План
відкритого інтегрованого уроку з предметів
«Устаткування підприємств харчування» та
«Охорона праці»
Професія: 5122 «Кухар», рівень кваліфікації – 4 розряд.
Навчальна група -41 кух. оф.
Викладачі - Гречковська С.Д., Христенко Ю.О.
Дата проведення - 08 грудня 2022р.
Методична мета відкритого уроку: формування професійних компетентностей здобувачів освіти шляхом міжпредметної інтеграції.
Тема програми: Сучасне теплове устаткування.
Тема уроку: Мікрохвильові печі: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці.
Мета уроку: (формувати компетентності):
професійні:
ключові компетентності:
Тип уроку: комбінований.
Дидактичне забезпечення: презентація викладача, тестові завдання, вправа «Просте упорядкування», «Знайди пару», тестування, мозковий штурм, опорні конспекти.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: комп’ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка.
Міжпредметні зв’язки: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства», «Фізіологія харчування», «Гігієна та санітарія виробництва», «Хімія».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання здобувачів освіти, створення позитивного настрою.
Перевірка наявності здобувачів освіти та готовності їх до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Повторення вивченого матеріалу з теми: «Жаровні для смаження млинців: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці» шляхом мозкового штурму та проведення тестування з використанням сайту «На урок» за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6797391.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово викладача, який звертає увагу здобувачів освіти на важливість даної теми, що сприяє прагненню до професійного зростання, самовдосконалення, бажання отримувати нові знання та застосовувати їх у практичній діяльності.
Постановка проблемного питання.
IV. Сприйняття і первинне усвідомлення здобувачами освіти нового матеріалу. Проводиться за планом:
1. Історія винаходу мікрохвильових печей (здійснюється за випереджувальним завданням, переглядом відео).
2. Призначення, будова мікрохвильових печей (здійснюється за переглядом мультимедійної презентації, лекція з елементами бесіди).
3. Принцип роботи та правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці мікрохвильових печей (здійснюється за переглядом мультимедійної презентації, лекція з елементами бесіди).
4. Підбір посуду для мікрохвильових печей (здійснюється за переглядом мультимедійної презентації, демонстрація посуду).
5. Переваги використання мікрохвильових печей та вплив НВЧ випромінювання на організм людини (здійснюється за переглядом мультимедійної презентації, перегляд відео).
https://learningapps.org/display?v=p4udpewt522 -
https://learningapps.org/display?v=pcx69g31n22
VІ. Підведення підсумків уроку. Аналіз діяльності здобувачів освіти та оцінювання.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Вивчити будову, принцип дії та правила експлуатації мікрохвильових печей, ст. 212-217 підручника Саєнко Н.П., Волошенко Т.Д. Устаткування підприємств громадського харчування.
Розробили викладачі Світлана ГРЕЧКОВСЬКА
Юлія ХРИСТЕНКО
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії з теоретичної та практичної підготовки з професій «Кухар», «Кондитер», «Офіціант»,
«Майстер ресторанного обслуговування»
Протокол № ___ від «____» ____________ 20______р.
Голова методичної комісії _____________ Олена МАРУСЕНКО
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання здобувачів освіти, створення позитивного настрою.
Перевірка наявності здобувачів освіти та готовності їх до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Повторення вивченого матеріалу з теми: «Жаровні для смаження млинців: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці» шляхом мозкового штурму.
Викладач Гречковська: Яку тему ми вивчили на попередньому уроці?
Очікувана відповідь здобувачів освіти: На попередньому уроці ми вивчили тему: «Жаровні для смаження млинців: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці».
Викладач Гречковська: Повторимо вивчений матеріал. Вправа продовжіть речення.
1. Жаровня обертова електрична ЖОЕ-720 призначена для…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Жаровня обертова електрична ЖОЕ-720 призначена для випікання млинцевого напівфабрикату, який використовується для приготування млинчиків з різними наповнювачами.
2. Продуктивність жаровні обертової електричної…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Продуктивність жаровні обертової електричної 720 шт/год.
3. Розмір випікаючого млинця…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Розмір випікаючого млинця 280х240мм.
4. Для млинців на молоці встановлюють температуру…, на молоці з водою…, на воді…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Для млинців на молоці встановлюють температуру 1700С, на молоці з водою 1800С, на воді 1900С.
5. Така різниця в температурі пояснюється тим…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Така різниця в температурі пояснюється тим, що процес денатурації білків яйця проходить при нижчій температурі чим процес денатурації білків борошна.
6. Тривалість розігрівання жаровні для смаження млинців…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Тривалість розігрівання жаровні для смаження млинців 20 хвилин.
7. Жаровня видає темні пересмажені млинці, тому що…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Жаровня видає темні пересмажені млинці тому, що відбувається перегрів поверхні барабана, необхідно знизити температуру нагріву (стрілку мілівольтметра переводять на нижчу температуру нагріву).
8. Жаровня видає сируваті бліді млинці, тому що…
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Жаровня видає сируваті бліді млинці тому, що недостатньо підігрівається барабан: перегоріли деякі тени. Необхідно замінити перегорілі тени. Стрілку мілівольтметра переводять на вищу температуру.
Викладач Христенко:
9. Категорично забороняється зачищати робочі органи машини від тіста, що прилипло, при ввімкненому електродвигуні, тому що…
Очікувана відповідь здобувачів освіти. Категорично забороняється зачищати робочі органи машини від тіста, що прилипло, при ввімкненому електродвигуні, тому що це може привести до травмування.
10. Діелектричний килимок розміщують…
Очікувана відповідь здобувачів освіти. Діелектричний килимок розміщують біля пульту управління електричної жаровні.
Повторення вивченого матеріалу з теми: «Жаровні для смаження млинців: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці» шляхом проведення тестування з використанням сайту «На урок» за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6797391
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач Гречковська: Які види сучасного устаткування для закладів ресторанного господарства ви можете назвати?
Очікувана відповідь здобувачів освіти. Сучасними видами устаткування є: гриль, мікрохвильова піч, пароконвектоавтомат, тостер, кавоварка. Таке обладнання широко застосовують у закладах ресторанного господарства для якісного приготування страв.
Елемент гри.
Роботу цього устаткування порівнюють із роботою Wi-Fi?
Це найбанальніше устаткування яке ми використовуємо кожного дня вдома і воно дуже полегшує наш побут.
І саме в цьому приладі можуть вибухати продукти.
Жарить, варить їжу гріє чудо устаткування все уміє?
То про, що йде мова?
Викладач Гречковська:
Найпростіша найбанальніша річ в будинку — мікрохвильовка! Так може здатися, на перший погляд, адже що може бути простіше, ніж поставити в неї тарілку з їжею, натиснути кнопку та отримати тепле блюдо. Ось тільки не всі здогадуються, як ця штука працює і чому вона стала такою, якою ми звикли її бачити. Сама технологія існує вже дуже давно. Але в наших будинках ці прилади з’явилися відносно недавно. В цілому це просто коробка, в якій працює щось типу Wi-Fi, тільки дуже потужного. Але давайте розберемося, як все це влаштовано, на чому заснований принцип роботи приладу, чому він може бути небезпечний і як слід їм користуватися. А заодно дізнаємося, чому в ній іноді вибухають продукти, чому тарілка не нагрівається і через що поруч з мікрохвильовкою не працює домашня Wi-Fi мережу.
Так, це обладнання широко застосовується в закладах ресторанного господарства. Сьогодні ми зупинимося на вивченні мікрохвильової печі. Тема уроку: «Мікрохвильові печі: призначення, будова, правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці». На сьогоднішньому уроці ми повинні з вами сформувати знання з призначення, будови, принципу роботи, правил експлуатації мікрохвильових печей з дотриманням вимог охорони праці, навчитися визначати який посуд підходить для мікрохвильових печей.
Проблемне питання уроку: «Мікрохвильова піч – це благо цивілізації, чи ще одна проблема людства?» Протягом уроку ми це з вами з’ясуємо.
IV. Сприйняття і первинне усвідомлення здобувачами освіти нового матеріалу.
Викладач Гречковська: Вивчення нового матеріалу проводимо за планом.
1. Історія винаходу мікрохвильових печей.
2. Призначення, будова мікрохвильових печей.
3. Принцип роботи та правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці мікрохвильових печей.
4. Підбір посуду для мікрохвильових печей.
5. Переваги використання мікрохвильових печей та вплив НВЧ випромінювання на організм людини.
Викладач Гречковська: Запишіть тему уроку і план в зошити. У вас на столах знаходяться опорні конспекти. Ви зможете ними користуватися під час уроку.
Вивчення даної теми допоможе вам, як майбутнім фахівцям, відійти від стандартів при приготуванні їжі, вивчити сучасне обладнанням, яке дає можливість отримувати нові харчові продукти підвищеної якості. За мікрохвильовою технікою велике майбутнє.
Викладач Гречковська: Розглянемо перше питання плану.
Історія винаходу мікрохвильових печей. Вам було дано випереджувальне завдання знайти інформацію по даному питанню.
Очікувана відповідь здобувачів освіти. Винахідником був американець Персі Спенсер. Відбулося це в 1945 р. у лабораторії компанії, де велися р
Одного разу, працюючи зі своїм новим магнетроном, доктор Спенсер виявив, що шоколадний батончик, що лежав у його кишені, розтанув. Припустивши зв'язок між плямою і мікрохвильовим випромінюванням, доктор Спенсер приніс з дому сухі зерена кукурудзи й поклав їх перед антеною. Зерна вибухнули, перетворившись у гарячий попкорн. Тоді ж він продемонстрував інший, не менш примітний феномен. Будь-яку людину рано чи пізно тягне зварити в мікрохвильовій печі яйце. Спенсер був першим, у кого це не вийшло. Перша мікрохвильова піч була розміром з холодильник, важила 340 кг.
Викладач Гречковська: Давайте переглянемо відео про першу мікрохвильову піч.
Відео
Розглянемо питання: 2. Призначення, будова мікрохвильових печей.
Сучасні мікрохвильові печі мають великі функціональні можливості, що дозволяють приготувати в них величезну кількість всіляких страв.
Мікрохвильова піч ідеально підходить для приготування гарячих бутербродів, сандвічів, гамбургерів, тостів. Часу на це витрачається зовсім небагато, а продукти можна використовувати найрізноманітніші. Виходить смачно та швидко. Мікрохвильові печі призначені для розморожування напівфабрикатів, підігрівання готових страв, приготування страв з утворенням підсмаженої кірочки та без неї.
Багатофункціональні мікрохвильові печі можуть працювати в режимі:
Призначення мікрохвильових печей:
Будова мікрохвильової печі.
Основними частинами її є:
Дверцята мають кілька функцій:
Управління в мікрохвильових печах буває трьох типів — механічне (найпростіший тип управління), кнопкове і сенсорне.
3. Принцип роботи та правила експлуатації з дотриманням вимог охорони праці мікрохвильових печей.
Викладач Гречковська: Розглянемо принцип роботи мікрохвильової печі.
Згадайте з хімії з чого складаються речовини?
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Речовини складаються з молекул.
Викладач Гречковська: Правильно. Електромагнітна енергія, що виділяється магнетроном, проникає в продукт на глибину 3 см, примушує молекули їжі швидко коливатися - це спричиняє їх тертя з утворенням тепла, яке і доводить продукт до готовності.
В режимі гриль Променева енергія нагрівального елемента випаровує вологу на поверхні продукту під дією високої температури, утворюється підсмажена кірочка й продукт доводиться до готовності.
Приготування м’ясних страв в полях надвисокої частоти здійснюється в 4-5 раз швидше, рибних у 5-7 раз, овочів у 6-8 раз, ніж оброблення традиційним способом. Тривалість розморожування розфасованих продуктів порівняно з повітряним розморожуванням зменшується у 50-60 раз і в рідині в 20-25 раз.
Викладач Гречковська: Що необхідно зробити перед початком експлуатації мікрохвильової печі?
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Перед початком експлуатації мікрохвильової печі необхідно перевірити санітарно-технічний стан обладнання.
Викладач Гречковська: Правильно.
1. Перевірити санітарно-технічний стан печі, щільність прилягання дверцят печі, правильність розміщення печі, наявність діелектричного килимка.
Для правильної роботи печі необхідно забезпечити достатній потік повітря. Залишити 20 см простору над піччю, 10 см ззаду і 5 см з обох сторін.
Цей прилад має бути заземлений. Мережевий шнур мікрохвильової печі має заземлювальний провід і вилку із заземлюючим контактом. Вилку необхідно вставляти в заземлену розетку мережі змінного струму.
2. Кулінарні вироби кладуть у відповідний посуд та завантажують у робочу камеру.
3. Зачиняють дверцята робочої камери і встановлюють необхідний рівень потужності, тривалість і режим оброблення.
4. Натискають на кнопку "Пуск". При цьому загорається червона лампочка, яка сигналізує про подачу енергії надвисокої частоти в робочу камеру.
5. Після збігу заданого часу магнетрон відмикається й сигнальна лапочка гасне. Після цього відчиняють дверцята й виймають приготовлені продукти.
7. Після закінчення роботи натискають на кнопку "Вимк" й вимикають шафу.
8. Сліди жиру зі стінок робочої камери й дверцят усувають м'якою тканиною, змоченою у 0,5%-ому розчині соди, й насухо протирають.
Викладач Христенко: Вимоги охорони праці яких необхідно дотримуватися при експлуатації мікрохвильових печей.
Не відчиняти дверцята печі під час роботи, оскільки це може призвести до шкідливого впливу мікрохвильової енергії.
Впевнитись, що дверцята надійно зачинені і спрацював замок безпеки. Інакше мікрохвильова енергія не буде подаватись у піч.
Розетка повинна бути легко доступною, щоб піч можна було швидко виключити у випадку аварії.
Не використовувати порожню піч це може привести до перегріву магнетрона і виходу з ладу мікрохвильової печі.
Рідини або іншу їжу не можна нагрівати в закритих контейнерах, оскільки вони можуть вибухнути.
Не смажити їжу в печі. Гаряче масло може пошкодити частини печі й посуд, а також призвести до опіків шкіри.
Не можна вмикати піч, якщо там нічого немає тому, що можливий вихід із ладу магнетрона.
Супи, соуси, напої або інші продукти харчування не розігрівають в герметично закритому посуді тому, що їжа може вибухнути при нагріванні.
При приготуванні страв не рекомендується застосовувати посуд з дуже вузьким горлом, тому що може статися перегрів рідини, їжа може несподівано закипіти і вилитися назовні.
Якщо ви підігріваєте в печі невеликої за вагою продукт - близько 100 гр, то розташуйте поруч з ним склянку з водою -100-150- гр. це не дасть магнетрону мікрохвильової печі працювати "на розрив" і уникнете його пошкодження або поломки.
Небажано класти в мікрохвильовку продукти в поліетиленовій обгортці, тому що поліетилен під час нагрівання виділяє шкідливі речовини, які потрапляють в їжу, що розігрівається, а потім і в організм людини.
При готуванні страв не застосовуйте занадто багато масла, тому що воно при закипанні здатне забризкати всю камеру і посуд, доведеться довго вимивати камеру.
При відкритті дверець бажано знаходиться збоку від мікрохвильової печі щоб не потрапити під можливе розбризкування продукту.
Викладач Гречковська: Як на вашу думку, чи є такі продукти, які не можна класти в мікрохвильову піч?
Очікувана відповідь здобувачів освіти: Не можна використовувати в мікрохвильовій печі яйця в шкарлупі.
Викладач Гречковська: Яйця в шкаралупі і зварені в круту яйця не повинні розігріватись в мікрохвильовій печі, оскільки вони можуть вибухнути навіть після завершення розігріву.
Якщо готується ціла картопля, кабачки, яблука, то необхідно проткнути тверду шкіркою.
4. Підбір посуду для мікрохвильових печей.
Викладач Христенко: Для оброблення продуктів в режимі мікрохвиль з дотриманням вимог охорони праці, необхідно використовувати посуд із діелектрика (скло, фарфор, картон, папір), тому що металевий посуд не пропускає електромагнітні хвилі.
Не використовувати металевий або посуд з металевими вставками (ободок, металева обробка). Золотий або інший металевий ободок на посуді здатний індукувати струм високої частоти, який здатний викликати іскріння і дуговий розряд.
Для режиму гриль посуд повинен бути виконаний із матеріалу, який не горить. Це може бути і метал.
Найкраще використовувати посуд з вогнетривкого матеріалу зі спеціальним маркуванням.
Вправа «Підбір посуду».
Щоб з’ясувати, чи можна посуд використовувати в мікрохвильовій печі, треба провести мікрохвильовий тест. Для цього посуд поставити в піч, а поруч з ним місткість з водою. Увімкнути піч на сильне нагрівання протягом 1 хвилини. Якщо вода нагрівається, а посуд не нагрівається (до нього можна торкатися руками), то такий посуд можна використовувати в мікрохвильовій печі.
5. Переваги використання мікрохвильових печей та вплив НВЧ випромінювання на організм людини.
Викладач Гречковська: Переваги використання мікрохвильових печей.
Відео Про безпеку використання мікрохвильової печі.
Викладач Христенко: Сама мікрохвильова піч безпечна для людини за умови, правильної експлуатації. Мікрохвильова енергія при включеній мережі не несе ніякої шкоди і не впливає на живі організми, так як вона не виходить за межі приладу, а екранується і йде назад. Піч не може працювати з відчиненими дверцятами. Вбудовані блокувальні контакти в механізмі відкривання дверей забезпечують автоматичне відключення мікрохвильової печі при спробі відкрити дверцята під час роботи, адже експлуатація мікрохвильової печі при відкритих дверях призведе до негативного впливу на людину. Ось чому на двері встановлено блокування.
Викладач Гречковська: Давайте пригадаємо з предмета гігієна та санітарія виробництва вимоги НАССР для закладів ресторанного господарства.
Відповідно до вимог системи НАССР (це система аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках) висуваються вимоги до безпечної експлуатації мікрохвильових печей. Визначається порядок дій у випадку пошкодження обладнання, його ремонту та експлуатації.
Викладач Гречковська: Завдання 1. Закріплення вивченого матеріалу проведемо шляхом вирішення проблемних ситуацій.
Виконаємо вправу «Знайди пару» з використанням інтерактивного блоку LearningApps.
https://learningapps.org/display?v=p4udpewt522
Проблеми |
Причини/ вирішення |
Піч не вмикається |
Перевірити під’єднання печі до електромережі та зачинення дверцят |
Відбувається іскріння |
Посуд з металу; золотий або металевий ободок на посуді Використовувати тільки той посуд, який підходить до НВЧ |
Нерівномірне обігрівання продукту |
Використали невідповідний посуд, перевірити чи не заблоковані вентиляційні отвори
|
Їжа переварюється або недоварюється |
Неправильно встановити час і режим приготування |
Неправильне розморожування |
Неправильно виставлений час розморожування, вага продукту велика Скористатися функцією «Авторозмороження» |
Завдання2. Виконаємо вправу правила експлуатації мікрохвильової печі Виконаємо вправу «Просте упорядкування» з використанням інтерактивного блоку LearningApps
https://learningapps.org/display?v=pcx69g31n22
Викладач Гречковська: повернемося до проблемного питання нашого уроку. Після вивченого матеріалу як ви вважаєте «Мікрохвильова піч – це благо цивілізації, чи ще одна проблема людства?».
Очікувана відповідь здобувачів освіти: при правильній експлуатації мікрохвильова піч є безпечною, зменшується час приготування їжі, в режимі мікрохвиль можна використовувати при приготуванні дієтичних страв.
VІ. Підведення підсумків уроку. Аналіз діяльності здобувачів освіти та оцінювання.
Викладач Христенко: Мікрохвильовка економить час і сили для приготування та розігріву їжі. Але при цьому вона не зовсім нешкідлива. Не можна сказати, що СВЧ-піч несе в собі серйозну небезпеку: чутки про рак, радіації або випромінюванні від мікрохвильовки сильно перебільшені. Проте, намагайтеся слідкувати за тим який посуд ви використовуєте для приготування. Чи не розігрівайте їжу в несправному приладі.
Під час уроку ознайомившись та вивчивши теоретичний матеріал ми зробили висновок, що потрібно:
Викладач Гречковська: Чи збагатився ваш багаж знань з даної теми? Чи отримали ви нові знання? Аналіз діяльності здобувачів освіти та оцінювання. (Оцінювання роботи здобувачів освіти. Викладачі аналізують відповіді здобувачів освіти та виставляють оцінки).
VІІ. Домашнє завдання:
Вивчити будову, принцип дії та правила експлуатації мікрохвильових печей, ст. 212-217 підручника Саєнко Н.П., Волошенко Т.Д. Устаткування підприємств громадського харчування.
Розробили викладачі Світлана ГРЕЧКОВСЬКА
Юлія ХРИСТЕНКО
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії з теоретичної та практичної підготовки з професій «Кухар», «Кондитер», «Офіціант»,
«Майстер ресторанного обслуговування»
Протокол № ___ від «____» ____________ 20______р.
Голова методичної комісії _____________ Олена МАРУСЕНКО
Холодильник з системою NO FROST. На відстані 10 см компресор видає інтенсивність магнітного поля, набагато перевищує допустимий рівень. Безпека забезпечується лише на відстані метра від дверцят.
Електроплита. На відстані 25 см від передньої панелі – вже висока інтенсивність магнітного поля (1-3 мкТл). Готувати рекомендується, відійшовши хоча б на 50 см від плити.
Електрочайники. Також видають високе випромінювання в радіусі 20 см – 0, 6 мкТл.
Праски. Не піддатися негативному впливу випромінювання при прасуванні неможливо – прилади видають магнітні поля, що перевищують 0, 2 мкТл, якщо рука знаходиться менш ніж на 25 см від праски.
Пральна машина. До такої працюючої техніки взагалі не варто наближатися – (10 мкТл).
Пилосмок. Це найпотужніший шкідливий випромінювач. При роботі інтенсивність магнітних полів перевищує 100 мкТл.
При використанні мікрохвильової печі видаються шкідливі випромінювання (близько 0,3 – 0,8 мкТл), що можна порівняти з негативним впливом Wi-fi роутера або телевізора.
Але СВЧ забезпечені спеціальним захисним бар’єром, крізь який неможливо проникнути радіоактивним хвилям в розмірі, що перевищує допустимі норми.
1