ТЕСТИ ЯК ЗАСІБ КОНТРОЛЮ РОЗВИТКУ ГРАМАТИЧНИХ НАВИЧОК НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ.
Сучасна методика навчання іноземних мов розглядає процес формування граматичних навичок як керовану систему, в яку як необхідної ланки включається контроль, об'єктивно обумовлений логікою процесу управління навчальною діяльністю учнів. Формування навичок розглядається сучасними психологічної та методичної науками як формування покрокових дій з одиницями мови. Процесуальний контроль неможливий, якщо в системі навчальних вправ відсутні проміжні перевірочні завдання, що використовуються в певній послідовності і допомагають перевірити хід навчання приватним діям, що становить навик. Аналіз різних досліджень показує, що таких тестів вкрай мало, особливо спрямованих на оволодіння орієнтовною основою дій. У таких умовах оволодіння граматичним явищем перетворюється на стихійний процес з усіма наслідками, що випливають негативними наслідками. Саме тому важливо організувати навчальну діяльність таким чином, щоб оперативно враховувати відомості про якість протікання кожного кроку процесу становлення досвіду. Для цього і необхідні контролюючі завдання (тести). Серед методистів та практиків існує думка, що вправи, спрямовані на засвоєння граматики, в принципі можуть суміщати різні функції, в тому числі і контролюючу. Проблема полягає тільки в тому, щоб визначити умови вибору контролюючого вправи з ряду навчальних, спрямованих на один і той самий об'єкт засвоєння. З нашої точки зору, необхідно дотримуватися такі дві умови: по-перше, висунути контроль певного об'єкта в якості ведучої навчальної задачі конкретного відрізка уроку і, по-друге, вибрати таку вправу для контролю, що особливо наочно дасть можливість представити в зовнішньо виражених діях учнів ступінь освоєння тієї чи іншої перевіряється операції. У цей час увага вчителя, його дії з аналізу інформації, що надходить повинні бути зосереджені саме на засвоєнні перевіряється операції, тобто тест може, як не можна краще підійти для виконання всіх функцій, а також саме тестування як метод контролю може відповідати висунутим нами двом вимогам.
З вищевикладеного можна зробити висновок, що для контролю формування граматичних навичок необхідно підібрати такий метод, який зможе за короткий період часу проконтролювати саме той обсяг знань, який потрібен вчителю, метод, який забезпечить легкість перевірки та написання, але в той же час виявиться ефективним і покаже об'єктивні результати. Ми прийшли до висновку, що цим методом є тест, з чого випливає, що саме тест займає головну роль у контролі формування граматичних навичок.
TEST 1. “MUCH/MANY”
Insert much or many
A much; B many
1. Thank you very … .
2. My friend didn’t make … mistakes.
3. How … money have you got?
4. There isn’t … milk in the bottle?
5. I haven’t got … time, but I try to help you.
6. Have your parents been to … countries?
7. There weren’t … people in the street.
8. Has your son made … friends in France?
9. Dan doesn’t spend … money in his clothes.
10. You watch TV too … .
11. Was there … traffic in sight?
12. Did you take … photos in Spain?
13. Try to do as … as possible.
14. Do you get … letters every week?
15. My wife didn’t speak … at the party.
16. I enjoyed the concert very … .
17. Sue took as … books as she could carry herself.
TEST 2. PLURAL
Make plural form
1. a baby 2. a pencil 3. a man 4. an umbrella 5. a boy 6. a city
A. babys A. penciles A .man A. umbrellas A. boys A. citys
B. babies B. pencils B. men B. umbrellas B. bois B. cities
C. mans C. umbrella C. boyes C. cityes
7. a mouse 8. a postman 9. a fox 10. an ox 11. money 12. a fish
A. mouses A. postmans A. fox A. ox A. moneys A. fish
B. mice B. postsman B. foxes B. oxes B. ______ B. fishes
C. mouss C. postmen C. foxs C. oxen C. moneies C. fishs
13. a knife 14. a watch 15. an address 16. a child 17. a foot 18. jeans
A. knifes A. watches A. _________ A. childs A. foots A. jeans
B. knifs B. watchs B. addresses B. childes B. footes B. jeanses
C. knives C. watch C. address C. children C. feet C. jeans
19. a potato 20. a photo 21. a roof 22. a toothbrush 23. a boy-friend
A. potatoes A. potatoes A. roofs A. teethbrush A. boys-friends
B. potatos B. potatos B. rooves B. toothbrushes B. boy-friends
C. potates C. photes C. roofes C. teethbrushes C. boys-friend
24. a passer-by 25. a sheep 26. advice 27. a mother-in-law 28. news
A. passers-by A. sheep A. advices A. mother-in-laws A. newses
B. passer-bys B. sheeps B. advises B. mothesr-in-laws B. news
C. passer-bies C. sheepes C. ______ C. mothers-in-law
TEST 3. POSSESSIVE S’/ ‘S
Choose the correct form of the possessives
1. Liz/the textbook 2. the roof/the house 3. the rabbits/the cage
A. Liz’s textbook A. the house’s the roof A. the rabbits’s cage
B. the textbook of Liz B. the roof of the house B. the rabbits’ cage
C. the Liz’s textbook C. the cage of the rabbits
4. our dog/a new kennel 5. The Smiths/the car 6. Charles/the book
A. our dog’s new kennel A. The Smiths’ car A. Charles’ book
B. a new kennel of our dog B. The Smiths’s car B. the book of Charles
C. The car of the Smiths C. Charles’s book
7. a bird/a nest 8. those men/the umbrellas 9. my parents/the friends
A. a nest of a bird A. those men’ umbrellas A. the friends of my parents
B. a bird’s nest B. those men’s umbrellas B. my parents’s friends
C. the umbrellas of those men C. my parents’ friends
10. Tom and Alice/the car 11. King Charles II/the portrait
A. Tom’s and Alice’s car A. the portrait of King Charles II
B. Tom and Alice’s car B. King Charles the second’s portrait
C. the car of Tom and Alice C. King’s Charles II portrait
12. the title/the novel I lent you yesterday
A. the title of the novel I lent you yesterday
B. the novel’s I lent you yesterday title
C. the novel’s title I lent you yesterday
TEST 4. PREPOSITIONS
Put in the correct preposition
1. Barbara plays … the piano well.
2. … my mind, it was the most stupid thing he could do.
3. Translate these words … English … Ukrainian.
4. My brother gave the money … me.
5. Learn this poem … heart.
6. At last I opened the can … a knife.
7. I go to school … foot, but yesterday I went to school … bus.
8. “Winnie-the-Pooh” is written … Alan Milne.
9. Give … him that book, please.
10. My aunt lives … the ground floor … a fourteen-stored block … flats.
11. What is that ring made …?
12. … general, they both think that they don’t have a bad life.
13. According … the forecast the weather will remain better than usual for this time of year.
14. … first she cried bitter tears, and then explained what was the matter.
15. What was the reason … his absence?
16. Why has he fallen … love … such a strange girl?
TEST 5.
PRONOUNS
Use pronouns instead of the nouns
1. At Christmas … (friends) often give Mary presents.
2. … (Mary) likes her friends.
3. I’ve got a tortoise. I feed … on vegetables.
4. … (the bird) is singing lovely.
5. We feel so lonely, stay with … .
6. … (my sister and I) don’t like to walk our dog.
7. … (the boy) overslept this morning and didn’t have time to have breakfast.
8. – Who is speaking?
- It’s …, Ann.
9. May I give … a good piece of advice? Spend more time with your son. You can help … much.
10. … (Dad and Mom) went to see their friends.
11. Where are my glasses? Has anybody seen …?
12. … (your brother and you) spend too much time playing football.
13. Is Jane at home? Can I speak to …?
14. The hole on your pullover is getting bigger. You should mend … .
15. … (you and I) are good friends, aren’t …?
16. Mrs. Smith went home because … was tired.
TEST 6.
DEGREES OF COMPARISON
Complete the following sentences using the appropriate form of the adjective.
1. I met my (good) friend yesterday.
A. goodest
B. better
C. the best
2. Nick is (young) in his family.
A. the youngest
B. the younger
C. young
3. Henry is not (strong) his elder brother Bob.
A. so strong as
B. strong as
C. stronger
4. - It isn’t very warm today, is it?
- No, it was (warm) yesterday.
A. more warm
B. warmer
C. the warmest
5. Your friend looked upset yesterday. I’m glad he looks (happy) today.
A. more happy
B. happier
C. happy as
6. Where is (near) post-office, please?
A. the nearest
B. the next
C. nearer
7. That’s (good) film I’ve ever seen.
A. a good
B. the goodest
C. the best
8. Public transport in London is (expensive) in Europe.
A. the expensivest
B. the most expensive
C. more expensive
9. Do you think Americans are (nice) English people?
A. nicer than
B. the nicest
C. nice then
10. The 22nd of December is (short) day in the year.
A. the short
B. the shorter
C. the shortest
11. This is (old) theatre in London.
A. an older
B. the oldest
C. the eldest
12. Pluto is (cold) of all the planets.
A. the coldest
B. a coldest
C. a colder
13. My (old) sister doesn’t live with us.
A. older
B. elder
14. The house is (old) of all the houses in the street.
A. as old as
B. older
C. the oldest
15. Go to the library if you need (far) information.
A. farther
B. further
C. farer
16. Life is (easy) it used to be.
A. so easy as
B. more easy than
C. easier than
17. I’m getting (fat) and (fat).
A. the fattest and the fattest
B. fatter and fatter
C. fat and fat
18. The problem was (serious) we expected.
A. seriouser than
B. more serious than
19. Kyiv is (large) city in Ukraine.
A. the largest
B. large
C. larger
20. Let’s go by train. It’s much (cheap).
A. cheap
B. cheaper
C. the cheapest
21. Is Alan (tall) than Jim?
A. taller
B. tall
C. as tall as
22. I earn (little) money than he does.
A. littler
B. more little
C. less
23. He has (big) time than me.
A. bigger
B. much
C. more
24. Your cottage isn’t (far) I thought.
A. farther
B. so far as
C. as farther as
25. (Old) I get, (happy) I am.
A. The oldest, the happiest
B. Older, happier
C. The older, the happier
26. The grass is always (green) on the other side.
A. greener
B. green
27. Dad often says that Mom is his (good) half.
A. good
B. better
C. the best