МЕТА: розкрити символічне значення рослин у різних народів, тлумачення складових вінків, їх історія, формувати вміння на
основі підібраних текстів виконувати всі види розборів, пояснювати складні орфограми, давати характеристику реченням, пояснюючи розділові знаки, розвивати монологічне мовлення, образне мислення, зорову пам'ять. Виховувати пошанне ставлення до світосприйняття, світобачення наших предків, дбати про гармонію людини і природи.
|
ВИДИ РОБОТИ: лінгвістика тексту, актуальне членування речення,
VII. Додаток
Відділ освіти
Селидівської міської ради
Гірницької ЗОШ №19 І—II
ступенів
Міні-збірник
диктантів
(символіка рослин та значення в житті людини)
Підвищення інтелекту
школярів шляхом
лінгво-граматично-
стилістичної роботи
в рамках соціалізації
особистості
Укладач
Оганесян
Валентина Анатоліївна
МЕТА: розкрити символічне значення рослин у різних народів, тлумачення складових вінків, їх історія, формувати вміння на
основі підібраних текстів виконувати всі види розборів, пояснювати складні орфограми, давати характеристику реченням, пояснюючи розділові знаки, розвивати монологічне мовлення, образне мислення, зорову пам'ять. Виховувати пошанне ставлення до світосприйняття, світобачення наших предків, дбати про гармонію людини і природи.
ВИДИ РОБОТИ: лінгвістика тексту, актуальне членування речення,
ВИТИНАНКА «ВІНОЧОК»
розбори з фонетики, морфології, словотвору, синтаксису, ігри -діалоги, робота в групах, диспут — полілог.
Міні-збірник диктантів
Соняшник
Іспанці привезли соняшник в Європу як дивовижну квітку. У 1510 році соняшник повіяли в Мадридському ботанічному саду серед інших квітів і милувались ним. Квітка увійшла в моду спочатку в Іспанії, а потім і в Інших землях Європи. Цар Петро І навчався в Голландії корабельної справи, звідти він і надіслав насіння до Петербурга.
( За А. Коваль).
Завдання:
1 .Пояснити правопис іменників, що означають власну назву.
2.Складіть усну розповідь "Соняшники України".
Свято квітів
Від землі полинув теплий, ласкавий дух. Квітень настав. Свято квітів починається. Беріть, друзі, за ступці та грабельки - і до роботи! Садіть троянди й тюльпани. Сійте матіолу, настурції, чорнобривці. Хай будуть схожі на квітники подвір'я ваших осель і ваших шкіл.
( з кн. "Веснянка ")
Завдання:
1.Поясніть етимологію слова "квітень".
2.Назвіть українські рослини-символи.
Шипшиновий кущ
Це був особливий кущ. Хтозна-яким вітром занесло на лісову галявину насіння шипшини. Кущ розрісся і щороку на початку літа ряснів ніжними рожевими квітами. Це був наш кущ. Ми приходили сюди, як тільки випадала нагода.
(Є. Шморгун).
Завдання:
1.Назвати орфограми в даному тексті.
2.Як в народній медицині використовують шипшину.
Косиці
Узимку плакуча верба теж турбується, як продовжити свій рід. Але вона сіє у сніг не насіння, а ... свої косиці-гілочки. Дмухне вітер, відламає проморожену тонку галузку, пошпурить її в сніг, а верба й рада. Бо є надія, що навесні притулиться та галузка до вогкої землі й пустить коріння.
(Є. Шморгун).
Завдання:
1 .Підкресліть граматичні основи. Визначте, просте чи складне речення.
2.Складіть твір-розповідь "Де срібліє вербиця —там холодна водиця. "
Квасоля
Квасоля належить до ліан. Ліани не мають міцного стовбура і на можуть рости вгору самі. Вони чіпляються за найближчі дарова вусиками або просто обвиваються навколо них.
Є багато різноманітних сортів квасолі. В Японії та Кореї росте дрібненька квасоля. Її мелють на борошно, а з нього роблять найдивовижніші речі: пиріжки й цукерки, пудру та ... шампунь.
Назва квасолі прийшла з грецької мови.
( з журналу).
Завдання;
1 .Квасоля - бобова культура. Які рослини теж є бобовими?
2.До складу яких українських страв уходить квасоля?
Історія однієї яблуньки
Росла в лісі дика яблуня. Восени впало з неї кисле яблуко. Пташки подзьобали яблуко, поклювали і зернятка. Одне тільки зернятко сховалося в землю і залишилось. Зиму пролежало зернятко під снігом. Навесні стала зернинка проростати. Пустила вниз корінець, а вгору вигнала два перші листочки. З-поміж листочків вибігло стебельце з брунькою. А з бруньки вийшли зелені листочки. Брунька за брунькою, листочок за листочком, гілочка за гілочкою - і років за п'ять гарнесенька яблунька стояла на тому місці, де впало колись зернятко.
(за К. Ушинським).
Завдання:
1 .Випишіть пестливі олова. Розберіть їх за будовою.
2.Складіть твір-розповідь "І досі пам'ятаю смак яблучного пирога моєї бабусі".
Про капусту
Чи давно живе капуста у нас?
Дуже давно. Її привезли грецькі й римські поселенці вперше до Криму, а вже звідтіля вона вирушила далі -завойовувати наші землі. Про неї згадується в книгах, написаних у Київській Русі. Уже там її звуть капуста. Значить, привезли її до нас разом з цією назвою. Усі ви бачили капусту, бачили її "триста сорочок". Але це не листки. Листя на капусті з'являється лише другий рік, коли головку з корінцем садовлять у землю - на насіння. Головка капусти - це величезна верхня брунька з такими ж величезними лусочками. Цю величезну бруньку створила матінка-природа. Але їй у цьому допомогли люди.
(за А.Коваль).
Завдання:
1.Назвіть різновиди капусти.
2.Які загадки про капусту вам відомі?
Водяна лілія
День жайворино видзвонював, застеляв стоквітним дивом зелений луг.
На затягнутому ряскою озерці білою зіркою розпустилася лілія. Сяє, ніби корона водяної царівни. А може, то сама водяна царівна обернулася квіткою й виглядає свого принца?
(Є. Шморгун).
Завдання:
Розмова дерев
Вечір теплий. Така тиша, немов має щось у такій тиші статися. І от починають між собою перешіптуватись дерева. Береза біла з другою березою білою здаля перемовляються. Осичка молода вийшла на галявину, мов зелена свічка, і кличе до себе таку ж саму зелену свічку-осичку. У відповідь осичка киває гілочкою. Черемха черемсі подає гілочку в розтуленими бруньками.
(за М. Пришаіним).
Завдання:
Ромашка
Усі ви знаєте ромашку. Ця звичайнісінька квіточка росте на узбіччі доріг та на пустирищах. З неї дівчатка плетуть собі віночки та роблять букети. А тим часом ромашка лікує нас від багатьох хвороб. Переселилась вона на нашу землю з Америки. Її насіннячко випадково попало із зерном на корабель і перемандрувало через океан. Ромашка призвичаїлась до наших умов, а ми - до неї.
( з журналу).
Завдання:
1.Які цілющі властивості ромашки вам відомі?
2.Які квіти брали дівчата коли плели вінок? Що символізувала кожна рослина.
Дуб під вікном
Молодий лісник побудував у лісі велику кам'яну хату й посадив дуба під вікном. Минули роки. Дуб розрісся так, що закрив вікно. Стало темно в кімнаті. Просить лісникова внучка, щоб дід зрубав дуба. А дідусь покликав трьох синів і дев'ятьох внуків, покликав внучку-красуню й сказав, що треба переносити хату в інше місце. І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев'ять внуків і красуня-внучка.
(за В. Сухомлинським).
Завдання:
1.Складіть словосполучення зі словами лісник, лісовик, лісний так, щоб визначити лексичне значення кожного слова.
2.Доберіть якомога більше прикметників до слова дуб.
Яблука
Творчий диктант
Дядько Роман викохав садок. І в садку в нього... дива! На одній гілці яблуко... . А на сусідній - ... або й зовсім ... . Визирають яблука з-поміж листя, сміються до ... сонця, наливаються, достигають.
(за О.Гончаром).
Завдання:
1.Вставити замість крапок потрібні прикметники.
2.Доберіть синонім до слова викохав.
Вінок із петрушки
Що ми знаємо про петрушку? Ми знаємо, що а ній повно вітамінів, що її треба їсти щодня.
Це ми зараз вважаємо її звичайною, а в Стародавній Греції петрушку особливо шанували. Про неї говорилося а книжках, її вирощували в садах. Чому в садах? Бо з неї плели вінки для героїв. Грецьких героїв і переможців на Олімпійських іграх вшанували вінками петрушки. Греки бачили, як петрушка діє на людину - знімає втому і зміцнює сили. За це її й шанували.
(за О.Коваль).
Завдання:
1.Доберіть антоніми до слів: звичайний, шанувати,
вирощувати, зараз, стародавній,
2.Як в народній медицині використовують петрушку?
Пора підсніжників
Найсвітліше в листяному лісі буває ранньої весни. Під сонячним промінням швидко збільшуються чорні круги талої землі навколо дерев. На очах з'їдає останні ніздрюваті кучугури снігу південний теплий вітерець. Задзюрчали по вибалках струмочки.
Розкрилися грона пролісків, схожих на небесну блакить. Поодинці визирнули підсніжники. Між зеленими листочками загорілися жовтенькі зірочки гусячої цибульки.
Підсніжники бувають тільки у листяних лісах, де м'яка й товста підстилка з опалого листя охороняє їх від замерзання. Коли цвітуть підсніжники - лунають пісні перших пернатих посланців весни.
( В.Пархоменко).
Завдання:
1 .Назвіть перших пернатих посланців весни.
2.Побудуйте "Гроно" до олова підсніжних.
3.Знайдіть у тексті неоднорідні означення.