Методичні рекомендації "Організація змістовного дозвілля в позашкільному закладі освіти"

Про матеріал
Методичні рекомендації стануть в нагоді педагогам - організаторам (культорганізаторам) при організації змістовного дозвілля в позашкільному закладі освіти. Рекомендації основані на досвіді Новотроїцького районного будинку дитячої та юнацької творчості Херсонської області і включають форми, методи та напрямки діяльності закладу та важливу роль педагога - організатора.
Перегляд файлу

 

Тема:  «Організація змістовного

дозвілля в позашкільному закладі»

 

 

 

1.Форми та методи організації змістовного дозвілля у позашкільному навчальному закладі

     Новотроїцький будинок дитячої та юнацької творчості ( далі – БДЮТ) організовує роботу з дітьми та юнацтвом за принципом добровільності вибору видів діяльності за інтересами. Основна виховна  мета  Новотроїцького Будинку дитячої та  юнацької творчості – створення такого освітнього середовища, що допомагає стати дитині особистістю та організація змістовного дозвілля в гуртках.  Головна мета виховної роботи педагога організатора БДЮТ – сформувати ставлення до дозвілля як до часу для самовдосконалення, саморозвитку; навчити дітей розумно проводити вільний час, створити умови для самостійної, творчої, соціально – значимої діяльності вихованців.

       Мережа гуртків в БДЮТ  поділяється за напрямками:

  •    соціально – реабілітаційний ( 2 групи);
  •    художньо – естетичний (10 груп);
  •    туристсько – краєзнавчий (6 груп);
  •    військово – патріотичний  ( 5 груп).

Пріоритетні напрями діяльності закладу:

- вивчення та впровадження кращого досвіду педагогічних колективів щодо оптимізації навчально – виховної роботи з дітьми в позаурочний час;

- надання методичної допомоги навчальним закладам системи позашкільної та загальної середньої освіти з питань впровадження форм і методів виховної роботи;

- створення умов для гармонійного розвитку особистості, задоволення потреб дітей та підлітків у позашкільній освіті;

- виявлення, розвиток та підтримка юних талантів і обдарувань, стимулювання творчого самовдосконалення дітей та юнацтва;

- формування у дітей та юнацтва національної свідомості, активної громадянської позиції, прагнення до здорового способу життя.

                  Дозвільна діяльність базується на принципі інтересу. Якщо відвідувачеві буде нецікаво в дозвільній установі, то він не піде до неї. Це зобов'язує їх враховувати конкретні інтереси і запити своїх відвідувачів, формувати їх, направляти в потрібне русло і будувати свою роботу з обліком. Направлений інтерес створює сприятливу психологічну установку у відвідувачів і робить процес соціалізації ефективнішим. На такій основі базується дозвільна діяльність. В процесі колективного дозвільного проведення часу відбувається зміцнення відчуття товариства, зростання ступеня консолідації, стимулювання трудової активності, вироблення життєвої позиції, навчання нормам поведінки в суспільстві. 

                 Вивчення педагогічної літератури доводить, що важливого значення для творчого розвитку особистості дитини є специфіка форм та методів організації змістовного дозвілля. Для реалізації творчого потенціал у школярів сьогодні виділяють такі основні методи:

  •    Методи гри й ігрового тренінгу. Гра – самостійний і законний для учнів, дуже важливий вид їхньої діяльності. Гра виявляє знання, інтелектуальні сили. Вона показує рівень організаторських здібностей учнів, розкриває творчий потенціал кожного учня.
  •    Методи театралізації. Дозвілля учнів має нескінченну безліч сюжетів і соціальних ролей. Метод театралізації реалізується через особливий словник спілкування, обряди, ритуали. Театралізація знайомить учнів з різноманітними сюжетами життя.
  •    Метод змагання. Змагання – внутрішня «пружина» розкручування творчих сил, стимулювання до пошуку, відкриття, перемог над собою.
  •    Метод рівноправного духовного контакту. Він заснований на спільній діяльності дітей і дорослих «на рівних». Педагоги-організатори, соціальні педагоги, учні – рівноправні члени шкільного клубу, драмгуртка, творчих об’єднань, заснованих на демократичному, гуманізованому спілкуванні.
  •    Методи ситуацій, що виховують, тобто покликаних до життя процедур, самореалізації, довіри, уявної довіри, недовіри, організованого успіху та ін. Ситуація, яка виховує, – це ситуація що спеціально створюється вихователем.
  •    Імпровізація – дія, не усвідомлена й не підготовлена заздалегідь, експромт. Імпровізація виводить на практичну й творчу заповзятливість. Мистецтво імпровізації – це породження спокуси творчого зусилля. Імпровізація базується на синдромі наслідування з привнесенням свого авторського початку.

           Інтерактивні форми передбачають обов'язкове включення аудиторії, яка стає учасником дійства, і його умови потребують від глядача певних дій, знань, вчинків. До інтерактивних форм роботи належать:театралізовані, інтерактивно -  ігрові, інтелектуально-пізнавальні, художньо-прикладні, проекти (дослідження). Інтерактивні форми дають змогу одночасно як подавати інформацію й формувати певні навички, так перевіряти наявний рівень знань та вмінь.

 

2. Роль педагога – організатора у залученні дітей до різноманітних форм і методів змістовного дозвілля

Основним робочим документом педагога – організатора є його план роботи. В позашкільному закладі  їх два: для вихованців гуртків та для творчих учнів навчальних закладів району. Вміло складений план є документом ,який захищає педагога – організатора від хаотичної діяльності і доводить системний підхід щодо організації виховного процесу. План стає помічником в роботі з учнівською молоддю, передбачає створення учням умов для вибору різних видів та форм діяльності, своєї позиції в планованій роботі. При  плануванні необхідно забезпечити послідовність змісту і форм діяльності, виключити невиправдане дублювання, враховуючи попередній досвід, бачити перспективи в роботі. Складаючи  план виховної роботи на початку навчального року для вихованців гуртків, педагог – організатор узгоджує зміст  виховних заходів з планом  роботи закладу, планами виховної роботи  керівників гуртків , психолога. План роботи масових районних заходів для навчальних закладів складається відповідно до обласних, Всеукраїнських виховних планів та узгоджується з відділом освіти районної державної адміністрації.

Основними сферами діяльності педагога – організатора є:

1.Організація учнівського самоврядування.

2. Організація та проведення позакласних виховних заходів.

3. Забезпечення якісного рівня дозвілля школярів у позаурочний час (у пришкільних таборах та в оздоровчий період).

4. Максимальне залучення учнів до усіх форм та видів позашкільної діяльності.

Накопичений досвід та власні розробки педагога - організатора дають змогу організовувати дозвілля для дітей різних вікових категорій та розвивати  пізнавальну, інтелектуальну та творчу активність. В ході проведення виховних заходів використовуються інноваційні форми, методи і технології організації дозвілля:

  • виставки проробок та творчих робіт (індивідуальних та колективних);
  • проектна діяльність;
  • пізнавальні екскурсії та виступи агітбригад;
  • розважальні свята та ігрова діяльність;
  • волонтерські та благодійні акції;
  • конкурси художньої самодіяльності та дитячої творчості.

         Одним із видів активного дозвілля, який найчастіше використовується в роботі БДЮТ, є  ігрова діяльність. Гра – це один із найефективніших засобів відпочинку, який сприяє розвитку таких якостей дитини, як винахідливість , наполегливість,дисциплінованість, спостережливість, почуття гумору. В ігровій діяльності є великий простір для вибору різноманітних способів подолання труднощів; в ній розвиваються вміння аналізувати, порівнювати й узагальнювати.  Кожна гра має свої характерні особливості. У практиці дозвілля БДЮТ існує певна класифікація ігор,які розрізняють за:

  1. Віком (молодша, середня та старша вікові категорії).
  2. Місцем проведення ( у приміщенні, на природі, в поході).
  3. Часом дії ( зимові, літні).
  4. Змістом ( обрядові, краєзнавчі, спортивні, туристичні).
  5. Фізичними та інтелектуальними навантаженнями ( рухливі, малорухливі, настільні, танцювальні, ігрові конкурси, сюжетно – рольові програми).

Такі сюжетно – ігрові програми, як «Міс М’яв!», «Яблуко для дитини  - і смачне, і вітамінне», «Свято осені в стилі оригамі», «Про що говорить твоє ім’я»  синтезують у собі елементи різних видів мистецтва,наповнені емоційністю та пізнавальністю. Ігрові сюжети  навчають дітей принципам колективної діяльності та розвивають комунікативні здібності. Районні виховні заходи до Міжнародного Дня захисту дітей «Барвисте літо землю заквітчало» та початку навчального року «Вересень малечу в гуртки закликає» - яскраві зразки впровадження ігрових сюжетів.

Гра для вихованців гуртків БДЮТ – діяльність комунікативна, хоча за чисто ігровими правилами і конкретна. Ситуаційні та сюжетні рольові ігри спрямовані на перевтілення та подальше оцінювання дій героїв, які брали участь в підготовленому сюжеті гри. Українські народні ігри, в яких  приймають участь вихованці гуртків туристсько – краєзнавчого напрямку, традиційно проводяться двічі на рік. Гуртківці отримують знання з фольклорної етнографії; народні ігри сприяють духовному розвитку  та патріотичному вихованню. космонавтики» і т. д.

             Виховання громадянина – патріота України, шанобливого ставлення до національних надбань українського народу, розвиток творчих та пізнавальних здібностей вихованців – таку мету ставлять перед собою педагоги Будинку творчості в рамках систематизації роботи з національно – патріотичного виховання.  Акції, патріотичні експедиції, пізнавальні програми, конкурсні та святкові програми, цікаві зустрічі – це не повний перелік різноманітних за формою та змістом заходів для вихованців гуртків БДЮТ.  Особливо запам’яталися гуртківцям в цьому навчальному році  вікторина «Я – громадянин України»,  конкурси «Парад віночків», «Народні обереги», ігрові забави «Як козаки дівчат рятували»,  «Ярмарок українських звичаїв» та інші. Юні патріоти приймають активу участь в обласних та Всеукраїнських  заходах патріотичного спрямування, пропускаючи через серця знакові, історичні події своєї держави. А саме:

-  Всеукраїнський літературно-музичний фестиваль вшанування  воїнів «Розстріляна молодість»,

-  ІІ місце обласного туру Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді « Моя Батьківщина  - Україна»;

- Всеукраїнський конкурс  «Героїчна Україна: від минулого до сьогодення», ініційованого редакцією журналу «Позакласний час»;

-  Всеукраїнський конкурс «Україна – європейська держава».

 При БДЮТ діє районна рада старшокласників, яка об’єднує і представляє 22 лідера учнівського самоврядування навчальних закладів району. Згідно з положенням про організацію роботи районної ради старшокласників( далі РРС) щорічно на початку навчального року на конференції лідерів шляхом відкритого голосування обирається актив РРС. А саме: голова РРС, заступник голови РРС та голів 5 постійних центрів (волонтерського, інтелектуального, інформаційного, центру туризму та спорту, центру дозвілля). На конференції затверджується  помісячний план роботи районної ради старшокласників на  навчальний рік. Відповідно до регламенту роботи районної ради старшокласників засідання проводяться тричі на рік (вересень, січень, травень). Тематика проведення засідань школи – тренінгу для лідерів, які традиційно проводить педагог - організатор Новотроїцького БДЮТ наступна:

- «Творча лабораторія лідера навчального закладу: діагностика, прогнозування, планування» (в формі круглого столу лідери обговорюють принципи учнівського управління, основні напрямки та структуру діяльності шкільного самоврядування, тестування «Я – лідер», групова вправа «Моє місце в колективі»).

- «Шлях до пізнання свого «Я». Цінність орієнтації лідера» (в формі диспуту лідери практикуються в рефреймінгу шкільних ситуацій, обговорюють складові становлення творчої особистості учнівської молоді та деталізації багатогранності «Я»).

         - «Вибір професії – вибір долі»(в формі практикуму лідери обговорюють переваги та недоліки професій, їх престижність для сьогодення).

        - «Спілкування як ефективний процес сприймання та порозуміння між сучасними підлітками» ( об’єднавшись в творчі групи, лідери обговорюють причини ,що стоять на заваді спілкування та ведуть пошук чинників, які допоможуть усунути цей бар’єр).

- «Як стати товаристською людиною» (лідери обговорюють основні правила, дотримання яких допоможе впливати на співрозмовника).

- Інтерактивна гра на місцевості лідерський євро – квест « Україна – держава європейська» поєднала змістовне дозвілля і навчання лідерів щодо євроінтеграції України, адже її мета - виховання  любові до своєї країни, почуття патріотизму і гордості за приналежність до українського народу; розширення знань про Євросоюз та виховання навичок толерантної поведінки.

              Головна ціль благодійних та волонтерських акцій в БДЮТ – не лише надання допомоги тим, хто її потребує, а й зародити зерна милосердя та добра в серцях тих, хто допомагає. В БДЮТ створено банк даних юних волонтерів – гуртківців, які проводять різноманітні  благодійні заходи для категорійних дітей:

-  благодійний ярмарок «Чарівний подарунок» для дітей з багатодітних сімей;

- благодійні концерти для дітей з фізичними вадами «Веселкові перлини»;

- благодійні виставки поробок для хворих дітей, які знаходяться на лікуванні в дитячій районній лікарні «Сонечко в долонях».

        Вихованці гуртків провели в рамках благодійної акції  розважально – пізнавальне свято «Мандрівка в країну добра». Діти відгадували загадки та декламували вірші, згадали приказки та скоромовки про добро та гарні вчинки. Вихованці гуртків виготовили сувеніри – яскраві та кумедні сонечка,як символ миру, спокою та надії . Виставки творчих робіт спрямовані на презентацію власних досягнень вихованців гуртків декоративно – прикладного та декоративно – ужиткового мистецтва, авторські виставки тощо. Традиційно виставки творчих робіт – тематичного спрямування: «День птахів», «День матері», «Осіння мелодія», «Весняний настрій», «Майстерня Діда Мороза», «Всесвітній День космонавтики». Найкращі роботи гуртківців відзначаються дипломи учасників за високий художній рівень та виконавську майстерність у обласній постійно діючій виставці декоративно – прикладного мистецтва «Барви рідного краю».

         Під час канікул  виховні заходи об’єднують вихованців гуртків різних напрямків та мають масовий характер: круглий стіл «Твоє здоров’я в твоїх руках», краєзнавча естафета «Туристичними стежками Херсонщини», турнір знавців «Правова абетка», усний журнал «Уроки доброти та справедливості», виставка – ярмарок «Квіти для любих мам» і т. д.

            Отже, позашкільні навчально-виховні заклади — широкодоступні заклади освіти, які дають дітям та юнацтву додаткову освіту, спрямовану на здобуття знань, умінь і навичок за інтересами, забезпечують потреби особистості у творчій самореалізації. Організація змістовного дозвілля в позашкільному закладі та інноваційні форми, методи і технології навчання та виховання сприяють всебічному формуванню особистості дитини, її духовності та задоволенню різнобічних інтересів, стимулює розвиток творчої обдарованості й індивідуальності, залучає дитину до загальнолюдської гуманітарної культури. Накопичений досвід та власні розробки педагога-організатора позашкільного закладу дають змогу організовувати виховні заходи для дітей різних вікових категорій та розвивати  пізнавальну, інтелектуальну та творчу активність, використовуючи інноваційні форми, методи і технології організації дозвілля.

docx
Додано
7 липня 2020
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку