Опис методичної скриньки «Використання дидактичних ігор на уроках української мови та літератури»
Ця методична скринька допоможе ознайомитися із різноманітними елементами гри на уроці.
Гра виступає і як форма контролю знань дитини, оскільки дає змогу оцінити роботу всього класу , зняти з дітей напругу. Задовольняючи дитячу допитливість, залучити їх до активного пізнання оточуючого світу, оволодіти способами пізнання зв`язків між предметами та явищами допоможе гра. Гра повинна бути педагогічно і методично цілеспрямована, бути засобом навчання.
Вступ
В. Сухомлинський писав : « Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається живлющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості та зацікавленості. Без творчої уяви не можна уявити повноцінного навчання…»
Кожен урок української мови складна, цілісна, динамічна система змісту навколишнього матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння навчального матеріалу, зазначеного в темі уроку.
Найефективнішими є ті уроки української мови, на яких використовують різноманітні форми роботи, збагачують їх знахідками своїх творчих шукань.
Особливо актуальним є застосування дидактичних ігор. Адже саме вони підвищують ефективність сприймання школярами навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості.
У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Не меншою мірою, ніж інші форми діяльності на уроці, гра сприяє активному формуванню світогляду дитини, її ідейних, моральних, духовних пріоритетів. Увага, пам'ять, уміння аналізувати й синтезувати, порівнювати й зіставляти мовні явища, стрімкість реакції, скоординованість дії якості так потрібні для навчання, а вони формуються саме під час гри.
Гра виступає і як форма контролю знань дитини, оскільки дає змогу оцінити роботу всього класу , зняти з дітей напругу. Задовольняючи дитячу допитливість, залучити їх до активного пізнання оточуючого світу, оволодіти способами пізнання зв`язків між предметами та явищами допоможе гра. Гра повинна бути педагогічно і методично цілеспрямована, бути засобом навчання. Добираючи гру, вчитель має пам’ятати, що процес її створення має ряд етапів :
а)вибір теми гри;
б)визначення мети й завдань гри;
в)підготовка і проведення гри.
Успіх проведення гри залежить від дотримання вимог:
а)ігри мають відповідати навчальній програмі;
б)ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;
в)відповідати віковим особливостям учнів;
г)різноманітність ігор;
д)залучення до ігор усього класу.
(безсполучниковість)
Учні одержують текст, складений з речень, у яких пропущено сполучники.
Завдання: відновити пропущені сполучники.
Первісний вигляд
Учням (краще в парах) подаються російською мовою слова.
Завдання : назвати український відповідник.
1 варіант
Беспорядок – безладдя, сор – сміття, доблесть – звитяга, желудок – шлунок, дерзкий – зухвалий, бдительность – пильність, оружие – зброя, подстрекать – підбурювати.
2 варіант
От зори до зори – від світання до смеркання; быть не в духе – бути не в гуморі; души не чаять – душі не чути; за милую душу – з дорогою душею; гол как сокол – голий як бубон.
Учням даються слова, які мають спільну початкову частину, яку умисне пропущено.
Завдання : відновити пропущений елемент.
(Дов) жина , гота, гунець, ідка, іра, кіл.
(Гра) мота, нат, ниця, ніт, фіт, ція.
(Кол) ос, онка, ядка, онія, омийка, чан, ючка.
(Ком) а, аха, андир, анда, ар, байн, ерсант, едія.
Є дві групи зі словами, фразеологізмами, приказками, прислів`ями тощо.
Завдання: встановити відповідність між словами груп, образно кажучи поставити між ними знак рівності.
Відповідність між фразеологізмами
Перша група (українська мова)
Упадати в очі; душі не чути, стояти стіною, допекти до живого.
Друга група (російська мова)
Бросаться в глаза, души не чаять, стоять горой, довести до белого коленья.
Відповідність між українськими і російськими приказками і прислів’ями
Перша група
До кожного рота не приставити ворота.
Маємо - не дбаємо, а втратимо – нарікаємо.
Ні в тин ні в ворота.
Вік звікувати – не пальцем перекивати.
Друга група
На всяк роток не накинеш платок.
Что имеем – не храним , а потерявши – плачем.
Ни к селу, ни к городу.
Жизнь прожить – не поле перейти.
Відповідності між синонімами
Перша група : радісний, розважатися, ласощі, договір, засвоїти, примарний, страшно
Друга група : розрядний, бавитися, лакомини, угода, оволодіти, оманливий, лячно.
Учням пропонується вихідне слово.
Завдання : до кожної літери даного слова треба дібрати і записати вертикально по одному слову з певною кількістю літер.
