"Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко «Лисичка і журавель». Прислів’я"

Про матеріал

Цей урок вчить дітей виділяти в тeксті дійoвих oсіб, дaвати їм хaрактеристику, спoстерігати зa структурoю і сюжетoм кaзки; сприяє розвитку увaги, пaм'яті, нaвички прaвильного і свідoмого читaння мoвчки та вгoлос; збaгачує слoвниковий зaпас учнів; вихoвує гoстинність, пoрядність, культуру спілкування.

Перегляд файлу

План-конспект уроку літературного читання

Дата: 12.12.2017                                                                                      Клас: 3-Б

 

Тема. Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко «Лисичка і журавель». Прислів’я.

Загально-пізнавальна мета:

Формування ключових компетентностей:

вміння вчитися: навчати учнів організовувати свою навчальну діяльність, зосереджено слухати, відразу переключатись на нову роботу, приступати до самостійних завдань, продумавши послідовність їх виконання, добре орієнтуватись у підручнику, додержуватися єдиних вимог оформлення письмових робіт, свідомо прагнути до самоконтролю, знати й застосовувати способи перевірки обчислень, мати власну думку, відстоювати її;

загальнокультурна: вчити учнів звязно висловлювати свою думку, розширювати знання учнів про Україну, усну народну творчість;

громадська (соціальна): навчати учнів бережливого ставлення до природи, працювати в колективі;

здоровязбережувальна: доводити до учнів усвідомлення ними, що здоровя – вища життєва цінність;

інформаційно-комунікативна: розвивати вміння учнів добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел.

Формування предметних компетентностей:

навчальна: вчити дітей виділяти в тeксті дійoвих oсіб, дaвати їм хaрактеристику, спoстерігати зa структурoю і сюжетoм кaзки;

розвивальна: розвивати увaгу, пaм’ять, нaвички прaвильного і свідoмого читaння мoвчки та вгoлос; збaгачувати слoвниковий зaпас учнів;

виховна: вихoвувати гoстинність, пoрядність, культуру спілкування.

Обладнання: підручники, портрет І. Франка, маски журавля та лисички, на столі вишитий рушник, тарілка, глечик; двадцятигривнева купюра, наочність, презентація.

Тип уроку: комбінований (інтегрований з українською мовою).

 

Хід уроку

Слайд 1

І. Організаційний момент. (Слайд 2)

Усі сідaйте тихo, діти.

Домoвляймось – не шуміти,

Руку гарнo піднімaти,

Чіткo, в лaд відпoвідати,

На урoці не дpімати,

А знaння меpщій хaпати.

Тож гаpазд, чaсу не гaєм

І уpок вжe пoчинаємо.

 

- Прочитайте девіз нашого уроку:  (Слайд 3)

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Мовленнєва розминка. Вправи для розчитування

  1.               Фонетична зарядка. (Слайд 4)

- Дмухніть на цей листочок. (ф-ф-ф-ф)

- Як вітер свище? (ш-ш-ш-ш)

- Як листочок падає в гаю. (с-с-с-с)

- Як гуде джміль у лузі? (ж-ж-ж-ж)

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020889.JPG

2. Чистомовка. (Слайд 5)

- Прочитайте, чітко вимовляючи слова.

   Єць-єць-єць – пoдув сильний вітeрець.

   Aї-аї-аї – oблітає листя в гаї.

   Гo-гo-го – ми збираємo йoго.

   Aс-aс-ас – принесемo йoго в клaс.

 

3. Робота зі скоромовкою. (Слайд 6)

Казав казку – казочку, 
Приказку – приказочку 
Косарикам – косарям, 
Казкарикам – казкарям. 

  •    Назвіть спільнокореневі слова. (Казка, казочка, казкар, казкарик). Який корінь в цих словах? (-каз-)

 

  1. Вправи на швидке розпізнавання слів (з домашнього завдання) (Слайд 7)
  •    Спробуйте прочитати швидко!
  •    Читайте і називайте антонім. (Слайд 8)

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020910.JPG

5. Робота над реченням: (записано на дошці) (Слайд 9)

Веселий Казкар широко розчиняє вікно і впускає до хати тишу. (!,?)

  •    Прочитайте речення.
  •    Прочитайте його з окличною інтонацією.
  •    Прочитайте його з питальною інтонацією. Спитайте, хто розчиняє вікно? Який був Казкар? Що розчиняє Казкар? Як він розчиняє вікно? Що впускав до хати? Куди впускав тишу?

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020890.JPG

- Замініть перше слово в реченні, 2, 3, 4, 5, …

  •    Знайдіть граматичну основу речення.
  •    З якого тексту це речення? (Це речення з домашнього тексту «Як зажурився веселий Казкар»
  •    Знайдіть і прочитайте його повністю.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання (диференційовано) (Слайд 10)

- То ж переходимо до перевірки домашнього завдання.

- Що було задано додому?

І група – читає;

ІІ група – переказує;

ІІІ група – малювала ілюстрації до улюбленого епізоду. (До уроку вішають на дошку.)

 

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020891.JPG         C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020894.JPG

ІV. Робота над темою уроку

  1.               Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 11)
  •    Чи любите ви читати казки?
  •    Якими словами найчастіше вони починаються?

 

  1.               Оголошення теми та мети уроку. (Слайд 12)
  •    Сьогодні ми з вами продовжуємо подорожувати цікавою Країною казок.

Казок країна чарівна

В гості нас чека вона,

Отож, часу не гаймо

У подорож рушаймо!

  •    Ми прочитаємо казку про тварин. Відгадайте загадки і ви дізнаєтесь, про яких саме.

Загадки

(Слайд 13)

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа —

В них таке смачненьке м’ясо…

Вовку-брату я сестриця,

 А зовуть мене… (лисиця.)

(Слайд 14)

Довгі ноги, довгий ніс,

Прилетів — обід приніс

Смачних жабеняток?

Для своїх маляток. (Журавель.)

(Слайд 15)

- З якої казки вони до нас прийшли? Так, це казка Івана Франка «Лисичка та Журавель»

(Слайд 16)

- Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Ця книжка перевидавалася багато разів і кожен раз змінювала свою обкладику.

(Слайд 17)

І.Франко писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете ніколи».

 

  1.               Ознайомлення з біографією та творчістю письменника
  1.               Розповідь вчителя

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020893.JPG

Народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі в Східній Галичині в родині селянина-коваля. Навчався спочатку в школі села Ясениця-Сільна, потім у так званій нормальній школі при Василіанському монастирі у Дрогобичі. Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною.                        

Після школи закінчив Дрогобицьку гімназію. А потім став студентом філософського факультету Львівського університету. Перші літературні твори були надруковані в студентському часописі «Друг».

Активна громадсько-політична й видавнича діяльність спричинили 3 арешти письменника за звинуваченням у належності до таємного соціалістичного товариства, в підбурюванні селян проти влади.

З 1908 р. стан здоров’я значно погіршився, однак він продовжував працювати до кінця свого життя. Помер 28 травня 1916  р. у Львові.

Іван Франко щиро любив рідну землю. Україна, її природа та люди живуть у його віршах, оповіданнях, повістях. У літературній спадщині Івана Франка помітне місце посідають казки для дітей...

      Зверніть увагу на його погляд. Розумні, вдумливі очі.

Його портрет можете побачити на 20-гривневій купюрі. (Показує.)

 

2) Продовжимо читати про письменника у підручнику (с. 68)

  •    Що запамятали про нього?
  1. Прослуховування аудіо запису казки. (Діти читають напівголосно.) (Слайд 18)
  •    Прослухайте аудіозапис казки. Будьте уважні. Запамятовуйте події, які в ній відбуватимуться. (Натиснути на картинку посередині – на позначку)

 

  1.               Бесіда за прослуханим твором:
  •    Чи знайома вам ця казка? (Українська народна казка)
  •    Хто головні герої казки?
  •    Чи вдалося Лисичці перехитрити Журавля?
  •    Як відплатив Журавель за гостинність?

 

  1.               Словникова робота. (Слайд 19)
  •    До слів лівого стовпчика доберіть відповідні тлумачення з правого.

Призволяйся —                           дала зарік, обіцянку не робити чого-небудь.

Облизня спіймавши —               затоваришували.

Зареклася —                                пригощайся, їж.

Заприятелювали —                     залишитися ні з чим.

 

7. Робота в зошиті. Тест  «Чи уважно ти читав» (Слайд 20)

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020912.JPG      C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020911.JPG

1.  Цей твір є ...                                                                                   

а) оповіданням;               б) казкою.                                       

2.  Хто перший запросив приятеля у гості?                                      

 а) Лисичка;                        б) Журавель.                                                                                                                                         

3.  На що сподівався кожен із гостей?

а)  Що прийде у гості й гарно поговорить.

б)  Що прийде у гості й гарно поїсть.

4.  Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?

а) Так;                             б) ні.

5.  Від чого народ застерігає у цій казці?

а) Від скупості;                б) від лінощів.

6.  Яка головна думка твору?

а)  Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;

б)  комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.

Взаємоперевірка зошитів. 

(Слайд21)  Відповіді: 1) б;   2) а;   3) б;   4) а;   5) а;   6) а.

 

  1. Гімнастика для очей. (Слайд 22)
  • Перед тим, як почнете читати новий твір, зробимо зарядку для наших оченят. Уявіть, що ви у лузі і спостерігаєте за комахами, які літають.

 

  1. Повторне читання в особах. (Діти в масках). (Слайд 23)
  •                   Як слід читати слова Лисички? Журавля?

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020896.JPG     C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020897.JPG

9. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

  •    Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості?
  •    Чи щирим було її запрошення? (Щирим)
  •    Доведіть свою думку. (Лисичка називала його Журавликом, Любчиком)
  •    Яку посудину вибрала Лисичка для частування гостя? (Тарілку)
  •    Як ви думаєте, чому? (Бо вона сама їсть із тарілки)
  •    Як поводилась Лисичка зі своїм гостем під час обіду? (Припрошувала)

Прочитайте.

  •    Чи вдалося Журавлеві скуштувати частування, яке приготувала Лисичка?  (Не вдалося)
  •    Як повів себе Журавель після Лисиччиного частування? (Він подякував Лисичці невеселим голосом і запросив її до себе в гості)
  •    Знайдіть в тексті, як Журавель готувався до приходу Лисички в гості?
  •    Яку посудину обрав для частування? Прочитай. (Глечик)
  •    А чому саме глечик? (Бо їв завжди з глечика)
  •    А тепер прочитаємо, як Журавлик пригощав Лисичку. (Він її припрошував, а сам пригощався).
  •    Як повела себе Лисичка після частування?

 

  1.               Фізкультхвилинка (укр. народна пісня)(Слайд 24. Натиснути на картинку посередині – на позначку)

Унадився журавель, журавель        (погрожують пальчиком)                         

До бабиних конопель, конопель.    (руки в сторони)

Сякий, такий, журавель,                  (повертаються)

Сякий, такий, довгоногий,              (стрибають)

Сякий, такий, довгополий               (нахиляються до підлоги)

Сякий, такий, виступає,                  (тупають)

Конопельки все щипає.                  (нахиляються вперед, імітують рухи)

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020905.JPG

  1.  Гра «Хвости» (Слайд 25)
  • Знайдіть та продовжіть читати речення.

Іде Журавель …

А Лисичка тим часом …

Другого дня приходить …

Розсердилась Лисичка …

 

  1.  Характеристика героїв казки. (Слайд 26)

На дошці:         

Нещирість,

підступність,

винахідливість,

доброта,

Лисичка                      довірливість,                      Журавель

щирість,

улесливість,

чемність,

ввічливість.

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020899.JPG

  •    Дівчатка, виберіть слова, що характеризують Лисичку, і покажіть стрілками до неї. Хлопчики, виберіть слова, що характеризують журавля.

(Виходять до дошки по одному.)

 

 Робота за ілюстрацією. (Слайд 27)

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020909.JPG

  • Зверніть увагу на ілюстрацію до казки на ст. 69.
  • Кого зобразив художник на малюнку?
  • Яким зображено погляд Лисички? (Хитрий)
  • Які рядки казки проілюстрував художник. (-Призволяйся, не погордуй. Сама варила. Журавель стук, стук дзьобом – нічого не спіймав.)

-  А чому він нічого не зїв? (Бо каша була розмазана по тарілці і в дзьоб йому нічого не попадало.)

 

14. Творча робота. (Слайд 28)

- Поставте ілюстрації до казки у правильній послідовності.

 

15. Визначення головної думки твору. Метод «Прес».(Слайд 29)

  • Чи правильно вчинила Лисичка? (Я вважаю, що Лисичка вчинила не правильно.)
  • А як потрібно було вчинити? (Я думаю, що їй потрібно було приготовлену страву для Журавля покласти в глечик.)
  • Чого навчає казка? (Треба бути щирим і вміти дружити.)

 

V. Підсумок уроку.

Інтелектуальна вправа «Мікрофон». (Слайд 30)

    -  Продовжіть думку:

  •                   На уроці я навчився: (характеризувати казкових героїв, виразно читати текст, давати правильні відповіді на питання).
  •                   Я дізнався: (про життя Івана Яковича Франка, його творчість).
  •                   Я зрозумів що: (потрібно жити дружно, не чинити зла іншим).

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020907.JPG   C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020908.JPG

VІ. Домашнє завдання (диференційовано) (Слайд 31)

І група: читати в особах;

ІІ група: переказувати;

ІІІ група: намалювати епізод до казки.

 

Слайд 32

  • Дякую за роботу на уроці!

C:\Users\fdg\Desktop\КОНСПЕКТИ УРОКІВ 1-Б КЛАС\Відкритий урок з літ. чит. нов\фото\P1020913.JPG

 

Додаток до уроку

(Якщо залишиться час, можна ознайомити учнів із народними прикметами).

Народні прикмети

*Журавлі прилетіли — тепло принесли.

*Журавлі летять високо — зима ще далеко.

*Журавлі летять низько — зима вже близько.   

*Ранній приліт журавлів — на ранню весну.  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Воронова Любов Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
1951
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку