КЗ «Академічний ліцей №15»
Кам’янської міської ради
Заняття мовно-літературного гуртка
«Країна Читалія»
в оздоровчому таборі з денним перебуванням «Веселкова країна»
Керівник гуртка
Наталія Чеканова
Гра «Хрестики-нулики» Мета: прищеплювати любов до української мови, бажання спілкуватися українською в побуті; виробляти вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; заохочувати до читання; розвивати пізнавальні здібності учнів, інтерес до мови як до науки, творчу активність, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.
Форма проведення: гра-конкурс
Обладнання: поле з конкурсами (додаток 1); картки з хрестиками і з нуликами; знакипрапорці «Хрестик», «Нулик» для капітанів; картки-шаблони для створення сенканів (додаток 2), ручки, картки зі словом «ВІДПОЧИНОК»(додаток 3), чисті аркуші, загадки
(додаток 4); кубики; шаблон історії (додаток 5), лего 2 бокса; філворд «Врожайне літо» (додаток 6); скоромовки (додаток 7); назви казок (додаток 8); зображення фразеологізмів (додаток9); телевізор.
Конкурси:
1. «СЕНКАН» - побудувати сенкан на тему «Літо», «Табір», «Канікули» (додаток 2)
2. «ВІДПОЧИНОК» - скласти найбільше слів, використовуючи літери зі слова «ВІДПОЧИНОК» (додаток 3)
3. «Мовні загадки» (додаток 4)
4. «ТВОРЧИЙ» - кинути кубик 3 рази і створити власну історію (додаток 5)
5. «ЛЕГО» - скласти із лего слова «літо» , «школа», назву загону
6. Філворд «Врожайне літо» (додаток 6)
7. «Скоромовка» - промовити скоромовку швидко, чітко і разом усією командою. (додаток 7)
8. «Казковий» - за допомогою міміки і жестів показати назву казки, або казкового героя (додаток 8)
9. «Фразеологізм» - за малюнком і розсипаними буквами впізнати фразеологізм.
(додаток 9)
Сьогодні у нас незвичайне заняття, ми будемо грати в цікаву гру «Хрестики-нулики». Хто вміє грати в цю гру?
Наш загін ми поділимо на дві команди: перша команда - нулики, друга – хрестики. А для того, щоб визначити, хто має право першого ходу, та хто яким знаком буде грати, ми проведемо жеребкування. Яка команда дістане карточку з хрестиком, ним і буде грати, та отримає право першою обирати конкурс.
На дошці розкреслюється і заповнюється поле з конкурсами. (Додаток 1)
Правила гри. На полі з дев’яти клітинок команди повинні виставляти хрестики й нулики, доки не утвориться лінія з трьох однакових значків. На полі прикріплюється знак команди яка перемогла в конкурсі. Наступний хід робить команда яка програла.
І так починаємо.
Хто знає, що таке «сенкан»? Нагадайте, будь ласка!
Сенкан (японський вірш з п’яти строф) складається за такими правилами:
1. Перший рядок має містити слово, що позначає тему (зазвичай, це іменник).
2. Другий рядок являє собою опис теми, складається з двох слів (частіше прикметників).
3. Третій рядок виражає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів.
4. Четвертий рядок є фразою, що складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.
5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма, який передає сутність теми.
Складати сенкан можна, використовуючи формулу:
Тема (іменник)
Опис (два прикметники)
Дія (три слова)
Ставлення (фраза – чотири слова)
Перефразування сутності ( одне слово)
Чудово! Хтось повторив вже відому інформацію, а хтось тільки що дізнався про сенкан і буде вражати вчителів своїми знаннями в наступному навчальному році! Як ви вже здогадались , перше ваше завдання скласти сенкан до теми ЛІТО
(за необхідністю КАНІКУЛИ, ТАБІР)
Оцінюється дотримання вимог до складання сенкану, швидкість.
Після виконання завдання, капітан команди піднімає позначку, оцінювати мені допомагає журі.
Бажаю творчих успіхів! Час пішов!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з першою перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Друга команда теж славно попрацювала, але була трішки повільніша, але не опускайте руки, бо все ще попереду. Оберіть наступне поле, яке буде розігруватися.
З якою метою ви прийшли до табору?(відповіді дітей)
Звісно! Відпочивати і спілкуватися з друзями! Саме це ми зараз і будемо робити. Щоб перемогти у наступному конкурсі потрібна активність і уважністькожного члена команди. Кожній команді необхідно скласти найбільшу кількість слів, використовуючи букви зі слова ВІДПОЧИНОК. На завдання дається дві хвилини.
Час пішов!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд.
Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі!
Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Діти, хто з вас любить розв’язувати загадки? Виграє цей конкурс та команда, яка дасть найбільшу кількість правильних відповідей. Порада: не вигукуйте відповідь, таким чином ви підказуєте команді суперників; обговорюйте в команді можливі варіанти відповіді і обирайте одну правильну на ваш погляд.
Наголошую, що загадки МОВНІ, тому будьте уважні!
Увага на екран! (загадки демонструються на екрані, вчитель читає вголос)
1. У якому числі стільки ж цифр, скільки букв у його назві? (сто-100)
2. Три зайця. Скільки у зайця вух? (два)
3. Що треба зробити, щоб майка полетіла? (звук [м] замінити на [ч])
4. Чим закінчується вечір і починається ранок? (приголосним звуком [р])
5. Який молочний продукт можна перетворити на злакову рослину, прочитавши його справа наліво? (сир-рис)
6. До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб отримати крупу? (Анна+М=манна)
7. Що стоїть між підлогою і стелею? (сполучник і)
8. Що мають дуб, бузок, бук, груша, яблуня, а не мають вишня , слива, клен, ясен? (звук [у])
9. Що посеред землі стоїть? (звук [м])
10. За допомогою яких прислівників можна назвати підряд п’ять днів тижня?(позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Хто з вас не любить вигадувати цікаві історії? Хто не любить фантазувати?
Звісно! Таких немає!
Зараз вам потрібно трішки пофантазувати і вигадати власну незвичну історію. А допоможе вам в цьому кубик і шаблон-завдання (додаток 5). Вам необхідно кинути тричі кубик і за його позначками з’ясувати ХТО головний герой вашої розповіді, ДЕ і ЩО РОБИВ. А далі створіть свою неперевершену історію. Оцінюється оригінальність історії, зв’язність подій, швидкість і активність всіх членів команди!
Вперед!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Після творчої роботи, трішки відпочинимо і порухаємось! (руханка)
Діти, а хто любить грати в конструктор лего? Ви вважаєте цю гру цікавою?
Наступне завдання дуже легке! Вам необхідно побудувати певні слова, використовуючи цеглинки лего. Перемогу отримає команда, яка швидко і якісно створить загадане слово. Завдання всім зрозуміло? Тоді вперед! Перше слово- назва вашого загону! Друге слово – ЛІТО! Третє слово – ШКОЛА!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Діти, чи доводилось вам розв’язувати філворди? А хто може нагадати, що це таке? Філворд - це угорський кросворд, головоломка, в якій потрібно знайти всі слова, вписані в квадратну сітку. На перший погляд, літери вписані хаотично, але, насправді, всі вони є частиною слів. Слова можуть повертатися в будь-яку сторону під прямим кутом, але не перетинаються один з одним.
Як ви вже здогадались, наступне завдання – філворд «Врожайне літо» (додаток 6) Оцінюється правильність виконання, швидкість і активність всіх членів команди! Бажаю успіхів! Вперед!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Діти, чи всі знають, що таке скоромовка?
Скоромовка, швидкомовка або чистомовка — жанр як фольклорного, так і літературного походження: дотепна гра спеціально скомпонованих важковимовних слів, і звуків, що створюють труднощі для швидкої й виразної вимови слів.
Як ви гадаєте, зі скількох слів складається найдовша скоромовка у світі – українською мовою?
«Про садівника та Пилипову родину»– понад 700 ( 688-724) слова! Вона увібрала у себе понад 70 українських скоромовок.
Тривалість майже 5 хвилин.
Автор і виконавиця Анастасія Смєхова.
Раджу вдома разом з батьками спробувати прочитати її!
Чи потрібно читати скоромовки? Чому? Як часто? (відповіді дітей)
Зараз ми і потренуємось у читанні скоромовок. Увага на екран! (додаток 7)
Давайте спочатку прочитаємо скоромовку всі разом як черепашки, тепер трішки швидше, а тепер, як стрекоче сорока. Молодці! А ось і завдання – прочитати скоромовку всією командою чітко і швидко!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі!
Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Діти, чи всі з вас люблять казки? Яка ваша улюблена казка?
А зараз оберіть найартистичнішого представника команди! Представники від кожної команди по черзі будуть діставати з капелюха назви всім відомих казок, або казкових героїв (додаток і без жодного слова, тільки використовуючи міміку і жести, повинні показати її командам. Виграє команда, яка дасть більше правильних відповідей. Всім зрозуміло? Вперед!
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі! Команда «____» оберіть наступне поле і наступне завдання!
Спробуйте назвати зашифровані фразеологізми! Підказкою стане зображення. Переможе команда, яка вгадає більше фразеологізмів. Увага на екран! (додаток 9)
Вчитель разом з членами журі перевіряє роботи команд. Визначається переможець у конкурсі.
Вітаємо команду «______» з перемогою! Закріпіть свій знак на полі!
Вітаємо переможців!
Нагородження переможців дипломом і солодкими призами.
Сьогодні ми чудово провели час! Згодні? Ми відпочивали, грали і тренували свій мозок! Всі продемонстрували свою активність, ерудованість, кмітливість, творчість і згуртованість. Ви - неперевершені!
Список використаних джерел:
1. Вікіпедія
(https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D0% BD)
2. Лісняк Оксана Миколаївна (https://oksanabilan.blogspot.com/2018/05/blog-post_28.html)
3. Розвиток дитини (https://childdevelop.com.ua/worksheets/tag-free-languagepuzzlesread-sortpop-word_finder/)
«Кіт у чоботях» |
«Попелюшка» |
«Ріпка» |
«Козадереза» |
«Котигорошко» |
«Фарбований лис» |
«Пан Коцький» |
«Рукавичка» |
«Колобок» |
«Івасик- Телесик» |
«Колосок» |
«Лисиця і Журавель» |
«Принцеса на горошині» |
«Дюймовочка» |
«Русалонька» |
«Гидке каченя» |