Українська мова
7 клас.
Розділ. Морфологія
Автор: Товмач Лідія Іванівна, учитель української мови і літератури Виповзького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» Переяслав-Хмельницької районної ради
Тема. Не і ні з прислівниками
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова; Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.
Мета: ознайомити учнів з написанням не і ні з прислівниками; формувати вміння знаходити вивчену орфограму та вміти обґрунтовувати вибір написання за допомогою вивчених правил; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати в учнів культуру мовлення, працелюбність.
Обладнання: дошка, підручник, картки для тренінгу, комп’ютер, узагальнююча таблиця «не і ні з прислівниками».
Методи та прийоми: дослідження, тренінг пам'яті, спостереження над мовним матеріалом, гра «Хто перший», «Ерудит».
Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова робота, метод «мікрофон».
Хід уроку
(Слайд 2)
І. Організаційний етап.
І. Емоційне налаштування на урок.
Учитель. Доброго дня, діти! А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?
Сьогодні разом ми зібрались
У школі, класі, отже, тут.
І ненароком всі дізнались:
як радісно успішним буть!
Так, ненавмисне ми почали
Тему нову вчить.
Бо кожному із нас казали:
„Без знань не можна похвалить”.
Покажіть, будь ласка, ваш настрій смайликами (учні показують відповідні смайлики). А тепер скажіть про ваш настрій прислівниками (учні називають прислівники: мені радісно, весело, добре, спокійно...)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Оглядово перевірити наявність виконаного письмового домашнього завдання.
— У кого виникли труднощі під час виконання домашнього завдання?
2.Учитель. Пригадаймо, що ми вже вивчили про прислівники.
Бліц-опитування (Метод «Незакінчені речення»)
(Слайд 3)
Вчитель нагадує учням правила взаємодії учнів на уроці.
• Умій говорити та слухати.
• Поважай усі висловлені думки.
• Будь ввічливим: не ображай та не ображайся.
• Будь активним.
• Пиши та говори правильно.
ІІ. Мотиваційний етап.
III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Аутотренінг
Я
|
Учень особистість думаю, замислююся |
2. Тренінг пам'яті
Учні запам'ятовують слова, які учитель показує на картках.
Необхідно, небайдуже, незабаром, недаремно, несподівано, не важко, а легко, невтомно, неохоче, невигідно, не широко, а вузько, нерадісно, недбало.
3. Спостереження над мовним матеріалом
Синтаксична роль прислівників.
Тимко встав нерано. Коли Тимко встав, було вже не рано.
4.Вибіркове письмо
• Виписати прислівники з ні, пояснити написання, розставити наголоси в словах.
То снідаю, то обідаю, а погуляти ніколи. Хто нічого не робить, той немає часу. Ні взад, ні вперед — лишається посеред. Дайте води, бо так їсти хочеться, що переночувати ніде. Ні сюди, ні туди, ні саньми, ні колесами.
Пояснити зміст другого прислів'я.
5. Гра «Хто перший?»
Дібрати до поданих слів прислівники-синоніми з не, наприклад: дешево — недорого.
Мало — небагато
безугавно — невгамовно
безрадісно — невесело
погано — недобре
спішно — невідкладно
помилково — невірно
(Слайд 5)
6. Гра «Ерудит»
Записати речення, замінюючи прислівники синонімами з не
• Завдання слід виконати терміново. (Негайно)
• Малюнок виконано добре. (Непогано)
• До лісу було близько. (Недалеко)
Любі діти! Сподіваюся, що сьогодні ви дізнаєтеся більше нового та цікавого про прислівник.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Запис теми у зошит.
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
( Слайд 6)
Вчитель. Для подальшої роботи нам потрібно об’єднатись у грипи за кольором фігури.
(Слайд 7)
1.Робота в групах
(Слайд 8)
І група – дослідники Запишіть прислівники з не — разом і окремо.
Не/дбалий, не/уважний, не/дорогий, а дешевий, не/ довірливість, не/вірність, не/дощ, а злива, не/розлучний, не/правильний, а помилковий, не/показний (скромний, непримітний).
(Слайд 9)
ІІ група — теоретики
Робота з теоретичним матеріалом
(Слайд 10)
Робота з теоретичним матеріалом
Пам’ятка. Пояснення учнів з допомогою вчителя про написання не з прислівниками з використанням таблиці підручника.
Не пишеться разом, коли
1. Не частина кореня (прислівник без не не вживається)
2. Не – префікс:
Наприклад: невесело - сумно, погано — непогано (добре).
(Слайд 11)
Не пишеться окремо
не глибоко, а мілко.
не по-нашому, не сьогодні-завтра.
(Слайд 12)
Порівняй!
(Слайд 13)
Ні в прислівниках є префіксом, а тому завжди пишеться з ними разом: ніхто, ніколи,ніде,нізащо,ніяково.
Ні пишеться окремо:
У фразеологізмах: ні туди ні сюди, ні так ні сяк
У повтореннях: Ні холодно ні жарко, ні високо ні низько
(Слайд 14)
Запам’ятай!
(Слайд 15)
1. Самостійна робота.
Замінити наведені прислівники з префіксом не синонімами. Утворити з ними словосполучення за поданим зразком.
Незабаром — скоро настане.
Небагато, невгамовно, невесело, невиразно, невідкладно, невірно, недорого, недобре, нелегко.
Слова для довідок: скоро, мало, трохи, безугавно, сумно, безрадісно, розпливчасто, спішно, помилково, дешево, погано, важко.
Фізкультхвилинка
Учитель. Встаньте, діти, усміхніться і до сонця потягніться! Заплющте очі, уявіть, що сонячне проміння торкається ваших долонь. Вам тепло, приємно. Упіймайте сонячного зайчика. Прислухайтесь, що він вам розповідає. Випустіть ці теплі і ввічливі слова, щоб їх почули всі.
V. Операційно – пізнавальний етап. Виконання системи вправ на осмислення матеріалу, формування практичних умінь і навичок.
1. Доберіть до поданих прислівників синоніми з префіксом не-
Рідко, дивно, терміново, витривало , високо, слабко, стійко, голосно
(у 5 клітинці по-вертикалі прочитаєте ключове слово – синоніми)
(Слайд 16)
2. Заповніть таблицю ні разом або окремо зі словами.
Ні разом |
Ні окремо |
Ні трохи; ні коли; ні кого; ні від кого; ні де; ні защо; ні чим; ні сном, ні духом; ні куди; ні скільки; ні стільки, ні скільки; ні звідки; ні вперед, ні назад; ні звідкіль; ні на що; ні туди, ні сюди; ні там, ні сям.
(Слайд 17)
3. Творча лабораторія. Ігрове завдання . Запишіть прислівники з не у дві колонки: разом,окремо.
Не прямо, ненароком, не так, недобре, не запанібрата, не інакше, неприпустимо, не щодавно, не вмить, не всмак, не досить, не дорого, не цілком, не забутньо, не абияк, не достатньо, не раз, не весело, не тричі, не тихше, не послабно, не ранком, не минуче, не знизу, не подалік, не взимку, не всередині, не пояснимо.
Підкресліть у словах третю з кінця букву і прочитаєте продовження вислову англійського письменника Вальтера Скотта: "Кришталь і серце втратили б свою ціну,..."
Прочитайте: (якби вони не були такими крихкими)
Разом |
Окремо |
Непрямо |
не так |
ненароком |
не запанібрата |
недобре |
не інакше |
неприпустимо |
не вмить |
нещодавно |
не всмак |
недорого |
не досить |
незабутньо |
не цілком |
неабияк |
не раз |
недостатньо |
не тричі |
невесело |
не тихше |
непослабно |
не ранком |
неминуче |
не знизу |
неподалік |
не взимку |
непояснимо |
не всередині |
(Слайд 18)
4. З'єднайте, де потрібно, не зі словами.
Не ополудні, не перекидьки, не смачно, не визнаючи, подвір'я не метене, не навидячи, не дружно, не зсередини, не куплена річ; не високо, а низько; не ясно, давно не читана книга, не з'ясоване питання, не зчувшись, не чутно, ще не дописаний лист, не врахований факт, не нависно, будинок не збудований, не зйомна деталь.
Підкресліть у словах, які пишуться разом з не, четверту від початку букву і прочитаєте назву відомого роману Ліни Костенко(Маруся Чурай)
VІ. Підсумки уроку.
Закінчіть думку:
Якщо у реченні є протиставлення, виражене сполучником а, то не з прислівником пишеться…
Якщо прислівник з не щось стверджує, то не треба писати…, а коли заперечує, — писати …
(Слайд 19)
Рефлексія. «Мікрофон»
1.Що на уроці сподобалося найбільше?
2.Чи досягли ми мети уроку?
3. В чому виникали труднощі?
4. Як їх подолати?
VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
(Слайд 20)
VІІІ. Домашнє завдання.
Список використаних джерел
Додаткові завдання
1. Доберіть до поданих прислівників синоніми з префіксом не-.
Близько —
вороже —
жорстоко —
стисло —
хмуро —
мілко —
нудно —
сумно —
брудно —
дешево —
легко —
часто —
мало —
низько —
раптом —
удавано —
тривожно —
помилково —
2. Виписати з поданого тексту прислівники, вказати їх розряд, пояснити спосіб творення та написання.
З давніх-давен через село Медвин пролягає лебединий шлях. Коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м'яку сонячну основу, приносять на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплини, розгонисто підіймалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті сонцем перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір'я.
(За М. Стельмахом)
3. Заповнити таблицю «Не з іменниками, прикметниками і прислівниками» поданими нижче словами.
Не пишеться разом |
Не пишеться окремо |
(виступає в ролі префікса) |
(виступає в ролі частки) |
(Не) дружелюбно, а вороже; (не) легкий; (не) ввічливість; (не) дорогий, а дешевий; (не) довірливість; (не) зворотно; (не) розлучний; (не) ясно, а смутно; (не) показний; (не) вірність; (не) боязливий, а сміливий; (не) смачно; (не) поспішливо, а повільно; (не) добрий, а злий; (не) працездатність; (не) правильно, а помилково.
4.Записати речення, розкриваючи дужки, пояснити написання прислівників.
Відразу ж за гаєм, (не) подалік від лісового озера, рясніли садки.
На море (не) помітно впали сутінки. (Ю. Збанацький)
А (не) далеко край дороги отару гнали чабани. (Т. Шевченко)
Пасажири (не) задоволено загомоніли.
(Не) забаром має світати.
В білім цвіту (не) порушно стоять дерева. (М. Трублаїні)
Сонце доходило вже до полудня і пекло (не) милосердно. (І. Франко)
Скоро казку повідати, та (не) скоро путь верстати. (Н. Забіла)
Дівчина стояла (не) рухомо, мов тополя, похилена вітром. (О. Гончар)
Вода (не) стримно наступала на береги. (М. Бажан)
5.Записати речення, добираючи за наведеним зразком до кожного прислівника синонім з префіксом не-.
Завдання слід виконати терміново.
Ми часто відвідуємо краєзнавчий музей.
Малюнок виконано добре.
До лісу було близько.
Зненацька з-за рогу виїхала машина.
Тривожно гудуть сирени в порту.
Річка тихо несе свої води.
6. Вставте на місці пропусків прислівники з не.
1. Кайся _____________ (не/рано) вставати, а кайся допізна спати.
2. Сиди, Тетяно, бо ще ______________ (не/пізно), а рано.
3. За праве діло стій ________________ (не/боязко), а сміло.
4. Щастя ____________ (не/довго) триває, а біда (не/швидко) минає.
5. Хитрощами ______________ (не/довго) проживеш.
6. Сій ________________ (не/рідко) — зіжнеш густо (Нар. тв.).