КАРАСИНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
І-ІІ СТУПЕНЯ
«Екологічне виховання учнів при вивченні математики»
Вчитель: Тверда В.О.
Карасин – 2018
Велика книга природи лежить відкритою
перед нами, але її не можна зрозуміти ,
не вивчивши ту мову, на якій
вона написана, а мова ця – математика.
/Галілео Галілей/
На кожному історичному етапі проблема взаємовідносин людини і природи мала свою специфіку. В наш час вона є однією з найгостріших загальнолюдських проблем.
Сьогодні починаємо усвідомлювати, що наша планета має не безмежні простори і природні ресурси, що надмірна експлуатація її ресурсів може привести до загальної екологічної катастрофи.
На кожному історичному етапі проблема взаємовідносин людини і природи мала свою специфіку. В наш час вона є однією з найгостріших загальнолюдських проблем.
Сьогодні починаємо усвідомлювати, що наша планета має не безмежні простори і природні ресурси, що надмірна експлуатація її ресурсів може привести до загальної економічної катастрофи.
Термін «екологія» запропоновано в 1869 році Є. Геккегем (від грецького «oycos» – будинок, житло і «logos» - вчення, наука). В сьогоднішньому розумінні екологія - це наука про зв'язок організмів чи їх груп із навколишнім середовищем. Екологія як наука опирається на різні галузі біології та небіологічних наук.
Відомо, що і математика знаходить широке в розв’язанні ряду основних питань екології.
Стосовно школи, то тут, на жаль, спостерігається не екологічне навчання і виховання. Тому потрібно здійснити екологізацію навчальних предметів, формувати в учнів екологічний світогляд.
Розв’язати екологічні проблеми, зберегти природу для нащадків під силу тільки людям з високим рівнем екологічної культури і високим почуттям відповідальності за результати своєї діяльності в природі. У зв’язку з цим виховання молоді в дусі бережливого ставлення до природи повинно стати невід’ємним компонентом навчального процесу.
Процес екологічного навчання і виховання, кінцевою метою якого є природоохоронна діяльність людини, включає:
Важливим моментом в організації екологічного виховання учнів під час вивчення математики є визначення його змісту. У змісті екологічного навчання повинні знайти відображення, як специфіка предметної області математики, як науки, так і особливості вмінь і навичок, що формуються в учнів у процесі її вивчення у школі.
Можливі напрямки екологічного виховання учнів такі:
1) розкриття математичних закономірностей певних явищ природи;
2) з’ясування ролі математики у розв’язанні екологічних проблем;
3) виховання екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього середови
Формувати в учнів екологічних знань у процесі викладання математики може відбуватися в таких формах навчальної діяльності:
а) розв’язання задач, підібраних вчителем;
б) складання задач учнями;
в) побудова діаграм, графіків;
г) короткі повідомлення на уроках;
д) тематичні позакласні заняття;
е) проведення екскурсій;
е) написання рефератів пов’язаних з екологічними проблема людства;
є) випуск екологічних газет з наведенням математичних показників.
Серед наведених форм навчальної діяльності більш детально зупинимося на поєднанні коротких повідомлень вчителя та розв’язування задач екологічного змісту, а також на проведенні тематичних позакласних заняттях.
Формування в учнів інтересу до природоохоронних проблем сприяє розв’язанню цікавих задач на природоохоронну тематику. Розв’язання таких задач розвиває творчі здібності, привчає до самостійного пошуку у вирішенні завдань, які в житті постають перед людиною.
Так при вивченні таких тем як «Читання та запис натуральних чисел», «Відсотки», «Площа прямокутника» тощо, можна навести учням короткі повідомлення на екологічну тематику та доповнити задачами.
Повідомлення вчителя можуть базуватися на основних компонентах довкілля, збереження яких стоїть на першому місці для людства.
Цікаві повідомлення до складової навколишнього середовища «Ліс» з наведення математичних показників передбачають наступні факти:
1) Один гектар лісу:
- очищує 10-20 мільйонів кубічних метрів повітря;
- затримує за рік 30-70 тон пилу;
- має запас ділової деревини, що дорівнює 130-230 м3;
- випаровує за сезон в атмосферу близько 2500 тон вологи;
- є тією площею, на якій бджоли можуть зібрати 800-1000 тон.
2) Україна належить до лісодефіцитних держав. Залісеність її території - 14,2 %. Ліси розміщені по території нерівномірно: в Поліссі - 29 % площі регіону, Лісостепу - 14, Карпатах - 40, Степу - 5, Криму (в основному в горах) - 10 %.
3) У біосфері ліс виконує унікальні функції: він поглинає вуглекислий газ, поставляючи понад 50 % кисню. В сонячні дні, за дослідженнями фізіологів, 1 га лісу поглинає із повітря 220—280 кг вуглекислого газу і виділяє 180—220 кг кисню.
Для закріплення знань щодо збереження та вагомого значення лісових ресурсів можна запропонувати учням такі задачі:
Наступним важливим компонентом довкілля є вода, яка має наступні екологічні показники:
Багато різноманітних задач можна навести учням для формування екологічного світогляду щодо водних проблем:
Екологічна ситуація атмосферних ресурсів хвилює всіх жителів планети. Адже, повітря – це те чим ми дихаємо і за рахунок чого ми живемо. Так, наведені нижче повідомлення мають навести учнів на екологічні роздуми щодо атмосферної ситуацій нашої країни:
Задачі до повітряної тематики теж мають свій екологічно-виховний зміст:
Для більш наочного висвітлення екологічної ситуації атмосферного повітря, можна запропонувати учням ознайомитися з таблицею «Забрудення атмосфери атмосфери в містах України у 2011 році» та запропонувати проаналізувати її шляхом побудови стовпчастої діаграми або графіку.
Таблиця
Забрудення атмосфери атмосфери в містах України у 2011 році
№ з/п |
Місто |
Область, у якій розташоване місто |
Індекс забруднення атмосфери |
Рівень забруднення повітря |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Горлівка |
Донецька |
14,3 |
дуже високий |
2 |
Донецьк |
Донецька |
12,8 |
високий |
3 |
Житомир |
Житомирська |
4,2 |
низький |
4 |
Запоріжжя |
Запорізька |
12,9 |
високий |
5 |
Івано-Франківськ |
Івано-Франківська |
3,4 |
низький |
6 |
Київ |
Київська |
6,8 |
підвищений |
7 |
Комсомольськ |
Полтавська |
2,5 |
низький |
8 |
Кривий Ріг |
Дніпропетровська |
11,2 |
високий |
9 |
Луганськ |
Луганська |
10,3 |
високий |
10 |
Луцьк |
Волинська |
8,6 |
високий |
11 |
Львів |
Львівська |
5,6 |
підвищений |
12 |
Маріуполь |
Донецька |
16,5 |
дуже високий |
13 |
Одеса |
Одеська |
14,3 |
дуже високий |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
14 |
Полтава |
Полтавська |
4,4 |
низький |
15 |
Рівне |
Рівненська |
14,2 |
дуже високий |
16 |
Севастополь |
АР Крим |
3,8 |
низький |
17 |
Ужгород |
Закарпатська |
14,4 |
дуже високий |
18 |
Харків |
Харківська |
3,6 |
низький |
19 |
Хмельницький |
Хмельницька |
5,2 |
підвищений |
20 |
Чернігів |
Чернігівська |
3,1 |
низький |
Графік
Серед компонентів довкілля, які потерпають від негативного впливу людської діяльності також займає вагоме місце грунт. Наведемо наступні факти до проблеми екології грунту:
Задачі до даної тематики:
При наведенні повідомлень та задач екологічного змісту для більшого зацікавлення учнів до даних проблем можна навести відповідні малюнки, фото, графіки тощо.
Для більш глибокого вивчення екологічної тематики на уроках математики чи на позакласних заняттях з даного питання можна запронувати учням самостійно підготувати цікаві повідомлення, реферати та малюнки, з вираження власного бачення екологічної ситуації навколишнього середовища.
Також вагомою формою навчальної діяльності при формуванні екологічних знань в учнів на уроках математики є проведення тематичних позакласних занять.
Позакласна робота – це не обов’язкова частина роботи вчителя з учнями, але робота, без якої важко уявити собі викладання математики. Її завдання – підвищити зацікавленість учнів предметом, активізувати їхню діяльність, підтримати і розвивати нехай поки, що невеликі творчі злети, розширяти знання. Форми і напрямки позакласної роботи в школі з екологічного виховання різноманітні: математичні гуртки, математичні вечори та ранки, диспути та обговорення літератури екологічного змісту, інформація в математичній газеті, демонстрування кіно та діафільмів на природоохоронну тематики, екскурсії в природу, тощо.
Наведемо декілька тематичних бесід, які найбільш близькі всім людям.
Так проведення позакласного заняття щодо екологічно-соціальної катастрофи, спричиненої вибухом і подальшим руйнуванням четвертого енергоблоку ЧАЕС 26.04.1986 – Чорнобильської катастрофи.
Короткі математичні факти до даного заняття:
Доповнити дані факти можна за допомогою наступних задач:
Позакласне заняття варто присвітити ще одній, не менш важливій, проблемі, проблемі захисту тварин і рослин занесених до Червоної книги.
Червона книга характеризується наступними математичними фактами та задачами:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а) з першого рядка оберіть найменший дріб;
б) з другого рядка оберіть найбільший дріб;
в) з третього рядка оберіть неправильний дріб;
г) обчисліть суму цих дробів (в кілограмах) і одержите відповідь на запитання.
На жаль цих птахів залишилось дуже мало, дрохва занесена до “Червоної книги України”.
У системі позакласної роботи в галузі екологічної освіти і екологічного виховання важливе місце посідають шкільні екологічні клуби, робота яких спрямована на формування в учнів вмінь вивчати і вирішувати проблеми навколишнього середовища на локальному, регіональному, національному і глобальному рівнях. Вони покликані забезпечити розуміння процесів взаємодії людини і природи та сприяти вирішенню проблем через соціальні дії, а також забезпечити формування комплексного розуміння проблем довкілля.
Узагальнюючим позакласним заняттям з екологічної тематики має бути заняття з висвітленням глобальних екологічних проблем людства.
Виділяють шість груп екологічних проблем:
Кожна з наведених проблем має викликати в учнів власне бачення екологічної ситуації та викликати осмислення особистого внеску у вирішення цих проблем.
Визначення екологічних проблем навколишнього середовища говорять самі за себе, проте за допомогою математичних показників можна більш наочно зрозуміти та усвідомити суть й масштаби проблем у житті кожного з нас.
Так, на уроках математики чи на позакласних заняттях за допомогою різноманітних форм навчальної діяльності можна виховати в учнях усвідомлення масштабів екологічної кризи, знання й розуміння причин і наслідків негативного впливу людства на природне середовище, формування нового типу мислення, вироблення нових ідей зі збереження довкілля, посильна практична діяльність, спрямована на виявлення нагальних проблем і покращення стану природного середовища.
Організація екологічного виховання учнів на уроках і в позакласній роботі з математики повинна носити не епізод ний характер, а становити певну систему, що переслідує певні виховні та навчальні цілі. Математика може і повинна внести суттєвий вклад у вихованні нової людини, здатної зрозуміти, усвідомити, оптимізувати взаємовідносини між суспільством і природою.
…з тривогою і надією людство мусить замислитись, куди йдемо?
Що надбали?
І якою ціною?
Не забуваймо:
Земля задихається, бо винищуємо ліси – її зелені легені;
Земля не може вгамувати спрагу, вже зміліли ріки й озера;
Земля вкрилася ранами від хмар Чорнобиля і кислотних дощів.
Захистимо ж її…
Література
1