План-конспект
Відкритого уроку з музичної літератури.
Підготовила:
Викладач-методист вищої категорії
Бахмутського коледжу мистецтв
ім. І.Карабиця Панасенко І. О.
Тема уроку: Музична культура другої половини ХХ ст. Рок-музика – основні тенденції розвитку та її видатні представники. Творчість рок- груп “Led Zeppelin” та “Queen”.
Мета уроку:
А) навчальна: більш поглиблене вивчення сучасної музики засобами цікавого та пізнавального музичного та ілюстративного матеріалу, комплексний підхід до вивчення теми уроку, навчати дітей самостійно мислити та робити висновки, відрізняти талановитих митців від випадкових представників .
Б) виховна: пробудження зацікавленості учнів до яскравої і талановитої творчості кращих представників сучасної молодіжної музики, розвивати емоційну активність учнів, збагачувати дітей засобами мистецтва.
В) розвиваюча: Розвивати навики систематичного самоконтролю; Розвивати творчий підхід до роботи як засіб виховання стійкого професійного інтересу; Розвивати естетичний смак до прослуханих художніх творів; розвивати творчий пошук, уміння узагальнювати і систематизувати знання; розвивати навики отримання нових знань шляхом самостійної роботи в мережі Інтернет; розвивати професійне мислення.
Тип уроку: комплексний.
Обладнання та музично-ілюстративний матеріал:
5. ноти;
Музичні приклади:
Популярні рок-композиції гуртів “Led Zeppelin” та “Queen”.
Терміни і поняття, які виписуються на дошці:
Рок, джаз, рок-н-рол, джаз-рок, рок-балада, блюз.
Структура уроку
1.Організаційний момент – викладення теми,мети та завдань уроку.
2.Перевірка домашнього завдання за темою «Джаз. Творчість Дж. Гершвіна» – усне опитування в індивідуальній формі .
– Джаз. Історичний екскурс. Зародження джазу серед негритянських мешканців США як результат взаємодії африканської та європейської музичних культур.
– Визначення найбільш характерних рис джазової музики – його ритмічної та мелодичної непередбачуваності. Прослуховування та аналіз джазового етюду №6 М. Дворжака (виконує уч. VIII класу Медведєва Анна), визначення його жанру та характерних рис боса-нови.
– Бесіда про імпровізаційність та вільність інтерпретації джазових творів як типове явище цього мистецтва. Аналіз пісні Дж. Гершвіна «Oh, Lady Be Good», виконаної у різних джазових стилях (запис із концерту Елли Фіцджеральд).
– Нові жанри джазової музики та переосмислення класичних жанрів. Балада – риси класичної та джазової балади. М.Замороко. «Кінець дороги» (виконує уч. VII класу Борисова Євгенія).
– Підведення підсумків. Питання для закріплення:
А) В якій країні виник джаз?
Б) В яких містах США формувався власний джазовий стиль?
В) Назвіть імена найвидатніших майстрів джазу.
Г) Назвіть композиторів, які використовували інтонаційні та ритмічні джазові звороти.
Д) Які риси характерні для джазу.
– Прослуховування блюзу «Не питайте» українського композитора у виконанні учениці VIII класу Лісовенко Анастасії.
– Творчість Дж.Гершвіна. Опитування у фронтальній формі:
А) Де народився Дж.Гершвін?
Б) Яку музичну освіту він одержав?
В) Назвіть учителів Гершвіна.
Г) Шлях до музичного Олімпу. Де він працював і ким?
Д) Творчість яких композиторів він ретельно вивчав?
Е) Хто перший гідно оцінив пісні Гершвіна, скільки у нього пісень?
Є) Що пов’язувало Гершвіна із видавництвом Хармса?
Ж) Що ви знаєте про його роботу із театрами на Бродвеї?
З) Назвіть твір, який приніс Гершвіну світове визнання?
І) В якому жанрі написана «Рапсодія в блюзових тонах»?
Ї) Кілька слів про історію створення «Рапсодії».
К)Як пройшла прем’єра «Рапсодії»? Враження слухачів і відгуки критиків.
Л) У чому полягає творче відкриття Гершвіна.
Прослуховування фрагменту із «Рапсодії в блюзових тонах».
М) Назвіть інші твори Гершвіна у симфонічному жанрі.
Н) Історія створення опери «Поргі і Бесс».
О) Історичне значення опери.
Прослуховування «Колискової» із опери«Поргі і Бесс».
– Закріплення термінів і понять за темою.
– Складання тестів.
3. Викладення нової теми «Музична культура другої половини ХХ ст. Рок-музика – основні тенденції розвитку та її видатні представники. Творчість рок-груп “Led Zeppelin” та “Queen”».
– виникнення і розвиток рок-музики в 50-60-і роки ХХ ст.;
– картки для індивідуального опитування і самостійної роботи учнів;
1.Барсова И. Книга об оркестре. – К., «Музична Україна», 1988.
2.Бриль И. «Практический курс джазовой импровизации». – М.,1979.
3.Гивенталь И., Щукина Л., Ионин Б. Музыкальная литература зарубежных стран., вып.7. – М., «Музыка», 2000.
4.Джаз. – статья В.Б.Фейертага из «Музыкального энциклопедического словаря». – М.: «Советская энциклопедия», 1990.
5.Замороко Н. «Фортепиано в джазе». – К.: «Музична Україна», 1988.
6.Замороко Н. «Эстрадные и джазовые пьесы для фортепиано», К., 1988. 7.Зельченко В. «Джазовые и эстрадные композиции для ф-но». – М., 1980.
8.Конен В.Д. Пути американской музыки. – М.: «Музыка», 1977.
9.Конен В.Д. Рождение джаза. – М.: «Музыка», 1984.
10.Мысовский В., Фейертаг В. Джаз. – Л., «Советский композитор», 1960.
11.Популярная история музыки. – СПб.: «Вече», 2002.
12.Смирнов И. Популярная энциклопедия. Музыка. – М.: «Терра – книжный клуб», 2001.
13.Фёдоров Е. Рок в нескольких лицах. – М.: «Музыка», 1989.
14.Чугунов Ю. «Гармония в джазе». – М.: «Музыка», 1984.
15.Чугунов Ю. «Джазовые произведения для фортепиано». – М.,1982.
16.Шестаков Г.Ю. Рок-музыка. – статья из «Музыкального энцикло-
педического словаря». – М.: «Советская энциклопедия», 1990.
17.Юэн Д. Джорж Гершвин. Путь к славе. – М. М.: «Музыка»,1989.
18.Якушенко И. «Джазовый альбом». – М.: «Музыка»,1984.
Лекційний матеріал до відеофільмів.
Зразки таблиць, тестів та карток для індивідуального опитування.