Лінгвістична вікторина "Словограй"

Про матеріал
Позакласний захід для учнів 7 класів у вигляді лінгвістичної вікторини "Словограй". Захід бажано проводити, об`єднавши учнів у команди.
Перегляд файлу

1

 

Лінгвістична вікторина «Словограй»

Мета:

  • освітня: активізувати опорні знання з української мови;
  • розвивальна: розвивати логічне та творче мислення, уяву, спостережливість; розвивати мовленнєву компетентність, вміння формулювати свої думки;
  • виховна: виховувати любов до рідного слова, почуття колективізму та впевненості у своїх силах.

Тип заходу: лінгвістична вікторина.

Обладнання: рушники, тин, соняхи, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.

 

ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційна частина.

Слово вчителя.

Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає —
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.

Я впевнена, ви любите рідну мову, пишаєтеся нею. Адже вона – «це найбільше і найдорожче добро. Вона – то жива схованка людського духу, його багата скарбниця…» (Панас Мирний).

Ми сьогодні зібралися для того, аби перевірити, наскільки повною є ваша «духовна скарбниця».

Тож розпочинаймо лінгвістичну вікторину.

ІІ. Основна частина.

  1. Завдання 1. «Наше ім’я».

У нас вже є дві команди. Ваше завдання дати назви їм. Також придумайте девіз та представте себе.

Команда №1 – «Юні філологи»: Ми філологи завзяті,

           Будем всіх перемагати.

Команда №2 – «Допитливі лінгвісти»: А ми допитливі лінгвісти,

            Нам до снаги будь-який іспит.

 

  1. Завдання 2. «Мозковий штурм».

Питання для команди «Юні філологи»:

  • Які є види мовлення?
  • З яких частин складається текст?
  • На які питання відповідають слова-назви предметів?
  • У слові стільки складів, скільки…
  • Скільки літер в українському алфавіті?

 

Питання для команди «Допитливі лінгвісти»:

  • Які типи текстів ви знаєте?
  • Якими бувають речення за метою висловлювання?
  • Частина слова, що стоїть перед коренем?
  • Зв’язані за змістом слова – це…
  • Слова, близькі за значенням.

 

  1. Завдання 3. «Тлумачний словник».

Всі знають, що таке тлумачний словник: у якому записані тлумачення слів. Зараз ми перевіримо наскільки добре ви знаєте значення літературознавчих термінів.

На столі лежать питання. Кожна команда по черзі обирає будь-яке з них і дає відповідь. Якщо команда не знає, то слово надається іншій команді.

Коломийки, композиція, історична повість, гумор, балада, антитеза, автобіографічний твір, художня деталь.

Молодці, ви впоралися із завданням. Пропоную порелаксувати, слухаючи пісню Наталі Бучинської «Мова єднання».

 

  1. Завдання 4. «Загадковий гумор».

Вивчати українську мову можна з гумором. Для цього пропоную розгадати загадки-жарти.

Я почергово читаю загадки кожній команді. Якщо ви не знаєте відповідь, слово надається іншій команді.

  • Що знаходиться всередині школи? (Звук о).
  • Який займенник складається з 1 букви? (Я).
  • Гора й долина. Що між ними? (Й).
  • Чого немає в дині, а є в гарбузах і огірках? (Р).
  • Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Змінити М на Ч).
  • Чим закінчується вечір і починається ранок? (Р).
  • Яке жіноче ім’я складається з 30 букв я? (30Я).
  • Яке слово складається з 7 однакових літер? (Сім’я).
  • Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене. (Ім’я).
  • За допомогою яких прислівників можна назвати підряд 5 днів тижня? (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).

Чудова робота!

  1. Завдання 5. «Дешифрувальник».

На столі є 3 конверти із зашифрованими прислів’ями. Капітани команд обирають по 1 конверту.

Розшифруйте прислів’я за номерами літер алфавіту. Потім розтлумачте його.

21  12  6  18  1 17  19  3  1    - 27  7   17  24  10  11  15  1 14          17  1  16  32  3  1  18  18  33              6  24   29  12              16  32  6  22  31  15  19  13.

(Рідна мова – це музика й малювання душі людської)

 

26  23  19 17  19  3  11  22  3  19  8  13 27  24  21  1  8  23  31  22  33,  26  1  14               22  1  17              22  7  2  7              22  23  11  6  1  8  23  31  22  33.

(Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається).

 

21  12  6  18  1 17  19  3  1 –  18  7 20  19  16  19  3  1  :  13  13 10  1    3  12  23  21  19  17              18  7                            21  19  10  3  12  8  29.

(Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш).

 

  1. Завдання 6.  «Чарівний сонях».

Подивіться, які гарні соняхи! Саме з ними пов’язане наступне завдання. Але спершу, послухайте цікаву інформацію про цю дивовижну квітку.

Соняшник – символ сонячної енергії, життя, здоров’я та процвітання. Соняшник – символ любові до Батьківщини. Як сонце для соняшника – єдиний і незамінний орієнтир , так і для людини Батьківщина – єдина і найвища цінність. Сонях – захисник позитивної енергії. За народним повір’ям, соняшник має захисні властивості. А ще, сонях – це натхнення для художників та письменників.

Тепер переходимо до завдання.

На нашому соняху є пелюстки, але не звичайні, а чарівні, на яких написані фразеологізми.

Учасники по черзі витягують одну пелюстку і тлумачать їх.

 

  • Купити кота в мішку.
  • Міцно стояти на ногах. 
  • Брати за душу.
  • Піднестися духом.
  • Розтопити лід.
  • Іти напролом.
  • Відчувати крила за плечима.
  • Як у воду опущений.
  • Про вовка промовка.
  • З дорогою душею.

 

  1. Завдання 7. «Слово в торбинці».

Є 2 торбинки, у яких сховані слова. Капітанам команд за 2 хвилини треба пояснити їх за допомогою інших слів, але не використовуючи спільнокореневих слів та жестів. Учасникам команд необхідно відгадувати якомога швидше, оскільки кожне правильно відгадане слова = 1 бал. Більше слів – більше балів.

 

Ви великі молодці. Впоралися з усіма завданнями. І зовсім скоро ми дізнаємося, яка команда вирвалася вперед – «Юні філологи» чи «Допитливі лінгвісти». Поки члени журі будуть підраховувати бали, пропоную вам переглянути відео з цікавими фактами про нашу рідну мову.

 

ІІІ. Заключна частина.

  1. Оголошення результатів.

Ви боролися гідно, старанно виконували завдання. Незважаючи на те, хто переміг, ви всі вкотре довели, що кожен з вас справжній українець та українка.

 

  1. Заключне слово вчителя.

Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім'я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
1950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку