Контрольна робота №6
Лексикологія
Варіант 1
Початковий рівень
1. Синонімічним є ряд слів:
А) лаяти, сварити, підносити, картати
Б) ввічливий, чемний, гречний, шанобливий
В) хитрий, мудрувати, лукавити, розумнішати
Г) бренькати, дзенькати, тринькати, гепнути
2. Антоніми вжито в реченні:
А) Як голова сивіє, то чоловік мудріє.
Б) Де старий спотикнеться, там молодий добре напнеться.
В) Око бачить далеко, а розум ще далі.
Г) Не перо пише, а розум.
3. Виділене слово вжито в прямому значенні в рядку:
А) глибока річка
Б) глибока таємниця
В) глибоке почуття
Г) глибокий сон
4. У якому рядку словосполучення є омонімами?
А) крило літака – крило лелеки
Б) палаючий степ – палаюче сонце
В) моторний хлопець – моторний цех
Г) радісний погляд – сумний настрій
5. Якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні «Лице в Орисі було оригінальне: зверху широке, внизу вузьке»?
А) омонімами
Б) синонімами
В) антонімами
Г) спільнокореневими
6. Етимологія – наука, яка вивчає:
А) будову слова
Б) походження слова
В) значення слова
Г) роль слів у реченні
Середній рівень
Пояснити мовознавчі терміни:
Лексикологія – це…
Синоніми – це…
Антоніми – це…
Достатній рівень
1. Запишіть слова, згрупувати їх у синонімічні ряди. Підкресліть опорне (ключове) слово.
Скаржитися, уминати, горланити, репетувати, нарікати, їсти, кричати, жалітися, уплітати, верещати, жувати.
2. Доберіть антоніми до слів:
Сміятись –
Розмова –
Сум –
Високий рівень
Напишіть невеликий роздум на тему: «Чому я люблю читати?» (малювати, співати).
Контрольна робота №6
Лексикологія
Варіант 2
Початковий рівень
1. Не є синонімами слова в рядку:
А) бурхливий, шумний, буремний, кипучий
Б) майбутній, прийдешній, наступний, грядущий
В) жартувати, кепкувати, збиткуватися, витворяти
Г) вірний, відданий, незрадливий, щирий
2. Антоніми вжито в реченні:
А) Як дбаєш, так і маєш.
Б) Будеш трудитися – будеш і їсти.
В) Холоду не любить, а в жару не спить.
Г) Губами говори, а руками роби.
3. Виділене слово вжито в переносному значенні в рядку:
А) глибока річка
Б) гострий ніж
В) гостре слово
Г) висока гора
4. Визначте, у якому словосполученні виділене слово має переносне значення.
А) тихий плач
Б) зелена трава
В) дерев’яний голос
Г) щедра людина
5. Наука, яка вивчає походження слів, називається:
А) синтаксисом
Б) фразеологією
В) фонетикою
Г) етимологією
6. Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова,
називається:
А) орфографічний
Б) орфоепічний
В) тлумачний
Г) фразеологічний
Середній рівень
Поясніть мовознавчі терміни:
Омоніми – це…
Лексичне значення слова – це…
Пряме значення – це…
Достатній рівень
1. Запишіть слова, згрупувати їх у синонімічні ряди. Підкресліть опорне (ключове) слово.
Гарячий, червоний, пурпуровий, палаючий, ясний, пахучий, багряний, сонячний, розпечений, світлий, розжарений.
2. Доберіть антоніми до слів:
мокрий –
дешевий –
важкий –
Високий рівень
Напишіть невеликий роздум на тему: «Чому я люблю читати?» (співати, малювати)