Немає жодної навчальної дисципліни, яка б не вимагала навичок читання, переказу, уміння аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки. Найбільше уваги формуванню основ цих умінь та навичок у початковій школі приділяється на уроках читання. Матеріали містять форми роботи, які сприятють розвитку пізнавальної активності школярів ,покращують темп читання, допомагають свідомо сприймати прочитаний матеріал, розвивають мовлення.
ВИДИ РОБІТ НАД ТВОРАМИ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ
Уроки читання теж потребують цікавинок. Діти приходять до першого класу з різним рівнем підготовки, мають різні психологічні та фізіологічні особливості, які впливають на швидкість та ефективність засвоєння основ наук.
Немає жодної навчальної дисципліни, яка б не вимагала навичок читання, переказу, уміння аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки. Найбільше уваги формуванню основ цих умінь та навичок у початковій школі приділяється на уроках читання.
Я постійно застосовую різноманітні види робіт над текстом, які сприяють розвитку пізнавальної активності школярів ,покращують техніку читання, допомагають свідомо сприймати прочитаний матеріал, розвивають мовлення.
Читають за заданною керівником схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки. Такий вид роботи викликає інтерес до виконуваної роботи та розвиває навички читання із різною швидкістю.
- слово — найдовше, найкоротше; двоскладове, трискладове...;
- розповідні, питальні, окличні речення;
- речення, що складаються з одного, двох, трьохслів;
- діалог;
- пестливі, згрубілі слова;
- слова, що рідко використовуються в нашому мовленні;
- речення, що потрібно читати голосно, тихо, сумно, весело піднесено;
- характеристику дійової особи;
- опис, пейзажі.
Діти виконують завдання: зобразити, як би цей твір читала Мишка,Ведмідь, Лисичка,...
За індивідуальними чи груповими завданнями вчителя учні читають: весело, сумно, здивовано, сердито.
Діти читають даний текст. За умовним сигналом учителя зупиняються, піднімають очі від тексту. За другим сигналом знаходять місце, і де закінчили роботу, продовжують. Розвивається зорова пам'ять.
Пропоную прочитати перший (другий, останній, найкоротший, найдовший, в якому немає діалогів...) абзац та виконати певне творче завдання. Діти закріплюють знання частин тексту.
Читання творів без початку та кінцівки. Учень розповідає власне бачення відсутніх частин тексту.
Називаю слово, а учні добирають інші слова за даною тематикою з даного тексту. (Свято — вітання, листівка, подарунок, радість...)
Діти хором, за зразком учителя, читають окрем іфрази (складні поєднання складів, буквосполучень, словосполучень; для засвоєння правильної декламації певних речень, частин тексту).
довести правильність свого вибору.
(найбільш ефективно їх можна використати для домашньої та самостійної роботи);
Гра-конкурс може проводитись індивідуально, між парами, групами. Учні фантазують, якими епізодами вони б доповнили твір, як би його змінили.
Учень виконує роль автора. Він пропонує свій варіант бачення твору, його змісту. Діти можуть ставити йому запитання. «Автор» дає відповіді.
Для розвитку уяви, літературних здібностей проводимо інсценування казок, читання за особами. Для розвитку швидкості читання застосовую різні вправи, типу «Блискавка», «Дощик», «Вовк та заєць», «Буксир», та ін.
Учням дуже подобаються такі форми роботи. І вони проходять недарма. Про це свідчать зростання показників навичок читання.