11 клас
Урок №33
Дата:
Міжнародні транспортні коридори на території України. Офшорна розробка программного забезпечення в Україні
Навчальна мета: узагальнити знання про можливості географічного положення України з точки зору розвитку транспортної мережі та надання транзитнихтранспортних послуг, удосконалити розуміння особливостей розвитку та перспектив ІТ-сфери в Україні.
Розвивальна мета: розвивати просторове уявлення, інформаційну компетентність, аналітичне мислення, профорієнтаційні уподобання.
Виховна мета: виховувати громадянську відповідальність, гордість за свою країну.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизація знань, вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, фізична карта України, політична карта світу.
Опорні та базовіпоняття: міжнароднітранспортнікоридори, офшор, аутсорсинг, ІТ-сфера.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
ГеографічнеположенняУкраїнидужесприятливе з точки зорурозвиткутранспортнихкомунікацій в Євразії, але потужнихтранспортнихпотоківнемає. Як ми зазначали, інтелектуальнадіяльністьлюдини є найбільш складною, фінансовозатратною і в той же час найбільшприбутковоюланкою у ланцюгахдоданоївартості будь-якоговиробництва. Ми маємонаселення з великим потенціаломінтелектуальногорозвитку, але похвалитисяпродукцією, головною складовоюякої є інноваційнітехнології, майже не можемо. Чомуміжможливостями та реальністютакісуттєвірозбіжності? Проце наш урок.
IIІ. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів
-Якіособливості транспорту можутьхарактеризуватийого як сучасний та надсучасний?
- У чому суть логістики? Чирозвинутий у нас цейнапрямпослуг?
-Щотаке аутсорсинг?
-Хтотакіфрілансери? Якіособистісніриси повинен матиспеціаліст, щобпрацювати у вільномуграфіку?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Міжнароднітранспортнікоридори на територіїУкраїни
Національна мережа міжнароднихтранспортнихкоридорівУкраїни
Назва МТК |
Ділянка |
Маршрут |
№ 3 |
Залізнична |
Мостиська — Львів — Красне — Тернопіль — Хмельницький — Жмеринка — Козятин — Київ |
№ 5 |
Автомобільна
Залізнична Подовження ОСЗ № 5 |
Краківець — Львів — Рівне — Житомир — Київ; Чоп — Стрий — Львів; Львів — Красне — Тернопіль — Хмельницький — Жмеринка — Козятин — Київ (Дарниця) — Полтава — Харків — Куп’янськ — Тополі |
Автомобільна Відгалуження 5а Відгалуження 5b |
Чоп / Ужгород — Стрий — Львів; Сторожинець — Ужгород — Мукачеве; Косино — Мукачеве |
|
№ 7 |
Водна |
Річка Дунай: порти Ізмаїл, Рені |
№ 9 |
Залізнична
Відгалуження 9а Відгалуження 9с |
Горностаївка — Чернігів — Київ — Козятин — Жмеринка — Роздільна —Кучурган; Роздільна — Одеса / Чорноморськ; Ніжин — Конотоп — ХутірМихайлівський — Зерново |
Автомобільна
Відгалуження 9а Відгалуження 9с |
НовіЯриловичі — Чернігів — Кіпті — Київ — Любашівка — Платонове; Любашівка — Одеса / Чорноморськ; Бачівськ — Кіпті |
|
Водна |
річкаДніпро: порти Київ, Черкаси, Кременчук, Дніпро, Кам’янське,Запоріжжя, Миколаїв, Херсон |
|
Європа —Азія |
Залізнична |
Мостиська / Чоп — Львів — Красне — Тернопіль — Жмеринка —Фастів — Знам’янка — Дніпро — Червона Могила |
Автомобільна
Відгалуження |
Ягодин — Ковель — Сарни — Коростень — Київ — Полтава — Харків —Дебальцеве — Ізварине; Харків — Гоптівка |
|
Балтійськеморе —Чорне море |
Залізнична |
Ягодин / Ізов — Ковель — Здолбунів — Козятин — Жмеринка —Роздільна — Одеса / Чорноморськ |
Автомобільна |
Ягодин — Ковель — Луцьк — Тернопіль — Хмельницький — Вінниця —Умань — Одеса / Чорноморськ |
|
TRACECA |
Залізнична |
Ягодин / Ізов — Ковель — Здолбунів — Козятин — Жмеринка —Роздільна — Одеса / Чорноморськ |
Автомобільна |
Ягодин — Ковель — Луцьк — Тернопіль — Хмельницький — Вінниця —Умань — Одеса / Чорноморськ |
|
Водна |
Чорноморськ — Поті / Батумі / Дериндже / Варна |
2 Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні
Розрахунковийекспортпрограмногозабезпечення у 2017 р. склав за різнимиоцінкамивід 1,4 до3,6 млрд дол., а прогнозами 2020 р. вінстановитиме 27 млрд. Частка ІТ-продукції становить понад 3 %ВВП. У галузіпрацюєпонад 120 тис. спеціалістів. Вітчизняні та зарубіжнікомпанії активно працюють з фрілансерами. Понад 40 % попиту на комерційнунерухомістьформуютьсаме ІТ-компанії. Нажаль, національнеспоживанняпослугукраїнськогопрограмногозабезпечення становить лише 10 %.
Проблемигалузі: суворазалежністьукраїнської ІТ-індустріївід правового режиму регулюванняприватнихпідприємців — основноїробочоїсили ІТ-індустрії; високаконкуренція для кваліфікованихфахівців як на місцевому, так і на міжнародномурівнях; складніпроцедуриотриманнядозволів на працевлаштування для іноземнихфахівців; недостатнійзахист і дотримання прав інтелектуальноївласності та комерційноїтаємниці; низькийрівеньзахиступерсональнихданих і відсутністьрішення про адекватність ЄС.
Перспективи: галузьпродовжитьзростати у двозначних цифрах; аутсорсинг програмногозабезпеченнязалишатиметьсядомінуючоюбізнес-моделлю, але обсягикомпаній, орієнтованих на виробництво продукту, будутьзростати; прийняттяновоїзаконодавчоїбази для галузі та нових правил длякібербезпеки.
За прогнозами 2020 р., кількістьспеціалістівгалузізросте до 200 тис. осіб, експортпослугстановитиме 6 млрд дол., а часткагалузі у ВВП країни — 5 % ВВП.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
-Позначте на картіосновніпункти МТК на територіїкраїни.
-У чомупереваги та недолікизалученнявітчизнянихспеціалістів ІТ-сфери за принципами аутсорсингу?
-Чому держава мало «споживає» власногопрограмного продукту? Як змінитиситуацію?
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
-Опрацювати § 33.
-Дослідження. Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні: основніцентри, компанії.
1