Інтернет – велика частина сучасного життя. То чому б не покращити її? Зробити користування інтернетом безпечнішим, комфортнішим та зручнішим. Цьому була присвячена наша Всеукраїнська онлайн-конференція «Безпечне інтернет-середовище», у межах якої 7 лекторок і лекторів різнобічно розглядали питання безпечного онлайну.

А ми підготували для вас ключові тези виступів провідних експерток та експертів!

Психологічна безпека в Інтернеті для вчителя

«Ви користуєтеся технологіями, чи вони користуються вами?» – запитання, яке підняла Анна Ленчовська, психологиня з 18 річним досвідом, у межах свого виступу. Відтак, коли люди безцільно блукають інтернет-павутиною, існує високий ризик потрапити в онлайн-пастки. 

У чому небезпека? Це не тільки негативно впливає на професійне життя, але й має наслідки для фізичного й психологічного здоров’я. Наприклад, ви можете помітити порушення сну, апетиту, розпорошення уваги, почуття невпевненості та страху впустити можливості. Для останнього навіть існує спеціальний термін: FOMO – Fear of missing out, спричинений упередженням, що головні події (у державі або просто у житті колег) обов’язково висвітлені в інтернеті. 

Як подолати негативні наслідки користування соцмережами?

  1. Управляйте своїм фокусом уваги. Хочете дізнатися останні освітні новини? Зверніться до Фейсбук-сторінки або сайту «На Урок». Давно не бачилися з колежанкою? Перейдіть на її сторінку в соцмережі, а не безцільно гортайте загальну стрічку Фейсбуку. 
  2. Лайкайте лише тоді, коли знову хочете побачити такий контент. Алгоритми соцмереж достатньо прості: розробники орієнтуються на ваші вподобання та пропонують подібний контент. 
  3. Читайте повні статті, а не заголовки. Це допоможе зберегти обмежений ресурс концентрації уваги. 
  4. Налаштуйте стрічку. Зазвичай у налаштуваннях соцмереж є можливість обрати, який контент ви не хочете бачити у стрічці, а що, навпроти, вам до душі.
  5. Відводьте окремий час на спілкування, чати тощо. Це допоможе підтримати баланс особистого і професійного життя, зберегти час для себе.  

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Медіаграмотність та критичне мислення: практика

Критичне мислення – чи не найважливіша навичка сучасного вчителя і школяра. Вона знадобиться усюди: допоможе розрізнити фейки від фактів, перевірити правдивість новини, правильно донести інформацію в соцмережі. Інна Іванова, медіатренер та медіапедагог, у межах свого виступу поділилася практичними вправами, які допоможуть розвинути критичне мислення та медіаграмотність школярів.

Розгляньмо кілька ключових тез:

  • Критичне мислення можна розвинути, запропонувавши дітям вигадати новину, тобто відчути себе у ролі н’юзмейкерів та журналістів.
  • Дуже важливо навчити дітей аналізувати новини, адже це допоможе відрізнити фейки від фактів, критичніше ставитися до будь-якої інформації. 
  • Зрозумівши принцип створення новини, учні розвинуть системне бачення інформації у соцмережах: наскільки важливою є новина? Яка вона за типом медіа тощо?

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Можливості неформальної освіти на Дія. Цифрова освіта

«Близько 53% українців та українок не володіють цифровою грамотністю на достатньому рівні», – дійсно сумна статистика 2019 р. від Міністерства цифрової трансформації України. Руслана Коренчук, керівниця проєкту Дія.Цифрова освіта, зазначила, що саме подана статистика наштовхнула її та інших експертів на створення згаданого сервісу.

Трохи можливостей Дія.Цифрова освіта для вчителів:

  1. «Цифрограм». Тест на цифрову грамотність, який допоможе оцінити власні знання з кількох напрямів та проаналізувати, що варто надолужити: професійна співпраця, електронна школа тощо. 
  2. Після складання тестування, портал відкриває доступ до безлічі корисної інформації. Наприклад, на сайті можна переглянути близько 70 освітніх серіалів. За допомогою них, ви зможете не тільки підвищити професійну кваліфікацію, але урізноманітните уроки.
  3. Що цікавого: запропонуйте учням пройти Курс про підприємництво. Так школярі знатимуть, як організувати власний бізнес: від створення бізнес-плану до юридичних аспектів, просування в мережі тощо. 

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Практикум «Додатки браузера Google Chrome для створення комфортного і безпечного інтернет-середовища»

Інтернет-мережа сповнена вірусів, небажаної реклами, небезпечних сайтів, крадіжок особистих даних абощо. Список доповнюється ледь не щодня! Водночас онлайн-середовище може стати незамінним, надійним помічником учителя. Але для цього потрібно докласти певних зусиль! І про конкретні кроки, як убезпечити і спростити користування інтернетом, розповіла Наталія Понежа, медіатренер та вчитель історії.

У межах виступу говорили про браузер Google Chrome, яким користуються понад 70,05 % українців! І для цього є об’єктивні причини: веббраузер можна налаштувати на свій смак та відповідно до власних потреб. Як? Завантаживши необхідні розширення. Про те, як це зробити, говорили у межах Онлайн-конференції «Безпечне інтернет-середовище».

Ось кілька прикладів допоміжних розширень для Google Chrome:

  • Adblock Plus – безкоштовний блокувач реклами;
  • Захист вебсайту WOT та безпечний перегляд;
  • Reader View – налаштування вебсторінки для зручного перегляду;
  • Noisli – відтворення заспокійливої фонової мелодії.

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Безпека в інтернеті для дітей із особливостями розвитку

Дослідження #Stop_sex-тинг демонструє, що 73% дітей не звертаються по допомогу, натрапивши на небезпеку в онлайні, адже бояться покарання від батьків. А Катерина Гайденко, асистентка вчителя інклюзивного класу та корекційний педагог, запевняє, що діти з ООП частіше за інших піддаються кібербулінгу. 

Однак інтернет може дуже допомогти школярам з особливостями розвитку. Як?

  1. Можливість спілкуватися у групах за інтересами, подолати ізольованість, бути прийнятими.
  2. Багато людей із поведінковими та мовними порушеннями мають значні складнощі у «живому» спілкуванні, натомість листування дається їм значно краще, може стати справжнім порятунком.
  3. Інтернет містить спеціалізовані програми із компенсаторними можливостями (наприклад, для осіб із порушенням зору, слуху), інноваційними технологіями тощо.

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Біоадекватна технологія навчання як запорука організації безпечного інтернет-середовища

Що таке «біоадекватна технологія навчання»? Це метод навчання, який звертає посилену увагу на фізичні та інтелектуальні можливості кожної окремої дитини. Він має на меті покращити ментальне здоров’я учня або учениці, розвинути навички екологічного спілкування, аналітичного та образного мислення тощо. Основними принципами біоадекватної технології (ін. назва «ноосферної») навчання є особистісна орієнтованість, інноваційність, системність, природовідповідність, креативність тощо.

Тож цю технологію варто засвоїти не тільки вчителям природничо-наукового циклу! А про те, як це зробити, розповіла Ірина Дядюшкіна, вчителька біології вищої кваліфікаційної категорії. 

Наведемо приклад кількох лайфхаків, озвучених під час виступу:

  1. «З’їж жабу зранку». Найскладніше завдання варто зробити найпершим і тільки після цього приділити час іншим справам.
  2. «Їж слона частинами». Якщо завдання дуже громіздке, його варто «розбити» на менші задачі, поступово виконуючи їх. 
  3. «Відновлюй ресурсний стан». Якщо відчуваєте втому, варто «підзарядити внутрішню батарейку», тобто зробити те, що допоможе відновити ваші сили.

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Безпечне інтернет-середовище» від «На Урок»: 15 годин підвищення кваліфікації.

Електронна присутність і безпека в сучасному світі

Якщо ви користуєтеся інтернетом, то щосекунди залишаєте в мережі власний цифровий слід. Причому це може бути абсолютно несвідомо – такий слід називають «пасивним», і часто ним користуються для комерційних, і подеколи небезпечних, цілей. Сергій Петрович, викладач спецдисциплін ВСП «Вінницького фахового коледжу НУХТ», наводить цікаве дослідження: близько 30% дій в інтернеті користувачі роблять несвідомо. А це може призвести до втрати особистих даних!

Електронна присутність – те, який цифровий слід ми залишаємо. Що можна зробити, щоби захистити власні особисті дані, та зменшити пасивний цифровий слід? 

Ділимося частиною порад лектора:

  • Генеруйте надійні та складні паролі, шифруйте дані.
  • Вмикайте двоетапну авторизацію (2FA Authorization).
  • Не встановлюйте «піратське» програмне забезпечення та не ліцензовані операційні системи.

Хочете дізнатися більше? Убезпечити себе та учнів від інтернет-пасток та навчити(ся) нового про онлайн? Запрошуємо переглянути запис Всеукраїнської онлайн-конференції «Безпечне інтернет-середовище».

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter