Олександр Пушкін. Казка про рибака та рибку

Про матеріал
Тема. Олександр Пушкін. Казка про рибака та рибку Мета. • Формувати предметні компетентності: інформаційну і читацьку (продовжити ознайомлення учнів із творчістю Олександра Пушкіна, пробуджувати інтерес до читання його творів, закріплювати навички виразного читання); комунікативну (розвивати образне мислення і мовлення дітей, розкрити особливості художньої форми казки, її мови). • Формувати ключові компетентності: соціальну (організувати спільний пошук розв’язування завдання, викликати бажання діяти, допомогти осмислити моральні аспекти з метою проектування стратегії свого життя з урахуванням інтересів та потреб інших); уміння вчитися (само організовуватися в навчальній діяльності); загальнокультурну (формувати духовно-моральні основи життя учнів, виховувати бажання творити добро, формувати позитивні якості характеру для успішного існування в соціумі). Обладнання. Казка про рибака та рибку, картки з завданнями, виставка книжок, портрет О.С.Пушкіна
Перегляд файлу

Тема. Олександр Пушкін. Казка про рибака та рибку

Мета.  

  • Формувати предметні компетентності: інформаційну і читацьку (продовжити ознайомлення учнів із творчістю Олександра Пушкіна, пробуджувати інтерес до читання його творів, закріплювати навички виразного читання); комунікативну (розвивати образне мислення і мовлення дітей, розкрити   особливості   художньої   форми   казки, її  мови).
  • Формувати ключові компетентності: соціальну (організувати спільний пошук розв’язування завдання, викликати бажання діяти,

          допомогти осмислити  моральні аспекти з метою проектування   

          стратегії свого життя з урахуванням інтересів та потреб інших);

          уміння вчитися (само організовуватися в навчальній діяльності);    

          загальнокультурну (формувати духовно-моральні основи життя 

          учнів, виховувати бажання творити добро, формувати    

          позитивні   якості  характеру   для успішного існування в соціумі). 

 

Обладнання. Казка про  рибака  та  рибку, картки з  завданнями, виставка книжок, портрет О.С.Пушкіна

                                        Хід   уроку

І.Організаційний момент.

Пролунав  уже дзвінок

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб   почути у  кінці

Що у нашім  третім   класі

Учні  - просто  молодці.

 

ІІ . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.                              

  • Сьогодніми   продовжимо   подорож   в   захоплюючий  світ  літературної казки. Мабуть, немає  серед  вас   жодного, хто з   дитинства  не  був   знайомий з цими чудовими  казками.

    -    Хто автор цих відомих казок? (Пушкін О.С.)

     -    Сьогодні на  уроці ми  спробуємо торкнутися   глибини  одного з його  літературних творів, відчути красу художнього віршованого слова. Для цього ми знов перечитаємо казку, спробуємо прочитати її в особах, надамо характеристику головним персонажам.

   

ІІІ. Знайомство з О.С.Пушкіним.          (Виступи учнів)

  • Поезія Олександра  Сергійовича  Пушкіна  стала гордістю  й   окрасою російської літератури.
  • Народився О.С.Пушкін 6  червня 1799  року у   Москві. З  раннього дитинства був оточений турботою  й  увагою своїх  батьків. У дитинстві поруч  з  ними  були бабуся Марія  Олексіївна  і  няня Орина Родіонівна.  Ці чудові казкарки  подарували  Саші  мудрістю відчуття краси  й  сили народного слова.
  • Орина Родіонівна знала безліч російських прислів’їв  і  приказок,пісень  і  казок. Цими скарбами вона щедро ділилася зі   своїм  вихованцем.
  • Дивовижні казки   писав поет:добрі,веселі,сповнені краси,не  схожі одна на  одну. Серед  них:  «Казка про золотого півника»,  «Казка про  попа  і наймита   його Балду»,  «Казка про царя  Салтана»,  «Казка про   рибака та  рибку»,  «Казка  про мертву   царівну і   сімох  богатирів».

 

ІV. Опрацювання «Казки   про рибака  та рибку» О.С.Пушкіна

1. Вступна бесіда.

- Зверніть увагу, у якій формі написано казку? (У віршованій формі)

  • Доведіть, що  прочитаний твір є  казкою.
  • Хто в казці Пушкіна - чарівний помічник? У чому незвичайність рибки? (Рибка золота ,вміє говорити людським голосом,виконує бажання.)
  • Назвіть інших дійових осіб казки.
  • - Чи  є повторення в сюжеті казки?
  • Вдома ви склали план до казки. Він допоможе вам швидко встановлювати послідовність подій, вам легше буде виконувати завдання.

 

2. Читання казки учнями.

  • Ланцюжком.
  • В особах.
  • Стислий вільний переказ. Відтворення змісту прочитаного.

Об’єднання у групи.

  • Вибіркове (за змістом сюжетних малюнків)

 

  1. Словникова  робота (в  групах) на картках.
  • Ветха землянка-будинок,виритий у землі,дуже старий.
  • Невід-сітка рибальська.
  • Ночви - довгаста посудина для прання білизни,купання.
  • Баговиння - тонкі густі водорості.
  • Стовбова дворянка-дворянка старовинного і  знатного  роду.
  • Грезетова кичка-давній головний убір заміжньої жінки.

 

4. Аналіз змісту казки. Гра  «Риболови» (робота в парах, групах). За правильну відповідь забирають рибку. У  кого  улов буде більшим, той активніший.

-  Де жили старий і  стара? (Біля  самого синього моря у  ветхій             

                                                      землянці.)

- Чим займалися дід та баба?

- Яка пригода сталася зі старим?

- Які слова промовила рибка?

-  Про що попросила стара першого разу?

- Про що дід просив вдруге? Втретє?

- Чим закінчилось останнє звертання до рибки?

 

Фізхвилинка. Імітація рухів.

  • Дід закидує невід. – Рибка плаває у воді. - Море на початку казки, в кінці.

 

  1. Створення павутинки «Море» (завдання на картках)

     - Діти, під час читання казки ми звертали увагу, як мінялося море  

        після кожної забаганки старої.

- Знайдіть в тексті описи моря й запишіть їх у належній послідовності.

 

6. Характеристика дійових осіб.

- Назвіть головних героїв казки. (Дід,баба,Золота  рибка)

- Розкажіть про головних героїв казки.

- Доберіть риси характеру для дійових осіб.

  • На дошці.

- Як називала діда стара? (Дід-дурило, недотепа, старий нечема).

- Якими словами дід звертався до рибки? (Змилуйся, матінко-рибка, паніматонько.)

- Хто  з  героїв вам  най більше сподобався?Чому?(Я думаю…)

- Чому  автор наділив одного героя тільки негативними рисами,а іншого    

   тільки позитивними? (На мою думку…)

- Як була покарана стара  за  свою  жадібність і   невдячність?

 (Вона знову залишилася біля розбитого корита,у своїй землянці.)

  • До  речі, вираз «залишитися біля розбитого корита»  досі  вживається у  мові. Що він  означає?

(Залишитися  ні з чим, втратити  все, що  мав.)

 

7. Визначення основної думки твору.

- Чому ж  був покараний і старий, адже він мав  м`який, добрий  

   характер?

- Чи є позитивними  такі якості,як безвольність, безмежна покірність?

Смиренність, податливість - позитивні   риси   тільки в  тому   випадку, якщо  вони виправдані. Але в казці  О.Пушкіна  у   старого бракувало  сміливості  протистояти старій, заперечити  їй,  вказати на її неправоту, зупинити  її жадібність.

- Чи  трапляється  таке в  житті?

 У житті  бувають  моменти,коли  необхідно проявляти свій   характер, наполегливість, твердо   сказати  «ні». Наприклад, якщо навколишні або знайомі  просять тебе   зробити те, що,  на  твою думку, є поганим вчинком.

- Чи  правильно  вчинила  рибка?

 

8. Робота з прислів’ями по картках (додаток).

 

  • Створення павутинки бажань.
  • Уявіть, що ви зловили золоту рибку?

    Що б ви у неї попросили? Напишіть. Розкажіть.

  • Створіть павутинку бажань.

 

9. Головна думка казки

      Якщо ти  сварливий і жадібний,  ти   можеш   утратити  своє  щастя.

 

V. Підсумок  уроку. Оцінювання

- Чи сподобалась вам ця  казка?

- Кому  ви співчували? Чиї вчинки засуджуєте?

- Чого навчає казка? Який урок дав нам  великий поет?

Домашнє завдання.

Виразно   читати  казку в особах ,с.49-56, відповідати на запитання, характеристика дійових осіб.

 

C:\Users\User\Downloads\krasivaya-zolotaya-ribka.jpg

 

Д о д а т к и

 

Казки маленькі,•            • як на світі жить.

 

Казка вигадка,              • та розуму в них багато.

Казка вчить,                  • та в ній ти повчальне    зрозумій.

 

 

  • Поезія Олександра  Сергійовича  Пушкіна  стала гордістю  й   окрасою російської літератури.

 

  • Народився О.С.Пушкін 6  червня 1799  року у   Москві. З  раннього дитинства був оточений турботою  й  увагою своїх  батьків. У дитинстві поруч  з  ними  були бабуся Марія  Олексіївна  і  няня Орина Родіонівна.  Ці чудові казкарки  подарували  Саші  відчуття краси,  сили і мудрості народного слова.

 

  • Орина Родіонівна знала безліч російських прислів’їв  і  приказок, пісень  і  казок. Цими скарбами вона щедро ділилася зі   своїм  вихованцем.

 

  • Дивовижні казки   писав поет: добрі, веселі, сповнені краси,не  схожі одна на  одну. Серед  них:  «Казка про золотого півника»,  «Казка про  попа  і наймита   його Балду»,  «Казка про царя  Салтана »,  «Казка про   рибака та  рибку»,  «Казка  про мертву   царівну і   сімох  богатирів».

 

 

 

Невід                                • довгаста посудина для прання білизни.

 

Ночви                               •сітка рибальська.

 

 Баговиння                         тонкі густі водорості.

 

Стовбова дворянка •        • головний убір заміжньої жінки.

 

Грезетова кичка              • дворянка   знатного  роду.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
7465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку