна фізична активність (тренування 1–3 рази на тиждень), підвищувальний коефіцієнт 1,4.

Зелений  — висока фізична активність (інтенсивні тренування 3—5 разів на тиждень), підвищувальний коефіцієнт 1,6.

Жовтий  — дуже висока фізична активність (важкі фізичні навантаження 6–7 разів на тиждень), підвищувальний коефіцієнт 1,8.

Червоний  — граничний ступінь фізичної активності, підвищувальний коефіцієнт 1,95.

 

Розрахуйте калорійність денного раціону, використовуючи підвищувальний коефіцієнт (на нього слід помножити мінімальну денну калорійність — 1600 ккал).

 Намалюйте у зошиті порожній макет піраміди харчування. За допомогою таблиці  на с. 75 підручника визначте кількість порцій продуктів кожної групи у щоденному меню та зобразіть їх на макеті (наприклад, намалюйте склянку молока, шматочок сиру і йогурт там, де розміщують молочні продукти).

 

ІІІ. Заключна частина

Висновок.

Хочете схуднути? Робіть це поступово. Оптимальним є зменшення ваги на 0,5 кг за тиждень. Тривалий успіх залежить від набуття нових харчових звичок у поєднанні з помірною руховою активністю. Уникайте занадто суворих дієт, вони спричиняють «ефект маятника»: після різкого зниження ваги людина швидко набирає втрачені кілограми і ще кілька на додачу.

Домашнє завдання

Опрацювати параграф 10,11

Спробуйте збільшити рівень своєї рухової активності. Для цього протягом тижня щодня замінюйте одну годину, яку витрачаєте на перегляд серіалів чи спілкування у соціальних мережах, на будь-яку рухову активність (танці, фізичні вправи, прогулянку тощо). Зробіть про це фото- або відеозвіт і через тиждень розмістіть його на своїй сторінці в соціальній мережі під хештегом #відключись, заохочуючи однолітків до активного дозвілля.

Проект.

«Меню»

Складіть приклад денного меню відповідно до створеної вами харчової піраміди. Пам’ятайте, що в ньому мають бути напої, салати, основні страви, гарніри та десерти. Оформіть свої варіанти меню і по черзі презентуйте їх класу.

Проект.

«Самооцінка фізичної форми»

Важливою складовою моніторингу фізичного здоров’я є самооцінка фізичної форми. У спортзалі або вдома протестуйте показники своєї фізичної форми і порівняйте їх із минулорічними.

Завершення тренінгу.

Перемістьть цілі які ви ставили на початку уроку до вершини гори настільки наскільки справдились ваші очікування.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку