Пропоную авторську розробку уроку з образотворчого мистецтва. В роботі використані різноманітні і цікаві інтерактивні методи. Сподіваюсь, що дана розробка стане у нагоді колегам.
Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Дергачівської районної ради
Харківської області
Методична розробка
уроку образотворчого мистецтва у 6 класі по темі:
«Живописні засоби виявлення об’єму форми, фактури, матеріалу предметів. Натюрморт»
Творча розробка
старшого вчителя вищої категорії образотворчого мистецтва
Корінько Валентини Миколаївни
26 років педагогічного стажу
Тема: Живописні засоби виявлення об’єму форми, фактури, матеріалу предметів. Натюрморт
Мета: Розширити знання про натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Розкрити суть світлотіні в живописі; визначити колірні відношення світлотіні, особливості передачі матеріальності предметів; учити застосовувати вміння та навички, отримані на попередніх уроках. Розвивати світлочутливість, уважність, спостережливість; удосконалювати навички й уміння в роботі фарбами.
Виховувати естетичний смак, інтерес до жанру натюрморту, охайність і любов до праці.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: матеріали: фарби, пензлі, папір, альбом із шаблонами, предмети побуту, фрукти, овочі, геометричні фігури.
Зоровий ряд: репродукції картин із зображенням натюрмортів Катерини Білокур, К. Кончаловського, роботи студентки академії архітектури і дизайну Ігнатьєвої Аліни ; дитячі роботи.
«Живопис – це не гра пензлем,
а правильні відношення і гармонія тонів»
(І Левітан)
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку.
Добрий день, діти. Я рада сьогоднішній зустрічі з вами. Подивіться, будь ласка на свої робочі місця, чи готові ви до уроку. Так. Добре.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
- Скажіть, будь ласка, а чи любите ви подорожувати? Тоді я запрошую вас здійснити сьогодні цікаву подорож до Країни майстрів. То ж зручніше сідайте і ми вирушаємо. І перша наша зупинка – «Картинна галерея».
- Подивіться на ці роботи і скажіть, що в них спільного, що їх поєднує? (Всі натюрморти).
- А що відмінного в цих роботах? (є живописні роботи а є графічні).
- А якими матеріалами виконані ці роботи? (аквареллю, олівцем)
- А чи є в кабінеті роботи, виконані іншими матеріалами? (Так, робота маслом).
- В одному кольорі чи ні ?(В хроматичних і ахроматичних кольорах)
Молодці.
Всі ці акварельні роботи виконані студенткою академії архітектури і дизайну Ігнатьєвою Аліною.
Продовжуємо подорожувати. І наступна наша зупинка «Цікавинка»
- Тож я пропоную вам пограти в гру, яка називається «Незакінчене речення». Я зачитую вам початок речення, а ви повинні його продовжити.
То ж слухайте уважно.
А щоб дізнатися про що ми сьогодні будемо говорити і над чим працювати, я вам пропоную відгадати ребус. (Відгадування ребусу з словом - натюрморт)
А які асоціації виникають у вас коли ви чуєте термін «натюрморт».
Створення асоціативного куща.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Тож сьогодні на уроці ви познайомитеся із живописними засобами виявлення об’єму форми, фактури, матеріалу предметів. Та виконаєте натюрморт засобами світлотіні.
Продовжуємо нашу подорож далі? І наступна наша зупинка «Пізнавальна»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
На одному з уроків ви розглядали поняття світлотіні на предметах, пофарбованих в ахроматичні кольори. І визначили тональні відношення. Але предмети мають певний колір, і, відповідно, колірні відношення світла й тіні виглядатимуть інакше.
У кольорі ж це буде так: світло світле й тепле, тінь - темна і холодна; або світло світле й холодне, тінь – темна і тепла. Таким чином, змінюється не тільки якість тону, але разом з ним і якість кольору.
Подивіться, будь ласка, на кубики які зображені у альбомах з шаблонами. Ви бачите три різних за кольором кубика: червоний, жовтий і синій .
Ви бачите, що у жовтого і червоного кубиків тінь темна і холодна, а у синього кубика – тінь темна, але тепла. Щоб передати це в малюнку потрібно в локальний колір – червоний чи жовтий добавити синьої фарби. А у випадку із синім кубиком у локальний колір (синій) добавити трішки червоного.
Але якість кольорів залежить і від освітлення, середовища в якому ці предмети перебувають. (прикріпляю на дошці)
Рефлекс приносить у колір часом несподівані кольори.
У кожної групи лежить на парті білий куб і апельсин, чи лимон.
Дайте відповідь на таке питання : якого кольору набуде грань білого куба якщо ми покладемо біля нього апельсин?
Я прошу відповісти групи у яких на парті лежить куб і апельсин. (Відповідь дітей)
Так, грань, біля якої лежить кольоровий предмет, у нашому випадку апельсин, набуває кольору апельсину. Тобто оранжевий.
А зараз прошу відповісти групи, де лежить лимон. (Відповідь дітей)
- Якщо візьмемо жовтий лимон то біла грань набуває забарвлення лимону. Тобто – жовтого.
Малюючи предмет, потрібно пам’ятати, що колір змінюється по всій поверхні його об’ємної форми. Світло, яке падає з вікна, надає освітленим предметам холодний відтінок. Штучне ж світло надає предметам теплий відтінок, тіні ж матимуть протилежний відтінок.
Кількість і сила рефлексів також залежить і від матеріальної фактури предметів. (прикріпляю на дошці)
(Показую на кубиках , притуляю до кубика іншу геометричну фігуру)
Якщо поверхня матова то вона вбирає більше світла.
Якщо ж предмет глянцевий то він більше відбиває світла.
Якщо світлотінь передати правильно, то предмети виглядатимуть об’ємними й матеріальними.
V. Закріплення і уточнення вивченого матеріалу.
Щось ми затрималися на цій зупинці. Час вирушати далі. І наступна наша зупинка «Розуминка»
Давайте згадаємо, від чого ж змінюється якість кольору?
(Діти з дошки читають)
Якого кольору набуває тінь у предметах теплого кольору? (Темна і холодна)
Якого кольору набуває тінь у предметах холодних відтінків? (Темного і теплого)
Молодці.
VІ. Практична робота.
Наступна наша зупинка «Майстерня художника». А працювати сьогодні в цій майстерні будете ви.
Зараз ви виконаєте натюрморт із 2 предметів які лежать у вас на столі, використовуючи знання які ви отримали на уроці. Розміщуйте предмети так, щоб це мало натуральний вигляд. Не розташовуйте предмети на одній лінії. Натуральність натюрморту підкресліть закриваючи один предмет іншим.
А допоможе вам творити музичний твір композитора П. Чайковського «Пори року».
Тож не баріться і до роботи беріться.
А на дошці вам невеличка підказка – нагадування, етапи виконання натюрморту.
Етапи малювання натюрморту
(по горизонталі чи вертикалі)
а) легка прокладка аквареллю, щодо виявлення власних кольорів елементів натюрморту;
б) промальовування форми предметів до повного насичення кольором;
в) тональне вирішення;
г) передача фактури предметів натюрморту різними техніками.
(Самостійне виконання роботи учнями, індивідуальна допомога вчителя)
VІІ. Підсумок уроку
Наша подорож по країні майстрів підійшла до кінця. Ми прибули на останню зупинку «Скарбничка»
Я пропоную створити власну галерею натюрмортів. І кожен з вас побуде в ролі експертів-критиків. Розгляньте роботи нашої галереї і скажіть, чи досягли ви бажаного результату? Чи надали ви своєму натюрморту потрібних відтінків? (Діти по черзі відповідають)
Технологія «Авторське крісло».
Домашнє завдання. Вдома я пропоную вам скласти натюрморт із предметів, які ви забажаєте і виконати його засобами живопису.
Я дякую вам за цю Чудову подорож. До побачення.
Прикріплюю на дошці
Холодний колір – тінь темна, тепла.
Теплий колір - тінь темна, холодна
Якість кольорів залежить: (далі протягом уроку прикріпляю написи)
освітлення
середовища
матеріальної фактури предметів
Ребус «Натюрморт»
1