Методичні рекомендації на допомогу голові методичного об'єднання

Про матеріал

Ці матеріали можуть бути використані головами шкільних методичних об'єднань, адже доречно впорядкувати матеріали роботи шкільного методичного об'єднання у методичне портфоліо. Мета впровадження методичного портфоліо - відобразити всі професійні досягнення членів МО, показати знання й навички та рівень володіння методикою і сучасними інноваційними технологіями.

Перегляд файлу

Впровадження портфоліо

як засіб самооцінки та творчої праці

 

     Конкурентоспроможність людини на ринку праці, як відомо, багато в чому залежить від її здатності опановувати нові технології, адаптуватися до умов праці, що змінюються, тому важливо використання технології «портфоліо» для педагогічного колективу. З метою визначення сутності та змісту «портфоліо» необхідно зясувати його сутність.

     Коли ми говоримо про педагогічні технології, часто виникає образ технократичного феномену. Саме слово «технологія» дійсно прийшло з технічного (а швидше, виробничого) світу, хоча й запозичено від грецького techne-  мистецтво, майстерність, уміння. Роль нових технологій швидше слід розглядати як необхідну умову інтелектуального, творчого й етичного розвитку.

     У перекладі з англійської «portfolio» - «папка, справа, посада»; з італійської – «папка з документами, папка спеціаліста»; з французської – «викладати, нести», а також «аркуш, сторінка, досьє, зібрання досягнень».

     У XV-XVIстоліттях поняття «портфоліо» прийшло до нас із Західної Європи. Спочатку термін «портфоліо» використовували архітектори, в яких представляли замовникам ескізи своїх будівельних проектів. Наповнення таких папок давало можливість скласти уявлення про професійні здібності майстра. У свій часпортфоліо використовувалось для висвітлення досягнень дизайнерів, фотографів, архітекторів, Сьогодні портфоліо застосовують для демонстрації як великих організацій, так і для презентації окремого працівника.

     В освітній сфері портфоліо почали використовувати з середини 80-х років ХХ століття у Сполучених Штатах Америки. На думку автора книги «TheTeachingPortfolio» Пітера Зелдінапортфоліо вчителя – це черговий етап у розвитку професії. Сьогодні понад 1000 американських шкіл і вишів активно використовують портфоліо. На початку ХХІ століття портфоліо почали запроваджувати на освітніх просторах Європейських країн.

     Таким чином, робота над портфоліо розвиває дослідницьку культуру вчителя, удосконалюючи особистісну, соціальну й професійну компетентність – уміння самостійно здобувати, аналізувати й ефективно використовувати інформацію, уміння раціонально працювати в умовах суспільства, що постіно змінюється.

     Існують різновиди портфоліо: портфоліо професійного розвитку, звітній портфоліо та демонстративний.

Мета портфоліо: відобразити всі професійні досягнення, показати знання і навички та рівень володіння методикою і сучасними інноваційними технологіями.

     Щодо цілей портфоліов освітній сфері, то ми вважаємо такі основні пункти:

  1. Створення рефлексивної моделі підвищення кваліфікації вчителя.
  2. Новий підхід до оцінювання та результатів навчальної діяльності.
  3. Ефективне впровадження передового педагогічного досвіду.
  4. Збереження методичних матеріалів, що систематично поновлюються.

Як кожне нове, що не досконало вивчене та застосоване, має свої «за» та «проти».

ЗА:

  • велика презентаційна можливість;
  • інтерактивність та наочність; 
  • можливість розміщення великих за обсягом матеріалів на портативному носієві;
  • простота оновлення, редагування та тиражування матеріалів;
  • використання різних форматів – текстового, графічного, ауді- та відеоматеріалів;
  • оперативний доступ, в тому числі й дистанційний.

ПРОТИ:

  • недостатньо висока компютерна грамотність учителя;
  • інертність педагогічного колективу в області інновацій;
  • великі часові затрати на початковому етапі створення матеріалів;
  • труднощі під час систематизації та структуризації матеріалів;
  • обмеженість технічних умов та навичок.

Але не зважаючи на всі «за» та «проти», ми хочемо запропонувати зразок портфоліо методичного об»єднання, його основні документи та вимоги щодо його створення.

Шкільне методичне обєднання … Спитай у будь-кого «Що це?» і отримаєш відповіді такі несхожі одна на одну. Молодий спеціаліст відповість: «Не знаю і навіщо воно потрібно», заступник директора скаже: «Це важлива форма роботи з колективом, яка сприяє підвищенню методичного рівня вчителів», а пересічений учитель порівняє із педагогічною радою, тільки буває частіше і в меншому складі. Все це нагадує давню притчу про трьох сліпців, які зустріли слона і, тримаючи його за хвіст, ногу та хобот, намагалися пояснити, який же насправді слон.

     Так що ж таке шкільне методичне обєднання? В нашій школі є власна точка зору. Шкільне методичне об’єднання – це добровільне об’єднання вчителів, створене з метою забезпечення ефективності роботи кожного вчителя, їх творчого розвитку, поширення нових педагогічних ідей. Наше методичне обєднання – це реальні люди, які працюють, мріють, виконують, забувають, прагнуть, хворіють, радіють, одним словом, живуть. І ще стосунки між ними, які складаються певним чином. Саме стосунки між цими людьми роблять кожне методичне обєднання особливим та неповторним.

     Ми вважаємо, що впорядкування матеріалів роботи шкільного методичного обєднання доречно здійснювати як раз у методичному портфоліо, яке, на нашу думку, складається з таких основних розділів:

  1. Паспорт
  2. Навчально-методична робота
  3. Інноваційна діяльність
  4. Результативність роботи методичного об’єднання.

Паспорт методичного обєднання (далі МО) включає

  • Положення про МО
  • Наказ про створення МО
  • Індивідуальні дані членів МО
  • Копії дипломів про освіту та сертифікатів про підвищення кваліфікації вчителів МО.

    Щодо навчально-методичної роботи, то її основна документація складається з:

  • планування роботи МО
  • аналіза роботи за минулий навчальний рік
  • навчальних планів
  • навантаження вчителів
  • НМК та інші посібників
  • розклада уроків учителів МО
  • календарного планування
  • моніторингу та контролю рівня навченості учнів з предмету
  • методичні розробки членів МО.

Інноваційну діяльність можна розділити на декілька груп, а саме:

  • педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів (ігрові технології, проблемне навчання та інші)
  • педагогічні технології на основі підвищення ефективності управління та організації навчального процесу (групові технології, комп’ютерні (інформаційні) технології навчання)
  • педагогічні технології розвиваючого навчання (особистісно-орієнтоване розвиваюче навчання, технологія само розвиваючого навчання)
  • педагогічні технології на основі особистісно-педагогічного процесу (проектна технологія, створення ситуації успіху та інше).

     І останній пункт змісту портфоліо включає результативність, де знаходяться копії нагород учнів та вчителів , результати незалежних перевірок рівня навченості учнів з предмету.

     Які ж основні цілі та завдання нашого шкільного МО:

  • досягнення оптимального рівня освіти, вихованості і розвитку школярів;
  • надання допомоги вчителям у плануванні та організації педагогічної діяльності в розвитку сучасного стилю педагогічного мислення;
  • вивчення та впровадження передового педагогічного досвіду;
  • ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічної науки з метою підвищення наукового рівня вчителя;
  • безперервна самоосвіта вчителя і підвищення рівня професійної майстерності;
  • включення вчителів у творчий пошук, в інноваційну та науково-дослідницьку діяльність;
  • надання реальної дієвої допомоги вчителям, які її потребують.

Форми роботи нашого шкільного МО: семінари, презентації, інструктивно-методичні наради, відкриті уроки, круглі столи, школа молодого вчителя, Тижні іноземної мови, позакласна робота, моніторингове дослідження, самоосвіта.

     Щодо навчально-методичної роботи то вона складається з таких напрямків:

  1. Організаційно-методичне забезпечення навчального процесу.
  2. Інформаційно-методичне забезпечення навчального процесу.
  3. Методичний супровід інноваційної діяльності.
  4. Створення умов для професійного зростання, самоосвіти, дослідницької та творчої діяльності вчителя.
  5. Моніторинговий супровід.

     1.Організаційно-методичне забезпечення навчального процесу передбачає використання всіх документів, регламентованих чинною нормативною базою щодо середньої освіти, адаптованих і доповнених з урахуванням конкретної школи, а саме: Закон України «Про освіту», Концепція мовної освіти, навчальні програми, Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предмету, рекомендації щодо перевірки та ведення зошитів та словників, схема аналізу уроку іноземної мови та інші.

  2.Інформаційно-методичне забезпечення навчального процесу включає каталог підручників, навчальних посібників тощо, які використовуються у навчальному процесі та які обов’язково мають гриф Міністерства освіти та науки України. Щодо нашої школи то у своїй педагогічній діяльності ми користуємось підручниками авторів Оксани Карп’юк, Алли Несвіт, Калініної та видавництва Longman (Friends, RealLife, NewOpportunity, LanguagetoGo).

    3.В умовах модернізації сучасної системи освіти зростає роль інноваційної діяльності, яка набуває все більш масового характеру, так як виникає потреба в оновленні змісту освіти, досягненні нової якості на основі інноваційних ініціатив та пріоритетними напрямками освітньої діяльності.Про те, що вчитель живе до тих пір, поки він вчиться, відомо давно. Але методичне навчання педагога має бути науково-організованим, системним, цілеспрямованим, тобто повинно сприяти його постійному особистісному і професійному розвитку. Будь-яка інноваційна діяльність потребує управління та організованого методичного супроводу.Крім організованого методичного супроводу для розвитку інноваційного процесу в діяльності вчителя необхідно вивчення умов освітнього середовища, що є основою інноваційної діяльності. Освітнє середовище є визначальним аспектом у прояві творчого потенціалу вчителів через реалізацію інноваційних програм у системі середньої освіти.

Таким чином, методичних супровід інноваційного процесу педагогів в установі має бути організованим при дотриманні наступних аспектів: вивчення інноваційного потенціалу особистості вчителя; аналіз умов освітнього середовища в установі. Основними умовами середовища є матеріальні, фінансові та організаційні умови,  сприятливий психологічний клімат у колективі, стимулювання, система навчання кадрів.

Щодо вивчення здібностей учителя до інноваційної діяльності то тут треба враховувати такі якості як мотиваційно-творчу спрямованість, креативність, професійні здібності, індивідуальні здібності особистості. Необхідно також враховувати специфіку освітнього закладу та контингент учнів, наявність системи стійкої внутрішньої мотивації та комплексного, диференційованого, гнучкого й оперативного стимулювання до професійного розвитку; проводити систематичний моніторинг динаміки розвитку компетентності, характеру отриманих результатів, змін у діяльності вчителя, а також вплив змін на рівень навчальних досягнень учнів, їхній розвиток та відношення до вивчення предмету.

4.За останні роки з’явилися концепції внутрішньошкільного розвитку професійної компетентності вчителя та нові ідеї внутрішньошкільної системи підтримки професійної компетентності педагога: взаємодія методичної і психологічної служб школи, створення умов для професійного зростання кожного вчителя, підвищення кваліфікації вчителів за модульним принципом, створення сприятливого професійного середовища для навчання кадрів, вдосконалення системи методичної роботи в школі, вивчення труднощів у роботі вчителя.

5.Але будь-яка робота оцінюється за її результатами, і тому портфоліо МО повинно обов’язково зберігати нагороди вчителів за їх сумлінне виконання своїх обов’язків та досягнення певних результатів у педагогічній діяльності, а саме Грамоти Міністерства освіти і науки, обласного управління освіти, міського відділу освіти, Грамоти за участь та перемогу у конкурсах «Учитель року», за учнів-переможців у Всеукраїнській олімпіаді  та різноманітних конкурсах з предмету.

Крім того, в портфоліо зберігаються результати незалежних перевірок рівня навченості учнів з предмету, а саме: інспекторські контрольні роботи, шкільний моніторинг рівня навченості учнів з предмету, аналіз яких дає нам, учителям шкільного МО, стимул до подальшої роботи з урахуванням усіх зауважень та рекомендацій.

     Отже, підходи до побудови портфоліо можуть бути різними, залежно від індивідуальних особливостей членів МО. Важливо, щоб МО проаналізувало свою роботу, власні успіхи, узагальнило і систематизувало педагогічні досягнення, об’єктивно оцінивши свої можливості й побачило шляхи подолання труднощів і досягнення кращих результатів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хімич Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
876
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку