Методичні рекомендації "Види робіт над творами на уроках літературного читання"

Про матеріал

Немає жодної навчальної дисципліни, яка б не вимагала навичок читання, переказу, уміння аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки. Найбільше уваги формуванню основ цих умінь та навичок у початковій школі приділяється на уроках читання. Матеріали містять форми роботи, які сприятють розвитку пізнавальної активності школярів ,покращують темп читання, допомагають свідомо сприймати прочитаний матеріал, розвивають мовлення.

Перегляд файлу

ВИДИ РОБІТ НАД ТВОРАМИ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Уроки читання теж потребують цікавинок. Діти приходять до першого класу з різним рівнем підготовки, мають різні психологічні та фізіологічні особливості, які впливають на швидкість та ефективність засвоєння основ наук.

Немає жодної навчальної дисципліни, яка б не вимагала навичок читання, переказу, уміння аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки. Найбільше уваги формуванню основ цих умінь та навичок у початковій школі приділяється на уроках читання.

 Я постійно застосовую різноманітні види  робіт над текстом, які  сприяють розвитку пізнавальної активності школярів ,покращують  техніку читання, допомагають  свідомо сприймати прочитаний матеріал, розвивають  мовлення.

  • Читання складових таблиць
  • Читання слів у пірамідках
  • Читання «Хвилею»

Читають за заданною керівником схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки. Такий вид роботи викликає інтерес до виконуваної роботи та розвиває навички читання із різною швидкістю.

  • Знайди в тексті та прочитай:

-   слово — найдовше, найкоротше; двоскладове, трискладове...;

         -    розповідні, питальні, окличні речення;

        -     речення, що складаються з одного, двох, трьохслів;

         -    діалог;

         -    пестливі, згрубілі слова;

         -   слова, що рідко використовуються в нашому мовленні;

      - речення, що потрібно читати голосно, тихо, сумно, весело піднесено;

      -     характеристику дійової особи;

      -    опис, пейзажі.

  • Театральне читання

Діти виконують завдання: зобразити, як би цей твір читала Мишка,Ведмідь, Лисичка,...

  • Читання із різною інтонацією

За індивідуальними чи груповими завданнями вчителя учні читають: весело, сумно, здивовано, сердито.

  • Читання із зупинками

Діти читають даний текст. За умовним сигналом учителя зупиняються, піднімають очі від тексту. За другим сигналом знаходять місце, і де закінчили роботу, продовжують. Розвивається зорова пам'ять.

  • Читання певного абзацу

Пропоную прочитати перший (другий, останній, найкоротший, найдовший, в якому немає діалогів...) абзац та виконати певне творче завдання. Діти закріплюють знання частин тексту.

  • Творче читання

Читання творів без початку та кінцівки. Учень розповідає власне бачення відсутніх частин тексту.

  • «Сніжинка»

Називаю  слово, а учні добирають інші слова за даною тематикою з даного тексту. (Свято — вітання, листівка, подарунок, радість...)

  • «Хорова декламація»

Діти хором, за зразком учителя, читають окрем іфрази (складні поєднання складів, буквосполучень, словосполучень; для засвоєння правильної декламації певних речень, частин тексту).

  • Читання з певними завданнями:
  • прочитати уривок, який найбільше сподобався, вразив,пояснити свій вибір;
  • знайти і прочитати слова, в яких міститься головна думка твору, пояснити свій вибір;
  • поділити текст на логічно завершені частини і поставити до них запитання (про найголовніше в цій частині);
  • знайти, прочитати в тексті синоніми, антоніми, омоніми, поясняти доцільність їх використання;
  • знайти в тексті роздуми, міркування, описи, прочитати;

довести правильність свого вибору.

  • Робота в парах
  • діти ставлять один одному запитання та стежать за правильністю відповіді;
  • відповіді на запитання, що дані після тексту;

айбільш ефективно їх можна використати для домашньої та самостійної роботи);

  • відповіді на запитання до тексту, що поставив учитель;(учитель ставить такі запитання, які б допомогли виявити рівень розуміння учнями змісту прочитанного).
  • «Характеристика дійових осіб»
  • назва дійової особи;
  • опис зовнішності (з використанням цитат);             
  •  характер, вчинки (з використанням цитат);
  • особисте ставлення учня до даного персонажу.
  • Гра «Фантазія»

Гра-конкурс може проводитись індивідуально, між парами, групами. Учні фантазують, якими епізодами вони б доповнили твір, як би його змінили.

  • Гра «Автор»

Учень виконує роль автора. Він пропонує свій варіант бачення твору, його змісту. Діти можуть ставити йому запитання. «Автор» дає відповіді.

Для розвитку уяви, літературних здібностей проводимо інсценування казок, читання за особами. Для розвитку швидкості читання застосовую різні вправи, типу «Блискавка», «Дощик», «Вовк та заєць», «Буксир», та ін.

Учням дуже подобаються такі форми роботи. І вони проходять недарма. Про це свідчать зростання показників навичок  читання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ananchenko Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
235
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку