Майстер-клас «Стратегія розвитку критичного мислення»

Про матеріал
Мета: створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що треба докласти зусиль.
Перегляд файлу

Майстер-клас «Стратегія розвитку критичного мислення»

Мета: створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що треба докласти зусиль.

  1.               Однією із стратегій розвитку критичного мислення є метод «Ромашка Блума».

Мета даної стратегії: навчити усвідомленому та цілеспрямованому формулюванню запитань різного типу.

На пелюстках записані ключові питання

(На дошці заздалегідь прикріплена центральна частина «Ромашки». В учителя в руках 5 пелюсток, на яких записані ключові питання. Шоста пелюстка практичне завдання).

Вчитель. У кожній групі на столі лежить текст оповідання В.Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом».
    Після гарячого літнього дня загриміла гроза. Пішла злива. Вода залила ластів’яче гніздо, що приліпилося до стіни старої повітки. Розвалилося гніздечко, повипадали пташенята. Вони вже вбралися в пір’ячко, але ще не вміли літати. В’ється ластівка над дітками, кличе їх під кущ заховатися.

    Кілька днів жили пташенята під кущем. Ластівка носила їм їжу. Вони збивалися докупи і чекали маму. Ось уже четверо діток навчилися літати й порозлітались, а одне сидить, не може здійнятись. У нього перебите крило. Як випало з гнізда, покалічилося.

      До осені жило поранене пташеня під кущем. Його доглядала мати. А коли настав час відлітати в теплий край, ластівки зібралися чималим табунцем, сіли на кущ, і довго чулось тривожне попискування. Відлетіли пташки в теплий край. Зосталася молода ластівочка з перебитим крильцем. Я взяв її і приніс додому. Вона довірливо притулилась до мене. Я посадив її на віконце. Ластівка дивилась у синє небо. Мені здалося, що в неї на очах тремтять сльози.

 

Зараз кожна група обере собі пелюстку на якій ви запишете запитання, які складете, прочитавши текст оповідання. (Вчитель пояснює ключові запитання, які записано на кожній пелюстці).

  1. Прості питання: Що…? Де…?

Приклад:

  • Що сталося літнього дня після грози?
  • Де жили пташенятка?
  • Що сталося з ластівкою з перебитим крилом?
  1. Питання – уточнення: Хто? Як?

Приклад:

  • Хто доглядав за ластів’ятком до осені?
  • Хто взяв ластівку на зиму? Чи добре вчинила людина?
  • Що здалося людині?
  1. Інтерпретаційні або пояснювальні питання: Чому?

Приклад:

  • Чому молода ластівка не полетіла у вирій?
  • Чому вона довірливо притулилася до людини?
  • Чому ластівка «плакала»?
  1. Творчі питання: Як ви гадаєте?

Приклад:

  • Як будуть розвиватися події після зими?
  1. Запитання на оцінку судження: Чому це добре(погано)…?  Яке ваше ставлення  до …?
  • Добре чи погано вчинила людина?
  • Як би ви вчинили на місці автора?
  • Оцініть поведінку ластівки – матері.
  1. Практичне завдання:

Групи працюють 3 хв. По закінченні роботи кожна група презентує свої запитання і прикріпляє пелюстку до центральної частини «Ромашки»

Вчитель прикріпляє шосту пелюстку з практичним завданням

Встанови послідовність подій

  1. Ластівка носила їм їжу.
  2. Пішла злива.
  3. Відлетіли пташки в теплий край.
  4. До осені жило поранене пташеня під кущем.

 

  1. КУБИК БЛУМА

Тоді приступаємо до розгляду ще одного нового інтерактивного прийому розвитку критичного мислення  «Кубик Блума».

Щоб почати використовувати кубик «Блума» потрібно виготовити звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

Назви.• Чому.• Поясни.• Запропонуй.• Придумай.• Поділися.

Спочатку формулюється тема уроку, яка визначає коло питань, на які доведеться відповідати. Потім учитель кидає кубик. Сторона, яка випала, вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатися питання.

Прийом розвитку критичного мислення «Кубик Блума» унікальний тим, що дозволяє формулювати питання різного характеру.

Назви. Цей блок питань передбачає найпростіші питання та потребує відтворення знань. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін.

.

Чому. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.

Поясни. Це уточнюючі питання. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми.

Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати те чи інше знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.

Придумай - це творчі питання, які містять в собі елемент припущення, вигадки.

Поділися - питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати  учня, його емоції, які викликані названою темою. 

Можливі два варіанти: питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії, коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.

Зараз ми розглянемо, як можна застосувати «Кубик Блума» на прикладі елементу уроку літературного читання за твором Ярослава Стельмаха «Санчата»,

- Яка зараз пора року?

- А що люблять робити усі діти взимку?

- Сьогодні ми будемо вивчати твір Ярослава Стельмаха «Санчата».

У вас у кожній групі є текст Ярослава Стельмаха «Санчата».

Читання тексту. (читання з «віконечком», естафетою, буксиром, ланцюжком, «дощик-сонечко»)

Санчата

Стельмах Ярослав

Спускалися ми з Митьком на санчатах. Уже всі розійшлись, а ми собі катаємось. Нарешті вирішили йти додому. Дивимось — дядечко з паличкою до нас прямує.

Мені, — каже, — хлопчики, незручно дуже, але взув я старі черевики, а вони ковзкі. Боюсь, не піднімуся нагору, впаду. Мені дуже незручно, — повторює, — але чи не змогли б ви мене на гору оцю підвезти?

Йому, мабуть, теж додому потрібно було, як і нам.

Ми трохи розгубились — нас дорослі катали на санчатах, це правда, а от ми їх ніколи. Я і кажу:

— Звичайно, можемо! Сідайте, будь ласка.

От веземо дядечка, а він іще ззаду паличкою своєю підштовхує. Тільки виїхали — тіточка якась біжить.

— Що, — кричить, — зламав?

А ми їй:

— Та ні! Він хоч і важкий, але санчата теж міцні, будь-кого витримають. Так що ви не хвилюйтеся, не зламав.

Дядечко засміявсь і до тіточки:

— Нічого я не зламав. Просто слизько дуже, от я і попросив хлоп’ят підвезти.

Тут і ми зрозуміли, що вона зовсім не про санчата питала.

Тіточка взяла його під руку, і вони пішли. "Спасибі" сказали.

А ми думаємо: "Раз на гору вже зайшли, то ще раз спустимось".

Спустилися. Стоїмо, чекаємо — може, ще когось підвезти потрібно. Довго чекали — ніхто не просить. Бачимо — бабуся йде. Ми до неї.

— Чи не треба вас на гору підвезти?

А вона ступнула назад і каже:

— Ви вже краще самі катайтесь, а то ще завезете на гору, а там відпустите.

Чи то вона так пожартувала — незрозуміло.

Ми тоді ще раз з’їхали. Вже стемніло, а нікого так і нема.

Ми й пішли собі додому.

"Нічого. — думаємо, — завтра теж прийдемо кататися. От тоді, може, кого-небудь і підвеземо!"

 

А зараз попрацюємо над обговоренням твору і допоможе нам у цьому прийом «Кубик Блума»

(Вчитель підходить до груп з кубиком, і кидає кубик. Учасники дають відповіді на питання грані, яка випала, наступній групі кидати куб на іншу грань)

  1. Назвіть: персонажів оповідання.
  2. Чому: бабуся відмовилася їхати на санчатах?
  3. Поясніть: що мали на увазі тітонька та хлопці , коли прозвучало питання «зламав?»?
  4. Запропонуйте: щоб ви зробили по-іншому?
  5. Придумайте: що сталося, якби хлопці відмовилися підвезти дідуся.
  6. Поділіться: як ви любите розважатися взимку?

Ми розглянули перший варіант застосування «Кубика Блума», коли питання ставив вчитель.

Інший варіант коли питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а питання-завдання вимагають певного досвіду.

 

docx
Додано
2 січня 2023
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку