12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю
Ключові тези виступу Артема Горобця

На сьогодні CLIL вважається найефективнішим способом навчання дітей іноземної мови. Його суть полягає в тому, що учні вивчають програму стандартних шкільних дисциплін декількома мовами. Для порівняння: діти, які навчаються у класах за цією методикою, вільно говорять англійською мовою, а також без проблем складають міжнародні іспити на високі бали. Про особливості методу та про його реалізацію в Новій українській школі розповів Артем Горобець у межах інтернет-конференції «НУШ: особливості організації навчального процесу». Публікуємо ключові тези виступу. 

Чому методика CLIL така популярна в наш час? Нині на ринку праці спостерігається попит на спеціалістів, які окрім фахових знань знають іноземні мови на середньому рівні та вище. Застосування CLIL в освітньому процесі дає можливість одночасно вивчати зміст предмету та практикувати іноземну мову. Це дозволяє учням активно взаємодіяти, використовуючи білінгвальний підхід у різних сферах життя. 

Аргументи на користь використання білінгвального методу у школах:

  • Дво- або багатомовні люди краще сприймають поняття. 
  • Вивчення мови дається легше.
  • Діти розвивають рецептивні здібності й навички (читання, письмо).
  • Учні усвідомлюють важливість опанування другої чи третьої мови.
  • Цей метод сприяє інтелектуальній та культурній гнучкості. 
  • Діти глибше опрацьовують фаховий зміст дисципліни іноземною мовою.

Метод CLIL може інтегруватися у чотирьох варіантах: 

  1. Двомовний. Викладання 50/50 рідною та іноземною мовами.
  2. На уроці два вчителі: предметник викладає майже все заняття рідною мовою, а викладач іноземної – частину теми англійською.
  3. Два вчителі розділяють компетентності, які формуватимуть на занятті, та спільно розробляють план уроку. 
  4. Викладання предмету ведеться іноземною мовою, а зрідка, для пояснення та розуміння теми, використовується рідна мова.

Які форми роботи обирають вчителі для інтеграції CLIL у навчання? 

Це можуть бути мовні вправи чи вправи з читання та письма. Чудово підійдуть завдання з математики, малювання та креслення, вправи на логічний зв'язок, на відбір, перестановку, доповнення чи аудіювання.

Мовні вправи

Ви можете обрати вправи для роботи над лексикою, розпізнавання та упорядкування термінів, на заучування чи дефініцію лексем. Або створіть завдання для доповнення речень словами на фахову тематику, для вербалізації ситуацій чи аргументації на основі ситуативних картинок чи фахових коміксів абощо. 

1. Вправа «Країни»

У такому завданні діти мають поєднати частини ілюстрацій і доповнити речення назвами країн. Так діти не лише вивчатимуть географію, а й практикуватимуть правопис англійської мови. 

2. Вправа «Географічний словник»

На картці зображено різні географічні та природні об'єкти, явища та процеси. Діти мають прочитати терміни, які зображені на ілюстраціях. Що частіше ви будете використовувати на заняттях такі картки з візуалізацією, то краще учні зрозуміють, запам'ятають та навчиться використовувати вивчені лексеми. 

 

Вправи на читання

Непогано підійдуть вправи на пошук слів чи для заповнення текстових прогалин. Або оберіть завдання з текстовими пазлами, на поєднання половинок речень, на редагування чи співвіднесення заголовків із текстами. 

Вправи на тему «Річки»

У першому пункті потрібно знайти у словнику значення виділених слів, перекласти речення, а потім правильно підписати малюнки, користуючися виділеними словами. 

Суть другого завдання – потрібно прочитати та перекласти невеликі речення, а потім порядковий номер граматичних конструкцій позначити на фрагментах ілюстрації. 

У третьому завданні теж усе доволі просто: потрібно перекласти твердження і позначити, які з них – правдиві, а які – хибні. 

Письмові вправи

Варіанти завдань: списування текстів, заповнення текстових прогалин, упорядкування та списування текстових фрагментів, поєднання половинок речень. Не менш ефективними будуть вправи на доповнення сегментів речень, скорочення чи доповнення текстів абощо. 

1. Завдання до теми «Сторони горизонту. Півкулі»

Учні отримують дві картки: перша – мапа, на якій підписані океани, материки та окремі країни; друга – бланк із завданням. На бланку потрібно відповісти на запитання, користуючися словами на мапі.

2. Вправа «Склади речення»

Діти мають скласти три речення зі словами з карток, що починаються конструкцією «Ukraine has...». Не обов'язково писати великі речення.

Бажаєте дізнатися про лайфхаки використання методики CLIL, а також про рефлексію проведеного заняття? Перегляньте виступ!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter