Тема. Множення двох раціональних чисел з різними знаками.
Мета: сформувати уявлення про зміст дії множення двох раціональних чисел з різними знаками та виробити вміння використовувати цей алгоритм для обчислення значень виразів.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1) Математичний диктант
Варіант 1 [2]
а)-5 на -8 [-7 на-9]; б) - на -4 [-15 на -]; в) -5,3 на -0,1 [-0,01 на -23].
Під час перевірки результатів виконання математичного диктанту повторюємо правило множення двох чисел з однаковими знаками.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
III. Формування знань
Задача 1. Температура повітря знижується щогодини на 2 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру повітря буде показувати термометр через 3 год?
Розв'язання. Оскільки зараз температура 0 °С, і щогодини вона знижується на 2 °С, то через три години вона буде -2 + (-2) + (-2) = -6 градусів. Цей самий результат можна було дістати, позначивши погодинне зниження температури як -2 °С, а наступний час + 3 год й виконати дію: (-2) · (+3) = -6.
Отже, (-2) • (+3) = -6. (1)
Задача 2. Зараз температура повітря 0 °С і щогодини вона підвищується на 2 °С. Яку температуру показував термометр 3 год тому?
Розв'язання. Оскільки зараз 0 °С, і щогодини температура підвищувалась на 2 °С, то зрозуміло, що три години тому вона була -6 °С. Цей же самий результат можемо дістати, позначивши щогодинну зміну температури як+2 °С, а час, що пройшов, -3 год (ми «повертаємось» у часі назад). Тоді маємо:
+2 · (-3) = -6. (2)
Можна розглянути кілька наочних прикладів, записати рівності, подібні до (1) та (2), і порівняти їх, діставши такий висновок: Щоб помножити два числа з однаковими знаками, треба:
Добуток двох чисел з різними знаками є число від'ємне; модуль цього числа дорівнює добутку модулів даних чисел.
Наприклад
а) -8 · (+5) = -(|-8| · |+5|) = - (8 · 5) = -40,
можна писати коротко (модулі обчислювати усно):
-8 · (+5) = - (8 · 5) = -40;
б) +1,7 · (-5) = - (1,7 · 5) = -8,5.
Зауваження. Під час множення як і під час додавання раціональних чисел спочатку можна визначати знак результату, а потім вже виконувати дію з модулями.
IV. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи
а) -3 · (-2) = -6; б) -3 · (+2) = +6; в) +3 · (-2) = -6; г) -(+3) · (-2) = 6.
а) -3 · (-1,5); б) 9 · (107); в) -· 0,5; г) а · b, якщо а > 0, b < 0?
д) ; є) -0,01·(-0,1); ж) -0,1·(+9).
Письмові вправи
На цьому уроці ми вже виконуємо вправи на множення як чисел з однаковими знаками, так і чисел з різними знаками. Але, як і на попередньому уроці, кожного разу вимагаємо відтворення відповідного алгоритму.
а) -16 · 2,5; б) 0,01 · (- 65); в) -100 · 0,02; г) -4 · (-10,5);
д) -5 · 3; є) ·; ж) -3·; з) 5,6 · .
Перед виконанням дій вимагати від учнів аналізу того, із яким саме випадком множення маємо справу.
г) 5 ·+ 6; д) -+·; е) ·-·.
Перед виконанням дій вимагати:
а) визначити правильний порядок виконання дій;
б) повторити алгоритми множення та додавання раціональних чисел.
Додаткові вправи
а) (- 7,6 - 5,8 + 4,5) · (6,3 - 8,2); б) -2,69 · (-0,8) + 0,7 · (4,3 - 7,8);
в) -10,8 · (-7,6 - 6,8) · (-3,5); г) (- 7,65 · (- 0,4) - 5) · (3 - 1,02);
д) (- 2,36 + 6,82 - 5,45) · (46,5 - 91,5) + (- 45,09).
в) (-3,4) · ; г) .
Більш складні завдання на сумісні дії множення і додавання раціональних чисел.
Знайдіть і поставте замість (?) пропущений рисунок:
|
|
|
|
|
? |
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Усні вправи
ж) -5 · 4; з) -100 · 0.
г) -5,45 · (-1,02); д) 105 · (-0,18); є) 12 · ; ж) - · ; з) -4 · 1.
г) -0,7 · 6 + 7,2 · 0,2, д) ; є) .
Вправа на повторення
На першій книжковій полиці на 60 книжок більше, ніж на другій Скільки книжок на кожній полиці, якщо кількість книжок на другій полиці становить кількості всіх книжок?