Контрольна робота № 1. Аудіювання (письмово)
Солов’ї України
Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей.
Повідали старі люди, що колись давно ці птахи не жили на наших землях. Гніздилися в далеких краях і не знали дорогу на Україну. Вони були дуже співучі, літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для індійського царя.
Залетів один соловейко і на Україну, сів спочити в якомусь селі. Люди в той час були в полі, і село немов вимерло. «Що то за люди тут живуть? – подумав соловей. – Зовсім пісень не чути».
Зайшло сонечко, селяни почали повертатися додому. То тут, то там чулися пісні – соловей зрадів. Та п’ясні були сумними, бо тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав, щоб звеселити їх. Забули люди про втому і так заспівали своєму заморському гостю, що він сам собі не повірив…
І ось з усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому принесені звідусіль пісні. Але ці пісні вже були знайомі цареві, він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України – і цар втратив спокій. Таких пісень він ще не чув і звелів солов’ю співати день і ніч.
Зачудовані солов’ї навесні полетіли на Україну, щоб слухати наших пісень, перекладати їх на пташину мову і нести в далеку Індію. Саме у нас вони висиджують пташенят, щоб від народження солов’ята чули найкращі у світі пісні.
___________________________________________________________________
Виконай завдання
1. Де жили колись солов’ї?
А в Україні
Б у далеких краях
В за морями-океанами
2. Для кого солов’ї збирали пісні?
А для себе
Б для індійського царя
В для всіх народів
3. Які пісні почув соловей на Україні після заходу сонця?
А веселі
Б мелодійні
В сумні
4. За чим летять солов’ї в Україну?
А за новими піснями
Б за приємними враженнями
В за найкращими піснями
5. З’єднай частини речень стрілочками.
Гніздилися в далеких краях |
|
і збирали пісні всіх народів. |
Вони були дуже співучі |
|
і слухали українські пісні. |
Солов’ї полетіли на Україну |
|
і не знали дороги на Україну. |
6. Пронумеруй послідовність розгортання подій у тексті.
□ Залетів один соловейко і на Україну.
□ Солов’ї навесні полетіли на Україну, щоб слухати українських пісень.
□ Саме в Україні солов’ї висиджують пташенят.
□ Соловей заспівав, щоб звеселити стомлених людей.
□ Солов’ї не знали дороги на Україну.
□ Соловейко почув сумні пісні.
7. Дай відповідь на запитання.
Чому українські селяни співали сумні пісні?_____________________________
8. Заповни таблицю.
Головні герої твору |
__________________________________ |
Місця, де відбуваються події твору. |
__________________________________ |
___________________________________________________________________
Контрольна робота № 2.
Навичка читання мовчки (письмово)
Краса лебедина
Одного разу на сільському ставку приводнився великий птах. Дітлахи помітили його й підняли галас.
- Дика гуска прилетіла! Дика гуска!
Почувши їхні крики, уважний до всього сторож Свирид пішов на став. І справді: на воді, похиливши довгу шию, плавав великий залітний птах. Навколо ставка вже юрмилися люди.
- Поранена, не інакше, - сказав хтось. – Треба добити, щоб гуска не мучилась.
- Ніяка це не гуска, а лебідь-шипун, - пояснив односельцям Свирид та й побрів по мілкому до птаха.
Поніс Свирид птаха додому. Одразу промив йому рану на крилі, забинтував. Лебідь за весь час ані разу не пручнувся, ніби розумів, що потрапив у руки доброго чоловіка.
Скоро настали холоди. Птахові діватися нікуди було, та й зазимував у Свирида, в одній з ним хаті. Дід його годував з рук, напував водою. Спершу сам, а потім дітлашня до нього занадилася. Сніжком лебедя прозвали, годували до самої весни.
А як настав травень, прилетіли його родичі. Видно, верталися тим же шляхом.
Сніжок уже два тижні гуляв у дворі разом з домашніми гусьми Свирида і навіть старшував над меншими, які ще не обжилися й не відали, кого більше боятися – свого рідного поводиря чи цього білого родича. Коли одного ясного дня почувся в небі лебединий клич. Сніжок враз заметушився, все йому байдуже стало, навіть кумедні гусенята.
Дід Свирид якраз порався на городі. Почув голос перелітних птахів і хотів глянути, відкіля та куди вони летять, коли почулося лопотіння крил на подвір’ї: то лебідь Сніжок знявся в повітря. Старий мало не крикнув услід: «Куди ти?», але лебедя не могла зупинити ніяка сила. Тим більше, що йому треба було наздогнати ключ.
Лебеді завжди повертаються туди, де побачили світ, а жити разом ніяк не хочуть. Батьки не дозволяють дітям селитися поряд. Кожна пара займає свою площу і на ній будує гніздо. Поряд з ними можуть жити чайки, качки, лисухи, а лебедям – зась. Такий у них порядок. Деякі пари повертаються точно свої місця десятки років. (Дмитро Прилюк)
Виконай завдання
1. Хто такий Сніжок?
А) гусак
Б) лебідь
В) журавель
2. Хто доглядав пораненого птаха?
А) лісник
Б) сторож
В) рибалка
3. Коли лебеді повернулися з теплих країв?
А) у березні
Б) у квітні
В) у травні
4. Чому лебідь знявся у повітря?
А) йому треба було наздогнати ключ
Б) йому хотілося побачити світ
В) йому набридло жити із домашніми гусьми
5. Випиши назви усіх птахів, які зустрічаються в тексті.
_______________________________________________________________________
6. Доповни речення словами з тексту.
Лебідь ні разу не пручнувся, бо розумів, __________________________________
____________________________________________________________________
Лебеді завжди повертаються туди, _______________________________________
________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Контрольна робота № 3.
Усний переказ прочитаного твору
Лісові санітари
Мурашки – лісові санітари. Вони підбирають мертвих жучків і мишей, очищають ліс від відходів, поїдають шкідливих гусениць і тлю. Мурашник – це їхнє місто. Десятки літ мурахи тягнуть до мурашника стебла, сухі гілочки. Перед негодою всі мурахи ховаються в мурашнику і закривають всі ходи й виходи.
Якщо розрухати верхівку мурашника, тоді біда. Гине вся мурашина сім’я. Лісові теж погано. Менше буде мурашок і лісі – більше розплодиться шкідливих жуків, гусениць, тлі, які поїдають лісові насадження. (Із журналу)
План переказу
1. Санітари лісу.
2. Місто мурах.
3. Не руйнуй мурашник!
Контрольна робота № 4.
Навичка читання вголос (усно)
Як птахи готуються летіти у вирій
Сонячний осінній день, небо чисте, ясне. Раптом вдалині із-за лісу з’явилася темна хмарка. Вітру нема, а хмарка сунеться швидко-швидко, так і зростає на очах.
Ось вона вже зовсім близько… Та це зовсім і не хмарка, а величезна зграя шпаків! Навесні та на початку літа вони живуть парочками, а зараз зібралися у зграї… Це вони готуються до відльоту в далекі теплі краї – у вирій.
Та доки ще не настала пора відлітати, зграї шпаків цілими днями літають над полями, понад луками, шукають собі їжу.
А як мине тиждень, другий, як вибілять перші заморозки поля та луки, глядь – шпаків уже й нема! Значить, полетіли наші шпаки у вирій аж до наступної весни.
Хліб давно уже покосили й зібрали, а по стерні походжають чорні граки – хлібні зерна підбирають, різних черв’яків, жуків їдять.
Тут і старі граки й молоді – всі разом до відльоту готуються.
А подивись на ластівок. Скільки їх восени вздовж дороги на телеграфних дротах сидить! Посідають щільно-щільно одна до одної. Здалеку поглянеш ніби намистинки чорні на разочок нанизані.
Щебечуть ластівки, хвилюються, метушаться, - це вони теж у дальню путь зібралися.
А то ще осіннім днем раптом долинає звідкілясь згори; кру-кру-кру… Подивишся – високо-високо, аж під хмарами, летять у вирій ключем журавлі!
То вже значить – до зими недалеко! (Г. Скребицький, В. Чапліна)
Запитання для усної перевірки
- У яку пору року відбуваються події у тексті?
- Які птахи готуються до відльоту у теплі краї?
- Як летять у вирій журавлі?
- Що збирають на полі чорні граки?
- Де збираються у зграї ластівки?
Контрольна робота № 5.
Аудіювання (письмово)
Зайці
- А мороз аж сміється, такий міцний, - розказував батько, вернувшись додому. - Ішов я через леваду, а заєць вискочив просто з-під ніг, і якби хоч злякався, якби дременув, а то ледь-ледь чеберяє лапами, хоч за вуха хапай. Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися – на городах та в садках їм легше прогодуватися. Це ж можуть і молоді яблуні в нас пообгризати. Василько глянув крізь шибку на засніжений садок, одягнув кожушка, озув биті валянки – й надвір. Поки йшов до погреба, мороз веселенько так і співає під ногами.
У погребі Василько набрав моркви, з капусти наздирав листків і побрів городом до саду. Під стовбурами молодих яблунь він клав де морквину, а де капустяне листя. І радів: уночі зайці не стануть обгризати кору на деревах, матимуть смачнішу поживу.
Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
Та тут під грушею хтось уже поклав моркву. А також майстерно прилаштував дротяне сильце. Василько, гамуючи хвилювання, відв’язав мудру пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
А вранці сусід,прокидаючи від хати до воріт стежку, розказував Васильковому батькові:
- Ох і зайці у нас цієї зими! І, мабуть, здорові, бо вчора зірвали у мене біля груші пастку. А слідів не лишилося. За ніч усе снігом замело.
Василько прислухавсь до їхньої розмови. Він прив’язував шматочок сала на калині – для синичок – і хитро всміхався. (Євген Гуцало)
___________________________________________________________________
Виконай завдання
1. У яку пору року відбуваються події у тексті?
А) навесні
Б) взимку
В) восени
2. Які тварини внадилися до села?
А) зайці
Б) лисиці
В) ведмеді
3. Хто врятував молоді яблуні від зайців?
А) Андрійко
Б) батько
В) Василько
4. До якого жанру відноситься текст?
А) вірш
Б) казка
В) оповідання
5. Чим Василько підгодовував тварин взимку? Запиши продовження речень.
Синичкам давав_____________________________________________________
Зайцям давав_______________________________________________________
6. Підкресли слова, якими можна охарактеризувати Василька.
Хоробрий, жадібний,добрий, ледачий, працьовитий, хитрий.
7. Пронумеруй послідовність розгортання подій у тексті.
□ Василь прислухався до їхньої розмови і хитро всміхався.
□ Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися.
□ Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
□ Хлопчик відв’язав пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
□ У погребі Василько набрав моркви та капустяних листків.
8. Запиши відповідь на запитання.
Чому зайці внадилися до села?______________________________________
________________________________________________________________
Контрольна робота № 6.
Навичка читання мовчки (письмово)
Чому рипить сніжок?
А й справді, чому рипить сніжок? Не знаєте? То я вам розповім.
Якось ішов лісом Дід Мороз. Нечутно, по м’якому, наче вата, сніжку. Стомився. Присів на пеньок, а мішок з гостинцями поруч поклав. Довгу бороду гребінцем розчесав. Дивиться, аж під ялинкою зайчик сидить і плаче. Дідусеві жаль стало зайчика. Підійшов до нього та й питає: «Чому це ти, буханчику, плачеш?» а той, схлипуючи, відповідає: «Заблукав, додому ніяк не втраплю!»
Здивувався дідусь: отакої, заєць – і раптом заблукав у лісі. Як же те могло статися? Все ще схлипуючи, куцохвостий розповів старому свою пригоду.
Уранці він гуляв з братиками та сестричками на галявині. Їм було весело, так добре стрибати з розгону в снігові кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата кинулися тікати. Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого й зустрів Дід Мороз…
Добрий дідусь заспокоїв малюка, і вони разом швидко знайшли стежину до заячої хати. А там уже зібралися його братики і сестрички. Всі живі та здорові. Мама з татом уже ходили шукати свого найменшенького. Шукали, шукали та вже й зневірилися, що він живий. Ото радощів було, коли побачили свого синочка та ще й з Дідом Морозом!
Дідусь привітав усю заячу родину з Новим роком, гостинці роздав: кожному по великій соковитій морквині. А на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось буде до вас підкрадатися».
Як сказав, так і сталося: відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та інших беззахисних звірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй! (Василь Струтинський)
Виконай завдання
1. До якого жанру належить прочитаний твір?
А) казка
Б) вірш
В) оповідання
2. Чому зайчик заблукав у лісі?
А) хотів знайти Діда Мороза
Б) втікав від мисливця
В) шукав поживу
3. Хто повернув зайчика додому?
А) лісник
Б) мисливець
В) Дід Мороз
4. Чому рипить сніжок?
А) вітає звірів з приходом зими
Б) попереджає звірів про небезпеку
В) радує звірів красивим звуком
5. Запиши відповідь на запитання одним словом.
Що Дід Мороз ніс у мішку?____________________________________________
Чому зайчик плакав під ялинкою?_______________________________________
Коли зайченята гуляли на галявині?_____________________________________
Які гостинці роздав Дід Мороз зайчикам?_________________________________
6. Випиши з тексту 4 слова, якими автор замінює в тексті слово «зайчик».
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Контрольна робота № 7.
Робота з літературним твором (письмово)
Колючі гості
Це було восени, коли з дерев уже осипалося листя. Гуляючи в саду, Христинка помітила, що під яблунею сидить їхня кицька Мурочка й щось розглядає. Дівчинка підійшла до неї й питає:
- Що ти тут видивляєшся, Мурочко? Мишку хочеш упіймати?
Та не звернула на Христинку ніякої уваги й продовжувала пильно дивитися на купку жовтого листя під яблунею.
Стала придивлятися до тієї купки й Христинка. І раптом помітила, що листячко ніби дихає, ворушиться. Ой, що там?
Христинка мерщій - до мами, яка поралася на городі, привела її до яблуні.
- Там хтось є, - показала рукою на купку листя, що дихало.
Мама взяла гіллячку, обережно розгребла його, а там – їжак. Стомився за ніч, блукаючи, і вмостився під яблунею відпочити.
- Ой, гарнесенький який! – плеснула в долоньки Христинка.
Їжачок і справді був симпатичний.
Мама передала Христинці гіллячку.
- Ти постережи його, щоб не втік, а я молока принесу, пригостимо.
Принесла, налила в блюдечко й поставила перед їжачком:
- Пий!
Їжачок посидів хвилинку, принюхуючись, а потім устромив носика в блюдечко й почав пити.
Мурка, що сиділа тут же, біля Христинки, побачила таке й теж захотіла поласувати молочком. Тільки підкралася до блюдечка, а їжачок на неї як чмихне, вона й відскочила.
Вихлебтавши молоко, їжачок подивився на Христинку та її маму блискучими намистинками очей, ніби подякував за частування, і поваго пошелестів від них.
Увечері, відчинивши двері веранди, Христинка загукала:
- Мамо! Мамо! А до нас гості!
Біля східців вона побачила двох великих і троє маленьких їжачків. Це їжак, якого вони з мамою пригостили уранці молоком, привів до них вечеряти свою сім’ю.
Налили у велику тарілку молока й поставили перед їжаками. Всі п’ятеро одразу ж обступили тарілку й ну дружно смакувати.
Після того сім’я їжачків приходила ще кілька разів, і Христинка з мамою охоче пригощали усіх свіжим молоком.
Аж ось випав перший сніг. Їжаки не показувалися.
- Залягли на зиму спати, - пояснила Христинці мама.
І дівчинка почала чекати весни, щоб знову побачити своїх друзів. (Віра Оберемок)
Виконай завдання
1. До якого жанру належить прочитаний твір? Запиши.
_________________________________________________________________
2. Заповни таблицю.
Герої твору «Колючі гості» |
|
Люди |
Тварини |
_________________________________ |
___________________________________ |
__________________________________ |
__________________________________ |
3. Розташуй пункти плану в правильній послідовності відповідно до змісту твору.
□ Сім’я їжачків.
□ Кицька під яблунею.
□ Гостинець для їжачка.
□ Знахідка у листі.
4. Продовж речення словами з тексту.
Події в тексті відбувалися пізньої осені, тому що ________________________
Очі їжачка були схожі на ____________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Де дівчинка знайшла їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачки не показувалися, коли випав перший сніг?
_______________________________________________________________
6. Запиши, чому, на твою думку, оповідання Віри Оберемок «Колючі гості» має таку назву? (2-3 речення)
_________________________________________________________________
2 варіант
1. Хто автор твору «Колючі гості»? Запиши.
_________________________________________________________________
2. З’єднай стрілочками персонажа та слова, які йому належать.
- Що ти тут видивляєшся? |
|
- Ти постережи його, щоб не втік. |
мама |
- А до нас гості! |
Христинка |
- Залягли на зиму спати! |
|
3. Прочитай складений до тексту план. Постав «˅» біля зайвого пункту плану.
□ Кицька під яблунею.
□ Знахідка у листі.
□ Порятунок їжачка.
□ Гостинець для їжачка.
□ Колючі гості.
4. Продовж речення словами з тексту.
Кицька Мурка пильно дивилася на купку жовтого листя, бо_________________
Листячко, де сидів їжачок, ніби_________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Чим мама пригостила їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачок заховався у листі під яблунею?
_______________________________________________________________
6. Які події могли трапитися з героями твору навесні? Запиши продовження тексту. (2-3 речення)
_________________________________________________________________
Контрольна робота № 8. Навичка читання вголос (усно)
Цікавинки про ластівку
Міські та сільські ластівки живуть поряд з людьми. Вони прикріплюють свої гніздечка до виступів дерев’яних стін, над вікнами, на горищах, під дахами будинків. А в селі ці пташки часто оселяються в повітках та хлівах.
Берегові ластівки гніздяться в норах, які самі ж і викопують у високих берегах річок, схилах ярів, старих кар’єрів. Навесні можна побачити ластівок, що носять у дзьобиках багнюку з калюж, солому, тоненькі гілочки. Саме із цих матеріалів вони ліплять свої маленькі ошатні гніздечка.
Іноді в ластівчиному гнізді оселиться горобчик. Ластівка тривожно в’ється навколо гнізда, намагаючись вигнати непроханого гостя. Та іноді й залишає своє гніздо і починає ліпити нове. Адже ластівки – дуже миролюбні пташки. Вони не люблять і не вміють битись, сваритись.
Яєчка висиджує тільки мама-ластівка, а тато носить їй їсти. Про малих ластів’ят батьки дбають разом, здобувають їм їжу. Ластівки дуже спритно ловлять комашок просто на льоту. Ластівка виводить пташенят аж двічі протягом літа. А на початку осені ластівки збираються у великі зграї. Літають у повітрі, сидять на дротах, готуються до важкого польоту у вирій, аж до далекої Африки.
Цих малих пташок люблять у народі. Люди склали про них казки, легенди, пісні, поети написали вірші. (З блогу «Маленький читайлик»)
Запитання для усної перевірки
- Про кого розповідається у тексті?
- Яких видів бувають ластівки?
- Де гніздяться берегові ластівки?
- Хто висиджує яєчка?
- Коли ластівки починають готуватися до відльоту в теплі краї?
- Куди відлітають ластівки?
Завдання для письмової перевірки
1 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. Де гніздяться берегові ластівки?
А на деревах
Б на горищах
В у норах
2. Скільки разів протягом літа ластівка виводить пташенят?
А один
Б два
В три
3. Хто висиджує яєчка?
А мама
Б тато
В обоє батьків
4. Випиши з тексту назви до поданих ознак.
Міські та сільські ______________________
Маленькі ошатні _______________________
5. Де міські ластівки прикріплюють свої гніздечка? Підкресли відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівок люблять у народі.
____________________________________________________________________
2 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. Де оселяються сільські ластівки?
А в повітках
Б над вікнами
В на схилах ярів
2. Як тато дбає про маленьких ластів’ят?
А висиджує яєчка
Б здобуває їжу
В навчає літати
3. Куди відлітають ластівки на початку осені?
А в Америку
Б в Індію
В в Африку
4. Допиши речення словами з тексту
Іноді в __________________________________________________
А на початку осені ________________________________________
5. Де берегові ластівки будують свої гніздечка? Підкресли відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівки – дуже миролюбні пташки.
____________________________________________________________________