Тема. О.Пушкін. «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Перемога справжньої краси над заздрощами та підступністю.
Мета: відпрацьовувати навички аналізу твору, роботи в парах; з’ясувати, я діти засвоїли зміст казки; розвивати навички виразного читання уривків з твору; виховувати почуття дружби, колективізму і любові до поетичного слова.
Обладнання: ілюстрації, дитячі малюнки, презентація до твору, роздатковий матеріал.
Тип уроку: закріплення вивченого.
Епіграф: Лиш добро одне безсмертне,
зло так довго не живе.
Шота Руставелі
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Відчиняє казка тихо двері,
Ми з тривогою гортаєм сторінки…
Злюча мачуха у темний ліс царівну
Наказала дівці відвести.
Ось царівна відчиняє двері,
І їй в руки яблучко летить…
Ось вона уже лежить в печері,
Мертвим сном царівна мила спить…
Єлисей знаходить свою милу,
Мов на крилах до царя летить,
А цариця помирає з люті –
Чорне серце розірвалось вмить.
І гучне весілля відгуляли…
Що ж за казка, діти? Ви впізнали?
Так, це дійсно «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». І сьогодні ми з вами з’ясуємо, чи справді ж справжня краса перемогла заздрощі та підступність.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання (робота в парах).
2. Назвіть головних та другорядних персонажів казки:
Головні |
Другорядні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. «Займи позицію». Хто і чому переміг?
4. Робота з презентацією.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Слово вчителя.
2. Виконання завдань.
Працюємо з текстом. Робота в парах. Прослідкуйте в тексті за характером цариці і царівни. Як поет змалював царицю – мачуху і царівну? Випиши риси характеру в таблицю.
Характер цариці |
Характер царівни |
Горда… |
Спокійна… |
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчительська підказка! Конфлікт – зіткнення героїв. Назвіть основний конфлікт казки.
Робота в парах. Будь яка казка побудована на протиставленні добра і зла. Як ви вважаєте, які дійові особи, речі у казці виступають уособленням добра і зла? Заповніть таблицю:
Добро |
Зло |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Доведіть, що твір О.Пушкіна за жанром - казка, як назвав його сам поет.
Відомо, що сюжет про мертву царівну є у фольклорних казках багатьох європейських народів. Письменники – казкарі використовували його для своїх творів. Назвіть відомі літературні казки, головною героїнею яких є спляча царівна.
ІV. Підсумок уроку
1. Бесіда
2. Слово вчителя
У «Казці про мертву царівну», як і в багатьох інших казках, досить чудес і чаклунства. Говорящие дзеркальце чесно і безстрашно розмовляє із заздрісною царицею, викликаючи її гнів і злість. Закоханий, але втратив наречену королевич розпитує про її долю і Сонце, і Місяць, і Вітер, і вони відповідають йому, дають поради, співчувають. Тільки диво, здається, врятувало юну царівну від вірної смерті. Але, на мій погляд, набагато більше, ніж чудес чарівних, в цій казці чудес, створених руками самих героїв. Так, знайти свою суджену королевичу Єлисея допомогли не тільки підказки Вітру, але і, в першу чергу, любов і надія, що живуть в його серці. Побачити красу своєї пасербиці, її чудовий душевні якості ревнива мачуха могла і без чарівного дзеркальця. І тільки завдяки власним заслугам молода царівна знайшла притулок у лісовому теремі і вірних і надійних друзів в особі братів-богатирів.
Казки О.Пушкіна знайшли своє відображення і в інших видах мистецтва, надихали на творчість композиторів, художників на написання творів мистецтва.
До 200-річчя з дня народження О. С. Пушкіна у 1999 г.у Санкт-Петербурзі поставлена рок-опера для дітей та дорослих «Казка про мертву царівну та сімох богатирів»..
З 1990 року на сцені Театру опери та балету Санкт – Петербурзької Консерваторії виконується опера В.Плєшака «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Режисер – постановник В.Битюцьких
До сюжетів казок постійно звертаються відомі художники І.Я. Білібін, Б.В. Зворикін, О.М. Куркін, В.О. Панін, Б.О. Дехтерьов, художники Палеха – старовинного центру іконо писання та лакової мініатюри .
На кіностудії Союзмультфільм (Москва, 1951р.) створено мультфільм «Казка про мертву царівну та сімох богатирів).Сценарій І.Іванова - Вано, Ю.Олеша, музика Ю.Нікольського.
Про що свідчить дана інформація? Ваша думка!
Казка О. С. Пушкіна вчить нас вірити в себе, у власні сили і творити чудеса своїми руками.
V. Домашнє завдання
1. Прочитати казку Г.К. Андерсена «Соловей».
2. Скласти простий план казки.
1