РОДИННО-ПОБУТОВІ ПІСНІ. Види родинно-побутових пісень. «МІСЯЦЬ НА НЕБІ, ЗІРОНЬКИ СЯЮТЬ», «ЦВІТЕ ТЕРЕН, ЦВІТЕ ТЕРЕН». Культ романтизованих почуттів.
Мета: поглибити знання про родинно-побутові пісні, проаналізувати тексти програмових творів, визначити їх мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати і виконувати пісні, висловлювати судження про їх зміст; виховувати повагу до родини як осередку суспільства, давньої культурної спадщини свого народу.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Міні-дискусія «Від чого залежить щастя в родині»
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
В пісні те лиш живе, що життя дало...
І. Франко
Пісня — душа моя, вона і серце звеселяє,
і жалю завдає, і до помсти кличе
Т. Шевченко
1. Пояснення вчителя
ЛІРИ́ЧНІ ПІСНІ́– вид народнопоетичної і музичної творчості, який об’єднує різні за змістом і жанрами групи пісень, де переважає почуттєве, особистісне сприйняття світу.
Родинно-побутові пісні – це ліричні поетичномузичні твори, у яких відображено почуття, переживання, думки окремої людини, пов’язані з її особистим життям, сімейними проблемами й подіями, родинними стосунками.
Тематично родинно-побутові пісні поділяють на чотири групи:
X пісні про кохання;
X пісні про сімейне життя, родинні стосунки;
X пісні про трагічні сімейні обставини;
X жартівливі пісні. Вступне слово вчителя
Пісні про кохання – це, як правило, тексти, у яких ліричні герої ще не побралися, а тільки мріють про спільне щасливе життя, тому цю підгрупу також іменують піснями про дошлюбні взаємини («Ой чий то кінь стоїть», «Ой у вишневому садочку», «Їхав, їхав козак містом»). У них переважно розповідається про перші почуття, розчарування, зраду, біль розлуки або роздуми про одруження, проте найчастіше зустрічається мотив нерозділеного кохання.
Психологічною напругою, драма тизмом ці тексти дуже близькі до балад. Відмінність полягає насамперед у тому, що в піснях про кохання відсутній епічний компонент (сюжетна канва). Увага зосереджена на конкретному моменті, певному емоційному стані.
Мотиви, притаманні пісням про кохання:
X зародження почуттів;
X взаємне кохання;
X нещасливе кохання;
X розлука;
X батьківські перешкоди закоханим;
X втручання ворогіврозлучників;
X зрада.
Пісням про кохання притаманні такі ознаки:
X романтичний характер зображення дійсності;
X гіперболізація душевних драм;
X сентиментальність (надмірна чутливість).
Завдяки високому художньоестетичному рівню й важливості проблематики
особливу популярність серед народу здобули такі пісні про кохання, як «Місяць на небі, зіроньки сяють...», «Цвіте терен, цвіте терен...», «Ой гилягиля, гусоньки, на став», «Ой чий то кінь стоїть». Пісні про кохання мають романтичний характер. Саме тут можна простежити перебільшення й ідеалізацію почуттів, надмірну чутливість ліричних героїв, традиційні художні засоби (постійні епітети, метафори,порівняння, символи). Доволі часто художньому відтворенню людських переживань сприяють описи пейзажів, які вживаються як паралелізми до внут ріш нього стану людини.
2. Робота з підручником с.7
3. Опрацювання ідейно-художнього змісту програмових соціально-побутових пісень
«Місяць на небі, зіроньки сяють».
1)Виразне читання твору або прослуховування його виконання у грамзаписі.
Тема: оспівування палкого кохання козака до дівчини.
Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин.
Основна думка: Як ми любились та й розійшлися, / Тепер зійшлися навіки знов.
Жанр: пісня, інтимна лірика.
Художні особливості твору.
Метафори: «серденько мре», «очі вкоротили вік», «очі навчились заводить людей».
Епітет: «пісня люба... мила», «очі дівочі темні... ясні».
Повтори: «...очі, очі, очі...».
Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день».
Звертання: «Ви ж мені, очі...».
2) Бесіда за питаннями:
1. Яке враження справила на вас пісня «Місяць на небі, зіроньки сяють...»?
2. Яким ви уявляєте ліричного героя цієї пісні?
3. Як ви гадаєте, чи взаємним є кохання героя й героїні? Обґрунтуйте свої міркування.
4. Знайдіть у пісні порівняння. Яку роль вони відіграють?
5. Знайдіть у творі повтори й алітерації. Поясніть їхню роль.
Творче завдання. Словесно відтворіть портрет дівчини, застосовуючи слова з пісні і власну уяву.
Роздивіться картину . Який настрій створює пейзаж художника? Чи міг би цей пейзаж І. Айвазовського стати ілюстрацією до пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють...»? Свої міркування обґрунтуйте. За бажанням намалюйте до твору власну ілюстрацію.
3) Слово вчителя.
Поєднання щастя й ніжності, а також гранична відвертість характерні для
героя цієї пісні. У трьох невеличких пісенних куплетах розкривається драматична історія закоханого серця. Чудовий нічний пейзаж на початку пісні допомагає посилити ефект інтимності. Закохані залишаються немовби сам на сам у цілому світі: місяць, зорі, самотній човен у морі й пісня, яка розповідає вічну історію кохання («любились — розійшлися — навіки зійшлися знов»).
Майстерно передається своєрідний стан любовної «зачарованості» героя,
його приреченість бути разом із дівчиною, очі якої наділені магічною здатністю «зводить людей». Пісня, серце, очі — ключові образи твору. За допомогою характерних порівнянь — очі дівчини то «темні, як нічка», то «ясні, як день», — твориться враження мінливості, яке асоціативно вказує на темні й світлі сторінки в любовних взаєминах. Слова в зменшено-пестливих формах (нічка, зіроньки, серденько) підтримують загальну ніжну тональність, а наявні повтори й алітерації («Ой, очі, очі, очі дівочі...») додають пісенному твору інтонаційної виразності.
4) Послухайте цей запис пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють...» у виконанні Анатолія Солов’яненка та капели бандуристів (запис 1985)..
Порівняйте варіант тексту пісні у виконанні легендарного українського співака з текстом, представленим у підручнику. Які відмінності ви помітили? Чи впливають ці відмінності на ваше сприйняття ліричного героя? Як ви вважаєте, який із варіантів пісні є драматичнішим?
5) «Цвіте терен, цвіте терен».
Виразне читання пісні.
Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати».
Ідея: засудження зради у палкому коханні.
Основна думка: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає.
Жанр: пісня, інтимна лірика.
Художні особливості пісні.
Повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої».
Метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили».
Риторичні запитання: Що ви наробили / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?
Звертання: Очі мої, очі мої, / Що ви наробили...
6)Бесіда за питаннями щодо опрацювання ідейного змісту твору.
7) «Мікрофон»: надайте пораду нещасній дівчині.
Розлука, марне сподівання на повернення коханого, розчарування — усе це
складає драму зрадженого дівочого серця. Художній паралелізм допомагає цю драму унаочнити: колючий терен символізує душевні випробування, через які
пройшла героїня. Парадоксальним чином вона сприймає своє кохання як горе: «Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає». Така, на перший погляд, дивна асоціація пояснюється в пісні переживанням розлуки й супроводжується гірким усвідомленням зради коханого та прощанням із мрією про подружнє щастя.
Родинно-побутові ліричні пісні про кохання відобразили різноманітні обставини зі сфери дошлюбних взаємин. І вони не завжди оптимістичні. Ідеалізуючи душевнее піднесення закоханих, народні пісні не оминають драматичних життєвих ситуацій, що супроводжують стосунки між людьми.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
«Місяць на небі, зіроньки сяють»
1. Якої пори відбуваються події у творі?
а) Нічної і місячної; б) зимової і зоряної;
в) осінньої і ранньої; г) сонячної і спекотної.
2. Дівчина співала пісню, перебуваючи:
а) у вишневому садочку; б) у човні;
в) на узбережжі моря; г) на житньому полі.
3. Як у творі характеризується пісня коханої? Вона:
а) мелодійна і хвилююча; б) зворушлива; в) мила та люба;
г) сумна і вражаюча.
«Цвіте терен, цвіте терен»
1. Чого зазнала героїня твору?
а) Радості і щастя; б) горя і зради;
в) голоду і страждання; г) гноблення і приниження.
2. Куди поїхав милий дівчини?
а) У місто торгувати; б) на війну з турками;
в) до своїх батьків на відвідини; г) іншої коханої шукати.
3. У своїх стражданнях героїня звинувачує:
а) власні очі; б) Господа; в) батьків козака; г) дружок.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити пісню (на вибір) напам’ять.