Перпендикулярність прямих у просторі.

Про матеріал
Тема уроку. Перпендикулярність прямих у просторі. Мета уроку: формування поняття про перпендикулярні прямі. Вивчення теореми про прямі, що перетинаються і паралельні двом перпендикулярним прямим.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Перпендикулярність прямих у просторі.

Мета уроку: формування поняття про перпендикулярні прямі. Вивчення теореми про прямі, що перетинаються і паралельні двом перпендикулярним прямим.

Обладнання: стереометричний набір.

Хід уроку

І. Аналіз виконання тематичного оцінювання

II. Перевірка домашнього завдання

В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення та виконання домашнього завдання.

III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Означення перпендикулярних прямих у просторі

Поряд із відношенням паралельності в геометрії важливе значення має відношення перпендикулярності. У планіметрії ми говорили про перпендикулярність прямих. Перпендикулярними прямими на площині називаються прямі, які перетинаються під прямим кутом.

У стереометрії розглядають три випадки перпендикулярності: перпе­ндикулярність прямих, перпендикулярність прямої і площини, перпен­дикулярність площин. На наступних уроках ми займемося послідовним вивченням цих трьох відношень. Почнемо з випадку перпендикулярнос­ті прямих у просторі.

Дві прямі називаються перпендикулярними, якщо вони перети­наються під прямим кутом.

Розв'язування задач

1. Назвіть в оточенні моделі прямих, які перпендикулярні між собою.

2. Дано зображення куба АBСDA1B1C1D1. Укажіть ребра куба, які пер­пендикулярні до прямої АА1.

3. Задача № 3 (1, 4) із підручника (с. 34).

Теорема про прямі, що перетинаються і паралельні двом перпендикулярним прямим

Питання до класу: що можна стверджувати про взаємне розташу­вання прямих а1 і b1, які перетинаються і а1 || а, b1 || b, а b? Учні висувають гіпотезу, що a1 b1. Для ілюстрації цього твердження вико­ристовується каркасна модель куба або прямокутного паралелепіпеда.

Далі формулюємо теорему:

Якщо дві прямі, які перетинаються, паралельні відповідно двом перпендикулярним прямим, то вони теж перпендикулярні.

Доведення цієї теореми проводить учитель. Подаємо запис доведення теореми, який рекомендується зробити на дошці і в зошитах учнів.


 

 


Дано: ab, аα, bα; а1||а, b1||b, а1α1, b1α1, а1 і b, перетинаються (рис. 131).

Довести: а1 b1

Доведення

Номер п/п

 

Твердження

 

Аргумент

 

1

 

а і b лежать в α , а1 і b1 лежать в α1

 

Сз

 

2

 

а || а1

 

Теорема 2.4

 

3

 

Нехай точка С — точка перетину а і b, точка С1 — точка перетину а1 і b1

Означення

 

4

 

AA1 || СС1, ВВ1 || CC1

 

Теорема 2.1

 

5

 

A1A2 || BB1

 

Теорема 2.2

 

6

 

CAA1C1 і CBB1C1 — паралелограми, отже, AC = А1С1, BC = B1C1

 

AC||A1C1;AA1 || CC1, СВ || С1В1, ВВ1 || СС1

7

 

АВB1А1 — паралелограм, отже, АВ = А1B1,

 

АВ||А1B1, AA1 || ВВ1

 

8

 

ΔАВС =ΔА1В1С1, отже, <A1C1B1= <ACB = 90°, тоді а1 b1

 

Третя ознака рів­ності трикутників

    

Розв'язування задач

1. SABC — тетраедр; <ABC = 90°; точки К, L, М — середини ребер SB, SA, SC відповідно (рис. 132). Знайти <MKL.

2. Дано зображення куба ABCDA1B1C1D1 (рис. 133). Точки М, N, Р, К точки перетину діагоналей граней АВВ1А1, CDD1C1, А1B1С1D1 і ABCD відповідно. Довести, що MN РК .

3. Дано куб ABCDA1B1C1D1. Через точку М, що належить ребру АА1 в грані AA1DD1, проведіть пряму MN так, щоб <MOD1 = 90° , де точ­ка О — точка перетину прямих MN і AD1.

Розв'язання

Проведемо в квадраті A1ADD1 діагоналі AD1 і A1D (AD1A1D) (рис. 134). Через точку М ребра АА1 в грані АDD1А1 проведемо пряму MN || А1D . За теоремою 3.1 MN AD1, оскільки <A1OD1 = 90° .


4. Дано куб ABCDA1B1C1D1. Через точку О грані А1АDD1 проведіть прямі ОМ і ON так, щоб ОМ || ВС , ON || СС1. Доведіть, що <MON = 90° .

5. Через точку О перетину діагоналей куба ABCDA1B1C1D1 проведіть площину α, паралельну основі А1B1С1D1 куба. Доведіть, що <MON = 90°, де точки М, N — точки перетину ребер СС1 і BВ1 з площиною α.

IV. Домашнє завдання

§ 3, п. 14; контрольні запитання № 1, 2; задача № 3 (2; 3) (с. 34).

V. Підведення підсумку уроку

Запитання до класу

1) Які прямі в просторі називаються перпендикулярними?

2) Чи визначають площину дві перпендикулярні прямі? Чому?

3) Сформулюйте теорему про прямі, які перетинаються і відповідно паралельні перпендикулярним прямим.

4) Сторони двох трикутників відповідно паралельні. Чи паралельні відповідні висоти цих трикутників?

5) Ребро куба дорівнює а. Знайдіть довжину діагоналі грані куба. (Відповідь. а.)

6) Довжина діагоналі грані куба дорівнює а. Знайдіть ребро куба.

(Відповідь. .)

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку