Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Комунальна науково-методична установа
«Березнівський районний методичний кабінет»
Березнівської районної ради
Прислуцький навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Районний конкурс-ярмарок педагогічної творчості
Жабчик Наталія Володимирівна,
вчитель початкових класів
Прислуцького НВК
«ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Березне 2015
Жабчик Н.В. Країна цікавої математики. Методичний посібник. Прислуч, 2015, 34с.
Методичний посібник укладений відповідно до вимог чинної програми з математики за новим Державним стандартом початкової загальної освіти для 1 класу.
В посібнику вміщені дидактичні ігри, цікаві вірші, загадки спрямовані на формування понять про натуральне число, вивчення нумерації чисел першого десятку, числа і цифри для їх запису, склад чисел з двох менших.
Рецензенти:
Зубчик Г.П., заступник директора з навчально-виховної роботи Прислуцького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Схвалено науково-методичною радою Комунальної науково-методичної установи «Березнівський районний методичний кабінет» Березнівської районної ради (протокол №1 від 23.01.2015 року )
Методична література з математики пропонує вчителю велику кількість різноманітних завдань, проте таких їх вид, як математичні загадки взагалі і віршовані математичні загадки зокрема поки що залишаються поза увагою. Між тим загадки сприймаються учнями з цікавістю, сприяють кращому засвоєнню знань під час уроків і в позаурочній роботі з учнями різних вікових категорій. При використанні загадок можна об’єднувати їх за темами або використовувати фрагментарно у різних ситуаціях: для актуалізації опорних знань, під час повторення вивчення нового матеріалу, закріплення вивченого, систематизації знань.
Саме тому у збірці на кожну цифру підібрано цікаві вірші та загадки. Вони допомагають логічно міркувати, розвивають пам΄ять, мислення, уявлення про геометричні фігури, вміння спостерігати і порівнювати.
Тут можна знайти дидактичні ігри, які можуть зацікавити дітей своєю мотивацією.
Посібник підготовлений відповідно до вимог Програми «Математика у 1 класі».
Матеріали, вміщені у посібнику спрямовані на формування понять про натуральне число, вивчення нумерації чисел першого десятку, числа і цифри для їх запису, склад чисел з двох менших.
Сподіваюсь, що вчителі, використовуючи ці матеріали, проведуть з дітьми багато корисних і цікавих хвилин.
Є число, що зветься нуль,
Знають його всюди.
Відніми його, додай
Що було, те й буде.
Кругла, наче буква «О»,
Цифра нуль або ніщо.
Ось один, чи одиниця –
І тонка, й пряма, як спиця.
А це ось цифра два,
В неї кругла голова,
Довгий хвіст, зігнута шийка,
Отака, як бачиш, двійка!
Ось і третя цифра – три,
Трійку, третій із значків,
Складено із двох гачків.
Ось чотири жартівливо
Випинає лікоть вліво.
Ось і вийшла погулять
На папері цифра п’ять.
Руку вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
Цифра шість немов замок,
Знизу – круг, вгорі – гачок
Цифра сім – як кочерга,
В неї, бач, одна нога.
На що схожа цифра 7?
Наче косу, цифру 7
Цап узяв у літню днину.
І козі сказав:- Ходімо
На лужок косити сіно!
В цифри вісім два кільця
Без початку, без кінця.
Дехто навіть і на носі
Цифру 8 часто носить.
Цифра 8 у футлярі-
Дідусеві… окуляр
Цифра дев’ять, чи дев’ятка,
Наче в цирку акробатка.
Сторчака як перевернеться –
Зразу в шістку обернеться.
Автор. Веселий нулик шепотів сусідці одиниці:
Нулик. З тобою поруч я б хотів
Постояти сестрице.
Одиниця.Ні! Ти нуль. Число нікчемне,
Не стій зі мною,
Бо мені це зовсім неприємно.
Автор. А нуль на це відповідає.
Нуль. Я знаю сам, що в світі значу мало.
Та як би поруч стати нам,
Десятка б стебе стала.
Поглянь на себе, ти ж у нас
Мала та худорлява,
А станеш більша в 10 раз,
Коли я стану справа.
Нехай не кажуть, що нулі
Такі нікчемні та малі.
Поглиблюючи уявлення дітей про те, що кожна цифра
позначає тільки одну певну кількість предметів, пропоную їм
перевірити це практичним добором такої кількості предметів, яка відповідає тій чи іншій цифрі. Вірші, загадки полегшують
виконання завдання.
Щодо числа і цифри «один»:
Скопав я грядку сам, один
В городі біля тину.
Хотів зростить багато динь,
Зросла одна-єдина!
Та ласував я не один,
А наша вся родина,
І всі хвалили як один
Мою єдину диню.
В кенгуру сумує син,
Бо у мами він один.
Сумно місяць поглядає:
В нього братика немає.
А у сонця є сестрички,
Ясні зіроньки малі
Веселять його вгорі.
1.Стоїть при доріжці
На товстенькій ніжці.
Хоч шапочку має,
Та нас не вітає.
2.Дивний звірок:
Круглий, мов клубок,
Голки стирчать –
Спробуй узять !
Діти віднаходять зображення об’єктів, про які йдеться, пояснюють, чому різні предмети позначаються однаковими цифрами.
Щодо числа і цифри «два»:
Раз, два – дерева.
Під деревами трава.
На траві два хлопчики.
У дерева - дві гілочки,
На гілці - два горобчики,
У вулику дві бджілки,
А далі дві хатинки,
У них по два віконечка,
Над ними дві хмаринки,
Дві зірочки, два сонечка…
Не слухайте мене –
Сонечко ж одне !
Немов брати, ми схожість маєм,
Удвох завжди рушаєм в путь.
В обід ми під столом буваєм,
На ніч під ліжком нас кладуть.
Невеличкі дві хатинки –
В них м’які і теплі спинки,
По п’ять братиків малих
Прожива в хатинках тих.
Щодо числа і цифри «три»:
Онука, бабуся,
Дві мами, дві доні
Сидять на осонні
На довгім ослоні.
Очі протер я –
Хоч три, хоч не три,
Бачу й тепер я,
Що їх тільки три.
Три ягідки, три вишеньки
Поспіли у саду.
Летіли три горобчики –
Поїли до смаку!
Упали вниз три квіточки
І в землю, в яму – скік!
З трьох зерняток три паростки
З’явились через рік.
З’явилися три паростки,
І виткнулись з землі
Три живчики, три прутики,
Три вишеньки малі.
Три ягідки-первиночки
Ми добре стерегли,
І горобці-розбійники
Склювать їх не змогли!
Різне світло в мене є,
І кожне з них наказ дає:
Червоне – їхати заборона,
Жовте – приготуйся вмить,
А зелене світло – їдь.
Щодо числа і цифри «чотири»:
Скільки нас живе в квартирі?
Тато, мама, брат і я.
Раз, два, три, чотири –
От і вся моя сім’я.
Є у мене друзі щирі:
Лесь, Андрійко та Петро.
Раз, два, три, чотири –
Ось ми їдем на Дніпро.
Ось увечері в квартирі
Знов збирається сім’я:
Раз, два, три, чотири –
Тато, мама, брат і я.
Два брати тікають,
А два доганяють.
(Автомобільні колеса)
Щодо чисел і цифр «п’ять», «шість»:
П’ять літ мені минуло нині,
І я покликала гостей,
І після п’ятої години
Прийшло аж п’ятеро дітей.
І п’ять хороших подарунків
Приготували п’ять діток:
Намалювали п’ять малюнків,
В саду зірвали п’ять квіток.
Враз у веселе наше коло
Іще один з’явився гість.
То скільки ж сяде нас до столу,
Коли гостей не п’ять, а шість?
П’ять братиків, тобі знайомих,
Без одягу гуляють в домі.
В мороз і холод у дворі
Гуляють в теплому пальті
Чорний, та не крук,
Рогатий, та не віл,
Шість ніг без копит.
Щодо числа і цифри «сім»:
Яке число найкраще?
Сім! Люблю я це число.
Чому? Охоче відповім,
Що днів у тижні – сім.
У казці - сім богатирів
І семеро козлят,
І шість братів із лісу вів
Мізинчик – сьомий брат.
Вночі на небо подивись,
Коли нема хмарок,-
Побачиш там Великий Віз,
А в ньому сім зірок.
Шість літ мені ще, на біду,
Всі кажуть:- Ти малюк!-
А в сім до школи я піду,
Візьму книжки до рук.
Ти й сам вже будеш знать,
Що наймиліш для школяра
Не шість, не сім, а п’ять.
Сім братів човном пливуть,
Кожного своїм ім’ям зовуть.
Щодо числа і цифри «вісім»:
Вісім ляльок дерев’яних,
Круглолицих та рум’яних,
В різнобарвних сарафанах
На столі у нас живуть.
Перша лялечка товста,
А в середині – пуста.
Навпіл ляльку огрядну
Розділити можна –
В ній побачиш ще одну
Ляльку не порожню.
Ти ляльочку цю відкрий
Третя вистрибне мерщій.
Половинку відкрути,
Наглухо притерту,-
І зумієш ти знайти
Лялечку четверту.
Вийми цю і подивись –
Може, є там ще якісь?
Справді, є тут п’ята
Лялечка пузата.
А у п’ятій просто
Заховалась шоста,
А у шостій сьома,
Як у себе вдома.
Восьма лялька менша всіх,
Трохи більша за горіх.
От і стали всі сестриці
По порядку, як годиться.
Вісім ніг, вісім рук
Вишивають шовком круг.
Мух запрошують на торг:
Гей, купуйте, мухи, шовк!
Щодо числа і цифри «дев’ять»:
Водить квочка по садочку
Шість дочок і три синочки.
Дев’ять квоччиних діток
Йдуть за нею на ставок.
Вісім ходять по травиці,
А дев’яте до водиці,
Скік у воду! Й через став
Попливло собі уплав.
І не треба дивувати,
Що таке воно дев’яте,
Бо дев’яте дитинча
Не курчатко, а кача.
Троє зайчиків вухастих,
Три ведмедики пухнастих
Й три лисички про запас.
Скільки звірів є у нас?
Щодо числа і цифри «десять»:
Ми з дідом коло яблуньок
Ходили день при дні.
І вже поспіли яблука
Солодкі, запашні.
От якось десять малюків
Повз нас до лісу йшли,
І в ручках десять кошиків
Усі вони несли.
Сказав дідусь:-Онучку мій,
Поклич-но їх сюди.
Візьми ці десять яблучок
Та всім їм поклади.
Ну, я поклав,
Як дід сказав,
Зосталось в мене три.
Когось із дітвори?
А я поклав у сім.
Ти так сказав,
І я не знав,
Що треба класти всім.
П’ять пар у колі круг ялинки,
А ми спитаємо в Маринки,
Чи знає, скільки танцюристів
Кружля у вогниках барвистих?
Ось дідусь розв’язав
Свій мішок широкий,
І зайчата поскакали
Хутко в усі боки.
Троє зникли у бузку,
Двоє у калині. +
Скільки зайчиків приніс
Нам дідусь в торбині?
На лужку серед лози
Заховались дві кози.
А отут стоять ще дві
У густій, рясній траві.
Порахуємо гуртом,
Скільки кіз отих разом?
П’ять берізок і три клени
Змалювала вмить Олена
І спитала: - Скільки в мене
Тут усіх дерев зелених?-
Та сказать ніяк не може.
Хто ж Оленці допоможе? +
Ненажера лис лютує
У ліску.
Півник курочку рахує
В курнику:
П’ять біленьких,
Дві рябенькі,
Разом – сім.
Тож тихесенько сидіти
Треба всім.
Бо страшний, рудий, хвостатий
Лис прийде –
Неслухняних, вередливих
Покраде.
Дядько конюх вивів коней:
Два гнідих і два рябих,
Три гривастих вороних –
Із конюшні повз ожину
На зелену конюшину.
Скільки коників усіх?
Олексій пішов до річки
І впіймав аж 3 плотвички,
Кошеня одну вхопило.
Скільки рибок залишилось?
-
Під дубочком три грибочки,
Під пеньочком ще один.
Скільки разом всіх грибочків,
Ти швиденько полічи.
+
П’ять яблунь у саду росте.
Одна із них уже цвіте.
Скільки яблунь не цвіли?
Як би ви відповіли?
-
Киця Мура на всі ніжки
Взула шовкові панчішки.
Та одна десь загубилась.
Скільки в киці залишилось?
-
По дорозі зайчик біг,
Ніс 6 яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось,
Скільки яблук залишилось?
-
Ох, було ж у нас мороки,
Посварились дві сороки.
На їх шум ще дві примчало,
Скільки разом птахів стало?
+
Мишеня ліском йшло пішки,
Несло друзям три горішки.
Та в дорозі не втерпіло,
Непомітно дві з них з’їло.
Сіра мишка нас питає,
Скільки мишеня горішків має?
-
Є в зайчихи п’ять малят,
Неслухняних зайченят.
На обід їх мама жде.
Три прийшло , а скільки йде?
-
Горобець і три синиці
Он летять до годівниці.
Скільки птахів, підкажіть,
Будуть вдячні за обід?
+
Круглий нулик знає кожен,
Але хто з вас відповість,
Скільки буде, як до нього
Додамо ми з вами шість?
+ 0 =
Ще розв’яжем приклад ми:
Нуль відняти від семи.
0 - 7 =
До магазину кіт Маркіз
П’ять мішків зерна привіз.
Каже: «Мало. Ще поїду
За зерном після обіду».
Та біда: зламався руль,
Кіт привіз мішків ще… нуль!
Запитаєм в дітлахів:
Скільки у кота мішків?
+ 0 =
П’ять червоних мухоморів
На галявинці росли.
Діти тут гриби збирали,
Мухоморів нуль взяли.
Мухомори дивувались:
«Ми даремно хвилювались».
(5+0=5)
+ 0 =
Гра «Допоможи білочці
зібрати гриби»
На гіллячках на тоненьких,
Поки день ще не погас,
Сироїжки та опеньки
Білка сушить про запас.
Учитель звертається до дітей з пропозицією допомогти білочці відібрати найсмачніші гриби.
На грибах записані приклади на додавання і віднімання.
Смачними будуть ті, відповідь яких менша за число 9.
5+5= 2+6= 4+3=
Гра «Полатай дірки»
На підлозі мишка
Підібрала книжку.
Сторінки гортала,
До дірок читала.
Учитель говорить, що треба полатати сторінки книжки з
Математики. Гру можна
організувати як змагання між
рядами.
Гра «Магазин» На поличках виставлені різні іграшки. Замість таблички з ціною записаний на картці приклад. Ціни стануть відомі тоді, коли діти-покупці «купуючи»іграшку, розв’яжуть
Записаний під нею приклад.
6+4= 7-3= 8-4=
Гра «Садівники»
На листку паперу намальована яблуня. До неї прикріплені
червоні яблука , на зворотньому боці яких записані
приклади. До дошки виходять три учні. Вони зривають яблука і швидко записують приклади.
Ось так яблука – повні соку солодкого,
Руку простягніть і яблуко зірвіть.
Став вітер гілку гойдати,
І важко яблуко дістати.
Та яблучка ці не прості,
На них цифри золоті.
Швидко яблучко зірвіть,
Вправно приклад розкажіть.
Чия група більше встагла розв’язати і записати прикладів,
той і переміг.
Гра «Лісові дзвіночки»
Діти, сьогодні нас зустрічають дзвіночки і пропонують нам розв’язати приклади.(На квітках записані приклади)
Ми дзвіночки,
Славим день.
Ми співаєм,
Дзвоном зустрічаєм:
День!День!
Гра «Мовчанка»
Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не го-
ворячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами.
Гра «Лісова ялинка»
Ігровий матеріал: ялинка, на якій розміщені числа, іграшки: сніжинка, морквинка, стрічка, грушка, грибочки, горішки, зірочка.
Прикрашали у лісі звірята
Молоденьку ялинку до св’ята:
На кожну голочку – сніжинку,
На кожну гілочку – морквинку.
Від кожної лисички-
Гарну стрічку,
Від кожної синички-
Грушку-дичку.
Старий ведмідь приніс грибочків тріки.
Руденька білочка
Розвісила горішки,
А вовченятко спати не лягало
І на верхівку зірочку дістало…
(Вчитель декламує вірш і показує названі в ньому іграшки).
Вчитель. Діти зверніть увагу, що на іграшках написані приклади. Треба їх розв’язати, щоб знати, куди повісити іграшки на ялинку. Число на ялинці відповідає певній іграшці.
Список використаної літератури
1. Абдулаєва Н. П. Формування творчої особистості учня в процесі позакласної роботи з математики. / Н.П. Абдулаєва //Обдарована дитина- 2010.-№2.-с.18-21
2. Будна О.Н.Збірник задач і тестів з математики 1 клас:Практичний матеріал/Н.О.Будна, З.Л.Головко.-Т,:Навчальна книга- Богдан, 2005.- с.48
3. Вашуленко Н., Будник Н. Мовленевий розвиток першокласників в процесі навчання грамоти// Початкова школа.-2006.-№8, с.24
4. Гісь О.Розвиток творчого мислення дітей молодшого шкільного віку/О.Гісь/Математика в школі.-1999-№1.-с.37-38
5. Друзь Г.Г. Творчі вправи з математики для початкових класів: посібник для вчителів /Б.Г.Друзь.-К.:Радянська школа,-1988- /с.144
6. Комар О. Методичні розробки уроків математики за інтерактивними технологіями //Початкова школа.-2009.-№9.-С.16
7. Яріш Г. П. Математика: розробки уроків для 1 класу/Г.П.Яріш,О.В.Мочула,-Тернопіль- Харків:Ранок.-2012.-с.17,45,64.
8. Інтернет-ресурси
Зміст
Жабчик Наталія Володимирівна,
вчитель початкових класів Прислуцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок», спеціаліст ІІ кваліфікаційної категорії.
У 2005 році закінчила Міжнародний економіко- гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука за спеціальністю «Початкове навчання».Стаж роботи – 12 років.
1