вдосконалювати знання учнів про чарівні казки, вміння ділити текст на частини; вчити усвідомлено переказувати зміст твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до чужого майна.
«Кривенька качечка» (українська народна казка)
Мета: вдосконалювати знання учнів про чарівні казки, вміння ділити текст на частини; вчити усвідомлено переказувати зміст твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до чужого майна.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
III. Перевірка домашнього завдання
Учні виразно читають казку та план, складений до неї.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
— Що таке казка?
(Казка — це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер).
— Які ж бувають казки? (Побутові, про тварин, чарівні)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
— Сьогодні ми завітаємо в гості ще до однієї казочки. А ось до якої саме, ви здогадаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Плавала, купалася, сухенькою зосталася.
— Хто це? (Качка)
— Що ви знаєте про качок?
— Сьогодні ми прочитаємо казку «Кривенька качечка» (с. 50–53). Це українська народна казка.
2. Підготовка учнів до сприймання казки
1) Словникова робота.
— Перш ніж прочитати казку, ознайомимося зі словами, які вам, можливо, будуть незрозумілі.
Слова записані на плакаті.
Починок — пряжа намотана на веретено.
Кужілочка — частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.
Веретенце — ручне знаряддя для прядіння.
Іва-діва — звертання до дівчини.
Полинули — полетіли.
Жалували — жаліли.
3. Комбіноване читання казки
— Назвіть дійових осіб?
4. Перевірка первинного сприймання
— Які ще слова незрозумілі для вас?
— Чи сподобалася казка? Чим?
— Як закінчується казка?
5. Читання казки учнями
— Для того, щоб ви краще зрозуміли зміст казки, перечитаємо її ще раз різними видами читання.
- «Ланцюжком» (1-й ряд);
- «буксиром» (усі);
- «краплинками» (окремі учні);
- «небо — земля»;
- «очима»;
- «губами»;
- «пошепки».
6. Бесіда за прочитаним
— Чому сумували дід та баба?
— Хто їм трапився у лісі?
— Що було з качечкою?
— Як учинили дід та баба?
— Що здивувало діда та бабу, коли вони наступного разу повернулися з лісу?
— Кого помітили сусіди?
— Чи здогадувалися дід з бабою, хто це був?
— Як вирішили діяти?
— Чим це закінчилося?
— Як відреагувала дівчина?
— Чи схвалюєте ви вчинок діда та баби? Чому?
7. Вибіркове читання
— Відшукайте і прочитайте речення про те, як дід з бабою принесли качечку додому.
— Знайдіть речення, яке починається словами: «Зробимо так: скажемо, ...».
— З відповідною інтонацією зачитайте слова каченят.
— Зачитайте слова дівчини, передаючи голосом її душевний стан.
8. Читання за особами
VІ. Підсумок уроку
— Яку казку читали на уроці?
— До якої групи казок можна її віднести? Чому?
— Що народ засуджує у цій казці?
— Чого нас навчає ця казка?
VІІ . Домашнє завдання
Детально переказувати казку (с. 50–53). Усно скласти характеристику дійових осіб. Намалювати ілюстрацію до казки.