Щоб додати (відняти) число частинами, треба:
26+19=45 26+19=45
10 9 14 5
61-32=29 61-32=29
30 2 31 1
Задача на знаходження остачі
Задача на знаходження зменшуваного
Задача на знаходження від’ємника
Задача на конкретний зміст дії множення
(на знаходження добутку)
По 4 взяти 3 рази
4 ∙ 3=12
Обернені
12 : 4 = 3 12 : 3 = 4
Задача 1
Розв’язання
1) + = ()-витратили
2) - = ()-залишилося
Задача 2
Розв’язання
1) + = ()-було
2) - = ()-залишилося
Задача 1
Розв’язання
1) + = ()-витратили
2) + = ()-стало
Задача 2
Розв’язання
1) + = ()-було
2) + = ()-стало
Задача б
Розв’язання
1 спосіб
1) + = ()- І і ІІ
2) - = ()- ІІІ
2 спосіб
- - = ()
Сума – І – ІІ = ІІІ
Частинами
26+19=45 26+19=45
10 9 14 5
61-32=29 61-32=29
30 2 31 1
Порозрядно
26 + 19 = 45 61 - 32 = 29
20 6 10 9 50 11 30 2
Округленням
26+19=26 + 20 – 1 = 45
61- 37=61 – 40 + 3 = 24
Аналіз Синтез
Від невідомого до відомого |
Від відомого до невідомого |
Від запитання до числових даних |
Від числових даних до запитання |
Прямокутника
Р = а + а + в + в
Р = а ∙ 2 + в ∙ 2
Р = (а + в) ∙ 2
Квадрата
Р = а+а+а+а
Р = а ∙ 4
2
Числа 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 ...
можна поділити на 2. Це — парні числа.
Числа 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19 ...
не можна поділити на 2.
Це — непарні числа.
5
парне число ∙ 5 = _0
непарне число ∙ 5 = _5
9
а ∙ 9 = а ∙ 10 - а
Сума цифр, якими записані результати добутків у таблиці множення числа 9, дорівнює 9.
Число десятків у результаті менше від другого множника на 1.
0
1
10
Радіус кола — відрізок, який сполучає центр кола з будь-якою його точкою.
Діаметр кола — відрізок, який сполучає дві точки кола і проходить через його центр.
Діаметр складається з двох радіусів.
Рівність, яка містить змінну, називають рівнянням.
Розв'язати рівняння — це означає знайти числове значення змінної, за якого рівняння перетворюється на істинну числову рівність.
Читаю рівняння з назвами компонентів. |
Х + 15 = 27
Перший доданок – х Другий доданок – 15 Значення суми - 27 |
Визначаю, який компонент невідомий. |
Х – це невідомий доданок |
Згадую, як знайти невідомий компонент. |
Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок |
Виконую відповідну арифметичну дію. |
Х = 27 - 15 Х = 12
|
Виконую перевірку: підставляю знайдене значення замість змінної та визначаю, чи буде при цьому рівність істинною. |
12 + 15 = 27
|
Роблю висновок про те, чи правильно розв'язане рівняння. |
27 = 27 В.: х = 12
|
Пам'ятка
Розв'язування рівнянь, у яких права частина є числовим виразом
1. З'ясуй, чим відрізняється дане рівняння від простого. |
Х + 15 = 67 – 45
|
2. Заміни числовий вираз, розташований справа від знака рівності, його значенням. |
Х + 15 = 67 – 45
Х + 15 = 22 |
3. Розв'яжи одержане рівняння. |
Х = 22 – 15 Х = 7
|
4. Виконай перевірку. |
7 + 15 = 67 – 45 22 = 22 В.: х = 7 |
Пам'ятка
Розв'язування рівнянь, у яких один із компонентів є числовим виразом
1. З'ясуй, чим відрізняється дане рівняння від простого. |
Х + 3 5 = 35
|
2. Заміни числовий вираз його значенням.
|
Х + 3 5 = 35
Х + 15 = 35 |
3. Розв'яжи просте рівняння.
|
Х = 35 – 15 Х = 20
|
4. Виконай перевірку. |
Х + 3 5 = 35 35 = 35 В.: х = 20 |
Пам'ятка
Рівняння, у яких один із компонентів — вираз зі змінною
Визначаю, яка дія виконується останньою. Згадую, як називають компоненти цієї дії.
|
2 1 32 – 16 : n = 30 |
Читаю ліву частину рівняння з назвами компонентів. Визначаю, до складу якого компонента входить змінна, — це невідомий компонент.
|
Х 32 – 16 : n = 30
Від’ємник |
Згадую правило. |
Від’ємник знаходиться дією віднімання: від зменшуваного відняти різницю. |
Знаходжу, чому дорівнює невідомий компонент. |
16 : n = 32 – 30 16 : n = 2
|
Розв'язую просте рівняння.
|
n = 16 : 2 n = 8 |
Виконую перевірку |
32 – 16 : 8 = 30 30 = 30 В.: n = 8 |
Пам'ятка
Розв'язування рівнянь на основі властивості рівності
1. Читаю вираз, поданий у лівій частині рівняння. Визначаю відомий компонент.
2. Замінюю число у правій частині рівняння виразом з тим самим відомим компонентом.
3. Порівнюю математичні вирази, записані в правій і лівій частинах рівняння. Якщо між математичними виразами, які містять спільний компонент, стоїть знак рівності, то й інший компонент у них також однаковий.
4. Записую відповідь.
|
32 – 16 : n = 17 + 13 |
|
ускладнене |
|
32 – 16 : n = 17 + 13 |
|
32 – 16 : n = 30 |
|
2 1 32 – 16 : n = 30 |
|
х 32 – 16 : n = 30
Від’ємник |
|
Від’ємник знаходиться дією віднімання: від зменшуваного відняти різницю. |
|
16 : n = 32 – 30 |
|
16 : n = 2 |
|
n = 16 : 2 n = 8 32 – 16 : 8 = 17 + 13 30 = 30 Відповідь: n = 8 |
1 с
1 хв = 60 с
1 год = 60 хв
1 доба = 24 год
1 тиждень = 7 діб
1 міс. ≈ 4 тижні
1 рік = 12 міс.
Половина — це одна із двох рівних частин цілого. У цілому дві половини.
Щоб одержати половину, треба ціле розділити на дві рівні частини та взяти одну таку частину:
Чим на більше число рівних частин розділили ціле, тим менша величина однієї такої частини.
2 6
Якщо кількість рівних частин у цілому збільшиться, то величина однієї частини, навпаки, зменшиться.
Знаходження частини від цілого
Щоб знайти частину від цілого, треба величину цілого розділити на кількість рівних частин у ньому.
Знаходження цілого за його частиною
Щоб знайти ціле за величиною однієї з його рівних частин, треба величину частини помножити на кількість рівних частин у цілому.
Процес роботи
Короткий запис задачі в таблиці
Довжина Маса
Місткість
Короткий запис Схема
Пам'ятка
План розв'язування
Короткий запис Схема
Пам'ятка
План розв'язування
Короткий запис Схема
Пам'ятка
План розв'язування
!?
Пам'ятка
План розв'язування
Пам'ятка
План розв'язування
1) Знаходжу дією множення значення загальної величини в одному з випадків.
3) Знаходжу дією ділення значення величини 1 одиниці.
|
За 1 |
К-ть |
Загальна … |
І |
|
|
∙ |
ІІ |
х |
|
х ∙ |
∙ + х ∙ =
Наприклад:
|
За 1 |
К-ть |
Загальна … |
І |
2 |
3 |
2 ∙ 3 |
ІІ |
х |
4 |
х ∙ 4 |
2 ∙ 3 + х ∙ 4 = 26
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
|
|
|
Усне додавання та віднімання
Пам'ятка 1
Додавання і віднімання
1. Замінюю кожне число однаковими більшими розрядними одиницями.
2. Додаю/Віднімаю числа розрядних одиниць.
3. Подаю результат в одиницях.
Наприклад:
340+520=34д.+52д.= 86д.= 860
480 - 360=48д. - 36д.= 12д.= 120
Пам'ятка 2
Множення і ділення на одноцифрове
1. Замінюю кругле число десятками (сотнями)
2. Множу/Ділю число десятків (сотень) на одноцифрове число, одержую десятки (сотні)
3. Результат записую в одиницях.
Наприклад:
20∙4=2д.∙4=8д.=80 200∙4=2д.∙4=8д.=800
80:4=8д.:4=2д.=20 800:4=8д.:4=2д.=200
Пам'ятка 3
Ділення круглого числа на кругле
1. Замінюю круглі числа десятками (сотнями)
2. Ділю десятки (сотні), одержую число без найменування.
Наприклад:
60: 30=6д.: 3д.=2
600: 300=6с.: 3с.=2
Пам'ятка
Множення/ділення на кругле число
1. Замінюю другий множник/дільник добутком (∙) розрядної одиниці та числа.
2. Множу/ділю на число/розрядну одиницю.
3. Множу/ділю одержаний результат на інший множник
Наприклад:
3 ∙ 50 = 3 ∙ (5 ∙ 10) = (3 ∙ 5) ∙ 10 = 15 ∙ 10 =150
450:50 = 450:(10∙5) = (450:10): 5 = 45:5 = 9
Пам'ятка 1
Множення та ділення
на 10 і на 100
Пам'ятка 2
Множення круглих чисел
Пам'ятка 3
Ділення круглих чисел(підбором)
80 : 2 = 40, так як 40 2 = 80
80 : 20 = 4, так як 4 20 = 80
Одиниці вимірювання довжини: 1 кілометр
Одиниці вимірювання маси: 1 грам, 1 тонна
1 ВИД 2 ВИД
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
|
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
І |
|
|
|
|
І |
|
|
|
ІІ |
|
? |
|
ІІ |
? |
|
( : ) = або
: ( : ) =
1) : = (рази)
2) : =
3 ВИД 4 ВИД
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
|
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
І |
|
|
|
|
І |
|
|
|
ІІ |
|
? |
|
ІІ |
? |
|
( : ) = або
: ( : ) =
1) : = (рази)
2) : =
5 ВИД 6 ВИД
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
|
1множ. |
2множ. |
Добут. |
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
|
|
…1 |
К-ть час |
Зага-льна … |
І |
|
|
|
|
І |
|
|
|
ІІ |
|
? |
|
ІІ |
? |
|
( ) : =
1) : = (рази)
2) : =
а : b = c (ост. r)
неповна частка остача
r <b
Остача має бути меншою, ніж дільник
c ∙ b + r = а
(а+b)∙c=а∙c+b∙c
(а+b):c=а:c+b:c
c = 0
, -
1_,1_ - ?
Розв’язання
: : =
1_,1_ -
, - ?
Розв’язання
∙ ∙ =
1_,1_ -
, ?_ -
Розв’язання
: : =
1_,1_ -
?_, -
Розв’язання
: : =
|
Пр.праці |
Час |
Заг.вир. |
І |
|
|
|
ІІ |
|
|
|
І і ІІ |
? |
? |
|
Розв’язання
|
Пр.праці |
Час |
Заг.вир. |
І |
|
|
|
ІІ |
|
|
|
І і ІІ |
? |
|
? |
Розв’язання
продуктивність праці
загальний виробіток
|
Пр.праці |
Час |
Заг.вир. |
|
І |
|
? |
|
|
ІІ |
? |
|
|
|
І і ІІ |
? |
|
|
Розв’язання
1) : = - спільна
продуктивність праці
2) - = - продуктивність
праці І або ІІ
Спосіб на основі залежності значення добутку (частки) від зміни множника (дільника)
а:5=а:102
а:50=а:1002
а5=а10:2
а50=а100:2
а:25=а:1004
а25=а100:4
Спосіб множення на основі правила множення числа на суму
а11=а(10+1)=а10+а
а101=а(100+1)=а100+а
Спосіб множення на основі правила множення числа на різницю
а9=а(10-1)=а10-а
а99=а(100-1)=а100-а
|
45 – х < 18
45 – х = 18 |
|
х = 45 – 18 х = 27 |
|
менше 27 більше
…, 26, 27, 28, … |
|
45 – 26 < 18 19 < 18 хибна |
4. Підставляю в нерівність наступне число |
45 – 28 < 18 17 < 18 істина |
|
Відповідь: х > 27 |