4 літери 5 літер
Л Ю Б О В Л Ю Б О В
Ю Н І В О А Р А Б О
Д А Л А Л С И Л Л Ж
И К Ь Л Я У С Е І Д
Н Т Т К Ь
6 літер 7 літер
Л Ю Б О В Л Ю Б О В
І В Е Р І Ю Н У П И
Н І С Е Д Д А Р Л Н
О Л І Н К С Ц Я Е Я
Щ Е Д Д У Т Т Ч С Т
І Й А А П В В О К О
О О К И К
Учні одержують речення, у яких на місці фразеологічних зворотів поставлено три крапки.
Завдання: дібрати із довідки потрібний фразеологізм і записати речення.
Може, ти в школі …, тому в голові нічого не залишилося. Ми живемо, …, і не знаємо лиха ніякого, ні з моря ніякого неприятеля.
« Не кидай хліба, він – святий , …». …, просолений водою океану, я до ранку клацав зубами.
Його … у солодких мріях, і він не помічав , як минав час.
Довідка: мов у Бога за дверима; байдики бив; не кидай слів на вітер; серце мліло; змоклий до рубця.
Первісний вигляд
Може, ти в школі байдики бив, тому в голові нічого не залишилося. Ми живемо, мов у Бога за дверима, і не знаємо лиха ніякого , ні з моря ніякого неприятеля. «Не кидай хліба, він – святий, не кидай слів на вітер» .
Змоклий до рубця, просолений водою океану, я до ранку клацав зубами. Його серце мліло у солодких мріях, і він не помічав, як минав час.
Учні одержують уривки віршів із пропущеними словами, на місці яких стоять три крапки.
Завдання: вставити за змістом потрібні слова.
1. Садки … похилились,
тополі поволі
стоять собі, мов сторожа,
… з полем.
2. Сім’я … коло хати,
Вечірня … встає.
Дочка … подає,
А мати хоче научати,
Так … не дає.
3. За … хмаронька пливе,
Червоні … розсипає
І … спатоньки зове
У синє море.
Первісний вигляд
1.Сади рясні похилились,
тополі поволі
стоять собі, мов сторожа,
розмовляють з полем.
2.Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає,
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
3.За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море.
Серед групи слів або речень захована помилка. Це – «пастка» для учня.
Завдання : знайти помилку і виплавити її.
До теми «Правопис префіксів»
1. Змолотити, сказати, зпоганити, сховати, стрибнути, схотіти, спалахнути, знайти.
Відповідь: споганити, це слово треба писати з префіксом с – споганити.
2. Пригріває, прекрасний, пресміливий, прикрити, прізвище, препече, презатишний, притулився.
Відповідь: препече, це слово треба писати з префіксом при –припече.
До теми «Написання слів разом,
окремо, через дефіс»
Яке гарне дерево горобини! Ніби його прикрасили, як новорічну ялинку. Чудові, спокійні червоногруді снігурі обсипали його й ягідками ласують.
Це наші зимові гості. Вони прилетіли з півночі, щоб тут перебувати…Бо там вона сувора, люта.
Прилітають до нас гостювати червоногруді, в червоненьких шапочках чечітки та коричневозолотисті юрки.
Відповідь: коричневозолотисті , це слово треба писати через дефіс – коричнево-золотисті.
До теми «Культура мовлення»
Скласти іспит, зустріч зі школярами, вчитися на протязі життя, дякую вам, посаджено деревце, обламати крила.
Відповідь : вчимося на протязі життя, а правильно вчитися протягом життя.
Завдання: побудувати маршрут мандрівки з географічних назв.
1 варіант
Підібрати слова, спираючись на географічні назви, до складу якого входить слово «новий».
Ново Каховка – Нова Одеса – Новомосковськ – Ново-Борова – Новоград – Новоархангельск.
2 варіант
Підібрати слова, спираючись на правило правопису географічних назв із апострофом.
Київ - Кам'янець-Подільський - Мар'янівка -Міжгір'я - Білогір'я - Кам'янка.
3 варіант
Підібрати слова, спираючись на правило написання із подвоєнням, подовженням приголосних.
Київ – Марокко – Таллінн – Брюссель – Ліссабон – Амман.
4 варіант
Підібрати слова, спираючись на правило правопису з літерою и.
Київ – Чикаго – Сирія – Сицилія – Чилі – Вашингтон – Бразилія – Мадрид.
Учням дається дієслово і певна кількість слів у дужках.
Завдання: розкрити дужки і побудувати словосполучення.
Скуштувати (страва, вода , хліб, борщ, обід).
Відповідь: скуштувати страви, води, хліба, борщу, обіду.
Завдання:Докоряти (брат, син, учні, людина, влада).
Відповідь: докоряти братові, синові, учням, людині, владі.
Завдання:Захворіти (грип, пневмонія, проказа, ангіна, дифтерія).
Відповідь: захворіти на грип, на пневмонію, на проказу, на ангіну, на дифтерію.
Учні одержують текст, у якому переставлено місцями речення.
Завдання : відновити текст у первісному вигляді.
Попросили Бога зробити їм кожушки різні : білі, чорні, сині, червоні. Зажурилися зайці, що всі вони сірі. Пожалів їх Бог і зробив, як просили.
У яскравих кожушках їх добре бачили хижаки : орли, яструби та лисиці. Не довго зайці тішилися. Доводилося тікати в гущавину та ховатися під кущами.
Пожалів зайців Бог і повернув їм їхнє забарвлення.
Первісний вигляд тексту
Зажурилися зайці, що всі вони сірі. Попросили Бога зробити їм кожушки різні : білі, чорні, сині, червоні. Пожалів їх Бог і зробив, як просили.
Не довго зайці тішилися. У яскравих кожушках їх добре бачили хижаки : орли, яструби та лисиці. Доводилося тікати в гущавину та ховатися під кущами.
Пожалів зайців Бог і повернув їм їхнє забарвлення.
Учням даються ребуси.
Завдання: розшифрувати слова за допомогою і літер , і чисел.
40 40
4
О О О О М О О О О
ення
а
1 М А 3 Ц Я
к
Відповідь: сором, скорочення, одинак, матриця.
(Повторення однакових елементів наприкінці суміжних синтаксичних одиниць).
Учням даються кілька літер.
Завдання: за даними літерами дібрати слова, які мають спільну кінцеву частину ( з двох і більше літер)
1. М .. ; с .. ; в .. ; ж .. ; т .. .
Відповідь : мир, сир, вир, жир, тир.
2. М … ; р ... ; к … ; г … .
Відповідь : мама, рама, кума, гама.
3. Г …. ; в …. ; ч …. ; з …. .
Відповідь : гість, вість, честь, злість.
Подається перелік певних лінгвістичних термінів, понять, мовних одиниць і т.д.
Завдання : знайти і вилучити зайве, тобто все те, що не підлягає об`єднанню спільною ідеєю.
До теми « Способи дієслів»
Пише, малюють, робить, змагалися, добився, стрибай, допомагали. (зайве слово – стрибай , бо наказового способу, інші – дійсного способу).
До теми « Відміни іменників»
Рік, берег, батько, січень, біль, перо, обличчя, спориш, кущ, вода, вуж. (зайве слово – вода, бо це іменник 1 відміни, інші слова – 2 відміни)
До теми « Розряди займенників за значенням»
Хтось, хто-небудь, дехто, всякий, дещо, що-небудь, деякий, будь-хто. (зайве слово – всякий, бо належить до розряду означальних, інші – неозначені).
До теми « Лексика української мови з погляду походження»
Філософія, бібліотека, дисципліна, сцена, монастир, м`ята, мелодія. (зайве слово – дисципліна, бо прийшло з латинської мови, інші – з давньогрецької)
До теми « Написання прислівників і прислівникових сполучень»
Хтозна як, вряди годи, будь щобудь, раз у раз, коли не коли, хоч не хоч, вряди годи. (Зайве слово раз у раз, що пишеться окремо, інші – через дефіс).
(Консонантизм – система приголосних звуків мови).
1 варіант
Кожен учень одержує по 12 слів, у яких пропущено літери на позначення голосних звуків Завдання: за літерами на позначення приголосних звуків встановити потрібні слова.
Згрв, мтць, сдб, скпй, хджнк, плкт, скзт, лт, хмр, срц, цкв, слвй.
Відповідь: заграва, митець, садиба, скупий, художник, плакати, сказати, літо, хмара, серце, цікаво, соловей.
2 варіант
Кожен учень одержує не окремі слова, а слова, об`єднані в речення.
Завдання : розшифрувати текст.
Лбв д пррд, бржлв ствлння д нї тсн пв`язютьс з пняттям «бтьквщн» . Шнвт пррд нмжлв бз глбкх зннь пр нвклшнй свт. Клн пд вкнм , тпля, ллч гнзд н клн – с ц вд дтнств, нш дхвнй свт. Знт й бргт у нтлнн др – нш святй бв`язк.
Відповідь: любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов`язуються з поняттям «батьківщина». Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній світ. Калина під вікном, тополя, лелече гніздо на клуні – усе це овиди дитинства, наш духовний світ. Знати й берегти ці нетлінні дари – наш святий обов`язок.
Учні одержують текст, у якому пропущено крапки й перше слово кожного нового речення написано з малої літери.
Завдання : віднайти межі речень і поставити у них крапки.
Любов до рідної мови любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим хто шанує історію й культуру власного народу не було жодного видатного письменника який би не висловив любові до рідної мови а також своєї тривоги за її долю не було жодного поета який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій.
Первісний вигляд
Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим, хто шанує історію й культуру власного народу. Не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови, а також своєї тривоги за її долю. Не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій.
Учні отримують написані фразеологізми , у яких пропущено певні компоненти й на їхньому місці поставлено три крапки.
Завдання: заповнити пропущені компоненти.
Із … аркуша; не мала баба …; лізти поперед … в пекло; мов у … за дверима; зарубати собі на …; легкий на …; крутитися як … в колесі.
Відповідь: із чистого аркуша; не мала баба клопоту; лізти поперед батька в пекло; мов у Бога за дверима; зарубати собі на носі; легкий на руку; крутитися як білка в колесі.
У словах зашифровуються склади слів із використанням назв нот. Пропущений склад позначається трьома крапками.
Завдання : записати слово із зашифрованим складом назви нот.
1 варіант
… плата, … жисер, …стика, …нера, …но, ка…та, во…, во…гін.
Відповідь: доплата, режисер, містика, фанера, сіно, карета, воля, водогін.
2 варіант
До : догляд, довголіття, дороговказ, дотик.
Ре : резюме, реєстр, рецепт, речник, реклама.
Мі : міграція, міліція, мільйон, мірошник, мідь.
Фа : фантазія, фарш, фарба, факультет, фанатик.
Ля : лялька, ляскіт, ляк, ляпас, лякливість.
Подається будь-яке слово.
Завдання: побудувати чим довший ланцюжок зі слів.
1 варіант
Підібрати слова , які починаються і закінчуються однією літерою.
Тест – текст – темперамент – торт – терапевт – талант – телепат – тракторист.
2 варіант
Підібрати слова, які починаються однією буквою.
Яблуко – озеро – океан – недолік - кар'єра – абрикос – столяр – розчин – негода.
3 варіант
Підібрати слова на основі однакових трьох літер у прямому порядку.
Уран – рана – анапест – естрада – адаміт – мітка – ткаля – алярм – ярмарок.
4 варіант
Підібрати слова з двох однакових літер у зворотному порядку.
Руда – адреса – астроном – мольберт – трибунал – аперитив – вино.
Учням пропонується два варіанти написання слова.
Завдання: вибрати один варіант написання слова.
1. До теми «Написання префіксів роз, без, з, с ,без».
Розказати-росказати, безкорисливий-бескорисливий, зшити- сшити, схопити-зхопити, зчистити-счистити, безпечний-беспечний, розхапати-росхапати, сховати-зховати.
Відповідь : розказати, безкорисливий, зшити, схопити, зчистити, безпечний, розхапати, сховати.
2. До теми «Наголос слів»
Оди́надцять-одина́дцять, за́гадка-зага́дка, визво́́льний-ви́звольний, о́лень-оле́́нь, донька-донька́, гурто́житок-гутрожи́ток, фартух-фарту́х.
Відповідь : одина́дцять, за́гадка, ви́звольний, о́лень, до́нька, гурто́́житок, фарту́х.
Учням задають питання.
Завдання: за правильну відповідь піднімають зелений кружечок, за неправильну – червоний.
Основа слова – це частина слова із закінченням.
Суфікс – частина слова, що стоїть після кореня.
За допомогою кореня утворюються нові слова.
Закінчення – незмінювана частина слова, що служить для зв’язку слів у реченні.
Префікс – частина слова, що стоїть після кореня.
Правильна відповідь : ч, з , з, ч, ч.
Учням дається будь-яке слово.
Завдання: підібрати слова, утворюючи піраміду.
1 варіант
Утворити піраміду зі слів без будь-яких обмежень.
сіл
порох
гребінь
серцевина
університет
переконаність
відеомагнітофон
2 варіант
Утворити піраміду зі слів, які починаються або закінчуються тією самою літерою.
ліс рік
літак танок
літопис генетик
лукавість флегматик
лейтенантик шестикутник
легендарність австралопітек
3 варіант
Утворити піраміду, добираючи слова за дзеркальним принципом.
мир рис
огир риба
кумир рисак
сортир рильце
поводир рисочка
командир різновид
Учням пропонуються речення.
Завдання : позначити цифрами речення ( 1 – просте, 2 – складне).
Усю мою душу й сили віддам за тебе , матінко мила моя.
А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить.
Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть. Плугатарі з плугами йдуть. Вже полетіли у вирій пташки. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива.
Відповідь : 1; 2 ; 2 ; 1 ; 1 ; 2.
1