Народні пісні. «Два півники» (українська дитяча пісенька). «Грицю, Грицю…» (жартівлива народна пісня). «Пісенька житнього віночка» (українська народна пісня)

Про матеріал

продовжити ознайомлення учнів з українськими народними пісеньками; вдосконалювати навички правильного свідомого читання; розвивати уяву; фантазію учнів; вчити розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до художнього слова; виховувати бережливе ставлення до традицій українського народу.

Перегляд файлу

Народні пісні. «Два півники» (українська дитяча пісенька). «Грицю, Грицю…» (жартівлива народна пісня). «Пісенька житнього віночка» (українська народна пісня)

Мета: продовжити ознайомлення учнів з українськими народними пісеньками; вдосконалювати навички правильного свідомого читання; розвивати уяву; фантазію учнів; вчити розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до художнього слова; виховувати бережливе ставлення до традицій українського народу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

1. Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться!

Шкодливий цап

На городі цап, цап,

Капусточку хап, хап,

Борідкою трусь, трусь,

Капусточку хрусь, хрусь,

Ратичками туп, туп,

Капусточка хруп, хруп,

А за цапом дід, дід,

З батурою біг, біг,

Цап як скоче: брик, брик,

На все село крик, крик,

На синяки дме, дме,

Вигукує «Ме! Ме!»

За ним Рябко та «Гав! Гав!

Оце тобі, щоб не крав!»

— Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.

2. Гра «Хто це? Що це?»

Цікава, захоплива, ілюстрована — ... (книжка).

Солодка, запашна, червона — ... (ягода).

Весела, мелодійна, задушевна — ... (музика).

Прудка, маленька, пухнаста, руда — ... (білка).

3. Гра «Так чи не так?»

Цуцики занявкали: няв! няв! няв!

Киценьки загавкали: гав! гав! гав!

Качечки заквакали: ква! ква! ква!

К. Чуковський

Влітку Миколка катався на ковзанах.

У сосновому лісі ми зібрали моркву.

Ведмідь живе у нірці.

Узимку кури відлітають у теплі краї.

III. Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми і мети уроку

Учитель ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, висловлюють свою думку щодо поставленого запитання.

Вправа «Мікрофон»

— Поміркуйте і скажіть, яким має бути наш урок. (Цікавим, повчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним...)

— А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, наполегливими...)

— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

— Сьогодні ми почнемо вивчати небувалиці. Небилиці, або небувалиці,— це розповіді про те, чого не буває насправді. У піснях-небилицях зображено світ, у якому відбуваються дивовижні події: тварини виконують людську роботу, грають на музичних інструментах, танцюють...

Фізкультхвилинка

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Опрацювання української дитячої пісеньки «Два півники» (с. 54–55)

 

https://predmety.in.ua/image/1/image051_143.jpg

1. Виразне читання пісеньки вчителем

— Який настрій у вас після прослуховування цієї пісеньки?

2. Словникова робота

Віжки — прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь, мотузок тощо, яким правлять кіньми.

3. Повторне читання пісеньки за строфами «ланцюжком»

— Перечитайте пісеньку, вслухаючись у її мелодійне звучання.

4. Аналіз змісту пісеньки з елементами вибіркового читання

— Про кого ця пісенька? Назвіть усіх персонажів твору.

— Розкажіть про кожного з персонажів.

Персонаж — дійова особа в художньому творі.

— Хто вам подобається? Хто не подобається?

— Відшукайте у тексті і прочитайте слова, які звучать ніжно. Доберіть пестливі слова, якими можна замінити слово коза.

— Поміркуйте, чи можна замінити слово небилиця іншим словом, наприклад: казка, вигадка, фантазія, неправда, нісенітниця.

5. Робота за ілюстрацією

— Назвіть персонажів твору, яких художник зобразив на малюнку. Які фарби використав художник? Який одяг у героїв твору?

— Який епізод відображено на ілюстрації?

Опрацювання жартівливої народної пісні «Грицю, Грицю» (с. 55)

1. Робота в парі

Самостійне читання пісні в парі

— Про що ця пісня?

— Чому вона жартівлива?

— Що в ній засуджується?

http://schooled.ru/lesson/music/1klas/1klas.files/image056.jpg

2. Гра «Актори»

— Розіграйте сценку за змістом пісні: шість мовців по черзі звертаються до Гриця, а він інтонацією і жестами показує свою ліниву вдачу.

3. Гра «Добери риму»

До роботи — ... (чоботи).

До телят — ... (болять).

Молотити — ... (робити).

Дрова — ... (нездоровий).

Хліб — ... (охрип).

Їсти — ... (сісти).

— Ми продовжуємо ознайомлення з українськими народними піснями.

Опрацювання української народної пісні «Пісенька житнього віночка»

 

https://arhivurokov.ru/videouroki/html/2013/10/18/98666675/98666675_11.jpeg

1. Вступна бесіда

— Жнива скінчилися. Поля густо вкриті копами. Високі навантажені гарби везуть урожай з поля додому. По закінченні жнив женці обходили ниву, збирали незрізані серпом колоски і робили вінки, часто два вінки — один з жита, другий — з пшениці. Кожний вінок переплітався з польовими квітами: синіми волошками, червоними маками, білим ромен-зіллям. Сплетений вінок вдягали на голову дівчині і всі гуртом йшли до господарського двору, співаючи пісень. Попереду йшов хлопчик і ніс уквітчаний сніп жита чи пшениці. Підходячи до господарських воріт, женці співали:

Одімкни, пане, свої ворота,

Несем віночок з щирого золота;

Ой, вийди, пане, хоч на ганочок,

Ой, викуп, викуп, золотий віночок...

Господар запрошує женців на обід, які вручають йому вінок і сніп зі словами: «Дай, Боже, щоб і на той рік уродився хліб!» Цей сніп і вінок зберігаються в хаті на покутті під образами, а в день Спаса їх несуть до церкви і святять разом із хлібом, що спечений з борошна нового врожаю.

— Сьогодні ми прочитаємо українську народну пісню, в якій відображено одвічну турботу хлібороба про щедрий урожай.

1) Гра «Рибки».

Самостійне мовчазне читання пісеньки учнями

— Яким ти уявив цей чарівний віночок?

2) Словникова робота.

Стодола — будівля для зберігання снопів, сіна, а також для молотьби тощо.

Буйний — тут: різкий, великої сили.

3) Робота в парі.

Читання пісні учнями в парі

— Який зміст передано у виділеному реченні?

4) Гра «Добери ознаку»

Вітер (який?) ... (буйний).

Дощ (який?) ... (дрібнесенький).

Роса (яка?) ... (рання).

2. Бесіда за картиною Костянтина Трутовського «Одягають вінок»

— Хто зображений на картині?

— Де, якої пори відбувається дійство?

— З яким почуттям мама вдягає доні вінок?

— Які почуття переживає дівчинка?

— Чим зацікавився хлопчик?

— Які кольори передають настрій картини, ставлення художника до зображеного?

V. Підсумок уроку

— З яким творами ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

— Назвіть персонажів української дитячої пісеньки «Два півники».

— Кого з персонажів ви засуджуєте?

— Яку пісню читали на сьогоднішньому уроці?

— Яка ця пісня за змістом і настроєм?

— Що в ній засуджується?

— Який висновок з прочитаного ви для себе зробили?

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Що вам найбільше запам’яталося?

VI. Домашнє завдання

Прочитати пісеньки вдома. Намалювати ілюстрацію до вибраної пісеньки.

Вивчити народну пісеньку, яка найбільше сподобалася.

 

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
3933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку