Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Інтонація речень з відокремленими членами.

Про матеріал
Мета: дати поняття про відокремлені члени речення, формувати вміння визначати їх у реченнях, правильно інтонувати речення з відокремленими членами; виховувати поважливе ставлення до природи; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, емоційну сферу.
Перегляд файлу

Урок № 56

Тема:  Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Інтонація речень з відокремленими членами.

Мета:  дати поняття про відокремлені члени речення, формувати вміння визначати їх у реченнях, правильно інтонувати речення з відокремленими членами; виховувати поважливе ставлення до природи; розвивати логічне мислення, увагу, память, емоційну сферу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

 

 

І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 

* Прочитати подані в обох колонках речення.  У  реченнях  якої колонки наявні слова, що мають  вагоме  додаткове значення? Якими членами речення є ці слова? Прочитати речення, виділивши вказані члени речення інтонацією та паузами.

 

 

Сходило велике і ласкаве сонце.

 

 

Лежить велика і безсмертна ріка.

 

 

Вітаю створену землею  силу.

 

 

Вабить душу земля, коли вона  усміхається.

 

А сонце сходило, велике і ласкаве. (Л.Забашта.)

 

Лежить ріка – велика і безсмертна. (М.Шевченко.)

 

Вітаю силу, створену землею. (Я.Райніс.)

 

Вабить душу, усміхаючись, земля. (Б.Грінченко.)

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 94).

 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

* Прочитати речення.  Довести,  виділені  слова є відокремленими членами речення. Головними чи другорядними є ці члени речення? Чи впливає на відокремлення порядок слів у реченні?

 

І. Йду в простори я, чулий, тривожний. (П.Тичина.) Різдво. На столі - кутя. І я – семилітнє дитя – біжу від хати до хати колядувати. (Д.Павличко.) Любові сповнений до дна, я вам щедрую, добрі люди, в святкові дні і в кожен будень. (Д.Луценко.)

ІІ. Небо розгорнуло намет свій – синій, широкий, глибокий! Глибоке і широке, круглим  шатром спускалося небо над землею. Сонце піднялося вже височенько і, гаряче, іскристе, обливало широке поле своїм огнистим світлом. Повітря ані ворухнеться – чисте, прозоре, спокійне. Сонце котилося аж по землі, розстилаючи навкруги  пучки   щирозлотного проміння.

З творів Панаса Мирного.

V. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 94-95).

 

VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

* Робота з підручником.  Виконання  вправи 222  (усно).

 

* Пояснювальний диктант.  Відокремлені члени речення підкреслити.

 

І снігом всю землю покрила природа сумна і німа. (Б.Грінченко.) Фронт зими, просунувшись  на південь, перейшов і через наш садок. (М.Доленго.) Сонце – стомлене, велике – заходило. (Є.Гуцало.) Пішов дощ, дрібний та тихий. (Панас Мирний.) Різдвяна ніч, кована зорями, стояла в степу пишна й красна. (Г.Косинка.) А хуртовина всю ніч розстилала по стріхах білі хутрові ковдри, нагромаджувала під стінами і парканами пухкі кургани, завалювала вікна і, знесилівши, лягала на ганках чи то білими сніговійними ведмедями, чи то вірними ланцюговими собаками. (З.Тулуб.)

 

* Робота з підручником.  Виконання вправи 224.

 

* Подані речення перебудувати так, щоб у них були відокремлені члени речення. Перебудовані речення записати, відокремлені члени речення підкреслити.

 

Дрібний холодний дощ ішов аж до вечора. Чорне й високе небо тремтить від блискучого розсипу зірок. Недалеко почулася дівоча пісня, що була сповнена надії. Коли дівчата побачили чоловіка, вони обірвали спів.

 

Для довідок. Дощ ішов аж до вечора, дрібний, холодний. Небо, чорне й високе, тремтить від блискучого розсипу зірок. Недалеко почулася дівоча пісня, сповнена надії. Побачивши чоловіка, дівчата обірвали спів.

 

* Навчальний диктант. Відокремлені члени речення підкреслити.

 

 Як у дрібноту літер втиснути безміря любові? Як, наприклад, передати  силу звичайної зернини?

Він пригадав, як під Новий рік у фашистську тюрягу попався  старий партизан Данило Броварник. Відпустивши бороду, він з лірою ходив старцювати  по селах. А в загін Броварник приносив  цінні відомості й хліб. Роздаючи хліб партизанам, він говорив про людей, красивих і добрих. Вони виносили йому хліб, змелений в безсонні ночі на жорнах і вчинений на жіночих сльозах.

Коли вороги ввіпхнули  Броварника в забитий людьми камінний склеп, він назвався Дідом Морозом. Коли надійшла дванадцята година, дід Броварник дістав зерна й почав ним посівати в’язнів, примовляючи: “Сійся, родися, жито, пшениця, всяка пашниця, на щастя, на здоров’я, на Новий рік, щоб краще бити ворога, ніж торік!”

Скидаючи шапки, вязні посхоплювались, вражено прислухаючись до знайомих слів. Цієї ж ночі всі вирвались із тюрми. Чи не ота зернина допомогла їм  здобути волю? Але як про це написати, щоб дійшло до людей, сколихнуло  серця?  (За М.Стельмахом; 140 сл.)

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІІ. Домашнє завдання. П 14, вправа 225.

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку