Методична розробка призначена для проведення науково-практичної конференції на тему:«Т. Г. ШЕВЧЕНКО — ВІДОМИЙ І НЕВІДОМИЙ» серед учнів ЗПО, шкіл тощо.
Методична розробка
по проведенню науково-практичної конференції на тему:
«Т. Г. ШЕВЧЕНКО — ВІДОМИЙ І НЕВІДОМИЙ»
Дослідницька робота
Науковий керівник
Висоцька Людмила Євгенівна
кандидат педагогічних наук, викладач вищої категорії
Мета:
ПЕРЕБІГ КОНФЕРЕНЦІЇ
Викладач: Шановні друзі, ми зібралися сьогодні, щоб вшанувати пам’ять та безцінний внесок в українську культуру Тараса Григоровича Шевченка. Особистість поета приваблювала до себе завжди, він нікого не залишав байдужим.
З іменем Т. Г. Шевченко завжди ототожнювали Україну, він став символом нашої держави. Сьогодні ми маємо розібратися, у чому ж полягає феномен цієї людини, її символізм.
Учні училища забезпечили організацію науково-дослідницької роботи. Вони спробували проаналізувати феномен Кобзаря як непересічної мистецької особистості, який був поетом, драматургом, прозаїком, мислителем, істориком, етнографом, філософом, педагогом, фольклористом і художником. Одне слово, геній Великого Кобзаря надзвичайно широкий і багатогранний.
Багато сказано про велич Тараса Григоровича Шевченка, Кобзаря, котрий став живим символом національної єдності й консолідації українського народу. І дотепер його життя, творчість продовжують аналізувати та осмислювати.
Ким і яким був Шевченко? Спробуймо всебічно розглянути його постать.
Викладач: Т. Г. Шевченко — це в першу чергу центральна постать українського літературного процесу XIX ст. Його творчість мала вирішальне значення в становленні й розвитку нової української літератури, утвердивши в ній загальнолюдські демократичні цінності та піднісши її до рівня передових літератур світу. У своїй поезії Шевченко звернувся до тем, проблем та ідей (соціальних, політичних, філософських, історичних, художніх), які до нього ще не порушували в українській літературі або, якщо й порушували, то робили це несміливо й соціально обмежено.
Збагачуючи українську літературу новими життєвими темами й ідеями, Шевченко став новатором і в пошуках нових художніх форм та засобів. Автор «Кобзаря» виробляв і утверджував нове художнє мислення. Його роль в історії української літератури така ж, як наприклад Міцкевича — у польській літературі. Його значення в розвитку передової вітчизняної суспільної думки; соціальної і національної свідомості народу не менше, ніж в історії поезії. Отже, я надаю слово нашим учням, які підготували доповіді в ході яких будуть демонструватися презентації та художнє читання поетичних творів Т.Г.Шевченко.
ДОПОВІДЬ на тему: «ТАРАС ШЕВЧЕНКО — ПОЕТ»
( Учні читають вірші «Думи мої думи», «І мертвим, і живим…», «Як умру,
то поховайте…», «Сон», «Минають дні, минають ночі…», «Заповіт», «Тече
вода з-під явору»)
Викладач: Відомо, що поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Відомий художник Леонардо-да-Вінчі дійшов висновку, що «малярства — це німа поезія, а поезія — промовисте малярство». Не випадково в історії світової культури поєднання в одній особі живописця і поета трапляється часто. Очевидно, це доля щедро обдарованих творчих натур, яким тісно в межах одного виду мистецтва. Т. Шевченко саме й належав до таких творчих натур.
ДОПОВІДЬ на тему: «ТАРАС ШЕВЧЕНКО-ХУДОЖНИК»
Викладач: Уміння малювати відіграло значну роль у житті Шевченка. За участь у діяльності Кирило-Мефодіївського братства Тарас Григорович був покараний і відправлений в солдати з таким вироком: «Художника Шевченко за сочинение возмутительных и в висшей степени дерзких стихотворений определить в Оренбургский отдельный корпус, поручив начальнику кметь строжайшее наблюдение, дабы от него ни под каким видом не могло выходить возмутительных и пасквильных сочинений».
Миколі І цього здалось мало, і він власноручно приписав: «Под строжайший надзор и с запрещением писать и рисовать». І своєрідним звільненням від цього була для Шевченка участь в Аральській географічній експедиції 1848-1849 років. Це одна з найбільш маловідомих сторінок біографії великого Кобзаря.
ДОПОВІДЬ на тему: «АРАЛЬСЬКА ГЕОГРАФІЧНА ЕКСПЕДИЦІЯ»
Викладач: Тарас Григорович Шевченко не залишив праць із педагогіки. Утім, його геніальні поетичні й прозові твори насичені проблемами навчання і виховання, вони несуть молоді виховний потенціал, спрямований на плекання національної свідомості, патріотизму, духовного збагачення особистості.
ДОПОВІДЬ на тему:«ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»
Викладач: У творчості Великого Українця, Генія і Пророка Т. Г. Шевченка вперше після Г Сковороди зазвучала з новою силою й філософія українського духу. Ця філософія глибоко індивідуальна, особиста, яка разом з тим ґрунтувалася на національній ідеї українського народу, його ментальності. У цій філософії — відображення щирої та беззахисної у своїй відкритості душі мислителя, що простежує життя людське у всеохопності: і через конкретну долю сестри-кріпачки, і крізь призму історичної долі цілих народів.
ДОПОВІДЬ на тему: «ТАРАС ШЕВЧЕНКО — ФІЛОСОФ»
Викладач: Про Т. Г. Шевченка кожен з нас знає з дитинства. Ми бачимо його портрети, чуємо, читаємо та вчимо його вірші, відкриваємо для себе його картини. Але момент, коли ми відкриваємо для себе цю людину, у житті кожного настає в різний час. Сьогодні ми спробували зацікавити вас різними гранями геніальності цього великого українця і сподіваємося, що в такий спосіб допомогли вам стати на шлях відкриття «свого Шевченка».
Викладач: Юні друзі! Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово! На цьому завершуємо нашу науково-практичну конференцію. По результатам якої буде видана збірка доповідей наших учнів та педпрацівників.