"Ліплення як засіб естетичного виховання дітей дошкільногота віку."

Про матеріал
Скульптура - один з видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об'ємної форми. На відміну від живопису й графіки, скульптура об'ємна і її можна розглядати з різних боків, вона тривимірна, як речі, що нас оточують у повсякденному житті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Ліплення як засіб естетичного виховання дітей дошкільногота віку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скульптура - один з видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об'ємної форми. На відміну від живопису й графіки, скульптура об'ємна і її можна розглядати з різних боків, вона тривимірна, як речі, що нас оточують у повсякденному житті.

Щоб наблизити скульптурний твір до реальності, його фарбували. Так було, наприклад, у Давньому Єгипті. У європейському мистецтві поряд з фарбованою скульптурою цінували природний колір матеріалу, з якого було зроблено статую. Крім того, є скульптура, яку зроблено з різних матеріалів. Вона декоративна, іноді виглядає як дорогоцінна річ. Такою була статуя Зевса з Олімпу -одне із чудес світу, створене зі слонової кістки і золота.

Скульптура буває круглою, її можна обійти навколо, або розміщеною на площині - це рельєф. Існує кілька видів рельєфу: якщо зображення невисоко підіймається над тлом - перед нами барельєф, якщо ж воно видається дуже сильно і стає майже круглою скульптурою - горельєф, а якщо рельєф заглиблений, це -контррельєф.

Скульптура може бути малого розміру - це мала пластика; середнього розміру і мати самостійне значення, на манер живопису й графіки її називають станковою; монументальною, пов'язаною з архітектурною будівлею, природним середовищем (пам'ятники, паркова скульптура та ін.).

Скульптура також відрізняється за технікою виконання. Її можна висікати з твердого каменю, виливати з гіпсу, вирізати з дерева, ліпити з м'якого матеріалу - глини, пластиліну, воску, виготовляти з металу.

Скульптура і її види

Скульптура - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів.

Що ж визначає саме слово "скульптура?" Поряд з терміном "скульптура", що походять від латинського sculpere - вирізати, тесав, вживається, як рівнозначне, слово "пластику", що походить від грецького pladzein, що значить ліпити. Спочатку, у вузькому сенсі слова, під скульптурою розуміли ліплення, висікання, вишелушіваніе, рубку, вирізування, тобто такий шлях створення художнього твору, при якому художник знімає, збиває зайві шматки або шари каменю або дерева, прагнучи як би вивільнити укладену, що таїться в блоці скульптурну форму. Під пластикою ж розуміли протилежний ліпленню шлях створення скульптурного твору - ліплення з глини або воску, при якій скульптор не збавляє, а, навпаки, нарощує обсяг. Головними об'єктами скульптури є людина і зображення тваринного світу. Основними різновидами скульптури є кругла скульптура і рельєф.

Скульптура за своєю формою ділиться на два основних види: круглу скульптуру і рельєф. У круглій скульптурі зазвичай опрацьовано всі її боку, і тому глядачеві хочеться обійти її кругом і оглянути з усіх точок кола, щоб повніше сприйняти зміст образу.

Кругла скульптура

Завжди пов'язана з певною просторовою середовищем, висвітлена природним або штучним світлом. Світло і тінь служать засобом виявлення художньо-пластичної суті скульптури. Вони розташовуються на поверхні у відповідності з характером ліплення, а також з місцем розташування джерела освітлення. Є ряд різновидів круглої скульптури. Основні з них - статуя, група з двох або більше фігур, пов'язаних між собою за змістом і композиційно, голова, погруддя (погрудноє або поясний зображення людини).

Головними типами круглої скульптури є: статуя, статуетка, погруддя, торс і скульптурна група.

За своїм призначенням скульптура поділяється: - На монументальну; - на монументально-декоративну; - станкову; і - скульптуру малих форм.

Першим і, мабуть, основним є розділ монументальної скульптури, до якої належать однофігурні і багатофігурні пам'ятники, монументи в пам'ять видатних подій і бюсти-монументи. Всі вони встановлюються в громадських місцях, частіше всього на відкритому повітрі. Вони завжди бувають узагальненими за задумом і художній формі, відрізняються великими розмірами (зазвичай у дві-три натуральні величини), довговічністю матеріалу. Монументальна скульптура служить справі пропаганди найважливіших перетворюючих суспільних ідей. Пам'ятник завжди звертається до широких мас глядачів і стверджує позитивний образ (зрозуміло, з точки зору тих, хто цей пам'ятник споруджує). Міські пам'ятники (їх спорудження зазвичай знаходиться під контролем держави) увічнюють тих людей, які придбали загальну популярність. Не можна поставити на міській площі пам'ятник особі, яке близьке тільки самому скульптору - дружина, брат, друг (не лише з причин технічних і економічних), тоді як створити їх портрети для виставки чи музею в станковому плані цілком можливо. Саме тут і проходить вододіл між станковим і монументальним мистецтвом.

Вибираючи твори скульптури, необхідно піклуватися про те, щоб вони чинили на дітей позитивний вплив

У них повинні бути відображені ті події та явища життя, з якими важливо познайомити дітей, щодо яких потрібно виховати певні почуття. Зміст творів, які показують дітям, має бути багатим і різноманітним. Однак не кожна скульптура доступні дітям: у них можуть бути виражені незрозумілі дітям почуття і стосунки - про це треба пам'ятати. p Сприйняття мистецтва розвивається поступово, тому до творів, призначеним для дошкільнят, пред'являється ряд вимог. У скульптурі повинен бути ясно окреслений, охарактеризований кожен образ, щоб дітям з тих чи інших ознаками було зрозуміло, хто зображений, що він робить, де і коли відбувається дія. Істотне значення для розуміння твору має композиція. Чітке виділення основного, головного (або розташуванням персонажів, або кольором) полегшує сприйняття цілого і розуміння зображеного. Необхідність знайомства дітей зі скульптурою пов'язана не тільки з її виховної стороною. У процесі сприйняття діти засвоюють мову скульптури, її виражальні засоби і способи зображення. Крім того, дитина осягає соціальний досвід, накопичений людством. Які ж знання повинні отримати діти про скульптуру?

У першій молодшій групі. Виявляти цікавість до народних іграшок, мати бажання грати з ними. У другій молодшій групі. Не тільки проявляти інтерес до народних іграшок, але й бачити різноманітність форми, колір розпису, розуміти, що це не іграшка, а предмет для прикраси групи. У середній групі. Знати деякі народні іграшки (димковская, богородская), вміти розповісти про них; вміти показати малу скульптуру, яка знаходиться в групі, ставиться до неї як до твору мистецтва; знати, що скульптуру створює скульптор. У старшій групі. Знати, з якого матеріалу роблять народні іграшки, розуміти їх виражальні засоби (вміти розповісти про форму, пропорціях, русі, додаткові деталі, які роблять іграшку красивіше і цікавіше).

Вміти уважно слухати розповідь вихователя про скульптуру під час екскурсії в довколишній парк; дізнаватися скульптуру на фотографіях, слайдах; включатися в бесіду про скульптуру. У підготовчій до школи гру...пі. Розуміти і любити народну іграшку; знати і розрізняти між собою окремі промисли, вміти самостійно розповідати про народну іграшку, її зміст і виразних сторонах; знати, яка буває скульптура (народна, малих форм, монументальна); вміти розглядати скульптуру (обходити з усіх боків, звертати увагу на її виразні засоби).

Знайомство дітей із скульптурою може мати місце у всіх вікових групах. У молодшій і середній - це в основному предмети декоративно-прикладного мистецтва і скульптури малої форми. У старшому дошкільному віці дітей можна знайомити вже і з монументальною скульптурою. Створення ліпного образу завжди пов'язане з передачею пластики, яку діти осягають не відразу. Але вже в старшому дошкільному віці діти починають розуміти плавність обрисів форми. Для цього при розгляданні скульптури дітей вчать рухам руки в повітрі показати лінію переходу одного об'єму в іншій. Виробляючи зоровий охоплення всієї скульптури, вони виокремлює її частини. Під керівництвом дорослого дитина дошкільник приходить до висновку, яким чином можна домогтися плавного переходу однієї форми в іншу - шляхом загладжування форми в іншу - шляхом загладжування форми пальцями або шляхом поступового нарощування обсягу.

Скульптура відкриває великі можливості для навчання дітей композиції. Дітей чотирьох років вчити розуміти зміст скульптури та засоби її виразності. У дітей п'яти і шести років формувати уявлення про скульптуру як вигляді образотворчого мистецтва; вчити виділяти засоби виразності, що передають характер образу. Розглядання багатофігурних композицій підводить дітей до вміння бачити взаємозв'язок між предметами і самостійно розташовувати їх на підставці. Найбільш доступне дітям сприйняття ясно вираженого дії, тому при ознайомленні зі скульптурою слід звертати увагу на характер рухів, постановку фігур, вираз облич. Важливо навчити дітей точно називати і визначати характер дії. Є скульптура жанрового характеру, наприклад «Дівчинка годує курей», «Дівчинка з лялькою», «Лижник»; казкові образи: «Снігуронька», «Оленка», «Іванушка на гусаку».

При розгляданні скульптурних фігур діти віддають перевагу скульптурі, натурально передавальній образ тварини. Важливо мати набір скульптур, що зображують тварин, птахів. Наприклад, знайомлячи дітей з димковской іграшкою, можна показати кілька предметів різного змісту (ляльку, козлика, індика та ін), щоб дати дитині уявлення про те, які димковскіе іграшки, кого вони зображують; що всі предмети яскраві, розписні. Як додатковий матеріал вихователь використовує 2-3 ілюстрації, кольорові фотографії із зображенням димковскіх іграшок або набір листівок. Все це дозволить при невеликій кількості зразків, наявних в дошкільному закладі, показати різноманітність, красу виробів народної творчості даного виду. Перш ніж почати роботу по знайомству дітей зі скульптурою, колектив дитячого саду повинен розширити свої знання про скульптуру (відвідування виставок, музеїв, читання відповідної літератури); поповнити методичний кабінет скульптурою малої форми і народної пластикою, придбати книгу про скульптуру.

Знайомство дітей з малою скульптурою і народної пластикою можна почати з організації невеликої виставки, що з кількох скульптур, різних за матеріалом і змістом. Зміст виставки можна поповнювати за допомогою своїх батьків. Вихователь пропонує всім дітям В«пітиВ» на виставку і розглянути скульптурні роботи. Діти з цікавістю оглядають міні-скульптури, задають питання, описують твори мистецтва, використовуючи виражальні засоби скульптури. Після огляду виставки з дітьми проводиться бесіда про те, що таке скульптура, хто її робить, з якого матеріалу.

Так, у шестирічних дітей вихователь запитує, чим скульптура відрізняється від живопису і книжкової ілюстрації. Якщо вони не зможуть відповісти, то педагог в доступній формі пояснює, що в скульптурі на відміну від малюнка передається об'ємно-просторове зображення. Розглянувши з дітьми кілька фігурок, педагог підводить їх до розуміння того, що скульптура може бути виконана з різного матеріалу (каменю, фаянсу, глини, дерева та ін.) Потім пропонує старшим дошкільнятам самостійно визначити, з якого матеріалу виконані інші фігури, представлені на виставці. Дуже важливо звернути увагу дітей на засоби виразності, що передають характер образу. Так, наприклад, розглядаючи скульптуру з фаянсу «Ведмедик», треба показати, як скульптор зумів передати тривогу і переляк свого героя.

Залишившись без мами-ведмедиці у великому лісі, ведмежа в нерішучості переступає з лапи на лапу і напружено думає, як йому вчинити: йти вперед чи ні. p В ході безпосередньо-освітньої діяльності діти самі стали скульпторами і можуть поповнити виставку своїми цікавими міні-скульптурами з тіста та глини. Під впливом скульптури дошкільнята швидше освоюють зображення фігур у дії. Їх роботи стають яскравішими, виразніше. Таким чином, скульптура своїм глибоким зміст, виразними засобами збагачує дитини соціальним досвідом, розвиває вміння сприймати прекрасне, закладає первісні основи художнього смаку.

Елементарні знання про скульптуру дають можливість робити висновки, міркувати, порівнювати пластичні образи. Різноманітність скульптурних матеріалів (камінь, дерево, метал, кераміка) значно збагачує сенсорний досвід дітей, а невеликі розміри скульптури малих форм роблять її доступною сприйняттю кожною дитиною. Скульптура малих форм жанру не тільки естетично збагачує старших дошкільнят, але й дає їм можливість отримувати нові знання про тварин. Значною мірою цьому сприяють заняття з ліплення, складання творчих розповідей по скульптурі, в процесі яких відбувається формування у дітей початкових суджень, естетичної оцінки.

Аналіз сучасних програм виховання дітей по розділу ознайомлення дошкільнят з творами мистецтва: скульптура малих форм («Дитинство», «Веселка», «Програма виховання і навчання в дитячому садку»)

Сучасна система дошкільної освіти використовує велику кількість варіативних та альтернативних програм для навчання і виховання дітей. Підходи до процесу освіти і виховання дошкільнят дуже різноманітні, але основною метою цих програм є виховання доброго, розумного, творчої людини, здатного чуйно ставиться до людей, до навколишнього світу, тобто закласти основи справжнього людини. Комплексні програми «Дитинство», «Програма виховання і навчання в дитячому садку», «Веселка» дають широкі можливості для ознайомлення дошкільнят з творами мистецтва, у тому числі зі скульптурою малих форм.

Основні цілі в Програмі «Дитинство» (робота колективу кафедри дошкільної педагогіки СПб ГПУ ім. А.І. Герцена: під ред. В.І. Логінової.) - забезпечення розвитку дитини в період дошкільного дитинства: інтелектуального, фізичного, емоційного, морального , вольового, соціально-особистісного. У програмі «Дитинство», відповідно ФГТ, виділено дві частини - основна і додаткова. В основній частині представлено зміст психолого-педагогічної роботи з освоєння дітьми освітніх галузей «Фізична культура», «Здоров'я», «Безпека», «Соціалізація», «Труд», «Пізнання», «Комунікація», «Читання художньої літератури», «Художня творчіст», «Музика», які забезпечують різнобічний розвиток дітей з урахуванням їх вікових та індивідуальних особливостей за основними напрямками. У додатковій частині представлені програми, які розширюють і поглиблюють основне освітнє зміст і дозволяють задовольнити різноманітні освітні потреби.

У програмі виділено розділ «Дитина в світі художньої літератури, образотворчого мистецтва та музики». Завдання розділу «Художня творчість», в рамках якої відбувається ознайомлення дошкільнят з творами мистецтва, у т.ч. зі скульптурою малих форм:

розвиток естетичного сприйняття художніх образів (у творах мистецтва) і предметів (явищ) навколишнього світу як естетичних об'єктів;

створення умов для вільного експериментування з художніми матеріалами та інструментами;

ознайомлення з універсальним «мовою» мистецтва - засобами художньо-образної виразності;

ампліфікація (збагачення) індивідуального художньо-естетичного досвіду;

розвиток художньо-творчих здібностей у продуктивних видах дитячої діяльності;

виховання художнього смаку і почуття гармонії;

створення умов для багатоаспектною і захоплюючій активності дітей у художньо-естетичному освоєнні навколишнього світу;

формування естетичної картини світу і основних елементів «Я-концепції-творця».

У розділі «Образотворче мистецтво і художня діяльність дітей» програми «Дитинство» виділені підрозділи: «Малювання», «Аплікація», «Ліплення». Зміст і особливості роботи з дітьми по залученню їх до мистецтва розкриваються в спеціальних методичних посібниках. У програмі «Дитинство» використовуються спеціальні методики різних авторів, наприклад: І.А. Ликова, Т.Г. Казакова, Т.С. Комарова, Т.Н. Доронова, А.А. Грібовская та ін Аналіз змісту розділу «Образотворче мистецтво і художня діяльність дітей» та методичних посібників за даною програмою, в тому числі ознайомлення зі скульптурою, виявив досить докладне розкриття змісту цієї освітньої галузі. Поквартально представлено зміст освіти з навчання дітей різним видам продуктивної діяльності.

У підрозділ «Конструювання» увійшли види робіт, які в інших програмах розглядаються як художня праця: робота з папером, тканиною, природним матеріалом. Програма «Дитинство» наповнена глибоким змістом, спрямованим на розвиток уявлень, навичок, умінь і відносин у дітей в процесі прилучення дошкільників до образотворчого мистецтва: живописі, графіці, скульптурі, архітектурі, декоративного прикладного мистецтва, декоративно -оформлювальні мистецтву. У програмі вказані рекомендовані твори образотворчого мистецтва. Наступна програма, в якій передбачається залучення дітей до мистецтва - «Веселка» (Т. Доронова, В. Гербова, Т. Грізік, Є. Соловйова та ін Інститут загальних проблем освіти Міносвіти Росії) - спрямована на виховання, освіту і розвиток дітей від 2 до 7 років.

«Веселка» включає 7 важливих видів діяльності (7 кольорів веселки) дітей та занять, у процесі яких відбувається виховання і розвиток дитини: образотворча діяльність, математика; розвиток мовлення, конструювання, музика, рух, навколишній світ . Жовтий колір - "Образотворча діяльність і ручна праця»: навчання образотворчої діяльності і художньої праці відбувається через знайомство дітей із зразками народного та декоративно-прикладного мистецтва (твори Хохломи, Гжелі, димковская іграшка та ін.) Діти вчаться малювати олівцями, фарбами, ліплення на основі знайомства з народною пластикою. Своєрідність програми полягає в тому, що активність і інтерес дітей до занять стимулюється сенсоутворювальним ігровими мотивами - введенням вихователем ігрових персонажів і сюжетних змістів, «обволакивающих» майже всі заняття.

Програма методично добре опрацьована, досить детально прописані цілі навчання дітей таких видів продуктивної діяльності як малювання і ліплення, пропонуються методичні рекомендації до проведення занять для дошкільнят. Менш детально розкриті аплікація та художня праця як види продуктивної діяльності носять прикладний характер. У програмі «Веселка» для кожної вікової групи видається комплект посібників по кожному з напрямків роботи вихователя. Посібники містять перелік програмних завдань і методичних рекомендацій. Ознайомлення зі скульптурою, в тому числі малих форм реалізується в основному на прикладі народного та декоративно-прикладного мистецтва. «Програма виховання і навчання в дитячому садку» під редакцією М.А. Васілевой створена на основі Типової програми виховання і навчання в дитячому садку, вона є адаптованим варіантом для російських дитячих садів. Програма пропонує варіативні форми навчання - кожен вихователь може творчо використовувати в роботі запропоноване авторами зміст. У програмі докладно описана естетична розвиваюче середовище, дані рекомендації з її створення, включаючи діяльність самих дітей, їх творчість.

Ознайомлення дошкільнят з природою, з творами мистецтва, з різними видами мистецтва, зокрема скульптурою малих форм реалізується в розділі «Художньо-естетичне виховання», і в різних вікових групах передбачає:

розвиток інтересу до різних видів мистецтва (література, образотворче, декоративно-прикладне мистецтво, музика, архітектура та ін), формування перших уявлень про прекрасне в житті та мистецтві, здатності сприймати його;

формування художньо-образних уявлень і мислення, емоційно-чуттєвого ставлення до предметів і явищ дійсності, виховання естетичного смаку, емоційної чуйності на прекрасне;

розвиток творчих здібностей у малюванні, ліпленні, аплікації, художньо-мовленнєвої, музично-художньої діяльності та ін;

навчання основам створення художніх образів, формування практичних навичок роботи в різних видах художньої діяльності;

розвиток сенсорних здібностей сприйняття, почуття кольору, ритму, композиції, вміння елементарно висловлювати в художніх образах рішення творчих завдань;

прилучення до кращих зразків вітчизняного та світового мистецтва.

У розділі велике значення надається розвитку самостійної художньої діяльності; формуванню прагнення проявити себе в різноманітній діяльності: у малюванні, ліпленні, танцях, драматизациях, іграх і т. д.

У «Програмі виховання і навчання дошкільнят» конструктивно прописані всі завдання навчання і виховання дошкільників у процесі ознайомлення з образотворчим мистецтвом, а також у продуктивних видах діяльності (малюванні, ліпленні, аплікації та ручній праці). Однак слід зазначити, що програма більше орієнтує педагогів ДНЗ на формування образотворчих і технічних умінь дітей дошкільного віку в різних видах продуктивн...ої діяльності, не достатня увага звертається на розвиток творчих здібностей дошкільнят. Ліплення виділена в окрему групу.

Перша молодша група (від двох до трьох років). Викликати у дітей інтерес до ліплення. Знайомити з пластичними матеріалами: глиною, пластиліном, пластичної масою, віддаючи перевагу глині. Вчити дітей акуратно користуватися матеріалами. Вчити дітей відламувати грудочки глини від великого шматка, розплющуючи грудочку між долонями прямими рухами, ліпити палички, ковбаски, з'єднувати кінці палички, щільно притискаючи їх один до одного (колечко, бараночкі, колесо та ін.)

Вчити розгортати грудочку глини круговими рухами долонь (кулька, яблуко, ягода та ін), сплющувати грудочку між долонями (коржі, печиво, пряники); робити пальцями поглиблення в середині сплющенного грудочки (миска, блюдце). Вчити з'єднувати дві виліплені форми в один предмет: паличка і кулька (брязкальце або грибок), дві кульки (неваляшка) і т.п. Привчати дітей до акуратного поводження з матеріалами: класти глину і виліплені предмети на дощечку або спеціальну заздалегідь підготовлену клейонку

До кінця року діти вже повинні: знати, що з глини можна ліпити, що вона м'яка; розгортати грудку глини прямими і круговими рухами кистей рук, відламувати від великого грудки маленькі грудочки, сплющувати їх долонями; з'єднувати кінці розкатаної палички, щільно притискаючи їх один до одного; ліпити нескладні предмети; акуратно користуватися глиною.

Друга молодша група (від трьох до чотирьох років). Формувати інтерес до ліплення. Закріплювати уявлення про властивості глини, пластиліну, пластичної маси і способах ліплення. Вчити розгортати грудочки прямими і круговими рухами, з'єднувати кінці получившейся палички, сплющувати куля, мнучи його долонями обох рук. Спонукати дітей до прикраси виліплених предметів, використовуючи паличку з заточеним кінцем (сірник); створенню предметів, що складаються з 2-3 частин, поєднуючи їх шляхом притиснення один до одного. Закріплювати вміння акуратно користуватися глиною, класти грудочки і виліплені предмети на дощечку.

Вчити дітей ліпити нескладні предмети з кількох частин (неваляшка, курча, пірамідка та ін.) Пропонувати дітям об'єднувати виліплені фігурки в колективну композицію (неваляшки водять хоровод, яблука лежать на тарілці та ін.) Викликати у дітей радість від сприйняття результату спільної роботи. Середня група (від чотирьох до п'яти років). Продовжувати розвивати інтерес до ліплення; вдосконалювати вміння ліпити з глини (з пластиліну, пластичної маси). Закріплювати прийоми ліплення, освоєні в попередніх групах; вчити прощіпиванію з легким відтягуванням всіх країв сплюсненого кулі, витягуванню окремих частин з цілого шматка, прощіпиванію дрібних деталей (вушка у кошеняти, дзьоб у пташки). Вміти згладжувати пальцями поверхню виліпленого предмета, фігурки.

Вчити прийомам вдавлення середини кулі, циліндра для отримання порожнистої форми. Познайомити з використанням стеки. Заохочувати прагнення прикрашати виліплені вироби візерунком за допомогою стеки. Закріплювати прийоми акуратною ліплення

Старша група (від п'яти до шести років). Продовжувати знайомити дітей з особливостями ліплення з різних матеріалів: глини, пластиліну та пластичної маси. Розвивати уміння ліпити з натури і за поданням знайомі предмети (овочі, фрукти, гриби, посуд, іграшки), передавати їх характерні особливості, пропорції частин і відмінності у величині деталей. Продовжувати вчити ліпити посуд з цілого шматка глини і пластиліну стрічковим способом. Закріплювати вміння ліпити предмети пластичним, конструктивним і комбінованим способами. Вчити згладжувати поверхню форми, робити предмети стійкими. Вчити передавати в ліпленні виразність образу, ліпити фігури людини і тварин у русі, об'єднувати невеликі групи предметів у нескладні сюжети (у колективних композиціях): «Курка з курчатами», «Два жадібних ведмежати знайшли сир», «Діти на прогулянці» та ін Формувати вміння ліпити за поданням персонажів літературних творів (Ведмідь і Колобок, Лисиця і Зайчик, Машенька і Ведмідь і т. п.).

Розвивати творчість та ініціативу. Продовжувати формувати вміння ліпити дрібні деталі. Вчити, користуючись стекою, наносити малюнок лусочок у рибки, позначати очі, шерсть тварини, пір'їнки птаха, візерунок, складки на одязі людей і т.п. Продовжувати формувати технічні вміння і навички роботи з різноманітними матеріалами для ліплення; спонукати використовувати додаткові матеріали (кісточки , зернятка, намистинки і т.д.). Закріплювати навички акуратною ліплення (не розкидати шматочки глини і пластиліну, не бруднити одяг, ретельно мити руки після закінчення роботи). Продовжувати знайомити дітей з особливостями декоративної ліпки.

Формувати інтерес і естетичне ставлення до предметів народного декоративно-прикладного мистецтва. Вчити ліпити птахів, тварин, людей за типом народних іграшок (димковской, філімоновской, Каргопольського та ін.) Формувати вміння прикрашати предмети декоративного мистецтва візерунками. Вчити розписувати вироби гуашшю, прикрашати їх наліпками і поглибленим рельєфом. Вчити вмочати пальці у воду, щоб згладити нерівності виліпленого зображення, коли це необхідно для передачі образу предмета

Підготовча до школи група (від шести до семи років). Розвивати творчість дітей; вчити вільно використовувати для створення образів предметів, об'єктів природи, казкових персонажів різноманітні прийоми, засвоєні раніше; продовжувати вчити передавати форму основної частини та інших частин, їх пропорції, позу, характерні особливості зображуваних об'єктів; обробляти поверхню форми рухами пальців і стекою . Продовжувати формувати вміння передавати характерні рухи людини і тварин, створювати виразні образи (пташка підняла ...крильця, приготувалася летіти; козлик скаче, дівчинка танцює; діти роблять гімнастику - колективна композиція). Вчити дітей створювати скульптурні групи з двох-трьох фігур, розвивати почуття композиції, вміння передавати пропорції предметів, їх співвідношення за величиною, виразність поз, рухів, деталей. Продовжувати розвивати навички декоративної ліплення; вчити використовувати різні способи ліплення (Налєпа, поглиблений рельєф), дрібну моторику пальців; застосовувати стеку; при ліпленні з глини розписувати пластину, створювати візерунок стекою, створювати індивідуальні та колективні композиції з різнобарвного пластиліну.

Підводячи підсумок сказаному, слід підкреслити, що у всіх вищеназваних програмах для дошкільних установ зроблена спроба ввести дитину у світ мистецтва засобами, адекватними самій природі мистецтва.

Аналіз програм з проблеми ознайомлення дошкільнят із скульптурою (малих форм) з метою їх естетичного виховання розкриває особливості кожної програми, різноманітні підходи до організації педагогічного процесу. Можна відзначити, що зміст освіти розкрито в достатній мірі детально в програмах «Райдуга», «Дитинство», «Програмі виховання і навчання дошкільнят під редакцією М.А. Васільевой». Програми оснащені багатьма методичними рекомендаціями та дидактичними матеріалами для забезпечення освітньої галузі «Художня творчість», в т.ч. ознайомлення зі скульптурою малих форм.

Зміст програм «Дитинство» і «Програми виховання і навчання дошкільнят» можуть повною мірою допомогти педагогам розкрити завдання, закладені в рамках освітньої галузі «Художня творчість» у Федеральних державних вимогах до структури основної загальноосвітньої програми дошкільної освіти . У програмі «Веселка» зміст освітньої галузі відображено мало повно і потрібно доповнення з інших парціальних програм. Але незалежно від індивідуальності кожної програми, їх об'єднує те, що автори враховують і інтереси, і бажання, і здібності дитини.

На відміну від малювання, в якому зображення створюється на площині аркуша, своєрідність ліплення полягає в об'ємному способі зображення.

Ліплення є різновидом скульптури, яка передбачає роботу не лише з м'якими матеріалами, ай з твердими (мармур, граніт та інше). Основним виразним засобом ліплення є пластичність. Завдяки пластичності матеріалу дитина передає динаміку рухів, оскільки під впливом пальців форма змінює свої окреслення, фігурка набуває різних поз, поворотів, нахилів тощо. Реальність об'єму, відчуття його долонями, кінчиками пальців сприяють активним діям дитини з виліпленою фігуркою. Вона легко пересуває її у просторі (ближче, далі від себе), оглядає, обстежує ті з усіх боків.

Діти ліплять різні предмети, фігурки людей, тварин. Як і в малюванні, у ліпленні важливе місце. посідає сюжет (створення композицій з кількох фігурок із певним композиційним центром). Виліплений предмет, фігурка для дитини (особливо молодшого дошкільного віку) часто стає іграшкою, з якою вона поводиться як із живою істотою. У процесі цієї гри дитина взаємодіє з нею як в реальній життєвій ситуації. Якщо в малюванні колір є одним із яскравих виражальних засобів, то в ліпленні його роль обмежена. Колір використовується переважно в декоративному ліпленні під час розфарбування виліплених із глини фігурок (найчастіше за мотивами народних іграшок).

Пластичність матеріалу та об'ємність зображуваної форми дають змогу дошкільняті оволодіти деякими технічними прийомами в ліпленні швидше, ніж у малюванні. Наприклад, передача руху в малюнку - складне завдання, яке потребує довготривалого навчання, у ліпленні вирішення цього завдання полегшується. Дитина спочатку ліпить предмет у статичному положенні, а пізніше згинає його частини відповідно до задуму.

Передача просторових співвідношень предметів у ліпленні також спрощується - об'єкти, як у реальному житті, розставляються один за одним ближче і далі від центру композиції. Питання перспективи в ліпленні знімається.

Основним виражальним засобом в ліпленні є передача об'ємної форми. У теорії образотворчої діяльності порівняно з малюванням особливості ліплення вивчені недостатньо.

На дані про специфіку дитячої творчості в ліпленні вперше натрапляємо в роботах О. Бакушинського. Він розглядає ліплення дітей як своєрідне мистецтво. Підкреслює особливості пластичного образу, специфіку матеріалу, який під руками дитини легко видозмінюється.

Є. Фльоріна встановяює своєрідність ліплення в генезисі, визначає, що сприймання дітьми форми є основним у процесі створення образу. При цьому велику увагу приділяє образно-емоційній мові вихователя, яка допомагає викликати у дитини асоціації з предметами, фігурами. Більш детально Є. Фльоріна розкриває ці питання, аналізуючи ставлення до ліплення дітей молодшого дошкільного віку. Про ліплення дітей старшого віку, де найповніше виявляється виразність образу, розкриваються його специфічні особливості, автор говорить лише в загальних рисах.

У 60-ті роки хх ст. з огляду на дослідження проблеми сенсорного виховання (Н. Сакуліна, Є. Корзакова, Н. Курочкіна) ставилося питання про сенсорні основи зображувальної діяльності. Дослідники відзначали роль перцептивних дій, обстеження, сенсорної культури під час навчання дітей ліплення. Вони також говорили і про створення ліпного образу. Так, Є. Корзакова правильно ставить питання про те, що навчання дітей у дитячому садку прийомів ліплення через розкочування і сплющення веде до спрощеного зображення. За такого навчання діти засвоюють лише конструктивний спосіб ліплення, тоді як створення виразного образу потребує оволодіння прийомами скульптурного ліплення (з цілого шматка). Це дає можливість бачити образ в цілому, передавати рух, позу, виражати своє емоційне ставлення до зображуваного.

Найповніше проблема художньо-образного начала в ліпленні дітей старшого дошкільного віку розкрита в дослідженні Н. Халезової. Вона також наголошує, що діти використовують багато засобів виразності, якими володіє скульптор, хоча їхнє використання залежить від особливостей психічного і фізичного розвитку дітей. Н. Халезова стверджує, що зображення руху в ліпному образі є основним засобом виразності.

Дослідження Н. Халезової, Ю. Максимова, Т. Вишньової розкрили можливості ліплення в художньому розвитку старших дошкільнят. Ліплення передбачає виготовлення фігурок за мотивами народних іграшок, має місце також створення рельєфних і барельєфних зображень. Тому тут справедливою є думка Т. Казакової, що декоративне ліплення в системі занять із зображувальної діяльності в дитячому садку слід виокремити.

Отже, аналіз досліджень показує, що ліплення як вид образотворчої діяльності ділиться на предметне, сюжетне і декоративне. Кожен з цих підвидів має свої специфічні виразні засоби, за допомогою яких дитина може створювати виразний образ, скульптурні композиції. Основними засобами виразності в предметному лiпленні є форма та об'єм; у сюжетному - ритм, композиція, силует; у декоративному - ритм,симетрія, колір.

Розглянемо конкретно, якими вміннями й навичками з ліплення має оволодіти дитина на кожному віковому етапі. Так, дітей третього року життя педагог навчає:

З дітьми п'ятого року життя повторюють і закріплюють набуті раніше знання та уміння, а крім того, їм дають нові знання та уміння, а саме:

· ділити глину на частини і утворювати нескладні предмети, в основі яких лежить куля (горіх, яблучко);

· утворювати предмети, в основі яких лежить циліндр (огірок);

· розкочувати глину прямими рухами рук та утворювати овальну форму і на основі цієї форми ліпити такі предмети: слива, лимон, груша;

· загострювати та заокруглювати предмети;

· розкочувати глину коловими рухами рук, розплющувати, загинати, защипувати краї, вдавлювати глину пальцями і утворювати такі предмети: мисочка, чашечка, рибка, грибок, кошик, пиріжки, варенички;

· ділити глину на частини і з'єднувати їх у ціле прикладанням і натисканням, примазуванням (лялька-неваляйка, сніговик, пташка, зайчик).

З дітьми шостого року життя, як і в попередніх вікових групах, спочатку повторюють та закріплюють навички та уміння, а потім вводять нові завдання:

· ділити глину на 3-4 частини і утворювати нескладні предмети, в основі яких лежить куля, циліндр, конус (ліплення овочів, фруктів, їжачка, мишки, котика, лисички);

· ліпити частини в основі яких лежить диск (тарілочка, чашечка);

· ліпити предмети комбінованим і пластичним способами, прийомам міцного з'єднання деталей, згладжування поверхні пальцями, стекою та зволоженою ганчіркою (собака, зайчик, білочка, літак, черепаха, курочка, півник, пташка - свистулька, лисичка та ін.).

Діти шестирічного віку, відтворюючи той чи інший образ із цілого куска глини або пластиліну, сполучають лінії різних конфігурацій, що дають їм змогу узагальнити силует єдиною складною лінією. У практичній діяльності дітей має місце як монохромна так і поліхромна декоративна скульптура. Монохромна скульптура обмежується природним кольором глини. Спеціальна термічна обробка готового виробу надає йому жовто-оранжевих відтінків. Поліхромності скульптурні вироби набувають за допомогою різнокольорового пластиліну або відповідним фарбуванням деталей чи їх розмальовуванням орнаментом.

Композиція окремих образів, які виконуються дітьми цього віку, відрізняється найпростішим відтворенням відповідних рухів, жестів, пози. Зазначені прояви композиційної виразності мають місце і при створенні нескладних скульптурних сюжетів, в яких діти, крім того, намагаються вичленити головний об'єкт контрастністю величини та місцем його розташування, здебільшого, в центрі.

Робочим матеріалом для ліплення може бути як глина так і пластилін або солоне тісто. Своєрідність ліплення полягає в тому, що за допомогою цього виду діяльності передається форма предмета в трьох вимірах. Діти з задоволенням ліплять людей, тварин, посуд, транспортні засоби, овочі, фрукти, іграшки. Предмети, які вони створюють, використовуються в ігровій діяльності. Під час підготовки до ліплення дитина отримує багато знань про предмет (назва, форма, будова, колір, призначення).

Разом з тим збагачується і розвивається її словник, зв'язна мова, за допомогою якої можна описати образ по пам'яті. Це сприяє розвитку її мислення, уваги, уяви та інших процесів. На заняттях дитина отримує відомості про способи ліплення і сам навчається це робити. На основі свого досвіду він намагається самостійно вирішити навчальні завдання, а з часом ця самостійність переростає у творчість. У процесі ліплення більше, ніж у будь-якої діяльності, можна домогтися максимальної активності обох рук, розвивати і зміцнювати пальці, особливо великі, вказівні, середні. Щоб засвоїти техніку ліплення, дитині потрібно розвинути спеціальні рухи щодо їх сили, точності, темпу, спрямованості, плавності, ритмічності.

Ці якості допоможуть дошкільникові надалі оволодіти різними видами навчальної, трудової діяльності. Під час ознайомлення з предметом дитина навчається розуміти його красу. Вона сама починає передавати в ліпленні окремі виразні його ознаки, намагається ретельно обробити поверхню виробу, прикрашають його орнаментом і т. д. Ознайомлюючись дітей з деякими зразками скульптури і декоративно-прикладного мистецтва, ми виховуємо в них любов і повагу до людей, які створили ці чудові речі. Ліплення допомагає виховати цікавість до образотворчої діяльності.

Дитина ставить перед собою певну мету і доводить почату справу до кінця, а це сприяє розвитку організованості, цілеспрямованості і наполегливості, дисциплінує його. Вихователю потрібно пам'ятати, що він повинен навчати дитину ліпити, а не робити з нього скульптора, і ліплення не самоціль, а лише засіб всебічного розвитку та виховання. велике значення має також те задоволення, яке отримує дитина, спостерігаючи кінцевий результат своїх праць. А якщо малюк зможе похвалитися своєю роботою перед батьками, задоволення від виконаної роботи подвоюється!

Передбачено ускладнення технічних прийомів. Це дасть можливість вихователю вибрати тему для роботи з дітьми відповідно їх віку і вмінню. Для дітей трьох-чотирьох років рекомендується ліпити: стовпчики, апельсини, вишеньки, бублики, кренделі, коржики, пиріжки, вареники та ін. На наших сторінках показані такі прийоми ліплення, як розкачування глини прямими і круговими рухами рук, розплющування глини (палички, бублики , кренделі, пташки, неваляшки, гриби), відтягування невеличких частин (дзьоб, хвіст та ін.) Для роботи з дітьми п'яти років рекомендується ліпити: яблучко, моркву, мисочку, тарілочку, чашечку, стакан, пташку та ін., де в основі ліплення предметів лежать форми циліндра, конуса (овочі, фрукти, іграшки та ін.), наводяться такі прийоми ліплення, як заокруглення та загострення (морква, літак), вдавлювання (кошик, чашечка, блюдце), загинання країв, з'єднання частин, поділ глини на частини і з'єднання їх прикладанням, притискуванням, примазуванням.

Для дітей шести-семи років рекомендується ліпити: півника, курочку, качечку, гуску, лебедя, пташку на підставці, синицю, снігурі, білочку, зайчика, котика, собачку, лисичку, ведмедика, та ін., в яких показані різні способи ліплення: конструктивний, пластичний, комбінований; прийоми згладжування, щільного з'єднання частин. Наводяться зразки, як прикрасити та розмалювати іграшку чи предмет, як прикрасити та виділити в окремих предметах дрібні частини стеком, щоб передати характерні ознаки, обсяг, динаміку, пропорції та ін

Вихователь має можливість творчо вибрати тему заняття, враховуючи інтереси дітей, наявність знань і вмінь, раніше придбаних. Успіх рішення навчальних завдань здебільшого визначається правильною організацією роботи з дітьми і чітко продуманою системою об'єднання занять різного типу. Використовуються два типи занять з ліплення: на тему, запропоновану педагогом (вивчення нового матеріалу, повторення пройденого), і на тему, обрану дитиною (за його задумом). Центральне місце в першому випадку відводиться засвоєнню нового програмного матеріалу. У присутності дітей вихователь ліпить зразок, розповідає про прийоми роботи і її послідовність.

Кожну дію педагог підкреслює словами, рухами рук і пальців. На заняттях з ліплення, де діти закріплюють раніше набуті знання, вихователь використовує частковий показ лише тієї частини предмета, яку діти не знають чи погано засвоїли, ставить завдання побудувати композицію, запам'ятати предмети й виліпити їх по пам'яті. На заняттях другого типу - за задумом - діти самостійно, ґрунтуючись на своїх знаннях та вміннях, обирають тему, продумують композицію, визначають послідовність роботи, шукають прийоми виконання. Мета цих занять - розвиток самостійності, ініціативи і творчих здібностей дітей. Проведення їх дає можливість проявити інтереси дітей, ступінь розвитку їх творчих задумів, оволодіння зображувальними вміннями та навичками.

У роботі з дітьми дошкільного віку значне місце відводиться ліплення з натури. Критерієм оцінки таких робіт є подібність натури. Дитина вивчає предмет, виявляє основну форму, будову, пропорції, співвідношення частин, характерні особливості, прийоми ліплення предмета. Якщо виникає необхідність, педагог показує окремим дітям прийоми ліплення на окремому шматочку глини. Досить популярна і сюжетна ліпка. Діти старшого дошкільного віку роблять багатофігурні композиції, прагнуть зображувати людей, тварин у різних позах. Це здебільшого нескладні побутові сценки, епізоди казок та ін.

У роботі з дітьми різного віку можна використовувати такі способи ліплення: конструктивний, пластичний і комбінований.

Конструктивний - найпростіший з них. Предмет ліпиться з окремих частин. Наприклад, пташка: спочатку ліпиться тулуб, голівка, підставка, а далі з'єднуються усі частини і надають фігурці характерних ознак. Конструктивним способом ліплення діти користуються в молодшій групі дитячого садка. Цей спосіб застосовується надалі в усіх вікових групах, але кількість деталей збільшується, а прийоми з'єднання частин ускладнюються.

Пластичний спосіб складніший. Це ліплення з цілого шматка глини, з якого витягуються всі дрібні деталі, частини виробу і ін. Починають діти ліпити цим способом з середньої групи (овочі, фрукти, іграшки). Наприклад, під час ліплення мишки із загального шматочка глини дитина створює потрібну форму, витягає мордочку, вушка, хвостик, лапки та за допомогою стеки надає їй характерні ознаки. Пластичним способом діти ліплять протягом усього дошкільного віку

Комбінований спосіб поєднує в собі і ліплення з цілого шматка глини і з окремих деталей або частин. Наприклад, із шматка глини ліпимо частину курочки: тулуб, голову, а дрібні деталі та підставку готуємо окремо, потім з'єднуємо їх. Зразки: півник, курочка, гусак, зайчик, крокодил, соболь, кенгуру, черепаха та ін. Крім того, під час виготовлення птахів, тварин, людей користуються прийоми рельєфною ліплення: невеликі шматочки глини або пластиліну накладаються на основну форму, а потім стеком або пальцями примазуються.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
4732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку