Вихід української системи на міжнародні стандарти у зв’язку із входженням в Європейський освітній та науковий простір зумовлює необхідність поєднання науково-дослідної та навчальної діяльності учнів, що вимагає від навчальних закладів оновлення змісту освіти та форм організації навчально-виховного процесу, впровадження інноваційних методів та засобів навчання учнів при підготовці майбутніх фахівців в галузі обслуговування з професії «Адміністратор».
Актуальність проекту. Одним із методів, які суттєво збагачують навчальний процес, є метод навчальних проектів. Використання цього методу змінить традиційний підхід учнів до навчання. Даний вид роботи спрямований на стимулювання інтересу учнів до нових знань, розвиток особистості через розв’язання виробничих проблем. З огляду на це можна констатувати, що застосування сьогодні методу проектів в навчанні є не тільки дань модному напряму освіти, а й забезпечення розвитку учня як цілісної особистості.
Мета проекту: націлити учнів на перспективи соціалізації та реалізації своєї кар’єри; готувати учнів до професійного самовдосконалення.
Завдання проекту:
1. Розробити практичне завдання для виконання даного проекту;
2. Розробити критерії оцінювання знань та вмінь учнів;
3. Розробити поради щодо виконання практичного завдання.
Об’єкт дослідження: професійна підготовка адміністраторів.
Предмет дослідження: умови, форми, напрями дослідницької діяльності, проведення пробної кваліфікаційної роботи.
Теоретичне значення проекту полягає в тому, що учень зможе розкрити свої знання під час роботи над проектом, та у взаємодії учня з учнем та учня з майстром виробничого навчання.
Практичне значення проекту: підвищення використання ІКТ під час виконання практичних завдань, колективне навчання, впровадження в навчально-практичний процес інноваційних технологій засвоєння набутих вмінь та знань, гуманістичні відносини між майстром та учнем, тобто відносини на основі врахування індивідуального прояву учня.
Вид проекту: навчально-маркетинговий, спрямований на уміле застосування теоретичних знань та практичних навичок, розв’язання виробничих завдань в підготовці адміністраторів.
Учасники проекту: учні, майстри виробничого навчання.
Тривалість реалізації проекту: протягом року.
Чи можна в умовах професійної освіти виконувати маркетингові проекти? Очевидно, що так, проте вони матимуть певні відмінності у змісті та структурі. Розглянемо докладніше етапи навчального проекту, який можна виконувати самостійно чи у співпраці з майстром або одногрупниками.
Успішність та ефективність навчального проектування теж забезпечується за умови правильної й послідовної, організаційно спланованої діяльності. Зміст проектування складається з таких етапів, які взаємопов'язані між собою й найефективніше розкривають послідовність розроблення та виконання проекту, а саме:
І. Перший етап проектування — організаційно – підготовчий - правильний вибір об’єкту проектування, адже від цього залежить успіх подальшої роботи. На цьому етапі обирається галузь діяльності та тип підприємства, усвідомлюється значення майбутнього вибору як для самого себе, так і загалом для суспільства, тобто визначитись у доцільності виконання проекту. Збирається інформація стосовно обраної галузі, яку проектуватимуть, використовуючи довідники, книги, журнали, каталоги, мережу Інтернет. Проектувальники формують і пропонують різноманітні ідеї, обговорюють оптимальний варіант запропонованого типу підприємства, аналізують різні варіанти його функціонування.
ІІ. Наступний етап проектування — конструкторський . На цьому етапі проектувальники складають ескізи можливих варіантів майбутнього підприємства, здійснюють функціональний і статистичний аналіз, на основі чого вибирають оптимальний вид діяльності майбутньої фірми, виконують економічні, екологічні та міні-маркетингові дослідження і вносять відповідні зміни. На цьому етапі також розробляють план-схему приміщення, організаційну структуру та перспективний план обслуговування відвідувачів, на основі чого буде формуватись майбутня діяльність фірми.
ІІІ. На третьому етапі — технологічному — виконують заплановані операції, здійснюють самоконтроль та оцінюють якість проекту. Цей етап проектування складається з таких стадій, як виконання операцій, передбачених технологічним процесом, самоконтроль діяльності, дотримання технологічної, трудової дисципліни, культури праці.
IV. На завершальному етапі здійснюють кінцевий контроль проекту. Виявлені недоліки та неполадки намагаються усунути. Виконану роботу аналізують, з'ясовують, чи досягнуто мети, яким є результат праці, роблять самооцінку спроектованого підприємства. Результати роботи подаються в двох виглядах: друкованому та електронному.
Практичне завдання для учнів:
Ви придбали приміщення для створення підприємства. Для його відкриття та ефективної діяльності в подальшому Вам необхідно виконати наступні роботи:
1. Назвати підприємство;
2. Обрати вид зайнятості (галузь діяльності);
3. Розробити лозунг та логотип компанії;
4. Створити візитну картку підприємства;
5. Вказати юридичну адресу та контакти;
6. Розробити план-схему приміщення;
7. Оформити головну сторінку веб - сайту;
8. Описати діяльність фірми;
9. Охарактеризувати спеціалізацію підприємства (опис товарів та послуг);
10. Схематично відобразити організаційну структуру фірми;
11. Перерахувати партнерів підприємства (схематично чи в таблиці);
12. Розробити графік роботи підприємства;
13. Створити пам’ятку працівника «Шлях до висококваліфікованого фахівця»;
14. Розробити дрес код та стиль підприємства;
15. Розробити зовнішню рекламу;
16. Розробити перспективний план обслуговування відвідувачів.
«Я – підприємець»
Майстер в/н: _______________________________
Розшифровка балів до участі в роботі І. Активність (1 бал):
0,4 бали – низький рівень активності (учень майже не приймає участь в розробці проекту; 1-5 ідей);
0,7 балів – середній рівень активності (учень приймає участь, але не проявляє високої зацікавленості; 5-10 ідей); 1 бал – високий рівень активності (учень приймає активну участь, виступає лідером проекту; більше 10 ідей).
ІІ. Оригінальність пропозицій (1 бал):
0,5 балів – учень пропонує класичні методи створення власного підприємства (орієнтація на існуючі фірми); 1 бал – учень пропонує нестандартні, інноваційні методи організації власного підприємства.
ІІІ. Вміння висловлювати та аргументувати свою думку, обговорювати пропозиції (2 бали):
0,5 балів – учень не проявляє високої активності в обговоренні та не будує логічні ланцюги висловлювання власних думок;
1 бал – учень не проявляє високої активності в обговоренні, але намагається сформувати власну точку зору;
1,5 балів – учень бере активну участь в обговоренні та аргументує власну точку зору щодо вирішення тих чи інших завдань;
2 бали - учень є дуже активним в обговореннях та подає на розгляд групі власні ідеї існування підприємства.
Розшифровка балів до оформлення роботи І. Розміщений матеріал відповідає тематиці проекту (1 бал):
0,5 балів – містить близький за тематикою матеріал, але не несе важливої інформативної функції;
0,7 балів – загалом відповідає тематиці проекту і є досить інформативним; 1 бал – точно відповідає тематиці, містить дуже важливу інформацію.
ІІ. Якість, повнота, логічність подання інформації (2 бали):
0,5 балів – інформація залишає багато питань, не дає повної ясності висвітлювання питання;
1 бал – подана інформація не достатньо вичерпна, а також немає новизни; 1,5 бали – подана інформація достатньо вичерпна, але не зовсім актуальна; 2 бали - подається вичерпна, актуальна інформація.
ІІІ. Творчі знахідки та оригінальність у оформленні роботи (3 бали):
1 бал – сухо викладений матеріал, без «творчих» зусиль;
2 бали – оригінальні рішення переважно не підпорядковані, подекуди заважають сприйняттю інформації;
3 бали – при виконанні роботи був застосований творчий підхід, знайдені оригінальні рішення, які органічно доповнюють матеріал і підкреслюють його інформативність.
ІV. Додаткові бали (2 бали):
1 бал – учень своєчасно виконав доручене йому завдання;
2 бали - учень своєчасно виконав доручене йому завдання та брав активну участь у виконанні інших завдань.