Можливі несправності в роботі суднового двигуна

Про матеріал
Розробка уроку з предмету суднові енергетичні установки. Мета: ознайомити учнів з можливими видами несправностей, які найчастіше зустрічаються при роботі двигуна, їх причинами і способами усунення; розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою; виховувати уважність, культуру обслуговування і ремонту суднової силової установки.
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку: Можливі несправності в роботі суднового двигуна

Мета: ознайомити учнів з можливими видами несправностей, які найчастіше зустрічаються при роботі двигуна, їх причинами і способами усунення;

розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою;

виховувати  уважність, культуру обслуговування і ремонту суднової силової установки.

Методи та методичні прийоми: бесіда  з елементами розповіді,  робота з роздатковим  матеріалом.

Тип уроку: систематизація та узагальнення нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. (доповідь старости групи про відсутність учнів на уроці, перевірка конспектів).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. З якою метою необхідно підтримувати циркуляцію води і мастила після зупинки дизеля?

      2. Які роботи необхідно провести при зупинці дизеля більш ніж на 12 годин?

      3. Які роботи необхідно провести з двигуном, якщо дизель зупинений на тривалий термін (понад 5 діб)?

      4. З якою метою виконують консервацію дизеля?

5. Якою маркою мастила виконують консервацію дизеля?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку,плану уроку (все записано на дошці).

План уроку:

1. Загальні відомості про можливі несправності в роботі двигуна

2. Несправності при пуску дизеля

3. Основні несправності при роботі дизеля

4. Несправності системи охолодження

5. Несправності мастильної системи

6. Несправності паливної системи

7. Несправності механізму газорозподілення

8. Несправності системи управління

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Внаслідок чого можуть виникнути неполадки у роботі дизеля?

      2. Що повинен зробити обслуговуючий персонал при появі несправності?

      3. Назвіть основні несправності при пуску дизеля?

      4. Які причини несправностей при пуску дизеля?

5. Які дії потрібно виконати щоб усунути несправності при пуску дизеля?

6. Яка несправність характерна диму блакитного кольору і заходи щодо усунення?

7. Які дії ви повинні виконати, якщо почули металевий або не металевий звук у дизеля?

8. Які несправності основних деталей циліндро-поршньової групи (ЦПГ)?

9. Внаслідок чого можливе заклинювання поршня у циліндрі?

10.Назвіть основні несправності системи охолодження?

11.Які дії необхідно виконати щоб усунути несправності системи охолодження?

12.Основні дефекти мастильної системи?

13.Способи усунення дефектів мастильної системи?

14.Основні дефекти паливної системи?

15. Способи усунення дефектів паливної системи?

16. Основні дефекти механізму газорозподілення?

17. Способи усунення дефектів механізму газорозподілення?

V. Самостійна робота учнів.

      1. Підготовка проблемних запитань.

      2. Робота учнів з опорними конспектами

      3. Робота з підручниками

      4. Робота з питаннями закріплення матеріалу

VІ. Підсумок уроку.

Оцінювання  роботи учнів на уроці та аналіз відповідей.

VІІ. Домашнє завдання.

Навчальний матеріал

Успішна експлуатація суднових дизелів в великій мірі залежить від того, наскільки своєчасно обслуговуючий персонал визначає несправності в роботі дизелів і як швидко і якісно ці несправності усуває.

Неполадки в роботі дизелів можуть виникнути внаслідок неякісного ремонту, неправильного (некваліфікованого) регулювання його вузлів, систем і механізмів, недотримання правил технічної експлуатації та інструкцій з обслуговування. Одним з головних професійних якостей персоналу, який обслуговує СЕУ, повинна бути здатність аналізу та орієнтації при виявленні несправностей. Для швидкої і успішної ліквідації тих чи інших неполадок в роботі дизеля треба знати причини їх виникнення та правильні прийоми усунення.

Пошук непрацездатного вузла при усуненні причин несправностей під час експлуатації дизеля - це одна з найбільш складних робіт обслуговуючого персоналу. Іноді несправності дизелів можуть бути обумовлені кількома причинами. В цьому випадку обслуговуючий персонал спочатку повинен визначити вплив на них найбільш простих причин, переходячи методом послідовного виключення до найбільш складним.

При усуненні дефектів в роботі дизеля необхідно вжити заходів, при яких виключається можливість повторення цих дефектів. При появі несправності обслуговуючий персонал в першу чергу повинен знизити кутову швидкість колінчастого вала дизеля до мінімально можливих меж. Будь-яка несправність в роботі СЕУ повинна усуватися негайно. У тому випадку, коли для усунення несправності необхідно зупинити дизель, а обстановка на плесі (рейді) не дозволяє вахтовому начальнику виконати таке рішення, слід вжити всіх заходів для того, щоб не допустити виходу СЕУ з ладу і усунути дефект при першій можливості. Дизель зупиняють негайно при спрацьовуванні захисту, наприклад при розносі (надмірному підвищенні кутової швидкості колінчастого вала).

Дизелю кожної марки властиві певні специфічні несправності. Однак в процесі експлуатації спостерігаються і такі неполадки, які в рівній мірі відносяться до всіх дизелів. Нижче розглядаються найбільш характерні несправності, що виникають при роботі суднових дизелів, їх причини та способи усунення.

Несправності при пуску дизелів.

  1.                   Якщо колінчастий вал не провертається валоповоротним пристроєм, причинами несправностей можуть бути:

увімкнення гальмівного пристрою;

заклинювання стороннім предметом гребного гвинта або шестерні приводів; сильне затискання сальника дейдвудної труби, шатунних або корінних підшипників.

Для усунення несправності слід:

оглянути валопровід, рушії, підшипники кривошипно-шатунного механізму, шестерні приводів і при необхідності вимкнути гальмівний пристрій, звільнити гребний гвинт або шестерні приводу від застопорення; послабити сальник дейдвудної труби або відповідні підшипники; перевірити на легкість руху рухливі деталі дизеля і якість збирання механізму газорозподілу.

  1.                   Якщо дизель не пускається стисненим повітрям, причинами несправностей можуть бути:

не вимкнутий валоповоротний або гальмівний пристрої;

відсутність стисненого повітря в балонах або недостатній тиск його в магістралі;

закритий запірний клапан пускової магістралі;

засмічені труби пускового повітря;

неправильно відрегульовані повітророзподільники, пускові клапани або головний пусковий клапан;

зависання у відкритому стані впускних або випускних клапанів одного або декількох циліндрів.

Для усунення несправності треба:

відключити валоповоротний або гальмівний пристрої; перевірити тиск повітря в магістралі, підкачати повітря в балон резервним компресором; відкрити запірний клапан і продути магістраль пуску; відрегулювати фази газорозподілу і теплові зазори в клапанному приводі; уточнити правильність складання та регулювання апаратури системи пуску; обпресувати пускові клапани.

  1.                   Якщо дизель не пускається електростартером, основними причинами несправностей можуть бути:

відсутність живлення або недостатня напруга на затискачах генератора;

прослизання муфти тертя стартера.

Для усунення несправностей слід:

усунути обриви проводів; включити роз'єднувач і автомат захисту; зачистити контакти і закріпити затиски; замінити кнопку або реле; відрегулювати зазори в муфті тертя; зарядити акумуляторні батареї або замінити стартер.

  1.                   Якщо колінчастий вал обертається з пускової швидкістю, проте дизель не пускається на паливі, причинами несправностей можуть бути: відсутність палива у розхідному баку;

наявність повітря в системі і надмірне обводнення палива;

невстановлені в робоче положення крани на трубопроводі;

витікання палива з магістралі внаслідок нещільності з'єднань або розриву трубопроводу;

підвищена в'язкість палива при низькій температурі;

засмічення фільтрів або прийомних сіток у розхідних баках;

низький тиск в кінці такту стиснення;

відсутність подачі палива в результаті неправильного регулювання ПНВТ і форсунок;

непрогрітий дизель.

Для усунення несправності треба:

перевірити наявність палива у розхідному баку; видалити повітря і воду з системи; встановити всі крани на паливній магістралі в робоче положення; ущільнити з'єднання, а в разі пошкодження трубопроводів і з'єднувальних деталей замінити їх; підігріти паливо; прогріти дизель; промити паливні фільтри і очистити прийомні сітки у розхідних баках; визначити тиск у кінці такту стиснення по циліндрах дизеля і при невідповідності його встановленим значенням перевірити герметичність впускних клапанів, поршневих кілець; провести дефектацію ПНВТ і форсунок; усунути пошкодження деталей; обпресувати форсунки; відрегулювати кут випередження подачі і положення нульової подачі палива.

  1.                   Якщо дизель пускається на паливі, але не розвиває встановленої потужності, причинами несправностей можуть бути:

забруднення повітряного фільтра або проточної частини турбокомпресора;

витік повітря з надувного колектора;

підвищений тиск випуску в результаті засмічення випускного трубопроводу;

нещільно закритий впускний або випускний клапан;

відсутність подачі палива в один або кілька циліндрів або надходження його в недостатній кількості;

заїдання приводу від регулятора частоти обертання до ПНВТ або великі зазори в його шарнірах;

неправильне регулювання засобів автоматичного регулювання частоти обертання колінчастого вала.

Для усунення несправності слід:

промити турбокомпресор і сітку на всмоктуючому колекторі; очистити впускний трубопровід; підтягнути кріплення і змінити прокладки в з'єднаннях наддувочного колектора; відрегулювати теплові зазори в клапанному приводі; виконати роботи, зазначені вище (коли дизель не пускається на паливі); відрегулювати зазори в шарнірних з'єднаннях приводу від регулятора до ПНВТ; перевірити справність дії засобів автоматичного регулювання частоти обертання колінчастого вала.

Основні несправності при роботі дизеля. Велика кількість несправностей проявляється під час роботи дизелів на різних режимах. Нижче розглядаються деякі з таких дефектів.

  1.                   Можливі стуки металевого і неметалічної походження. Перші чітко прослуховуються і є наслідком удару одних деталей про інші, причинами появи друге зазвичай є гідравлічні удари і перевантаження циліндрів. Стуки в циліндрі металевого походження, що повторюються при кожній зміні ходу поршня, можуть виникати:

внаслідок великих зазорів в шатунному підшипнику або у втулці верхньої головки шатуна;

при великих зазорах між поршнями і втулками циліндрів;

в разі заїдання поршня (поршнів), коли поряд зі стукотами в циліндрі падає і кутова швидкість колінчастого вала.

Для усунення несправностей слід:

зменшують частоту обертання валу і збільшують за допомогою редукційного клапана тиск в мастильної системі. При послабленні стуку дизель зупиняють, розкривають циліндри і картерів люки, перевіряють зазори і стан робочих поверхонь підшипників. Зношені поршневі пальці і втулки верхніх головок шатуна замінюють новими, в разі необхідності регулюють зазор в шатунному підшипнику.

З падінням частоти обертання валу (при заїдання поршнів) дизель зупиняють і оглядають через розкриті картерні люки втулки циліндрів при положенні поршнів у ВМТ. У разі виявлення задирів розкривають циліндри, ретельно оглядають поршень і втулку, пошкоджені деталі зачищають або замінюють.

Причиною глухого металевого стуку в нижній частині картера може бути викришування або підплавлення корінних або шатунних підшипників. Дизель в цьому випадку негайно зупиняють. перевіряють рівень масла в картері, наявність стружки бабіту в ньому, оглядають підшипники і шийки вала, зачищають шийки вала і замінюють несправні вкладиші. При виявленні тріщин або кольорів мінливості на поверхнях вала дизель до подальшої експлуатації не допускають.

Стуки металевого походження можуть виникати також зі збільшенням теплових зазорів в клапанному приводі і при поломці пружин клапанів. Дизель в цьому випадку слід зупинити, замінити дефектні пружини і відрегулювати теплові зазори в приводі.

Неметалеві стуки в циліндрі (циліндрах), що повторюються через кожні два оберти колінчастого вала чотиритактного дизеля, виникають при перевантаженні циліндра, збільшеному куті випередження подачі палива. Стук в циліндрі при положенні поршня у в. м. т. може з'явитися через велику зносу голки розпилювача форсунки. Для усунення несправності необхідно відключити ПНВТ несправне працює циліндра, відрегулювати кут випередження подачі палива, замінити несправні деталі форсунки або змінити форсунку.

  1.                   Однією з ознак несправності дизеля є димність випуску. При нормальній роботі дизеля випускні гази мають блідо-сірий колір.

Якщо колір газів темний, то це відбувається через неякісне сумішоутворення і горіння в одному, декількох або у всіх циліндрах дизеля.

Димність випуску по циліндрах визначають відкриттям індикаторних кранів.

Чорний колір випускні гази набувають зазвичай при несправності паливної системи:

заїдання голок форсунок;

закоксованість отворів розпилювачів;

нещільної посадки голки на гніздо в розпилювачі;

тріщинах в розпилювачі або голкотримачі;

нещільної посадці на гніздо нагнітального клапана ПНВТ або поломки його пружини;

занадто пізньої подачі палива в циліндр.

У разі заїдання голки форсунки підвищується температура випускних газів і відзначаються перебої в русі голки або її повна нерухомість; при закоксованості отворів розпилювача знижується тиск згоряння в циліндрі і спостерігаються різкі удари в форсуночній трубці; з появою тріщин в розпилювачі і нещільної посадки голки на гніздо підвищується температура випускних газів; через тріщини в голкотримачі відбувається падіння тиску згоряння і знижується температура газів.

Для усунення дефектів паливної апаратури замінюють окремі деталі або форсунку в цілому, притирають нагнітальний клапан ПНВТ або замінюють його новим разом з пружиною, при пізньої подачі палива встановлюють кут випередження подачі палива в циліндри відповідно до вимог формуляра дизеля.

  1.                   Якщо колір випускних газів темний, то це відбувається через неоднаковою потужності (навантаження) по циліндрах або перевантаження дизеля в цілому. Який з циліндрів перевантажений, визначають по температурі газів на виході з циліндрів або за максимальними тискам газів в циліндрах, послідовно відключаючи ПНВТ циліндрів. У перевантажених циліндрах температура газів і тиск згоряння вище, ніж у циліндрів, які працюють в нормальних умовах.

Для усунення цього дефекту необхідно встановити кут випередження подачі і цикловую подачу палива в перевантажені циліндри відповідно до вказівок формуляра дизеля.

Поява чорного диму при роботі дизеля може виникнути через відсутність теплових зазорів у впускних і випускних клапанів; зміщення або великого зносу кулачних шайб ПНВТ; зменшення перетину випускного газопроводу в результаті скупчення на його поверхні продуктів згоряння, несправностей підігрівачів важкого палива; використання палива неналежної якості; високої температури і низького тиску атмосферного повітря.

Для усунення цих причин необхідно відрегулювати тепловий зазор в клапанному приводі, перевірити і відрегулювати положення кулачних шайб ПНВТ, при першій можливості оглянути і очистити газопроводи, ліквідувати дефекти паливо-підігрівачів; взяти пробу палива для аналізу і, якщо це необхідно, замінити його.

  1.                   Якщо колір випускних газів блакитний, то це є ознакою потрапляння мастила в камери згоряння циліндрів дизеля. Причинами цього можуть бути значний знос мастило знімних кілець або неправильний їх монтаж на поршні, скупчення великої кількості масла в картері дизеля і підвищення тиску в мастильної системі.

Для ліквідації несправності слід при першій можливості замінити зношені мастило знімні кільця або правильно встановити їх на поршні, знизити тиск в системі до встановленого значення, перевірити і очистити сітку маслозбірника і зливну трубу від картера до маслозбірника.

  1.                   Якщо колір випускних газів білий, то це є причиною обводнення палива або попадання води в камери згоряння через тріщини в кришках або втулках циліндрів.

Для усунення дефектів необхідно частіше видаляти воду з витратних паливних цистерн і фільтрів і при першій нагоді змінити дефектні кришки або втулки циліндрів.

  1.                   При роботі дизеля можливі несправності основних деталей циліндро-поршньової групи (ЦПГ):

задери  втулок циліндрів і поршнів;

стуки в з'єднаннях деталей КШМ;

перегрів деталей;

задери, викришування і підплавлення вкладишів підшипників;

значні знос, пригорання і поломки поршневих кілець;

заїдання поршнів;

наскрізне прогорання поршнів;

наскрізні тріщини або свищі в кришках або втулках циліндрів;

порушення герметичності камер згоряння і порожнин охолодження.

  1.                   Задираки втулок циліндрів і поршнів виникають при перегріванні або перевантаження дизеля внаслідок недостатніх зазорів між ними. Ознаками несправностей є:

стуки в циліндрі, не зникають при вимкненні ПНВТ;

зниження частоти обертання колінчастого вала;

підвищення температури води і випускних газів;

вібрація дизеля на фундаменті;

пропуск газів в картер і підрив запобіжних клапанів картерних кришок.

Для усунення несправностей слід зупинити дизель, розкрити циліндр, зачистити або замінити пошкоджені деталі.

  1.                   Стуки в з'єднаннях деталей КШМ спостерігаються зі збільшенням зазорів внаслідок спрацювання (неправильної зборки) між пальцем, втулкою верхньої головки шатуна або бобишками поршня, між поршневими кільцями і канавками поршня, між шийками колінчастого вала і вкладишами корінних або шатунних підшипників.

Зазначені дефекти усувають регулюванням відповідних зазорів і заміною зношених деталей.

  1.                   Посилення нагрівання підшипників і інших деталей КШМ є наслідком перевантаження дизеля або його окремих циліндрів, недостатніх зазорів між  рухливими деталями, порушення в роботі мастильної системи або системи охолодження, неправильного укладання колінчастого вала в підшипниках.

Для усунення несправності необхідно виключити перевантаження дизеля, відрегулювати рівномірність розподілу навантаження по циліндрах дизеля і зазори в сполучених рухомих деталях дизеля, усунути неполадки в роботі мастильної системи і засобів охолодження дизеля, перевірити розклепи колінчастого вала і виправити його укладання в корінних підшипниках.

  1.               При задирах, викришуванні і підплавленні підшипників з'являється металева стружка в мастилі, підвищується температура і знижується тиск масла. Основними причинами названого дефекту є:

недоброякісна заливка підшипників;

збільшення або зменшення зазорів між шийками вала і підшипниками;

перевантаження дизеля;

забруднення масла і недостатня подача його до деталей тертя.

Для усунення несправності необхідно зупинити дизель, зачистити шийки вала і вкладиші підшипників, при необхідності замінити вкладиші, відрегулювати зазори між труться деталями, усунути причини перевантаження дизеля, виключити дефекти мастильної системи, змінити масло.

  1.               Значний знос, пригорання і поломка поршневих кілець можливі при:

недотриманні зазорів між кільцями і канавками поршня;

недостатнє змащення втулок циліндрів; попаданні палива в масло;

порушення умов сумішоутворення і згоряння палива або температурного режиму охолодження поршня і робочих втулок;

попаданні масла в камеру згоряння;

тривале перевантаження дизеля.

При несправності поршневих кілець може відбутися зниження потужності дизеля, прорив газів в картер, заклинювання поршнів і інші серйозні пошкодження.

Для усунення цих несправностей слід зупинити дизель, розкрити циліндр, промити поршень, змінити спрацьовані кільця, усунути дефекти паливної апаратури, засобів змащування і охолодження поршнів і втулок, не допускати в подальшому перевантаження дизеля.

 

  1.               Заклинювання поршнів в циліндрах може бути:

виникнення сухого тертя при недостатньої кількості мастила;

поломки поршневих кілець;

недостатнього охолодження поршня і втулки;

поганої якості розпилювання палива форсункою і монтажних робіт;

тривалого перевантаження дизеля.

Щоб уникнути заклинювання поршнів необхідно експлуатувати дизелі на режимах, при яких не виникає їх перевантаження понад допустимих значень, а також при справному стані паливної апаратури, засобів охолодження і змащування деталей.

  1.               При недотриманні температурних режимів охолоджувача, неякісному сумішоутворення і згоряння палива, порушеннях в роботі мастильних систем і засобів охолодження, недотриманні монтажних зазорів і перекоси деталей при складанні можуть виникнути наскрізні прогорання поршнів а також тріщини або свищі в кришках або втулках циліндрів. Прогорання поршнів виявляють по легкості повороту колінчастого вала вручну при ході стиснення (з закритими індикаторними кранами). З появою тріщин і свищів в кришці або втулки циліндра вода потрапляє в циліндр, гази набувають білий колір, підвищується температура води і знижується температура випускних газів, спрацьовують запобіжні клапани циліндрів, при провертанні колінчастого вала вручну з індикаторного крана витікає вода.

Для усунення перерахованих несправностей розкривають циліндри і замінюють дефектні деталі.

  1.               Порушення герметичності камер згоряння і порожнин охолодження, які виникають при значних зносах або поломки поршневих кілець, задирах втулки циліндра і поршня або через значні зазорів між ними, прогорання поршнів, розриву прокладки між кришкою циліндра і втулкою, ослаблення затягування гайок кріплення кришки до блоку циліндрів, появи тріщин і свищів в кришках або втулках циліндрів, ослаблення гумових ущільнювачів втулок циліндрів, можуть бути причиною прориву газів в картер і витоку води з порожнин охолодження в камері згоряння або картер дизеля. Ознаки появи газів і води в картері або камері згоряння вказані вище. Для усунення цих дефектів зупиняють дизель; розкривають несправне працюють циліндри; усувають задираки поверхонь; замінюють дефектні поршні, втулки, поршневі кільця, прокладки, ущільнення; регулюють зазори.
  2.               Несправності системи охолодження.

Найбільш часто зустрічаються несправностями системи є зменшення тиску, зниження рівня води в розширювальному баку і підвищення температури води на виході з порожнин охолодження кришок циліндрів. Тиск в системі може не досягати встановленої норми через засмічення приймального фільтра або решітки кінгстона, порушення герметичності трубопроводів, ослаблення пружини перепускного клапана водяного насоса, зменшення подачі насоса.

Для усунення зазначеної несправності необхідно продути кінгстон стисненим повітрям, очистити приймальний фільтр, ліквідувати розгерметизацію трубопроводів, переключити дизель в разі потреби на резервний водяний насос, перевірити правильність дії клапанів основного насоса, відрегулювати його подачу.

Якщо відбулося зниження рівня води в розширювальному баку при відключенні системи, то це є причиною недостатньої герметичності трубопроводів внутрішнього контуру і водяного охолоджувача. Для усунення несправності слід усунути водотічність трубопроводу, заглушити або замінити несправні трубки охолоджувача.

Підвищення температури води на виході з дизеля може відбуватися в разі зниження подачі (несправності) насоса або його приводу, відсутності або недостатньої кількості води в розширювальному баку, перевантаження дизеля або його окремих циліндрів, засмічення порожнин охолодження циліндрів, кришок, водоохолоджувачів і трубопроводів накипом, несправності терморегулятора або неправильної установки регулюючого крана на кришці циліндра. Для зниження температури води в системі до нормального значення слід перевірити справність дії насоса, поповнити розширювальний бак зм'якшеної водою, усунути причини перевантаження дизеля, відрегулювати засоби ручного і автоматичної підтримки заданої температури води в системі, при необхідності зупинити дизель, очистити і промити порожнини його охолодження, продути трубопроводи.

  1.               Несправності мастильної системи.

Основні порушення в роботі системи зводяться до зменшення подачі масла і тиску, до підвищення температури масла на вході в дизель, підвищення витрати і помутніння мастила, попаданню масла в систему охолодження і, навпаки, води в мастильну систему. Під час пуску і при обслуговуванні дизеля особливу увагу слід приділяти підтримці нормального тиску і температури масла в системі. Зменшення подачі масла або його тиску в системі можуть статися при недостатній кількості масла в маслозбірнику, збільшенні зазорів у робочих шестерень насоса, підсасування повітря в усмоктувальний трубопровід, витоку масла з нагнітального трубопроводу, порушенні регулювання перепускного клапана і несправності всмоктуючих або нагнітальних клапанів масляного насоса, забрудненні маслопроводу або масляного охолоджувача, збільшенні зазорів в підшипниках колінчастого вала, забрудненні або розриві сіток масляних фільтрів, знижений і в'язкості масла через підвищення його температури або розрідження паливом, несправності манометра або засмічення з'єднує його з системою трубопроводу.

Для усунення несправності слід: перевірити рівень масла і поповнити їм маслозбірник; переключити дизель на резервний масляний насос; розібрати, оглянути основний насос і його привід, замінити несправні деталі, відрегулювати зазори і роботу клапанів; усунути підсоси повітря в магістраль, видалити повітря з фільтрів; виявити і усунути витоку масла з системи; очистити, промити і продути мастилопроводи і охолоджувач; встановити нормальні зазори в підшипниках колінчастого вала; переключити фільтр на чисту секцію, змінити несправні фільтруючі елементи, промити забруднену секцію; при необхідності змінити масло; замінити манометр, продути сполучає його з магістраллю трубку.

А. Підвищення температури масла на вході в дизель може бути пов'язано з перевантаженням його циліндрів, неправильним показанням термометра, виходом з ладу терморегулятора, забрудненням масляної або водяний порожнини охолоджувача, засміченням приймального фільтра насоса забортної води, зменшенням його подачі. Для усунення несправностей необхідно усунути перевантаження циліндрів дизеля; замінити термометр; зняти і відремонтувати терморегулятор, в разі необхідності перейти на ручне регулювання температури; очистити і промити порожнини маслоохолоджувача; оглянути насос і його привід, замінити несправні деталі, в разі необхідності перейти на резервне охолодження.

Б. При роботі дизеля може спостерігатися підвищена витрата масла, і воно може набувати мутно-сірий колір. Причинами цього можуть бути тріщини в трубках або текти в місцях їх розвальцьовування або пайки в масляних охолоджувачах, а також порушення герметичності гумових ущільнень втулок циліндрів.

Через несправність масляного охолоджувача може статися потрапляння води в мастильну систему непрацюючого дизеля. Під час роботи дизеля при цьому спостерігається зворотне явище - масло потрапляє в систему охолодження, що виявляється з відкриттям пробного крана водяний порожнини охолоджувача. Для усунення зазначеної несправності слід обпресувати охолоджувач, попередньо від'єднати масляний трубопровід, спостерігаючи за пропуском води в масляну порожнину. При виявленні течі розбирають і ремонтують охолоджувач.

У разі порушення герметичності ущільнення втулок циліндрів дизель зупиняють, обпресовують за допомогою резервного насоса блок циліндрів, випрессовивают втулку з пошкодженим ущільненням і змінюють гумові кільця, що забезпечують герметичність порожнин охолодження блоку і кришок циліндрів.

  1.               Несправності паливної системи.

При роботі дизеля можливі наступні дефекти в паливній системі:

паливо не надходить до ПНВТ, в системі виявляється повітря або вода, паливо не надходить в кілька циліндрів або надходить в недостатній кількості, паливо потрапляє в мастильну систему, виявляється нерівномірний розподіл потужності по циліндрах дизеля. Якщо паливо не надходить до ПНВТ, в систему потрапляє повітря або вода, а в'язкість палива перевищує норму, то причинами цього може бути відсутність палива у розхідних цистернах, забруднення фільтрів, несправності паливопідкачуючого насоса, розгерметизація паливопроводу і заїдання голок форсунок, висока обводненість палива, несправності засобів паливопідготовки.

Для усунення цих дефектів необхідно перевірити наявність палива у розхідних цистернах, очистити і промити фільтри, усунути неполадки в паливопідкачуючому насосі, перевірити герметичність трубопроводів та голок форсунок, усунути пропуски повітря в магістраль, видалити відстій води з витратних цистерн і прокачати систему до повного видалення обводненого палива, переконатися в справності дії сепараторів, усунути неполадки засобів паливопідготовки.

У разі якщо в один або кілька циліндрів не надходить паливо або надходить в недостатній кількості, то причинами цього можуть бути поломка пружини, заїдання плунжера або штовхача, розгерметизація плунжерній пари, несправність нагнітального клапана, порушення регулювання або неправильна установка нульової подачі ПНВТ, засмічення щілинного фільтра, негерметичність голки форсунки в направляючої, тріщини і свищі в паливних трубках високого тиску. Для усунення несправності слід перевірити легкість руху деталей ПНВТ, притертися або замінити нагнітальний клапан з сідлом і інші несправні деталі, обпресувати насос, змінити зношену голку з розпилювачем і інші деталі, замінити дефектні трубки високого тиску.

Дизель може не розвивати необхідної потужності внаслідок неповного згоряння палива при поганому його розпилюванні. Причинами цього можуть бути підвищена в'язкість палива, засмічення або зношування отворів розпилювача, тріщини або обрив розпилювача форсунок, підтікання форсунок, значний знос запірного конуса або зависання голки форсунки, поломка пружини і низький тиск відкриття форсунки. Для усунення несправності необхідно відрегулювати температуру і в'язкість палива відповідно до інструкції по обслуговуванню дизеля; зняти і прочистити або замінити розпилювач; опресувати і відрегулювати форсунку; притертися або замінити голку з розпилювачем; змінити пружину.

При пропусках сальника паливопідкачуючого насосу і негерметичність в з'єднаннях трубок високого тиску можливе попадання палива в мастильну систему дизеля, від чого рівень масла в масло збірнику і температура масла на виході з дизеля підвищуються. Для усунення цього дефекту слід герметизувати з'єднання трубок і усунути пропуски палива через сальник паливопідкачуючого насоса.

У разі неправильного регулювання циклової подачі палива можливо нерівномірний розподіл потужності (навантаження) по циліндрах дизеля. Частина циліндрів дизеля може виявитися недовантаженою, а частина працювати з перевантаженням (підвищеної подачею палива). Щоб уникнути цього, треба систематично стежити за кольором випускних газів, температурами води, газів і тиском циклу. При необхідності слід перевіряти і регулювати навантаження по циліндрах дизеля.

  1.               Несправності системи газорозподілу.

При роботі СЕУ внаслідок несправності системи газорозподілу може виявитися порушення газообміну в дизелі, виникнути стук в деталях приводу. Через несправність механізму газорозподілу може не подаватися необхідну кількість повітря в циліндри і не здійснюватися в повній мірі їх продування, внаслідок чого при димності горіння і високій температурі випускних газів дизель не розвиває номінальну потужність. Основними причинами цього можуть бути:

низький тиск повітря, його висока температура і вологість;

забруднення повітряного фільтра, або проточної частини турбокомпресора;

витік повітря з надувного колектора;

недостатня потужність турбокомпресора;

підвищення тиску випуску в результаті забруднення газоходу або неправильного відкриття клінкетів.

Для усунення несправності необхідно перевести дизель на знижену навантаження (зменшити кутову швидкість колінчастого вала); очистити і промити фільтр і проточну частину турбокомпресора, змінити зношені деталі; усунути витоку повітря з надувного колектора; очистити димохід і перевірити правильність відкриття клінкетів на випускному трубопроводі.

При повороті колінчастого вала спостерігається витік повітря і газів з одного або декількох циліндрів у впускний і випускний колектори, внаслідок чого дизель не пускається або працює нерівномірно з пропусками спалахів. Причинами несправності можуть бути пригорання, значний знос, деформація тарілок клапанів або неякісна притирання клапанів і їх сідел. Для усунення несправності слід зупинити дизель, розкрити циліндр, перевірити якість клапанів і їх сідел, притертися або замінити зношені деталі.

Стуки в клапанному приводі можуть виникнути внаслідок поломки пружин клапанів, заїдання штоків клапанів або штовхачів штанг, значного зносу кулачних шайб або великих теплових зазорів між штоками клапанів і важелями. Для усунення дефекту необхідно зупинити дизель, розкрити циліндр, оглянути клапани, усунути заїдання, змінити зношені або поламані при експлуатації деталі, відрегулювати теплові зазори.

  1.               Несправності систем управління.

Особи, які обслуговують системи дистанційно автоматичного управління (ДАУ), повинні досконало знати їх схеми, а також процеси, що відбуваються в системах під час роботи. Тільки за цих умов можна забезпечити правильну експлуатацію пристроїв управління і своєчасно усунути виниклі в них несправності.

Нижче наведені основні несправності елементів систем, причини їх виникнення та способи усунення стосовно ДАУ дизелів 6ЧСП 18/22 і 6ЧРН 32/48.

В системі ДАУ дизелів 6ЧСП 18/22 при повороті рукоятки управління дистанційного поста може не змінюватися режим роботи дизеля. Причини несправності: не увімкнутий лопатевої виконавчий механізм (гідропривід), несправний дистанційний зв'язок, засмітився трубопровід підведення масла до виконавчого механізму, зменшився тиск масла в реверс-редукторної передачі, надмірно затягнута пружина блокувального золотника.

Для усунення несправності необхідно: увімкнути лопатевий виконавчий механізм, усунути несправність дистанційного зв'язку, продути стисненим повітрям мастильний трубопровід, підвищити тиск мастила в реверс-редуктора передачі (РРП), зменшити силу натягу пружини блокувального золотника.

При переводі рукоятки ДПУ з положення, відповідного холостому ходу, в положення «Вперед» або «Назад» або, навпаки, з положень «Вперед» або «Назад» у положення, що відповідає холостому ходу, РРП може не включатися, і тяга включення РРП не повертається в нейтральне положення. Причина несправності: не відрегульоване довжина тяги від поста управління до РРП. Для усунення несправності необхідно змінити довжину тяги відповідно до вказівок інструкції, зменшити сили тертя і відрегулювати силу натягу пружин на тязі включення РРП.

Вал управління місцевого поста може відпрацьовувати команду з реверсування дизеля, а реверсування з «Повного вперед» на «Повний назад» і назад може відбуватися при частоті обертання колінчастого вала більше 45хв-1. Причини несправності: низький тиск мастила в трубопроводі, коли блокувальний золотник не забезпечує зупинку виконавчого механізму при зниженні тиску масла в РРП, або занадто мала кутова швидкість колінчастого вала для холостого ходу. Для усунення несправності слід: перевірити справність трубопроводу до виконавчого механізму; продути його стисненим повітрям; встановити нормальний тиск мастила в РРП; відрегулювати блокувальний золотник (довести силу натягу пружини до значення, при якому живлення виконавчого механізму перекривається в разі зниження тиску масла в РРП); змінити налаштування регулятора так, щоб частота обертання колінчастого вала на холостому ходу збільшувалася.

В системі ДАУ дизелів 6ЧРН 32/48 дизель може не реверсувати і не пускатися стисненим повітрям або реверсувати, але не пускатися стисненим повітрям. Причини несправності: закритий клапан управління реле швидкості і зупинки або блокувальний клапан аварійної зупинки дизеля, не відчиняються клапани реверсу; несправний головний пусковий клапан або блок розвантаження і пуску. Для усунення несправності необхідно: перевірити, чи надходить повітря в систему ДАУ, до клапану аварійної зупинки, на привід засувки; відрегулювати хід клапана управління реле швидкості і зупинки; перевірити правильність дії клапанів реверсу; визначити справність мембран і пружин в клапанах і пневмоциліндрах блоку розвантаження і пуску; при надходженні повітря під певним тиском в мембранні і поршневі порожнини блоку відрегулювати хід клапанів і штовхачів.

Дизель не переходить на паливо і кутова швидкість вала не збільшується внаслідок заїдання поршня пневмоциліндра нульовий подачі палива; розриву мембрани регулятора кутової швидкості колінчастого вала; порушення регулювання безпозиційного клапана управління подачею палива.

Для усунення несправності слід перевірити правильність дії штовхача пневмоциліндра нульовий подачі палива і при необхідності відрегулювати його хід і положення засувки, змінити мембрану регулятора швидкості, відрегулювати сигнал (тиск повітря) в магістралі від безпозиційного клапана до регулятора частоти обертання при різних положеннях маховика управління.

docx
Додано
28 квітня 2022
Переглядів
1934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку