Опис досвіду роботи
вчителя зарубіжної літератури
Матвійчук Ірини Михайлівни
Світ стрімкий та мінливий. Людство щодня збагачується новими знаннями, а почерпнута інформація швидко застаріває.
На жаль, сучасна масова школа ще зберігає нетворчий підхід до засвоєння знань, тобто переважає репродуктивне навчання. Цей процес часто являє собою передачу інформації від учителя до учнів. Учитель подає готові знання, а учні пасивно їх запам’ятовують, і чим точніше на наступних уроках вони відтворюють одержані в готовому вигляді знання, тим краще вони „встигають”. Монотонність і одноманітність занять, шаблонне повторення одних і тих же дій, відсутність яскравих вражень робить уроки невеселими і непродуктивними. І взагалі відвертає потяг до навчання. До того ж учень сьогодні зовсім не той, що був раніше. Відмінність виражається в різних художніх інтересах, зниженні рівня мовної грамотності школярів, орієнтаціях, звичаях, стилі життя, поведінці.
Яким же насправді має бути сучасний урок? Як підвищити його ефективність? Що в ньому сьогодні найвизначальніше? Ці та інші питання хвилюють сьогодні багатьох учителів. Удосконалення уроків в школі - завжди актуальна проблема. Чим краще організований і проведений урок, тим ширшою і глибшою буде мовна та літературна освіта школярів.
Учням потрібно надавати ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість проявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Отже, потрібно створити відповідні умови для цього, тобто творчо підійти до організації навчального процесу. Тому я вирішила, що моїм проблемним питанням, над яким працюватиму, буде розвиток творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури засобами інноваційних технології.
Головними шляхами моєї педагогічної діяльності є:
пошук і вивчення теоретичного матеріалу з даної теми (статті наукової, методичної літератури) та впровадження досвіду дослідників на практиці;
активізація пізнавальної діяльності школярів;
розвиток творчих здібностей учнів;
формування мовної та літературної грамотності учнів, їхніх культурних та естетичних смаків.
Завдання сучасної школи – виховання особистості, здатної творчо мислити, самостійно орієнтуватися в сучасному середовищі. На уроках зарубіжної літератури відбувається розвиток в учнів уяви, асоціативності мислення, образності, уміння оцінювати життєві явища.
Серед форм і методів, які я використовувала на уроках зарубіжної літератури, ефективними були:
Завдання, які б розвивали критичне мислення та креативність учнів, вважаю такі:
- скласти запитання для вікторини за біографією автора для ігор «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок», «Брейн-ринг»,
- нагородити епітетами героїв літературного твору,
- дати свої назви розділам книжки,
- створення реклами за прочитаним твором,
- дібрати епіграф до вивченого твору,
- написати коментарі до малюнків діафільму за вивченим твором,
- відповісти на запитання літературного диктанту,
- сформулювати ідею твору у вигляді прислів'я,
- виправити помилки "деформованого» тексту літературного твору,
- придумати інший початок або закінчення твору, дотримуючись авторського стилю,
- розповісти про свої пригоди в ролі літературного персонажа,
- поділитися своїми враженнями від книжки у формі листа до її автора,
- пофантазувати про дитинство героя-дорослого,
- написати розповідь про життєвий і творчий шлях письменника від його імені,
- придумати виступ від імені літературного героя перед учнями класу,
- інсценізувати прозовий, поетичний твір або його уривок,
- вигадати монолог від імені персонажа вивченого твору,
- скласти кіносценарій за мотивами літературного твору,
- скласти запитання для інтерв'ю з літературним героєм.
Завдяки мультимедійним технологіям стає можливим широке урізноманітнення методів, форм та прийомів навчання, впровадження інтерактивного навчання – спеціальної форми організації пізнавальної діяльності, що має конкретну, передбачувану мету: створити комфортні умови навчання. Сухий теоретичний матеріал оживає: видатні прозаїки і поети перетворюються на живих людей, історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища. Навчальні мультимедіа – найсучасніші та науково обґрунтовані й можуть використовуватись у різних технологіях, надають можливість проведення різних типів уроків.