Методична розробка заняття математичного гуртка

Про матеріал
Методична розробка заняття математичного гуртка Тема: «Лабіринт – загадкова краса та незвичайна цінність» Мета: активізувати розумову і пізнавальну діяльність учнів, розвивати самостійність і творчість, розширювати їх кругозір. Прищеплювати інтерес до математики. Вчити вести дискусію, вміти обґрунтовувати та викладати свої думки. Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, папір, маркери.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ямненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу Мусієнка І. О. Великописарівської районної ради Сумської областіПроект на тему:«Лабіринти – загадкова краса чи незвичайна цінність?»Виконали : учні 7 класу. Ковальов Владислав. Скринник Олександр. Яковенко Артем. Обуховський Олексій. Керівник Мовчан Г. В.вчитель математики

Номер слайду 2

Ми, учні 7 класу, дізналися на занятті математичного гуртка про такі цікаві споруди, як лабіринти. Вони зацікавили нас і ми захотіли дізнатися більше про них. Мета проекту – дізнатися більше про лабіринти та їх призначення. Ключове питання: Лабіринт – загадкова краса чи незвичайна цінність

Номер слайду 3

Планування роботи. Розглянути різні види лабіринтів. Дослідити методи проходження лабіринтів. Зібрати цікаві матеріали з теми. Представити результати роботи з даної теми

Номер слайду 4

Битва Тесея и Мінотавра.Історична довідка. Аріадна подає Тесею чарівну нитку .

Номер слайду 5

Види лабіринтів: Подковоподібні лабіринти. Штучні лабіринти Архитектурні лабіринти. Дернові лабіринтиІгрові лабіринти

Номер слайду 6

Метод. Переваги. Недоліки1. Метод спроб і помилок. Простий, не потребує додаткових знань Можно потратить много времени, не гарантирует успех2. Метод закреслення тупіків. Корисний, якщо у лабіринті є багато тупіків. Этот метод не помогает, если нет тупиков3. Правило правої (лівої) руки Удобен, если нет замкнутых маршрутов. Не имеются4. Правило Тремо. Позволит решить любой лабиринт. Можно потратить много времени. МЕТОДИ ПРОХОЖДЕННЯ

Номер слайду 7

Трема – это известный французский математик. Свой метод он разработал в 1882 году. Перед входом в лабиринт нужно поставить крест иди любую другую отметку. Выйдя из любой точки лабиринта, надо сделать отметку на его стене и двигаться произволом направление до тупика или перекрестка. В первом случае надо вернуться назад, поставив второй крест, свидетельствующий, что путь пройден дважды - туда и назад, и идти в направление, не пройдём ни разу, или пройдённому один раз. Во втором – идти в произвольном направление, отмечая перекресток на каждом входе и на выходе одним крестом.

Номер слайду 8

Лабиринты используется психологами для изучения поведенческих реакций человека и животных. Муравьи после короткого обучения легко преодолевают лабиринт с 10 разветвлениями. Несколько медленнее и с большим количеством проб и ошибок работают люди. Отметим еще одно важное свойство лабиринта: с его помощью был найден метод изучения поисковой деятельности живых организмов, животных. В естественной среде животные часто вынуждены преодолевать всевозможные препятствия и запоминать сложные пути. Опыты показали, что животные сначала медленно разведывали, изучали лабиринт, затем преодолевали маршрут все быстрее, наконец, наступал момент, когда они автоматически преодолевали весь путь. Таким образом, лабиринты оказались средством для изучения сложных механизмов памяти, а также поведения животных в различных ситуациях. Лабиринты в жизни человека

Номер слайду 9

Нам было интересно выполнять проектную работу. Мы выполнили все поставленные перед собой задачи проекта. В результате работы над проектом мы расширили свои знания о лабиринтах. В будущем нам бы хотелось выполнить более сложные проектные работы, но для это понадобится получить новые знания и навыки, которые мы приобретем на уроках геометрии. висновки

Номер слайду 10

Спасибі за увагу!

Перегляд файлу

Методична розробка

заняття математичного гуртка

 

 

Тема: «Лабіринт – загадкова краса та незвичайна цінність»

 

Мета: активізувати розумову і пізнавальну діяльність учнів, розвивати самостійність і творчість, розширювати їх кругозір. Прищеплювати інтерес до математики. Вчити вести дискусію, вміти обґрунтовувати та викладати свої думки.

 

 Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, папір, маркери.

 

План заняття.

        І. Повідомлення вчителя.

       ІІ. Доповіді учнів.

       ІІІ. Створення власного  лабіринту.

       ІV. Підсумок.

 

        І. Вступне слово вчителя.

      Тема нашого заняття «Лабіринт – загадкова краса та незвичайна цінність».

         Лабіринти – це математичне диво, виникнення якого губиться в сутінках історії. Малюнками лабіринтів у період Середньовіччя прикрашали одяг християнських монархів, а потім, особливо у ХІІ ст. стіни і підлоги храмів. Це був символ заплутаності земних доріг та людських блукань. Значно пізніше лабіринти стали предметом розваг у князівських парках та палацах. Стародавні лабіринти були такими заплутаними, що здавалося, ніби вони не мають виходу. Однак, замислившись, кожен зрозуміє, що не може бути лабіринту без виходу, якщо є вхід. Лабіринти - одна  із складних, ще не розв’язаних загадок історії. У різні часи ці дивні витвори у формі печер, палаців або споруд без покрівлі, тощо з’являлися скрізь, де мешкала людина.

       Лабіринтами в давнину в Греції і Єгипті називали споруди зі складними заплутаними ходами, в які легко потрапити і дуже важко вибрати. Уперше про один з них повідомив давньогрецький історик Геродот ( близько 484 – 431 рр. до н. е. ).  В античності були відомі чотири лабіринти.

Єгипетський – На схід від Арсіної, споруджений у ІІ тис. до н. е.То був величезний палац із гробницею та підземними ходами.

Грецький     -  на острові Самосі, збудований за наказом Полікрата.

В Італії          - Його спорудив етруський цар Порсенна, як усипальню для царської родини. 

На острові Кріт – Вважається найвідомішим лабіринтом. Існує міф про цей лабіринт. Син Зевса і Європи, Мінос, заради    отримання влади  з рук богів просить Посейдона у знак цього надіслати йому бика, щоб він міг принести його у жертву. Однак цього бика, надісланого Посейдоном з моря, Мінос за його краси залишає у своєму стаді, а замість нього приніс у жертву іншого. В покарання за це Посейдон робить бика безумним і заставляє жінку Міноса Пасіфію, дочку Геліоса Персеіди закохатися в нього. Від цього кохання і з’являється на світ Мінотавр – напівлюдина напівбик якого, згідно аракулу Мінос заключає в лабіринт побудований афінським художником Дедалом.

              В одному з найчарівніших давньогрецьких міфів розповідається про лабіринт крітського царя Міноса. Цю споруду вважають одним з семи чудес світу.                                                                            

      У лабіринті Мінос переховував чудовисько, яке живилося людським м’ясом – юнаків та дівчат.

   Син афінського царя Егел, сміливий Тезей, вирішив звільнити рідне місто від кровавої данини. Разом з юнаками і дівчатами, приречений на жертву, він поплив на острів Крит. Дочка Міноса, Аріадна, полюбила героя і взялася допомогти йому.  Вона вручила Тезею меч і клубок ниток. Закріпивши кінець нитки біля входу, Тезей блукаючи в лабіринті, розмотував нитку, чим позначав пройдений шлях. Герой зустрів чудовисько і в тяжкому поєдинку вбив його, а за ниткою Аріадни знайшов вихід із зачарованого палацу.

 

Із застосування лабіринтів          

      В епоху середніх віків у Європі схеми лабіринтів вимощували мозаїкою на  підлогах соборів. Навколо фортець у давнину споруджували системи валів у формі лабіринту, план якого знав тільки володар фортеці. Такі споруди служили для оборони і могли стати схованкою. Лабіринти використовували й для покарання. Засуджених до смерті відводили у лабіринт. Там, не знаючи його будови, приречений після марних блукань гинув від голоду і спраги.

                                           

     З поширенням християнства Стародавній язичницький символ лабіринту поступово змінився і став сприйматися як алегоричний  образ тернистого шляху людини до Бога або  хрестний шлях Христа. Таке трактування символу лабіринту зумовила зміни в його дизайні. До ХІІ століття домінуючим у християнський традиції стає лабіринт з одинадцятьма доріжками – це число для середньовічного християнина символізувало поняття « гріх».

   Накладання хреста поверх концентричних доріжок призвело до затвердження квадратної форми лабіринтів, хоча найчастіше зберігалася і прихильність класичної конфігурації.

   Чудові лабіринти, викладені кольоровим камінням, керамічною плиткою, мармуром, порфіром прикрашали підлоги храмів багатьох соборів.

   Відомо, що лабіринти в соборах Шартра, Реймса. Аррас і Санса стали своєрідною імітацією паломницького шляху в Палестину і часом називався « Шлях до Єрусалима». У ті часи для більшості віруючих похід на святу землю був неможливим і вони здійснювали його у символічній формі – проходили весь церковний лабіринт на колінах, читаючи молитви.

         З часом лабіринти втратили своє  релігіозно – містичне значення. Великі географічні відкриття, успіхи природничих наук, виникнення вчення про множинність світів – все це відбилося на філософському сприйнятті лабіринту – символу Всесвіту і людського життя. Поступово зникають лабіринти, в яких все заздалегідь зумовлено і шлях можливий тільки по одній раз і назавжди прокладений доріжці.  На зміну їм приходить все більш складні, з численними варіантами проходів, де людина сама обирає шлях серед заплутаних стежок і глухих кутів.

Подібні лабіринти з живої огорожі стали неодмінно деталлю багатьох садів і парків Європи, перетворившись у вельми популярні розваги для аристократії. Влаштовані в парках і на туристичних маршрутах, вони пропонують захоплюючи інтелектуальні розваги, випробування на кмітливість і удачливість.                                      

        Найбільшого поширення набули лабіринти-головоломки. Уже діти давніх греків і римлян заповнювали дозвілля такими розвагами, про що свідчить креслення, виявлене на стіні одного з будинків міста Помпеї, засипаного попелом під час виверження вулкана Везувія .      

      З того часу і до наших днів ідея лабіринту стає в цікавій математиці все змістовнішою, збагачується новими мотивами задач. Урізноманітнюються самі ідеї лабіринтів, з’являються числові, об’ємні й інші лабіринти, де в несподіваних формах розвивається ідея, відтоки якої губляться в прадавніх часах.

       Лабіринти широко застосовуються  в науці і техніці. Психологи за їх допомогою вивчають поведінку людей і тварин у  повторювальних або екстремальних ситуаціях. Кібернетикам лабіринти допомагають конструювати ЕОМ, зокрема роботів, які здатні до самонавчання. Такі експерименти першим провів американський математик Клод Шенон; кібернетичні миші вченого за певними алгоритмами могли вибратися із найзаплутаніших лабіринтів.

    До розв’язування лабіринтних задач  можна застосовувати елементи теорії графів. Теорія лабіринтів і графів належить до топології - математичної дисципліни, яка вивчає властивості фігур, інваріантні відносно всіх неперервних і взаємно однозначних перетворень.

      Лабіринт  являє собою не просто архітектурну форму, а виступає у ролі приладу, інструменту, активно взаємодіє з  планетарними енергіями і інформаційними полями, з психікою і енергією працюючої  з ним людини. Дослідження показали, що лабіринт може виконувати слідуючі функції.

  • Ряд лабіринтів може функціонувати в якості гіперпросторового тунелю, який з’єднує нашу реальність з іншими тонко матеріальними світами. У древніх джерелах сказано про можливість використання лабіринтів для одержання інформації з минулого  і майбутнього, зв’язку з іншими місцями Землі. Саме в цій якості використовувалися більшість лабіринтів у давнину. В якості прикладу можна привести єгипетські водні лабіринти, які служили для переміщення душ померлих у загробний світ.
  •  Також  існували різні лабіринти, які використовувалися для зв’язку шамана з світом духів. Як правило, такий тунель функціонував на тонкому матеріальному рівні, тобто був прозорий для інформаційних полів і вихрових польових утворень, наприклад тонкого тіла людини. Однак у древніх текстах можна знайти згадки про можливість переміщення щільних фізичних об’єктів і навіть живих істот через подібні лабіринтні тунелі.
  • Нарешті лабіринт може виступати в якості своєрідного дренажного отвору, що начебто викидає, викачує ентропійні частинки з нашої реальності в інші світи, одночасно доставляючи нові в наші.  В цій якості він також працює як екологічний прилад.
  • Сьогодні сучасна медицина вже використовує лабіринт у якості ефективного методу психотерапії як це роблять у California Pacific Medical Center

         

  Найбільшого поширеними формами древніх лабіринтів є різні спіралі, хрести і свастики. Геометричні форми лабіринту також мають свої особливості. Як правило, розглядають 2 – мірні лабіринти. Однак відомі і 3- мірні і навіть багатомірні лабіринти. Більш того, частина коридорів може бути розміщена за границею нашого фізичного простору.

              

                      У лабіринті людина не губить себе

                      У лабіринті людина знаходить себе

                      У лабіринті людина зустрічається не з Мінотавром

                      У лабіринті людина зустрічається сама з собою. 

                   

                                                                                          

► В давнину зображення лабіринту вважали чудовим оберегом. Так індіанське плем’я тохоно і піма з американського штату Арізона і сьогодні, як і тисячу років тому, плетуть корзини з сухих стеблів, коренів і листів рослин, що ростуть у пустелі і прикрашають їх візерунком – лабіринту з метою захистити себе.

 В Пакистане і Ісландії символи лабіринту вирізають на самому високому дереві у саду, щоб відлякувати красунів.

► У Шрі Ланці візерунок лабіринту вплітають у тканину для ковдр і  в основу вербових корзин.

 У Скандінавії і Індії викладають лабіринт з каменів у пустельних місцях або на узбережжі, якщо бажають виконання свого заповітного бажання. Але тут є своє «Ні». Вважають, що лабіринт в обмін на здійснену мрію забирає у людини сім років життя.

► Вирушаючи у небезпечне місце, можна попробувати намалювати візерунок лабіринту на долоні, і біда обійде стороною.

► У лабіринт не беруть дітей до семі років і стариків, якім вже за 70 років. Лабіринт начебто може відняти душі тих і других.

► Не ідуть у лабіринт вагітні жінки, є прикмета, що дитина може заплутатися у пуповині.

► Злих духів, які знаходяться у лабіринті можна обманути, якщо надіти на себе чужі речі. Так, якщо ви заблукали у лабіринті, обміняйтеся зі своїм супутником одягом, і вихід скоро знайдеться.

► У переходах лабіринту і на його фоні бажано не фотографуватися, можуть початися неприємності у житті і   проблеми з памят’ю та зором.

► Якщо, стоячи у центрі лабіринту, загадати бажання, а потім швидко знайти вихід, можете рахувати що ваше бажання швидко виконається.

► Щоб запобігти підступності лабіринту, потрібно залишити яку-небудь річ у дар, наприклад, кинути монету.

Як вибратися із лабіринту?

      Однім із самих простих правил проходження лабіринту є правило одної руки: рухаючись по лабіринту, потрібно увесь час торкатися правою або лівою рукою його стіни. Цей алгоритм був відомий ще древнім грекам. Прийдеться пройти довгий шлях, заходячи у всі тунелі, але решті решт ціль буде досягнута. Але у цього правила є один недолік: його застосовують тільки для однозв’язних лабіринтів, у яких немає замкнутих маршрутів, по якім можна вертатися в початкову точку.

  Універсальний алгоритм проходження любих лабіринтів був описаний у книзі французького математика Е. Люка у 1882 році. Цікаво що Люка при описі алгоритму вказав на першість другого французького математика М. Тремо. Таким чином алгоритм відомий як Люка – Тремо.    

   Трема пропонує таке правило:

   Виходячи з любої точки лабіринту, потрібно зробити відмітку на його стіні (хрест ) і рухатися у любому напрямку до тупика або перехрестя; у першому випадку вернутися назад, поставити другий хрест, який свідчить, що шлях пройшли у друге – туди і назад, і іти у напрямку який ще не проходили, або який пройшли раз; у другому – іти по любому напрямку, відмічаючи кожне перехрестя на вході і виході одним хрестом; якщо на перехресті один хрест вже є, то потрібно іти новим шляхом, якщо немає – то пройденим шляхом, відмітивши його другим хрестом.    

              Дехто з вас для сьогоднішнього заняття досліджували це питання і ми готові обговорити ваші доповіді.

ІІ. Доповіді учнів.

1.Лабіринт – архітектурна споруда чи …?

2. Єгипетський лабіринт.

3. Лабіринт Мінотавра.

4. Безвихідних лабіринтів не буває.

5. Як намалювати класичний лабіринт.

  

                        Додаткові завдання   

1 Від 1 до 9 можна рухатися тільки або вправо, або вниз. Виконуючи цю умову, прокладіть такій маршрут, щоб сума пройдених чисел складала 100

1

2

3

4

5

16

17

18

19

6

15

24

25

20

7

14

23

22

21

8

13

12

11

10

9

 

 

.



 

 


 

 

 

Як намалювати класичний лабіринт[ред.  ред. код]

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/How_to_do_labyrinth.svg/200px-How_to_do_labyrinth.svg.png

Як намалювати класичний лабіринт.

Намалювати класичний лабіринт зовсім неважко. Малюнок починаєтся з хреста згідно зі схемою. Гострі кути можна закруглити. Дехто вважає, що проходження лабіринтів а також їх малювання заспокоює. Існують клуби, де можна зібратися та збудувати лабіринт з камінчиків або з паличок, а потім пройтися один за одним по ньому. Ті хто хоч раз це робив, стверджують, що це дуже захопливо.

 

Підсумок

Наше життя – це складний лабіринт з тисячами ходів і одним – єдиним виходом. Ми думаємо, що наше життя особливе, що у інших воно не таке. Насправді лабіринт для всіх спільний, тільки система ходів інша…

Хтось проходить складну дорогу, у когось все прямо і просто. Хтось знаходить скарб, а хтось залишається з ні чим …..

 Отже, нам є над чим подумати. Я, гадаю, ніхто з вас не хотів би блукати темними ходами лабіринту і не отримати нічого у житті.

 Тому, розпочніть вже сьогодні – визначте цілі, дії що до їх досягнення, аби отримати максимальний результат.

 

                            Почніть робити саме необхідне,

                            Потім зробіть те, що ви можете

                            І у результаті ви побачите, що робите неможливе.

                                                                        Франциск Ассизский.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мовчан Володимир Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
20 січня 2020
Переглядів
1283
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку