О.Пушкін. «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Перемога справжньої краси над заздрощами та підступністю.

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури на тему "О.Пушкін. «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Перемога справжньої краси над заздрощами та підступністю".
Перегляд файлу

Тема. О.Пушкін. «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Перемога справжньої  краси над заздрощами та підступністю.

Мета: відпрацьовувати навички аналізу твору, роботи в парах; з’ясувати, я діти засвоїли зміст казки; розвивати навички виразного читання уривків з твору; виховувати почуття дружби, колективізму і любові до поетичного слова.

Обладнання: ілюстрації, дитячі малюнки, презентація до твору, роздатковий матеріал.

Тип уроку: закріплення вивченого.

Епіграф:                                                                        Лиш добро одне безсмертне,

                                                                                       зло так довго не живе.

                                                 Шота Руставелі

 

 ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

   Слово вчителя.

                             Відчиняє казка тихо двері,

                             Ми з тривогою гортаєм сторінки…

                             Злюча мачуха у темний ліс царівну

                             Наказала дівці відвести.

                             Ось царівна відчиняє двері,

                             І їй в руки яблучко летить…

                             Ось вона уже лежить в печері,

                             Мертвим сном царівна мила спить…

                             Єлисей знаходить свою милу,

                             Мов на крилах до царя летить,

                             А цариця помирає з люті –

                             Чорне серце розірвалось вмить.

                             І гучне весілля відгуляли…

                             Що ж за казка, діти? Ви впізнали?

    Так, це дійсно «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». І сьогодні ми з вами з’ясуємо, чи справді ж  справжня краса перемогла  заздрощі та підступність.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Перевірка домашнього завдання (робота в парах).

  1. Відтворити сюжет казки за картинками.

     2.   Назвіть головних та другорядних персонажів казки:  

                      Головні

Другорядні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. «Займи позицію». Хто і чому переміг?

4. Робота з презентацією.  

ІІІ. Робота над темою уроку.

    1. Слово вчителя.

    2.  Виконання завдань.

      Працюємо з текстом.  Робота в парах. Прослідкуйте   в тексті за характером цариці і царівни. Як поет змалював царицю – мачуху і царівну? Випиши  риси характеру в таблицю.                 

                              

 

Характер цариці

Характер царівни

Горда…

Спокійна…

 

 

 

 

 

 

 

 

      Вчительська підказка!  Конфлікт – зіткнення  героїв. Назвіть  основний  конфлікт казки.          

      Робота в парах. Будь яка казка побудована на протиставленні добра і зла. Як ви вважаєте, які дійові особи, речі у казці виступають уособленням добра і зла? Заповніть  таблицю:                       

                 Добро

                      Зло

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Доведіть, що твір О.Пушкіна за жанром -  казка, як назвав його сам поет.

      Відомо, що сюжет про мертву царівну є у фольклорних казках багатьох європейських народів. Письменники – казкарі використовували його для  своїх творів.  Назвіть відомі літературні казки, головною героїнею яких є спляча царівна.                                         

ІV. Підсумок уроку

        1. Бесіда

  • Скажіть, що за сила  повернула мертву царівну до життя?
  • Як закінчилося життя злої мачухи?
  • Що поет хотів сказати таким закінченням?
  • Чому О.Пушкін називає царицю спочатку мачухою, потім бабою  гнівною, злою царицею, а згодом – злою мачухою?
  • Чи можна вважати, що це авторське ставлення до героїні?
  • Чим "Казка про мер­тву царівну та сімох богатирів" близька до народних казок ,  і чим вона від них відрізняється?

 

       2. Слово вчителя                                             

   У «Казці про мертву царівну», як і в багатьох інших казках, досить чудес і чаклунства. Говорящие дзеркальце чесно і безстрашно розмовляє із заздрісною царицею, викликаючи її гнів і злість. Закоханий, але втратив наречену королевич розпитує про її долю і Сонце, і Місяць, і Вітер, і вони відповідають йому, дають поради, співчувають. Тільки диво, здається, врятувало юну царівну від вірної смерті. Але, на мій погляд, набагато більше, ніж чудес чарівних, в цій казці чудес, створених руками самих героїв. Так, знайти свою суджену королевичу Єлисея допомогли не тільки підказки Вітру, але і, в першу чергу, любов і надія, що живуть в його серці. Побачити красу своєї пасербиці, її чудовий душевні якості ревнива мачуха могла і без чарівного дзеркальця. І тільки завдяки власним заслугам молода царівна знайшла притулок у лісовому теремі і вірних і надійних друзів в особі братів-богатирів.
 

         Казки О.Пушкіна знайшли своє відображення  і в інших видах мистецтва, надихали на творчість композиторів, художників на написання творів мистецтва.

    До 200-річчя з  дня народження О. С. Пушкіна у 1999 г.у Санкт-Петербурзі  поставлена рок-опера для дітей та дорослих «Казка про мертву царівну та сімох богатирів»..

 З 1990 року на сцені Театру опери та балету Санкт – Петербурзької Консерваторії виконується опера В.Плєшака «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Режисер – постановник В.Битюцьких

 До сюжетів казок постійно звертаються відомі художники  І.Я. Білібін, Б.В. Зворикін, О.М. Куркін, В.О. Панін, Б.О. Дехтерьов, художники Палеха – старовинного центру іконо писання та лакової мініатюри .

      На кіностудії Союзмультфільм (Москва, 1951р.)  створено мультфільм «Казка про мертву царівну та сімох богатирів).Сценарій І.Іванова - Вано, Ю.Олеша, музика Ю.Нікольського.

      Про що свідчить дана інформація?  Ваша думка!               

      Казка О. С. Пушкіна вчить нас вірити в себе, у власні сили і творити чудеса своїми руками.

V. Домашнє завдання

1. Прочитати казку Г.К. Андерсена «Соловей».

2. Скласти простий план казки.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Скиба Ирина
Додано
6 жовтня 2019
Переглядів
2966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку