КОНСПЕКТ
уроку образотворчого мистецтва в 6 класі
на тему:
Натюрморт у графіці.
Побудова осіннього натюрморту з двох – трьох предметів
Мета:
1. Ознайомити з графічною технікою «гратографія», «гратаж»;
2. навчати малювати осінній натюрморт за спостереженнями, пам’яттю;
3. розвивати навички та вміння дітей працювати графічними матеріалами;
4. розглядати засоби виразності графічного зображення;
5. виховувати в учнів уважність, акуратність, естетичний смак;
6. підтримувати відчуття радості від художньої творчості.
Тип уроку: комбінований.
Оснащення уроку:
Зоровий ряд: «Дерево надії»; таблиця «Графічні засоби виявлення об’єму»; репродукції графічних робіт (А.Матіс, Г.Нарбута, ….)
Музичний ряд: Антоніо Вівальді «Пори року», «Осінь»; П.Чайковський «Пори року».
Матеріали та інструменти: аркуші паперу, предмет із загостреним кінцем (зубочистка, голка, цвях, стеки), свічка, туш.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Учитель: Встаньте, діти, всі ладненько,
Посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь «Добрий день!»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання: підписати до якого жанру відноситься даний малюнок.
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||||||
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з графічними «гратографія» та «гратаж». Навчимося малювати осінній натюрморт у цих техніках та навчимося застосовувати засоби виразності графіки під час виконання практичного завдання. А також збагатимо скарбничку своєї пам’яті новими словами.
Очікування:
Ознайомившись із темою та метою нашого уроку, напишіть на аркушах , що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, на що сподіваєтесь, і прикріпіть їх до гілочок «Дерева надії».
(Учні прикріплюють листочки).
Я кожному з вас хочу побажати на цьому уроці бути:
У – успішними,
С – самостійними,
П – працьовитими,
І – ініціативними,
Х – хоробрими,
У – уважними.
Тобто я бажаю вам УСПІХУ !
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ми пам’ятаємо, що графіка – це мистецтво лінійне, мистецтво суворого поєднання чорного і білого.
Рисунок є найдавнішим видом графічного мистецтва, початки якого можна побачити ще в наскельних малюнках первісних людей і в античних розписах ваз, де основу зображення становить лінія і силует.
Майстерність графіка містить у собі вміння створювати з однієї лінії, різної за натиском, напрямком, довжиною, своєрідну палітру ліній. Ось чому графічний малюнок розповідає нам ніяк не менше, ніж живописний.
Тушшю працювали багато художників: Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Дюрер, Рембрандт, Шевченко, Рєпін. (Демонстрація зразків).
На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати у жанрі «натюрморт».
V. Практична діяльність.
Як я вже казала, що на сьогоднішньому уроці ми будемо працювати у техніці «гратографія» та «гратаж».
«Гратографія» (від грецького слова «грато» - продряпувати, і «графо» - малюю, тобто дряпаний малюнок).
Ці техніки є похідними від гравюри. Як ми знаємо, що гравюра – це є відбиток, основними матеріалами є різці, лінолеум. Ми вирізуємо різцями малюнок на лінолеумі і відтискаємо його на аркуші. А техніка «гратографії» є трохи простішою і доступною в наших умовах, і в своєму роді цікавою та новою. Вона виникла в наші часи. Її можна назвати «молодою», «новою» технікою. Але хочу звернути вашу увагу на те, що техніки «гратографія» та «гратаж» відрізняються одна від одної тим, що матеріалом для гратографії служить тільки білий фон і тільки туш, а для гратажу можна використовувати кольоровий картон, білий фон покривати акварельними фарбами.
Давайте з вами пригадаємо послідовність виконання гратографії:
Інструментами, які сьогодні нам послужать будуть стеки, цвяхи, голки, булавки, скрепки, списані ручки, зубочистки. (Інструктаж)
Товщина і виразність ліній залежить від використаного інструменту. Ми знаємо що виражальними художніми засобами графіки є лінія, штрих, пляма, крапка. Штрихи потрібно наносити відповідно формі предметно. В тих місцях де мають бути широкі лінії і плями, рефлекси, світлотіні – можна знімати шар туші лопаткою стека.
Коли будете переносити малюнок на вощений аркуш, пам’ятайте, що малюнок починається із композиції – розміщення предметів на папері. Це дуже важливий етап малювання. Давайте подивимося на малюнки. Який із них є правильним?
Неправильно коли зображення занадто мале або коли займає весь аркуш, йому «тісно». Не забувайте про лінію горизонту, композиційний центр. Зоровим центром композиції буде великий предмет – у кого глечик, ваза, у кого – гарбуз.
Наші малюнки є контрастними, вони є віддзеркаленими. Якщо в звичайному малюнку фон є білий, то у нас він чорний. Якщо контури у графіці чорними, то у нас – білі.
Зверніть увагу на зразки, які лежать у вас на партах.
Отже, практичною роботою нашого уроку є виконання осіннього натюрморту у техніці гратографія, гратаж.
Давайте пригадаємо, що таке натюрморт і як виник?
Натюрморт як самостійний жанр виник у XVII столітті в Голандії та Іспанії. До цього він розвивався як частина або елемент картини. В історії мистецтва склалося два основних види натюрморту. В одному – речі говорять насамперед не про себе, а про свого власника. Людина незримо присутня на полотні, і часом здається, ніби вона тільки відійшла і зараз повернеться. Композиція речей тут природна, життєва. У другому типі натюрморту речі зображуються як щось самоцінне вони говорять насамперед про себе, на пропонують глядачеві помилуватися красою їхнього вигляду, форми, кольору.
VI. Завершення уроку.
VII. Домашнє завдання. Спостерігати за навколишнім середовищем.