Корисні завдання з літературного читання.

Про матеріал
Збірник містить практичні завдання, які мають на меті сприяти кращому розумінню творів та є елементом діяльнісного підходу. Їх икористання на уроках літературного читання дає змогу створювати навчальне середовище, що допомагає учням розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.
Перегляд файлу

Коростенська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 1 з поглибленим вивченням іноземних мов

imageТ. Б. КЛИМЕНКО

image

Коростень - 2021

Розглянуто і схвалено на засіданні педагогічної ради

Коростенської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 1 з поглибленим вивченням іноземних мов від 13.11.20р. №5

Укладач:

Клименко Тетяна Борисівна, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель початкових класів Коростенської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 1 з поглибленим вивченням іноземних мов.

Рецензент:

Салій Наталія Олексіївна, учитель-методист, вчитель початкових класів Коростенської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 1 з поглибленим вивчення іноземних мов.

Клименко Т. Б.

Корисні завдання з літературного читання. Збірник практичних вправ, тестів для учнів 3 класу/ Т. Б. Клименко. - Коростень, 2020.

Збірник підготовлений відповідно до “Концепції Нової української школи”, Державного стандарту початкової освіти (2018р.), типової освітньої програми для початкової школи, затверджене Міністерством освіти і науки України (2018р.), містить практичні завдання, які мають на меті сприяти кращому розумінню творів та є елементом діяльнісного підходу. Використання таких завдань на уроках літературного читання дає змогу створювати навчальне середовище, що допомагає учням розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.

Матеріали збірника доцільно використовувати як при ознайомленні з новими творами, під час перевірки домашнього завдання, так і для самостійної роботи учнів 3 класу НУШ.

©Клименко Т. Б., 2021

©Видавництво “Друк”, 2021

ЗМІСТ

ВСТУП........................................................................................................ 4

РОЗДІЛ 1. ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД НА УРОКАХ

ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ

НАВЧАЛЬНОГО ТА ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ МОЛОДШИХ

ШКОЛЯРІВ................................................................................................ 6

1.1. Завдання “Знайди відповідність”................................................6

Встановити зв`язок між поняттями, предметами та діями............. 6

1.2. Вправа “Добери синоніми”........................................................11

Відшукати в тексті синоніми до поданих слів............................... 11

РОЗДІЛ 2. ЗАСТОСУВАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ НА УРОКАХ

ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ................ 14

         2.1. О. Морозова    “Перший день у школі”.................................... 14

2.2. М. МакДоналд “Джуді знайомиться з новим учителем”........15

2.3. Л. Відута “Незрозумілі слова”................................................... 16

2.4. Українська народна казка “Кирило Кожум`яка”..................... 17

2.5. М. Морозенко “Руде цуценятко і Різдвяний ангел”................18

2.6. А. Дімаров “Для чого людині серце”........................................19

2.7. Дж. Родарі “Дорога, що нікуди не вела”.................................. 20

2.8. Н. Деменкова “Дружок і Образа”..............................................21

2.9. Н. Гербіш “Різні культури”........................................................ 22

2.10. О. Єфімов “Тут усе є...”............................................................ 23

РОЗДІЛ 3. СТОРІНКИ - ЦІКАВИНКИ.................................................24

3.1.До байки “Лебідь, Щука і Рак”...................................................24

3.2.До байки “Чиж та Голуб”............................................................24

3.3.До української народної казки “Кирило Кожум`яка”............. 25

3.4.До казки М. Морозенко “Руде цуценятко і Різдвяний ангел”.26

3.5.До казки Дж. Родарі “Дорога, що нікуди не вела”................... 26

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ................................................27

ВСТУП

Сучасні діти приходять до школи з бажанням успішно діяти. Їм подобається на уроках не просто слухати, а ставити запитання, обговорювати проблеми, брати інтерв’ю, приймати рішення, придумувати, фантазувати. Якщо ми, вчителі, будемо організовувати на уроках таку діяльність, то навчання буде успішним, а здобуті знання – якісними.

Діяльнісний підхід в освіті - спрямованість освітнього процесу на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості, застосування теоретичних знань на практиці, він передбачає зорієнтованість процесу навчання безпосередньо на особистість молодшого школяра та потребує урахування його індивідуальних особливостей. У визначено переваги діяльнісного методу навчання над пояснювально-ілюстративним в системі організації освітнього процесу в НУШ.

Використання діяльнісного підходу – це така організація навчання, яка має на меті створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів, учителя.

Навчання читанню – процес, що лежить в основі отримання знань з будь-якого предмета. Саме через книгу дитина вчиться сприймати оточуючий світ, отримує знання про нього.

Готуючись до уроку, я продумую все таким чином, щоб техніка читання формувалася на кожному етапі уроку. Навичку читати формуємо тільки систематично використовуючи спеціальні інтерактивні завдання. Всі вони відповідають віковим особливостям учнів, підпорядковані методичній, дидактичній меті. У роботі використана додаткова інформація з інернет-джерел.

Нашiй країнi потрібнi люди, що вмiють творчо мислити, здатнi приймати нестандартнi рiшення. Обов'язкoвими якостями творчої людини є здатність переноcити знання i вмiння в нову ситуацiю, гнучкiсть мислення, умiння створювати новi образи, бачити новi функцiї об'єктiв, легко звiльнятись вiд стереотипiв, знаходити багатоварiантність розв'язкiв проблем.

Учитель початкових класiв має вистyпити в ролi органiзатора всiх видiв діяльностi yчня як компетентний консультант i помiчник. Професійнi вміння вчителя повиннi бути спрямованi не простo на контрoль знань та умiнь дiтей, а на дiагностику розвитку школяра, оволодiння ним змісту навчання. Це значно складніше, нiж традиційне «знай, умiй, роби, як я».

image

image

РОЗДІЛ 1. ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ НАВЧАЛЬНОГО      ТА    ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ

МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

1.1. Завдання “Знайди відповідність”

Встановити зв`язок між поняттями, предметами та діями.

image

“Як у Німеччині святкують початок навчального року”

image

 

Солодощі

 

Бутербродниця

 

Ручки

 

Іграшки

 

Зошити

 

Олівці

                            В. Дацкевич   “Як з`явилася друкована книга”.

image

Українська народна казка    “Вечірник, Полуночник і Світанок”

image

                              В. Сухомлинський    “Сонячний день узимку”

image

 

Підійшла до верби.

 

Сіла на товсту гілку верби.

 

Попросила синичку зберегти красу назавжди.

 

Намалювала на великому аркуші.

 

Доторкнулася до гілочки.

 

Не збила жодної пушинки.

Сіла біля вікна.

                                                     О. Кротюк   “Наші скарби”

Музей просто неба

image

                                                             Б. Бойко   “У театрі”

image

                                                     С. Дерманський   “Білячок”

image

                                                    Байка    “Лебідь, Щука і Рак”

image

                                                      О. Сенатович   “Балакуни”

image

                                       В. Сухомлинський   “Співуча пір`їнка”

image

1.2. Вправа “Добери синоніми”

Відшукати в тексті синоніми до поданих слів.

                                             А. Коваль   «Знайомі незнайомці»

imageКожного дня, іноземка, школярі, замислювався, перший раз, прибула.

                                                           Н. Умеров   «Диктант»

imageЗвучить, ключ,

стежу, чудо,      кожного разу, однакове, значення, бабусі.

                                           В. Сухомлинський   «Спляча книга»

imageГоворилося, світилися, здатність, загориться, пройшов, охайно, не відкривав, нерідко, обкладинки, задрімав, зараз.

                            З. Мензатюк    «Новорічна пригода з відьмою»

imageМешкає, поспішаєш, відказав, отримаєте, репетуватимуть, ліпший, нажахався, йдіть, назад, докульгаю, зігнулася, ревти, сумувати, чашка, подзвоніть, побрела, поганих.

                      М. Малолітко   «Воїнові, який захищає Вітчизну»

imageОхороняючи, воїнів, матір, бажав, тяжко,друзів, жде, Господа.

                             Т. Щербаченко (Стус)    «Український лицар»

imageІнколи, століття, повагою, хорошу, напевно, звісно, магазині, наче, важку, перемогти, геніальним, зумів, не загубивши, образи, вітчизні, оселі, батька, самотужки.

                                        Н. Олійник   «Гончарики з Опішного»

imageЯскравою, чуда, справою, нащадкам, селище, відоме, гарною, цінністю, створюючи, твердим.

                                                          Байка    «Чиж та голуб»

imageНавесні, юний, стрибав, мабуть, нерозумна, не обманули, зловивсь, не сподівайся.

                                         М. Сингаївський   «Волошкове поле»

imageНива, ніби, в нашій стороні, стали, мешкати, зосталися, безмежне.

                                       Т. Майданович   «Телефонна розмова»

imageЗанедужала, найліпше, вжалила, зникли, болячки, казала, цілюща, бабцю.

РОЗДІЛ    2.    ЗАСТОСУВАННЯ    ТЕСТОВИХ    ЗАВДАНЬ     НА

УРОКАХ    ЛІТЕРАТУРНОГО    ЧИТАННЯ   В    ПОЧАТКОВІЙ

ШКОЛІ

                                 2.1. О. Морозова   “Перший день у школі”

1.     Чому в Індії навчання починається в червні?

imageА) через спеку;

Б) йдуть дощі;

В) така традиція.

2.     Що одягають на шию вчителеві?

А) велику медаль;

Б) галстук©;

В) вінок із красивих квітів.

3.     Коли починається навчання в Японії?

А) у червні;

Б) у квітні;

В) у вересні.

4.     Учитель показує дітям місце, де ...

А) залишати портфель; Б) ставити взуття;

В) класти шапку.

5.     Діти у Фінляндії дають обіцянку:

А) не псувати парт;

Б) не бігати по школі;

В) гарно вчитися.

6.     Чому вони не псуватимуть парт?

А) бо їх сваритимуть;

Б) переведуть в іншу школу;

В) нові парти більше подобаються.

image


2.2. М. МакДоналд “Джуді знайомиться з новим учителем”

Пан Тодд попросив поставити на полички...

А) свої рюкзачки; Б) взуття;

В) сумочки з обідами.

        Для чого на дошці напис   «Велетенська сирна піца»?

imageА) для словотвору;

Б) це запрошення поїсти;

В) заплутати дітей.

3.     Які слова запропонувала Джуді класу?

image

А) багато різних; Б) ні, ні, ні, ні, ні;

В) ніяких.

4.     Піцу треба було забрати..

А) у директора;

Б) в магазині;

В) у секретаря.

5.     Мовчки підняв руку..

А) Рокі;

Б) Мартін;

В) Пітер.

6.     Що колекціонує Джуді?

А) коробки від піци;

Б) столики для піци;

В) придумані нею слова.

2.3. Л. Відута “Незрозумілі слова”

Тарасика дуже зацікавили слова..

А) складати конструктор;

Б) збирати будинок;

imageВ) ламати стереотипи.

Сестра Уляна в сусідній кімнаті...

А) учила уроки;

Б) слухала музику;

В) дивилась телевізор.

3.     Зламати стереотипи - це ...

А) створити щось, не схоже на інше;

image

Б) щось зіпсувати;

В) нашкодити комусь.

4.     Що уявляли діти, дивлячись у вікно?

А) далекі країни;

Б) незвичні будинки;

В) чудові світи.

5.     У пісочниці Тарасик був ...

А) з незнайомою дівчинкою; Б) ще з одним хлопчиком;

В) сам.

6.     Як хлопчик вирішив зламати стереотипи?

А) ліпити разом пасочки;

Б) подарувати квіточку;

В) висипати на голову пісок.

2.4. Українська народна казка “Кирило Кожум`яка”

Яку данину посилали змієві?

imageА) багато грошей;

Б) молодого парубка або дівчину;

В) золото.

Князівна взяла собі на думку ..

А) вісточку додому подати;

Б) втекти від змія;

В) побачити Кирила.

3.     Дівчина написала й прив`язала голубові ...

А) до лапи;

image

Б) на шию;

В) під крильцем.

4.     До Кирила Кожум`яка послали ...

А) старих людей;

Б) малих дітей;

В) самого розумного.

5.     Що взяв із собою Кирило?

А) булаву;

Б) рушницю;

В) меча.

6.     З того часу місце називається ...

А) Кирилівка;

Б) Зміївка;

В) Кожум`яками.

2.5. М. Морозенко “Руде цуценятко і Різдвяний ангел”

Цуценя з`явилося на світ ..

imageА) перед Новим роком;

Б) перед Різдвом;

В) у день Святого Миколая.

Сердитий голос назвав песика ...

А) бракованим;

Б) малим;

В) негарним.

3.     Якщо собачка буде скавчати, то ...

А) господар залишить дома; Б) закриє в гаражі;

В) викине на сніг.

4.     У чужому під`їзді цуценяті...

А) захотілося їсти;

Б) наснилася мама;

В) дуже сподобалося.

5.     Хто першим побачив тваринку?

А) білява дівчинка; Б) чорнявий хлопчик;

В) бабуся.

6.     imageДівчинка назвала песика ...

А) гарненьким;

Б) смішним;

В) найкращим в світі.

2.6. А. Дімаров “Для чого людині серце”

Чому деревяні чоловічки не знали, що таке радість чи гнів?

А) були малі;

Б) жили в лісі;

В) не мали сердець.

Кого побачили чоловічки в своєму володіння?

А) дівчинку, яка плакала;

imageБ) інших чоловічків;

В) знайомого їжачка.

3.     Чоловічок попросив у дівчинки ...

А) води;

image

Б) поїсти;

В) її серце.

4.     Яке серце він собі вибрав?

А) блискуче;

Б) велике і світле;

В) жовте й зморщене.

5.     Під високим дубом нерухомо ...

А) сидів хлопчик;

Б) стояла знайома дівчинка;

В) нікого не було.

6.     Чому такі сумні очі?

А) бо згорів;

Б) упав на сніг;

В) мені вас жаль.

2.7. Дж. Родарі “Дорога, що нікуди не вела”

На околиці села ...

А) росли 3 могутніх дуба;

Б) розходилося 3 дороги;

В) дзюрчали 3 джерельця.

Одного ранку Мартіно вийшов із села ..

imageА) і пішов таємничою дорою;

Б) і сів під кущем;

В) та вдягнув капелюха.

3.     Раптом невідомо звідки ...

image

А) залунала музика; Б) прилетіли птахи;

В) вигулькнув пес.

4.     На балконі палацу стояла ..

А) добра фея; Б) прекрасна сеньйора;

В) старенька бабуся.

5.     На візку за кучера йому правив ...

А) той самий пес;

Б) батько сеньйори;

В) слуга з палацу.

6.     Справжні скарби дістаються лише тим,

А) хто нічого не боїться;

Б) хто найсильніший;

В) хто першим торує дорогу.

2.8. Н. Деменкова “Дружок і Образа”

Дружок ходив у гості ...

А) до хлопчика Івасика; Б) до кошеняти;

В) до рибок. Був тихий ...

А) літній вечір;

Б) весняний день;

В) осінній ранок.

3.     imageОдна рибка вдарила хвостиком по воді і ...

А) Дружок упав у воду;

image

Б) бризки полетіли на носа Дружку;

В) Дружок засміявся.

4.     До собачки в гості прийшла ...

А) Образа;

Б) дівчинка;

В) його подружка.

5.     Песик сказав Образі:

А) посидь тут;

Б) іди геть;

В) давай гратися.

6.     Дружок знав, що ...

А) треба бігти на озеро;

Б) на друзів зла тримати не можна;

В) скоро настане ніч.

2.9. Н. Гербіш “Різні культури”

Учителька сказала, що буде свято ...

А) великих людей;

Б) високих ідей;

В) різних культур. Що таке культура?

А) гарна поведінка;

Б) звичаї народу;

В) дотримання правил.

3.     imageДівчинка поцікавилась, чи є хтось, крім неї, з ...

А) іншого народу;

image

Б) далекої країни;

В) сусіднього села.

4.     imageБрати нахвалювали ...

А) печиво Мар`ям;

Б) коржики дівчинки;

В) її гарне вбрання.

5.     Мар`ям хвилювалася, що ...

А) немає батьків на святі;

Б) треба розповідати про себе;

В) її коржики не смакуватимуть.

6.     Дівчинка співає, заплющивши очі, і бачит ...

А) парк, де пускали паперові кораблики;

Б) дім, де її чекає мама;

В) тата, який привів у школу.

2.10. О. Єфімов “Тут усе є...”

Що запропонувала Галина Іванівна?

А) провести на 4 уроці конкурс малюнків;

imageБ) прикрасити клас;

В) провести 4 урок надворі.

Ким уявляла себе Віта Карацунька?

А) принцесою;

Б) космонавтом;

В) актрисою.

3.     Оля вирішила зліпити ...

А) Снігурку;

image

Б) зайчика;

В) Котигорошка.

4.     Кого      «побачила» Віта біля засохлого стебла?

А) зайця;

Б) лисицю;

В) кучугуру снігу.

5.     Учителька подивилася в бік паркану і побачила ...

А) оленя з ріжками;

Б) білочку з шишкою;

В) дівчинку з книжкою.

6.     Школярі голосно засміялися, коли ...

А) зліпили великого сніговика;

Б) побачили сороку;

В) поверталися до класу.


РОЗДІЛ 3. СТОРІНКИ - ЦІКАВИНКИ

3.1.До байки “Лебідь, Щука і Рак”

image

image

3.3.До української народної казки “Кирило Кожум`яка”

image

image

3.4.До казки М. Морозенко “Руде цуценятко і Різдвяний ангел”

image

3.5.До казки Дж. Родарі “Дорога, що нікуди не вела”

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.    «Державний стандарт початкової загальної освіти.» МОН 2018 р.

2.    «Дидактика: теорія і практика.» Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка , 2017

3.    Лист МОН від 30 07 2018 р. №2.2 – 1250 «Методичні рекомендації що до формувального оцінювання»

4.    Нова українська школа. Веб-ресурс НУШ. http://nus.org.ua/

5.    «Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи» МОН 27.10.2016

6.   

image

Пометун О., Пироженко Л. . . "Інтерактивні технології навчання"// Відкритий урок 2003р. - №3, 4.

7.    «Порадник для вчителя НУШ.» Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

8.    Савченко О.Я. "Учні співавтори уроку"// Початкова школа, 1999р.,№8.-с. 2-8.

9.    «Сучасний урок у початкових класах» О.Я. Савченко. К: Магістр – 5, 2007, 255 ст

10.«Сучасний урок. Інтегровані технології навчання» Прометун О.І. та ін.. Науково методичний посібник. К.: Видавництво А.С.К. 2004 р. 192 ст.

11.«Типова освітня програма для 1-2 класів розроблена під керівництвом О.Я. Савченко.» 2018 р.

12.Хлебникова Г. М. Ділова гра як метод активного навчання педагога. Харків, 2003 р.

pdf
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
1934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку