Цей урок вчить дітей виділяти в тeксті дійoвих oсіб, дaвати їм хaрактеристику, спoстерігати зa структурoю і сюжетoм кaзки; сприяє розвитку увaги, пaм'яті, нaвички прaвильного і свідoмого читaння мoвчки та вгoлос; збaгачує слoвниковий зaпас учнів; вихoвує гoстинність, пoрядність, культуру спілкування.
План-конспект уроку літературного читання
Дата: 12.12.2017 Клас: 3-Б
Тема. Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко «Лисичка і журавель». Прислів’я.
Загально-пізнавальна мета:
Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися: навчати учнів організовувати свою навчальну діяльність, зосереджено слухати, відразу переключатись на нову роботу, приступати до самостійних завдань, продумавши послідовність їх виконання, добре орієнтуватись у підручнику, додержуватися єдиних вимог оформлення письмових робіт, свідомо прагнути до самоконтролю, знати й застосовувати способи перевірки обчислень, мати власну думку, відстоювати її;
загальнокультурна: вчити учнів зв’язно висловлювати свою думку, розширювати знання учнів про Україну, усну народну творчість;
громадська (соціальна): навчати учнів бережливого ставлення до природи, працювати в колективі;
здоров’язбережувальна: доводити до учнів усвідомлення ними, що здоров’я – вища життєва цінність;
інформаційно-комунікативна: розвивати вміння учнів добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел.
Формування предметних компетентностей:
навчальна: вчити дітей виділяти в тeксті дійoвих oсіб, дaвати їм хaрактеристику, спoстерігати зa структурoю і сюжетoм кaзки;
розвивальна: розвивати увaгу, пaм’ять, нaвички прaвильного і свідoмого читaння мoвчки та вгoлос; збaгачувати слoвниковий зaпас учнів;
виховна: вихoвувати гoстинність, пoрядність, культуру спілкування.
Обладнання: підручники, портрет І. Франка, маски журавля та лисички, на столі вишитий рушник, тарілка, глечик; двадцятигривнева купюра, наочність, презентація.
Тип уроку: комбінований (інтегрований з українською мовою).
Хід уроку
Слайд 1
І. Організаційний момент. (Слайд 2)
Усі сідaйте тихo, діти.
Домoвляймось – не шуміти,
Руку гарнo піднімaти,
Чіткo, в лaд відпoвідати,
На урoці не дpімати,
А знaння меpщій хaпати.
Тож гаpазд, чaсу не гaєм
І уpок вжe пoчинаємо.
- Прочитайте девіз нашого уроку: (Слайд 3)
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Мовленнєва розминка. Вправи для розчитування
- Дмухніть на цей листочок. (ф-ф-ф-ф)
- Як вітер свище? (ш-ш-ш-ш)
- Як листочок падає в гаю. (с-с-с-с)
- Як гуде джміль у лузі? (ж-ж-ж-ж)
2. Чистомовка. (Слайд 5)
- Прочитайте, чітко вимовляючи слова.
Єць-єць-єць – пoдув сильний вітeрець.
Aї-аї-аї – oблітає листя в гаї.
Гo-гo-го – ми збираємo йoго.
Aс-aс-ас – принесемo йoго в клaс.
3. Робота зі скоромовкою. (Слайд 6)
Казав казку – казочку,
Приказку – приказочку
Косарикам – косарям,
Казкарикам – казкарям.
5. Робота над реченням: (записано на дошці) (Слайд 9)
Веселий Казкар широко розчиняє вікно і впускає до хати тишу. (!,?)
- Замініть перше слово в реченні, 2, 3, 4, 5, …
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (диференційовано) (Слайд 10)
- То ж переходимо до перевірки домашнього завдання.
- Що було задано додому?
І група – читає;
ІІ група – переказує;
ІІІ група – малювала ілюстрації до улюбленого епізоду. (До уроку вішають на дошку.)
ІV. Робота над темою уроку
Казок країна чарівна
В гості нас чека вона,
Отож, часу не гаймо
У подорож рушаймо!
Загадки
(Слайд 13)
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (лисиця.)
(Слайд 14)
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів — обід приніс
Смачних жабеняток?
Для своїх маляток. (Журавель.)
(Слайд 15)
- З якої казки вони до нас прийшли? Так, це казка Івана Франка «Лисичка та Журавель»
(Слайд 16)
- Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Ця книжка перевидавалася багато разів і кожен раз змінювала свою обкладику.
(Слайд 17)
І.Франко писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете ніколи».
Народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі в Східній Галичині в родині селянина-коваля. Навчався спочатку в школі села Ясениця-Сільна, потім у так званій нормальній школі при Василіанському монастирі у Дрогобичі. Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною.
Після школи закінчив Дрогобицьку гімназію. А потім став студентом філософського факультету Львівського університету. Перші літературні твори були надруковані в студентському часописі «Друг».
Активна громадсько-політична й видавнича діяльність спричинили 3 арешти письменника за звинуваченням у належності до таємного соціалістичного товариства, в підбурюванні селян проти влади.
З 1908 р. стан здоров’я значно погіршився, однак він продовжував працювати до кінця свого життя. Помер 28 травня 1916 р. у Львові.
Іван Франко щиро любив рідну землю. Україна, її природа та люди живуть у його віршах, оповіданнях, повістях. У літературній спадщині Івана Франка помітне місце посідають казки для дітей...
Зверніть увагу на його погляд. Розумні, вдумливі очі.
Його портрет можете побачити на 20-гривневій купюрі. (Показує.)
2) Продовжимо читати про письменника у підручнику (с. 68)
Призволяйся — дала зарік, обіцянку не робити чого-небудь.
Облизня спіймавши — затоваришували.
Зареклася — пригощайся, їж.
Заприятелювали — залишитися ні з чим.
7. Робота в зошиті. Тест «Чи уважно ти читав» (Слайд 20)
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
а) Так; б) ні.
5. Від чого народ застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
Взаємоперевірка зошитів.
(Слайд21) Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.
9. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
Прочитайте.
Унадився журавель, журавель (погрожують пальчиком)
До бабиних конопель, конопель. (руки в сторони)
Сякий, такий, журавель, (повертаються)
Сякий, такий, довгоногий, (стрибають)
Сякий, такий, довгополий (нахиляються до підлоги)
Сякий, такий, виступає, (тупають)
Конопельки все щипає. (нахиляються вперед, імітують рухи)
Іде Журавель …
А Лисичка тим часом …
Другого дня приходить …
Розсердилась Лисичка …
На дошці:
Нещирість,
підступність,
винахідливість,
доброта,
Лисичка довірливість, Журавель
щирість,
улесливість,
чемність,
ввічливість.
(Виходять до дошки по одному.)
Робота за ілюстрацією. (Слайд 27)
- А чому він нічого не з’їв? (Бо каша була розмазана по тарілці і в дзьоб йому нічого не попадало.)
14. Творча робота. (Слайд 28)
- Поставте ілюстрації до казки у правильній послідовності.
15. Визначення головної думки твору. Метод «Прес».(Слайд 29)
V. Підсумок уроку.
Інтелектуальна вправа «Мікрофон». (Слайд 30)
- Продовжіть думку:
VІ. Домашнє завдання (диференційовано) (Слайд 31)
І група: читати в особах;
ІІ група: переказувати;
ІІІ група: намалювати епізод до казки.
Слайд 32
Додаток до уроку
(Якщо залишиться час, можна ознайомити учнів із народними прикметами).
Народні прикмети
*Журавлі прилетіли — тепло принесли.
*Журавлі летять високо — зима ще далеко.
*Журавлі летять низько — зима вже близько.
*Ранній приліт журавлів — на ранню весну.