Тема. Підсумковий урок по темі „ Шевченкове слово”.
Мета. Продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова. Розвивати пам’ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки. Виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.
Пролунав уже дзвінок
На незвичний наш урок.
А урок цей незвичайний,
Бо цікавий і повчальний.
Він поверне, друзі, вас
В ті часи, як жив Тарас.
Малював, вірші писав,
Плакав, долю проклинав
Й свої думи невеселі
Залишав він на папері.
Цей урок давно чекали
І завдання готували.
Дочекалися дзвінка –
Починаєм КВК.
А працювати ми будемо під девізом: „ Учітеся, брати мої, думайте, читайте...”
1 конкурс
( Привітання команд).
1 команда „ Читайлики”
Ми – Шевченкові внучата.
Все про нього хочем знати.
Біографію вивчаєм,
Часто „ Кобзаря” читаєм.
До змагань ми готувались:
Все дізнатись намагались.
До фіналу будем йти
Й хочемо перемогти!
2 команда „ Чомучки”
Щиро , гості, вас вітаєм!
Всім покажем, що ми знаєм.
Хоч і дружний 3 клас,
Для змагань настав вже час.
Ми Шевченка пам’ятаєм
І вірші його читаєм.
Перемогу в КВК
Здобути бажаєм!
2 конкурс ( Впізнай вірш за малюнком).
Шевченко—це художник справжній і чудовий,
В його картинах все життя народу,
Він малював портрети й Україну—
Її людей, її красу, природу.
Ілюстрували твори Шевченка багато різних художників. Зараз ми спробуємо за малюнками впізнати вірш поета.
3 конкурс (Конкурс капітанів).
- Де народився Т.Г. Шевченко?
- Коли і де помер Шевченко?
- Чому Тарас так хотів чумакувати разом із батьком?
- Про що мріяв малий Тарас?
- Хто викупив Шевченко з неволі?
- Скільки років було поету, коли його викупили з неволі?
4 конкурс ( Хто краще прочитає напам’ять вірш Шевченка)
Поезія Шевченка стала нетлінною частинкою духовного буття українського народу. Бо Т. Г. Шевченко для нас—це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. Тому наступний наш конкурс на кращого читця віршів Шевченка.
5 конкурс ( За допомогою кросворда відгадати, в якій книзі зібрані поезії Т. Г. Шевченка)
Тарас Шевченко— видатний поет,
Його шанує вчений і школяр.
І кожен, хто живе на Україні,
Напам’ять знає майже весь „ Кобзар”.
Духовний скарб це нашого народу.
Не згасне у віках Шевченкова зоря,
І ще віки черпати будуть люди
Цілющу мудрість з цього „ Кобзаря”!
1. Зацвіла у лузі червона...
2. Зоре моя вечірняя, зійди над...
3. Між ярами над ставами... зеленіють.
4. Закувала...
5. Любо, любо стало, пташечка...
6. Червоніє за горою, ... співає.
6 конкурс (Який рядок зайвий?)
1. Зацвіла у лузі червона калина.
Защебетав соловейко—пішла луна гаєм.
Ніби засміялась дівчина-дитина.
2. Світає, край неба палає,
Любо, любо стало, пташечка зраділа і защебетала.
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
3. Тече вода із-за гаю
Меж вербами та над водою
Та попід горою.
4. Цвітуть сади, біліють хати,
Вийшли з хати батько й мати.
а на горі стоять палати,
неначе диво.
7 конкурс ( Доповнити вірш).
Зацвіла в долині
Червона ... ,
Ніби засміялась
Дівчина- ... .
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І ... .
Почула дівчина
І в білій свитині
З біленької ...
Вийшла погуляти
У гай на долину.
8 конкурс ( Скласти рядок вірша Шевченка з розсипаних слів ).
Цвітуть сади, біліють хати, а на горі стоять палати, неначе диво.
9 конкурс (Дібрати слова на першу букву, які б характеризували Т. Шевченка).
Шевченко – поет, Шевченко – художник. Проте цього мало, щоб сказати про людину такого великого таланту і душі. Яким він був? На це запитання дадуть відповідь наші команди, дібравши слова на першу букву, які б характеризували Шевченка.
Ш— швидкий;
Е — енергійний;
В— великий, видатний;
Ч— чесний, чуйний;
Е— ерудований;
Н— наполегливий, невмирущий;
К— кріпак, Кобзар;
О— обдарований, особливий
10 конкурс ( Хто більше знайде іменників у вірші „ Село! І серце одпочине.”)
11 конкурс ( Тестова вікторина ).
1. В 11 років Т. Шевченко став ...
а) художником; б) поетом; в) сиротою.
2. Батьки Тараса Григоровича були...
а) робітниками; б) кріпаками; в) панами.
3. Тарас у дитинстві мріяв стати...
а) співаком; б) поетом; в) маляром.
4. Книга Т. Г. Шевченка називається...
а) „ Кобзар”; б) „ Чумаки”; в) „ Садок вишневий коло хати”.
5. За волелюбні вірші поета відправили...
а) в Україну; б) на заслання; в) в тюрму.
12 конкурс (Склади прислів'я)
Пам’ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам’ять. У багатьох містах споруджено пам’ятники Шевченку, його іменем названо вулиці, театри. Про нього складають вірші і прислів’я. Зараз наші команди спробують скласти прислів’я про Тараса Григоровича із частинок.
Шевченко Тарас наче... зорі.
Шевченкові твори сяють, мов... сонце для нас.
Шевченків «Кобзар» - то для народу... не забудем.
Ми Шевченка славить будем і ніколи.. . великий дар.
Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які посилав він синам свого народу. І серед них - найперший і найголовніший:
Свою Україну любіть,
Любіть її…Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї господа моліть.