20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Мовознавчий турнір «Мова рідна, слово рідне»

Про матеріал
Цікаві завдання наукового, розвивального та творчого характеру для уроку-турніру, розрахований на чотири команди.
Перегляд файлу

Акостакьоає Любов Іванівна,

вчитель української мови та літератури

Великокучурівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

імені Володимира Бузенка

Сторожинецького району

Чернівецької області

 

Мовознавчий турнір «Мова рідна, слово рідне»

Мета:  показати учням красу та багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища та застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова, свого народу,  рідної землі.

Обладнання:    картки із завданнями для конкурсів, аудіозаписи пісень для конкурсу «Вгадай мене», великі букви на стрічках для конкурсу «Живі букви», плакати «Наша мова калинова», «Поетичний вернісаж».

Тип заняття:    урок-турнір.

Хід заняття

Умови турніру: об’єднати учнів класу у чотири команди: «червоних», «зелених», «жовтих» та «синіх» шляхом жеребкування

Ведучий 1. Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе й народ. Бажання знати мову  не залежить  ні від статі, ні від віку. Головне, щоб таке бажання було.

 Ведучий 2. «Якщо людина слово відчуває серцем, вона здатна передати найтонші відтінки думки, почуття й переживання, може піднятись на вершину людської культури. Адже людина стала власне людиною з тієї миті, як свою думку втілила у слово. Слово ввібрало в себе найтонші порухи наших почуттів; у ньому закарбувались душа, звичаї, традиції, радості й болі народу - усі його духовні цінності, творені століттями», - казав В. Сухомлинський.

Ведучий 1. У 2000 році з прекрасної ідеї відомого українського бізнесмена й мецената з Канади Петра Яцика народився Міжнародний конкурс знавців української мови. Приїхавши в незалежну Україну, побачивши досить складну ситуацію з мовою, він сказав: «Не приведи Бог нам перетворитись на націю нарікайлів, які ходять і нарікають, нарікають на долю, на злих воріженьків, на себе».

Ведучий 2.  Не треба замахуватись на глобальне. Можна почати з конкурсу української мови. Цього тижня святкується день української писемності, і в нашій школі стартував Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика. У кожному з вас криються великі потенційні можливості, і це ви нам сьогодні доведете. Отже, розпочинаємо нашу гру «Мовознавчий турнір».

Ведучий 1. Сьогодні суддями є...

Представлення членів журі.

Ведучий 2. А тепер представляємо учасників конкурсу. Команди «червоних», «зелених», «жовтих» та «синіх».

Конкурс поза конкурсом «Розминка»

(бали не визначаються й не зараховуються).

Ведучий 1. З давніх-давен людей перевіряли на кмітливість, мудрість, уважність і дотепність за допомогою загадок. Ось ми й перевіримо, чи кмітливі наші учасники мовного турніру. Умова: виграє та команда, учасник якої перший підніме руку.

  1. Я у світі найніжніше,
    Я у світі найгостріше.
    Можу ранить, лікувать,
    І членом речення стать. (Слово)
  2. Українська мова - це країна казкова,
    А править у ній генерал-довідник,
    Ім'я якому... (Словник.)
  3. В слові знаєш де я є? 
    Після кореня. 
    А призначення моє - 
    словотворення. 
    Я творю нові слова 
    або форми слова, 
    щоб красива і жива 
    розквітала мова... 
                                    
    Хто я? (Суфікс)
  4. Хоч в усній мові нас немає, 
    а на папері мовчимо, 
    та все, що ти читаєш, друже, 
    сприймати правильно вчимо.                                
    Хто ми? (Розділові знаки)

 

Конкурс № 1 «Мовне асорті»

Ведучий 2. Кожна команда має за 1 хвилину дати якомога більше правильних відповідей на запитання. Секунданти фіксують  загальну кількість правильних відповідей. За кожну правильну відповідь – 1 бал

Запитання:

Блок перший

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/

2. Дурний язик голові не…/приятель/.

3. Скільки звуків в українській мові? /38/

4.Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/

5. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/

6.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/

7.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/

8.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/

9. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/

10. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/

11. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/

12. Розмова двох осіб…/Діалог/

13. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/

14. Хто мовчить, той двох…/навчить/.

15.Частина слова без закінчення? /Основа/

16. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/

17. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/

18. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/

19. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/

20. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/

21. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/

22. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/

23. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/

24. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/

25. Опис зовнішності людини…/Портрет/

Запитання:

Блок другий

  1.      Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
  2.      Яке слово зайве: відбитий, теплий, легкий, зимовий?
  3.      Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
  4.      Яке слово зайве: другий, третій, інший, четвертий?
  5.      Дієприслівник із залежними словами…/Дієприслівниковий зворот/
  6.      Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
  7.      Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/
  8.      Слова та вислови, що використовуються в переносному значенні в художній літературі…/Тропи/
  9.      Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/
  10. Художнє означення…/Епітет/
  11. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
  12. Те, що слово означає…/Лексичне значення/
  13. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/
  14. Змінна частина слова…/Закінчення/
  15.  Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
  16. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
  17. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
  18. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
  19. Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
  20. Слово—не полова, а язик…/не помело/.
  21. Речення, в якому є лише підмет або присудок? /Односкладне/
  22. Вола в’яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
  23. Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
  24. Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
  25. Від теплого слова і лід…/розмерзає/.

 

Конкурс № 2 «Знайди половинку»

Ведучий 1. У конвертах розрізані словосполучення. Командам треба якнайшвидше скласти їх. Команда, яка впоралась найшвидше, отримує 4 бали; а яка найповільніше – 1 бал.

Слово -  не горобець, вилетить - не спіймаєш.

Вола в`яжуть мотузком, а людину – словом.

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

 

Конкурс №3 «Слово це - не дивина, зустрічаєш мало не щодня»

Ведучий 2. Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. Іноді ця подібність обмежується кількома або навіть однією якою-небудь ознакою. Отже, розгадування вимагає не тільки певної суми знань, а й спостережливості, кмітливості, уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному.

Ведучий 1. Як ви зрозуміли, учасникам треба відгадати пропоновані нами загадки (по 4 загадки на кожну команду). За кожну правильну відповідь – 1 бал

1.У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)

2. Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)

3.Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок оділа (Капуста)

4.У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)

5.На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)

6.На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)

7.По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)

8.Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).

9.Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)

10.Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (листя)

11.Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (лід)

12.Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).

13. На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонце повертається,
Туди голова нахиляється.
(Соняшник)

14. Живим зерном народжений,
Живу я на землі.
Щодня рум’яним сонечком
Я сходжу на столі.
(Хліб)

15. Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде,
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
(Дощ)

16. Хто завжди правду каже?
Який є, таким покаже,
І без слів про все рас скаже.
На нього дивишся, а себе бачиш.
(Дзеркало)

 

Конкурс 4 «Правильно вибери слово»

Ведучий 2. Безграмотність, недорікуватість В. Сухомлинський порівнював із невіглаством: «Невміння вибрати потрібне слово - те саме, що замість гостро заструганого олівця на уроці малювання користуватися цвяхом». Наступне завдання - відредагувати словосполучення (по 4 словосполучення на кожну команду). За кожне правильно відредаговане словосполучення – 1 бал.

Правильно

НЕправильно

вибачте (кому?) нам

внести (до чого?) до порядку денного

доглядати (кого?) тварин

докласти (чого?) зусиль

докоряти (кому?) мені

дякувати (кому?) батькам

завдати (чого?) збитків

запобігати (чому?) забрудненню

заслуговувати (на що?) на увагу

звітувати (про що?) про успішність

милуватися (чим?) краєвидом

наглядати (за чим?) за законністю

повідомляти (кого?) мене

потребувати (чого?) допомоги

опановувати (що?) знання

хворий (на що?) на ангіну

вибачте нас

внести в порядок денний

доглядати за тваринами

докласти зусилля

докоряти мене

дякувати батьків

завдати збитки

запобігати забруднення

заслуговувати уваги

звітувати за успішність

милуватися з краєвиду

наглядати над законністю

повідомляти мені

потребувати допомогу

опановувати знаннями

хворий ангіною

 

Конкурс 5 «Закінчи прислів'я»

Ведучий 1. Прислів'я та приказки - це мудрість народна. У них передаються спостереження людей над явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше. Наші конкурсанти повинні швидко виконати таке завдання: я називаю першу частину прислів'я, а учасники конкурсу - другу. Виграє той, хто це зробить швидше (по 3 прислів’я на кожну команду). За кожну правильну відповідь – 1 бал

Книга вчить, ... (як на світі жить)
Учення - світ, ... (а невчення - тьма)
Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)

З миру по нитці, ... (голому сорочка)
Вола в'яжуть мотузком, а людину - ... (словом)
Слово - не стріла, а ... (глибше ранить)

Вір своїм очам, а не ... (чужим речам).

Мудрий не все каже, що знає, а ... (дурний не все знає, що каже)
Хто людей питає, той ... (і розум має)

Чим розумний стидається ... (тим дурень величається)
На язиці медок, а ... (в душі льодок)
Добрі діти доброго слова послухаються, а ... (лихі й ворога не бояться).

 

Конкурс 6 «Вгадай мене»

Ведучий 2. Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення. Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?! Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов? То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.

Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні.

Ведучий 1. Завдання. Прослухати в навушниках пісню 1 учаснику. Впізнати пісню. За допомогою жестів показати своїй команді за 90 секунд назву цієї пісні. За правильну відповідь – 5 балів.

Фонограми пісень

1 «Чорнобривці»

2 «Горіла сосна, палала»

3 «Сіла птаха»

4 «Несе Галя воду»

 

Конкурс 7 «Розважальний»

Ведучий 2. Цей конкурс назвемо «Розважальний», але він не зовсім такий. За допомогою нього ми перевіримо, як ви можете поєднувати складні звуки. Умова така: один учасник із кожної команди повинен промовити по 2 скоромовки, яку він одержить на записаному аркуші. За правильну вимову кожної скоромовки команда учасника отримує 2 бали.

Тексти скоромовок

  1. Карл украв у Клари корали, а Клара украла у Карла кларнет.
  2.  Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався.
  3. Не йди попри Прокопові ворота, попри Прокопишині.
  4. Наш цебер виполуцебрився на маленькі полуцебренята.
  5. Пиляв Пилип поліна з лип.
    Притупив пилку Пилип.
  6. Мила митися не вміла.
    Мила мило з рук не змила.
  7. Пироги перепечені
    Перцем переперчені.
  8. Бабин біб розцвів у дощ.
    Буде бабі біб у борщ.

 

Конкурс 8 «Римування»

Ведучий 1. Уявіть себе поетами, які творять прекрасні зразки поетичного слова. Ваше завдання: заримувати слова. Команда, у якої найкращий зразок, отримує 4 бали; а у якої найгірший – 1 бал.

Слова для римування.

буває, забуває, мова, діброва.

сміх, сніг, весна, краса.

край, грай,рай, вибирай.

м’яч, скач, не плач, удач

Ведучий 2. Поки наші команди працюють, послухаємо музику.

   А зараз послухаємо, які наші десятикласники поети.

                                  Представники команд зачитують вірші.

 

Конкурс 9 «ЖИВІ БУКВИ»

Ведучий 1. Цей конкурс виявить ваше вміння працювати в команді, адже ви одягнете букви на стрічках і за 1 хвилину повинні будете відповісти на запитання, утворюючи слова-відповіді буквами. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

 

Конкурс 10 «Творчий»

Ведучий 2. Правда це було, чи «може, хто збрехав, хто ворогів не мав», не знаю, але я вам переповім цю історію. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

Ведучий 1. Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки -
Спить самотній сад.

Ведучий 2. Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення. Команда, у якої найкращий зразок, отримує 4 бали; а у якої найгірший – 1 бал.

Ведучий 1. Слово надається журі для оголошення підсумків останнього конкурсу й визначення переможців.

Учитель. Сьогодні ми з вами були учасниками та слухачами конкурсу юних знавців мови і, гадаю, переконались у тому, що рідну мову знаємо й шануємо рідне слово. Хтось із мудрих сказав: «Ми намагалися дати душевне задоволення тим, хто захоче їх читати, легкість тим, хто волітиме затримати їх у пам'яті, а користь усім тим, кому потрапить в руки цей матеріал». Уважаю, в якійсь мірі це нам удалось. Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
30 березня
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку